Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Stockholm Elo Challenge 2012
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
Författare Meddelande
Barbossa
Medlem
#91 Skrivet: 23 Maj 2012 16:30

Det lät dock ingenting på golvet i gymnastiksalen

expaint
Medlem
#92 Skrivet: 23 Maj 2012 19:00

Jag tog upp min avstängda mobiltelefon under ett parti i Warzawa och räckte till min son. Min motståndare tillkallade då domare som dömde förlust för mig. Mot den bakgrunden tycker jag att det är mycket konstigt att Kims krav på seger inte godkändes.

sture_lindberg
Medlem
#93 Skrivet: 24 Maj 2012 17:03

Citerar: sture_lindberg, #86:
Och vid upprepade tillfällen (enlgt barbossa).ska det då bara räcka med en varning ??

Citerar: Kleimark, #87:
Förhoppningsvis räcker det.

Om man får en varning vid första förseelsen,varför då fortsätta att bara varna?
Borde ju bli någon direkt påföljd om man struntar i den första varningen och fortsätter som om inget har hänt..

Kleimark
#94 Skrivet: 24 Maj 2012 18:01

Vad jag menade var att en spelare som får en varning förhoppningsvis bättrar sig och domaren således slipper att dela ut ytterligare bestraffningar. Fortsätter spelaren blir det naturligtvis hårdare tag.

sture_lindberg
Medlem
#95 Skrivet: 24 Maj 2012 18:37 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Barbossa, #79:
Han gjorde sitt drag, och gick sedan in till ett tomt analysrum och använde datorn där inne som har både chessbase och fritz installerat, vid upprepade tillfällen

"Upprepade tillfällen"..............då var det fler än EN gång således.

Och vad då "hårdare tag " ?

Det blev ju inget annat än en varning , TROTS att han upprepade sej

Kleimark
#96 Skrivet: 24 Maj 2012 18:40

Citerar: sture_lindberg, #95:
"Upprepade tillfällen"..............då var det fler än EN gång således.

Jo, men när varningen utdelades är oklart. Varningen kanske utdelades först vid tredje övertrampet. Domaren kanske inte underrättades förrän då.

sture_lindberg
Medlem
#97 Skrivet: 24 Maj 2012 18:44

Citerar: Kleimark, #96:
Domaren kanske inte underrättades förrän då.

Måste ha gått till så då.Barbossa verkar ju veta vad som hände..Han kanske kan svara på detta,

Barbossa
Medlem
#98 Skrivet: 24 Maj 2012 21:28

Varning och varning, han sa åt carl att han inte fick gå in dit igen. Domaren blev inte underrättad förens Kim kom till honom och krävde vinst för att vid flera tillfällen gått in dit efter sitt drag.

Kleimark
#99 Skrivet: 24 Maj 2012 21:42

Jag antar att du menar att Kim krävde vinst efter att Carl hade gått in i analysrummet.

Barbossa
Medlem
#100 Skrivet: 24 Maj 2012 21:44

Men det är klart att Carl inte fuskade, han hade velat det hade han nog valt att gå in på toaletten med sin Iphone där han har schackprogram.

karpov_jr
Medlem
#101 Skrivet: 24 Maj 2012 22:28

Upprörande om det är sant. Bottennapp och sumpråttevarning... Eller skall man ge för kreativt tänkande... hurr... hurrr.. aaaargh!

Barbossa
Medlem
#102 Skrivet: 24 Maj 2012 22:30

I en tidigare rond så slog ju en spelare till en liten kille som spelade. Det var väl åtminstone mer upprörande enligt min åsikt.

Kleimark
#103 Skrivet: 24 Maj 2012 23:41

Jag håller med att det var mer upprörande. Det finns visserligen få saker som är det dock.

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#104 Skrivet: 25 Maj 2012 05:08

Uttrycket hönsgård av en fjäder dyker av någon osökt anledning upp.
Eller uttryck och uttryck ...
Hursom.

Martin_Lokander
Medlem
#105 Skrivet: 25 Maj 2012 07:32

Citerar: strokerehab, #67:
Tävlingen var som jag förstår det FIDE registrerad och dessutom så var det prispengar inblandade och ett parti i yttersta toppstriden. SKulle ni tycka att det vore okej att Anand sätter sig vid en egen laptop mitt under pågående parti mot Gelfand?
Problemet som uppstår när man dömer som Sandbommen gjorde idet här fallet är var man ska dra gränsen, om jag lånar min kompis laptop under SM i sommar, får jag sitta och leka med den då? Jag kan ju bara hävda att jag läser dikter eller dylikt

Kan tillägga att Sandbom inte dömde, utan Rune Ljungberg.

