Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Det tråkigaste på sO?
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#1 Skrivet: 27 Maj 2012 10:17

Att vänta på att motståndarna ska inse det hopplösa och avsluta partiet? Ja, jag vet - oändlig diskussion, 97ochenhalvgång redan osv osv. Blir inte kuligare för det.

Nesse
Medlem
#2 Skrivet: 27 Maj 2012 10:26

Värst är dom som som är jätteaktiva i början av partiet när det står lika för att sedan, när dom befinner sig i hopplöst underläge plötsligt drar ner på tempot och bara gör ett drag strax innan deras tid går ut.

Kleimark
#3 Skrivet: 27 Maj 2012 10:41

Det tar naturligtvis längre tid att hitta drag i ett pressat läge, än det gör i början av partiet.

Nesse
Medlem
#4 Skrivet: 27 Maj 2012 11:01

Citerar: Kleimark, #3:
Det tar naturligtvis längre tid att hitta drag i ett pressat läge, än det gör i början av partiet.

Kleimark:

I mina partier har det handlat om att folk ligger under med dam eller torn, eller ensam kung mot en massa pjäser.

"hitta drag i pressat läge.."

yeeh sure !

Dansbandskanalen
Medlem
#5 Skrivet: 27 Maj 2012 11:09

Dåliga är att dem inte har någon app

Direkt när någon gör ett drag så plingar de i telefonen

Vore kul ide

Kleimark
#6 Skrivet: 27 Maj 2012 11:35

Om du ställer in att du ska få ett automatiskt mail, när någon av dina motståndare har gjort ett drag, kan du få ett pling i telefonen.

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#7 Skrivet: 27 Maj 2012 12:00

Citerar: Kleimark, #3:

Citerar: Nesse, #4:
I mina partier har det handlat om att folk ligger under med dam eller torn

Typ. T över i 2 partier, och det är väl matt i något eller några drag utan chans till något som helst ruffel. I närschack är det uthärdligt - när man ska vänta dagar på varje drag - not so much. Men man får väl ta det onda med det goda antar jag.

Dansbandskanalen
Medlem
#8 Skrivet: 27 Maj 2012 12:01

Kleinmark funkar ju ebdå inte

Kleimark
#9 Skrivet: 27 Maj 2012 12:41

Det fungerar för mig i alla fall.

gubbengrå
Medlem
#10 Skrivet: 28 Maj 2012 17:29

Citerar: PlippyPloppyCheesenose, #7:
Men man får väl ta det onda med det goda antar jag.

Ja, det låter rimligt. Vad är alternativet? Att en domare avbryter partiet pga allt för stor överlägsenhet? Sådant händer i boxning, men då för att skydda den underlägsne till liv och lem. Skulle du vilja ha en sån regel i schack, för att skydda den överlägsne från att tråkas ihjäl?

LNO1
Medlem
#11 Skrivet: 1 Jun 2012 18:49

Face it! Schack är till sin natur ett tråkigt spel för nördar och har man gett sig in i leken får man leken tåla, d.v.s. i detta fall helt enkelt vänta till dess att motståndaren gör ett drag eller förlorar på tid. Tålamod är en dygd att odla. Speciellt för schackspelare. Speciellt för dem som väljer att spela korrschack. Men av vad jag förstår så har de flesta här väldigt många partier igång samtidigt, måste man verkligen engagera sig så mycket i det totalt vunna partiet? I mitt fall med så få vunna partier så skulle det ju vara förståeligt om så gjordes , men då skulle jag ju kunna gotta mig riktigt i den vunna ställningen. Men för er andra som vinner vart och vartannat parti så kan ni ju helt enkelt lägga dessa vunna partier åt sidan för att ägna all er kraft åt de mer komplexa ställningarna. Tack för mig.

LNO1
Medlem
#12 Skrivet: 1 Jun 2012 19:00

Och naturligtvis fungerar det med mailen precis som Kleimark beskrev, ett mycket konstruktivt förslag.

Bjarne3
Medlem
#13 Skrivet: 1 Jun 2012 19:02 - Redigerad av: Bjarne3

Schack ...... du ved. -- ; )
Som GM Bent Larsen sagde: Man blir' aldrig færdig med det spel! -----
.
Og Bobby Fischer: Torn-slut-spel er det sværeste, der findes!
.
Anand spelade mod en computer ........... og han fik en plus bonde på
dam-fløjen ............ og han vandt partiet på denne mer-bonde!
.
Det kunne inte motoren, computeren se ....... !
.
Men om mange, mange år så kan motoren se alt, som kommer at hænde!!
Sidst nu - med Anand mod Gelfand. - En motor der kan få frem 20 - 25 ply !!! -
.

