Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Testamente bonde
Författare Meddelande
Skalman-Klockan
Medlem
#1 Skrivet: 7 Maj 2012 14:30

Hej alla på sO![i][/i]

Kan någon vis Kvinna eller Man tala om för Mig vad en Testamente bonde är och varför man säger att man nästan i princip inte skall ta denna fast det ser naturligt ut? Tacksam för alla svar!

Vänligen Skalman

LoooL
Medlem
#2 Skrivet: 7 Maj 2012 14:32

Det är en bonde som står på rad B eller G.
Om man slår den blir man väldigt ofta instängd.

Skalman-Klockan
Medlem
#3 Skrivet: 7 Maj 2012 14:39

Okey! Jag har bara hört att de är B2 aldrig på denna andra sidan, Alltså kan de vara flera alternativ i rad nummer och i G raden....

uct2
Medlem
#4 Skrivet: 7 Maj 2012 14:40

Normalt är det nog bara b-bönderna som räknas som testamentbönder. Ursprunget till namnet lär vara en gammal skröna om en far sm testamenterade allt han ägde till sin son på villkoret att han aldrig slog med damen på b7/b2 i öppningen. Antar att t ex IngoBingo kan mer om den skrönan.

Skalman-Klockan
Medlem
#5 Skrivet: 7 Maj 2012 14:44

Så de är alla Bönder i B-raden och inte normalt sätt egentligen B2?

uct2
Medlem
#6 Skrivet: 7 Maj 2012 14:47

Världens mest kända testamentsbonde är nog den på b7 i Najdorf, särskilt efter två partier Spasskij--Fischer i VM-matchen 1972. Spasslij vann det senare av dem. (http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1044 724)

En annan klassiker är Botvinnik--Spielmann från 1935 i Caro-Kann. (http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1031 882)

Jag vet dock inte hur "internationell" själva benämningen är; på engelska heter det t ex vanligen poisoned pawn.

uct2
Medlem
#7 Skrivet: 7 Maj 2012 14:49 - Redigerad av: uct2

Citerar: Skalman-Klockan, #5:

Nja, b2 alt b7: de ska stå kvar på utgångsrutan. Normalt brukar man väl också främst tänka på vits bonde. Eftersom vit är ett drag före i utvecklingen är risken för katastrof inte lika överhängande om vit norpar en bonde med damen, även om utvecklingen blir lidande.

sture_lindberg
Medlem
#8 Skrivet: 7 Maj 2012 14:49

Citerar: Skalman-Klockan, #5:

Det är bönderna på b2 respektive b7 som kallas för "testamentbönder "

Skalman-Klockan
Medlem
#9 Skrivet: 7 Maj 2012 14:50

Jag får passa på att Tacka för denna snabba respons! Det fick litet annat ljus än innan denna oklara sak för Mig. Tack så länge alla

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#10 Skrivet: 7 Maj 2012 15:30

Det finns också den ökända "Testamentsbondevarianten" i Najdorf där svart spelar Db6 och knycker bonden på b2 varfter vit får ett ruggigt angrepp men fortfarande är bonde under.

Är den vederlagd för svart numera? Har inte sett någon spela den på väldigt länge.

uct2
Medlem
#11 Skrivet: 7 Maj 2012 15:53

Citerar: PlippyPloppyCheesenose, #10:
Det finns också den ökända "Testamentsbondevarianten" i Najdorf där svart spelar Db6 och knycker bonden på b2 varfter vit får ett ruggigt angrepp men fortfarande är bonde under.

Är den vederlagd för svart numera? Har inte sett någon spela den på väldigt länge.

Som jag nämnde ovan blev den väl världens mest berömda testamentsbonde efter Spasskij--Fischer 1972. Efter det ansågs varianten vederlagd ett tag, men sedan fick den ju nytt liv igen och vad teorin säger idag har i alla fall jag inte en susning om. Enl ECO uppl 4 från 2002 verkar den i alla fall leva, men det kan ju ha hänt en hel del sedan dess. Kanske några av de högrankade spelarna som spelar många turneringar har bättre koll, t ex Mayo eller Barbossa?

Mayo
Medlem
#12 Skrivet: 7 Maj 2012 20:17

Spelar inte Najdorf som svart, och inte 6.Lg5 som vit mot det, men vad jag förstått är svart teoretiskt helt ok för stunden. Det är dock oerhört mycket teori involverat och vit har väl ett antal forcerade remier i vissa varianter vilket kanske skrämmer iväg en del svartspelare.
Det stora kommande boken om Siciliansk Najdorf är väl Ftacniks uppdatering av sin Grandmaster Repertoire 6 och "rykten" säger att han kommer att välja någon sorts Db6xb2 mot Lg5. Det torde väl vara ett tecken på att varianten är väldigt mycket levande och Ftacnik har säkert hittat en del nya idéer också.

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#13 Skrivet: 7 Maj 2012 21:12

Citerar: uct2, #11:
Som jag nämnde ovan blev den väl världens mest berömda testamentsbonde efter Spasskij--Fischer 1972.

Aha, du skrev b7 - du menade b2, då är jag med. Kände inte till partierna.

uct2
Medlem
#14 Skrivet: 7 Maj 2012 21:17

Citerar: PlippyPloppyCheesenose, #13:
Citerar: uct2, #11:Som jag nämnde ovan blev den väl världens mest berömda testamentsbonde efter Spasskij--Fischer 1972.

Aha, du skrev b7 - du menade b2, då är jag med. Kände inte till partierna.

Oj, sorry. Miss av mig! (och av Fischer, i partiet.)

Du måste logga in för att kunna posta!