Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Stockholm Elo Challenge 2012
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 .
Författare Meddelande
Mayo
Medlem
#121 Skrivet: 28 Maj 2012 16:27

Citerar: PlippyPloppyCheesenose, #149:
Det är väl inget problem om datorn är låst (CTRL+ALT+DEL, ENTER) när den inte används för att administrera live-sändningen.
4 knapptryck - inga problem.

Ja, hur enkelt som helst det också. Får mig att tänka på Homer Simpson när han får instruktionen press any key. "Where's the any key??"

sture_lindberg
Medlem
#122 Skrivet: 28 Maj 2012 16:38

Citerar: Mayo, #121:
Ja, hur enkelt som helst det ock

Jo verkligen en enkel lösning på problemet,

Men frågan är ju varför de inte använder sej av denna enkla lösning..

Någon som har ett enkelt svar på det ?

Barbossa
Medlem
#123 Skrivet: 28 Maj 2012 22:40

kan ju bero på att spelare har förstått att man inte har någonting i rummet att göra, fram tills nu.

Style11
Medlem
#124 Skrivet: 28 Maj 2012 23:48 - Redigerad av: Style11

God afton!

Jag tycker att man borde klargöra vad som hände: jag gick in i live/blixtrummet på salongerna under pågående parti, tror det var efter att jag spelat drag 8 eller något sånt, och kollade på livesändningen. När jag kom in diskuterades partiet mellan David Bit-Narva och Jan Lundin med flera åskådares sällskap, bland dessa fanns domaren, Rune Ljungberg, som inte sa ett knyst om att jag var där och såg på livesändningen av det partiet.
Alla åskådarna förutom en gick ut, och jag gick själv för att göra mitt drag när jag såg Kim på väg ut, varefter jag gick tillbaka in och tittade på partiet igen. Det var tomt sånär som på den tyske spelaren som jag tror hette Rick Burmeister som hade spelat en snabbremi (1.e4 c5 2.Sf3 ½-½ tror jag) mot Lennart Evertsson. Han satt där hela tiden vänd mot datorn på en och en halv meters-två meters avstånd och kan intyga att jag inte gjorde något direkt olovligt som att analysera mitt parti med schackprogram. Jag öppnade heller inte mitt eget parti. Enda gången jag rörde datorn i fråga var när jag bytte till dennes parti och frågade honom lite skämtsamt varför detta skett. Kim har själv sagt i närvaro av domare att han inte sagt till mig något, ingen indikation att han fann det störande, vilket antagligen är något någon snappat upp och missförstått i efterhand eller är en efterhandskonstruktion.
Jag kan erkänna att det var osmart att gå in i liverummet, men det var en vanlig företeelse att spelare med icke avslutade partier gick in där trots allt. Enda anledningen till att detta gjorts någon sak av tror jag är att Kim var pressad, det erkände han under efteranalysen (dvs. han sa uttryckligen att det var mycket press involverat och hoppades att jag inte skulle ta det personligt), och jag tror att han ville försöka rädda en vinst när han anade att partiet redan efter ett knappt tiotal drag var på väg mot helvete, och jag råkade ge honom det han behövde i form av en "incident" när jag, rätt idiotiskt, gick in och tittade på skärmen där inne istället för att gå runt bland brädena och se på det sättet. Jonas dömde till fortsatt spel, och jag vann till slut. Jag tycker naturligtvis att han dömde rätt, varför ska jag förlora ett parti pga. lite oaktsamhet utanför brädet?

Rent teoretiskt är det en intressant fråga om det där med att fingra på en dator ska leda till förlust etc. men jag vill inte se att någon drar mitt namn i smutsen. Folk fick i alla fall en ökad förståelse för att man inte ska hoppa in dit under sitt parti. Måste vara värt något.

Mvh, Calle CB

Style11
Medlem
#125 Skrivet: 30 Maj 2012 21:44

Och strokerehab, du far med osanning, jag satt aldrig vid datorn.

Batista77
Medlem
#126 Skrivet: 30 Maj 2012 22:11

Citerar: Style11, #125:
Och strokerehab, du far med osanning, jag satt aldrig vid datorn.

Citerar: Style11, #124:
Enda gången jag rörde datorn i fråga var när jag bytte till dennes parti och frågade honom lite skämtsamt varför detta skett.