tornado
Medlem
#14 Skrivet: 1 Jun 2012 21:19

Varför klaga på en så här bra schacksida? Ta den som den är och ha kul...vill man spela blixt kan man göra det på andra sajter

Dansbandskanalen
Medlem
#15 Skrivet: 1 Jun 2012 22:05

Att bli anklagad att spela med motor på detta parti är väl det Mest Irriterande......

http://schackonline.com/spela/chess/replay.php?gam eid=858657 jag spelade inte som en GM direkt

juden
Medlem
#16 Skrivet: 1 Jun 2012 23:36

Kan inta annat än att hålla med dej....!! Blev själv anklagad för att dra med motor härom dan... Då ställer man sig frågan, Varför spela schack med hjälp å inte använda eget tänkande... Funderar då om avundsjuka på att man blivit besegrad eller på taskigt självförtroende spökar... Nä ska man spela schack då ska de va med egen hjärna....!!!

Kleimark
#17 Skrivet: 1 Jun 2012 23:41

Hur tänkte du nu? Alla spelar ju med egen hjärna.

juden
Medlem
#18 Skrivet: 1 Jun 2012 23:44

Citerar: Kleimark, #17:
Hur tänkte du nu? Alla spelar ju med egen hjärna.

Precis som jag skrev, eller försöker uttrycka mej....

Dansbandskanalen
Medlem
#19 Skrivet: 2 Jun 2012 00:03

Juden... Det sjuka i det hela är ju att jag spelade pissigt i öppningen & Kör hårt på kungsflygeln... och personen hittar inte äns dem "bästa" dragen för att stoppa mig... & sedan efter att han gett upp anklagar mig för motor .... tillomed en schack4an spelare skulle gjort som jag..

Konstigt folk som spelar här!!!!!!!!!!!!!!!!!

sture_lindberg
Medlem
#20 Skrivet: 2 Jun 2012 00:32

Citerar: Dansbandskanalen, #19:
sedan efter att han gett upp anklagar mig för motor ....

Finns några dåliga förlorare här.
Har själv råkat ut för några... De skyller då på att jag måste ha använt motorhjälp för att slå dom..
men inte så mycket att bry sej om faktiskt.
Jag ser det mera som de är rätt patetiska människor som inte kan tåla en förlust..

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#21 Skrivet: 2 Jun 2012 09:10

@15: 14. - Sf6 ser lite småkört ut ... märkligt beteende av din motståndare måste jag säga.

Nesse
Medlem
#22 Skrivet: 2 Jun 2012 10:08

Det där med datorhjälp....

Ni som ligger på säg 2700-3000 i rating, säg att ni möter nån som har 500 mindre än er. Ni märker att personen spelar snabbt dom första 10 dragen och gör en del ganska svaga drag. Sen plötsligt en bit in i partiet så förändras spelstilen, nu går det lite långsammare och personen ni spelar mot börjar plötsligt göra många ganska oväntade och skarpa drag ni aldrig hade räknat med.

Nån som råkat ut för nåt sånt parti nån gång ?

Kleimark
#23 Skrivet: 2 Jun 2012 10:20

Nej, det har jag aldrig råkat ut för. För övrigt ser jag inte problemet, om så skulle ske.

Dansbandskanalen
Medlem
#24 Skrivet: 2 Jun 2012 11:19

Nesse. Finns Mycket folk här ute i Schackvärlden som suger på Öppningar, men är skarpa i mittspel & Slutspel.

Gabriel_Tidestav
Medlem
#25 Skrivet: 2 Jun 2012 11:20

Som vaknar upp och börjar tänka efter innan de drar...?

Barbossa
Medlem
#26 Skrivet: 2 Jun 2012 11:30

ni är vackra

KidCurry
Medlem
#27 Skrivet: 2 Jun 2012 12:49

Citerar: Barbossa, #26:
ni är vackra

Det tråkigaste på SO är nog när folk går in för att förstöra stämningen på forumet, t ex genom meningslösa ironiska kommentarer.

sture_lindberg
Medlem
#28 Skrivet: 2 Jun 2012 12:55

Citerar: KidCurry, #27:
genom meningslösa ironiska kommentarer.

Håller med där..har man inget vettigt att säga så är det bättre att vara tyst..

kjelleberglund
Medlem
#29 Skrivet: 2 Jun 2012 13:47

Citerar: sture_lindberg, #28:
Håller med där..har man inget vettigt att säga så är det bättre att vara tyst..

Det kan va vettigt ur ens egen synpunkt, men icke vettigt ur andras synpunkt. Summa sumarum, alla har rätt att ha synpunker vare sig de är vettiga eller ej, tycker jag. Det var väl vettigt sagt, eller

Kleimark
#30 Skrivet: 2 Jun 2012 13:54

Tycker du att "synpunkten" "ni är vackra" tillförde något? Det anser inte jag i alla fall.

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!