Barbossa
Medlem
#106 Skrivet: 25 Maj 2012 10:26

Kim Nygren accpterade inte Rune Ljungsbergs beslut utan krävde att han skulle konsultera Jonas. Rune ringde Jonas, som höll med som Runes besluit till 100 %.

JoarO
Medlem
#107 Skrivet: 25 Maj 2012 14:29 - Redigerad av: JoarO

Mycket intressant debatt, tycker jag. Min lilla fråga är om ni tycker att det är ett lika gravt regelbrott att gå in i rummet som att gå in i rummet och börja fingra på datorn?

Kleimark
#108 Skrivet: 25 Maj 2012 14:59

Om rummet tillhör spelområdet är det okej, annars inte.

JoarO
Medlem
#109 Skrivet: 25 Maj 2012 15:33

Analysrummet tillhör ju spelområdet, men det känns som en gråzon för det finns ju andra människor där och en dator, vilka precis som Mayo påpekade tidigare kan ses som informationskällor.

Kleimark
#110 Skrivet: 25 Maj 2012 15:51

Varför inte exkludera analysrummet från spelområdet? Som spelare har man knappast någon anledning att gå in där.

Mayo
Medlem
#111 Skrivet: 25 Maj 2012 17:14 - Redigerad av: Mayo

Citerar: Kleimark, #110:
Varför inte exkludera analysrummet från spelområdet? Som spelare har man knappast någon anledning att gå in där.

Enkel och bra lösning. Brukar generellt, när jag har pågående parti, inte vistas i analysrum under tävlingar eftersom det känns "fel". Det är iofs möjligt att det redan finns en regel skriven i citronsaft någonstans på Salongerna eller på Stockholms schackförbunds sajt att man inte får vara i analysrummet när man spelar sitt parti, men jag har inte sett någon sådan.

sture_lindberg
Medlem
#112 Skrivet: 28 Maj 2012 15:26 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Mayo, #111:
att man inte får vara i analysrummet när man spelar sitt parti, men jag har inte sett någon sådan

Ännu oförståliggare är ju VARFÖR dom har satt in en dator i ett analysrum..?
Det är ju nästan som att tigga om problem..

Barbossa
Medlem
#113 Skrivet: 28 Maj 2012 15:33

Den ju uppkopplad så att man skall kunna se live-sändningen inne i rummet.

sture_lindberg
Medlem
#114 Skrivet: 28 Maj 2012 15:35

Jo jag kan förstå det.--men ingen bra lösning således.

Barbossa
Medlem
#115 Skrivet: 28 Maj 2012 15:41

Jag svarade bara på din fråga.

sture_lindberg
Medlem
#116 Skrivet: 28 Maj 2012 15:43

Jo jag tackar för det.

Mayo
Medlem
#117 Skrivet: 28 Maj 2012 16:02 - Redigerad av: Mayo

Datorn är kopplad till en projektor riktad mot ena väggen i analysrummet, just för att kunna visa livepartier i det rummet (således kan analysrummet vara tänkt även för åskådning). Ingen dum idé, och egentligen den enda vettiga vägg på Salongerna för ändamålet.
Själva datorn borde kunna gå att flytta, det kan inte finnas något egenvärde i att den ska stå i samma rum som projektorn. Måhända är det tekniska begränsningar i den utrustning som finns på Salongerna som gör att man valt den lösning man valt.

sture_lindberg
Medlem
#118 Skrivet: 28 Maj 2012 16:10 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Mayo, #117:
Själva datorn borde kunna gå att flytta,

Precis!
Så inget liknande behöver inträffa fler gånger.

quote=sture_lindberg, #112:]Ännu oförståliggare är ju VARFÖR dom har satt in en dator i ett analysrum..?

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#119 Skrivet: 28 Maj 2012 16:18

Citerar: sture_lindberg, #114:
Jo jag kan förstå det.--men ingen bra lösning således.

Det är väl inget problem om datorn är låst (CTRL+ALT+DEL, ENTER) när den inte används för att administrera live-sändningen.
4 knapptryck - inga problem.

Barbossa
Medlem
#120 Skrivet: 28 Maj 2012 16:18

Eller så går inte spelarna in där under sina partier.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!