Style11
Medlem
#127 Skrivet: 30 Maj 2012 22:55 - Redigerad av: Style11

det är ju en viss skillnad på att sitta vid en dator och att röra en...men har du inget bättre för dig än att hänvisa till att jag uttryckte mig otydligt, go ahead, make my day

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#128 Skrivet: 31 Maj 2012 14:58 - Redigerad av: PlippyPloppyCheesenose

Så länge ingen bevisar att Calle CB faktiskt gjorde något allvarligt oegentligt (i meningen påverkade sina egna partier med hjälp av verktyg på datorn i fråga) ser jag fortfarande en fjäder och en hönsgård.

Det jag har sett här går ut på att han skulle ha kunnat ... kanske ... om han vore en jätteskurk ...

Men ingen sett något dylikt oegentligt.

Vad jag har sett av CB har jag svårt att se att han är patetisk nog att fuska sig till vinster i en obskyr turnering i en nordlig bonnhåla.

Barbossa
Medlem
#129 Skrivet: 31 Maj 2012 18:06

Calle, om du läser inläggen i tråden så förstår du att ingen tror att du verkligen fuskade. Du förstår nog själv att det är aningen osportsligt och opassande att gå in i analysrummet under partiet då det skapar misstankar hos din motståndare.

häälge
Medlem
#130 Skrivet: 31 Maj 2012 19:53 - Redigerad av: häälge

Pojken min blev diskad i ett parti,för att han kladdade några drag[en variant] på -4-5 drag innan han drog på protokollet,[mitt i partiet]han hade inte lämnat spelbordet ens,så jag tycker det måste vara högst olämpligt att vidröra en dator under partiet,konstigt att du inte blev diskad,mvh jerry

Kleimark
#131 Skrivet: 31 Maj 2012 20:15

Det som inte är förbjudet, är tillåtet.

häälge
Medlem
#132 Skrivet: 31 Maj 2012 20:16

Citerar: Kleimark, #131:
Det som inte är förbjudet, är tillåtet.

ok,,då vet man din åsikt...

Kleimark
#133 Skrivet: 31 Maj 2012 20:21

Det var ingen åsikt. Det var ett konstaterande.

häälge
Medlem
#134 Skrivet: 31 Maj 2012 20:34 - Redigerad av: häälge

Citerar: häälge, #134:
Det var ingen åsikt. Det var ett konstaterande.

Ja,men det finns något som heter moral,och den kan du inte lagstifta ,i detta fall menar jag inte att han försökte fuska,snarare att det är högst olämpligt att gå in i ett rum och röra datorn, för man kan aldrig veta vad avsikten är mvh jerry

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#135 Skrivet: 31 Maj 2012 21:22

Själv tycker jag det är en avsevärd skillnad på att skriva ner varianter i ett protokoll och att vidröra en dator öht.

mugabe
Medlem
#136 Skrivet: 31 Maj 2012 21:26

Citerar: häälge, #130:
diskad i ett parti,för att han kladdade några drag[en variant] på -4-5 drag innan han drog på protokollet,

Oj, vad faller det under för regel? I förlängningen borde man då inte heller få skriva ned sitt nästa drag innan man utfört det.

Kleimark
#137 Skrivet: 31 Maj 2012 21:27

Citerar: mugabe, #136:
Oj, vad faller det under för regel? I förlängningen borde man då inte heller få skriva ned sitt nästa drag innan man utfört det.

Det får man ju inte heller.

Barbossa
Medlem
#138 Skrivet: 31 Maj 2012 21:35

Man får inte skriva draget man skall utföra innan man har utfört det, man får inte heller sätta ut varken "?" eller "!".

Kleimark
#139 Skrivet: 31 Maj 2012 21:38

Fast ska man kräva remi, ska man faktiskt skriva ut draget i förväg. Se dock till att skriva rätt, annars förlorar du(om draget inte går att utföra).

Barbossa
Medlem
#140 Skrivet: 31 Maj 2012 21:50

Jag krävde remi en gång utan att skriva ned draget i förväg, IA Jonas Sandbom gav mig rätt ändå.

mugabe
Medlem
#141 Skrivet: 31 Maj 2012 23:14

Oj, reglerna ändrades visst 2005. Hoho, jag har inte spelat så mycket på sistone. Något annat man bör känna till?

Barbossa
Medlem
#142 Skrivet: 31 Maj 2012 23:16

Du förlorar nu för tiden i blixt om du tar motståndarens kung, du måste påpeka motståndarens feldrag för att vinna.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 .
Du måste logga in för att kunna posta!