Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Världsmästare?
. 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
häälge
Medlem
#1 Skrivet: 6 Apr 2012 10:11

Hej,vem är världsmästare nu är det Viswanathan Anand ?

sverrirthor
Medlem
#2 Skrivet: 6 Apr 2012 10:40

Ja. Han ska spela en match mot Boris Gelfand i maj om jag inte misstar mig. Båda har börjat tappa rejält och även om Gelfand är en tuff matchspelare blir han nog ingen stor utmaning för Anand.

mattias
Medlem
#3 Skrivet: 6 Apr 2012 12:16

Känns lite avslaget tyvärr. gelfand är ju vass men det finns ju de som är starkare.

LuleErik
Medlem
#4 Skrivet: 6 Apr 2012 23:55

Jag håller med dig er.
Synd att inte Anand spelade mot Carlsen det hade varit med 2 bästa eller om det hade varit Aronian mot Carlsen.
Synd att Kasparov la av så att det inte finns möjligheter i framtiden mellan Kasparov-Carlsen.

kjelleberglund
Medlem
#5 Skrivet: 6 Apr 2012 23:58

Citerar: LuleErik, #4:
Synd att Kasparov la av så att det inte finns möjligheter i framtiden mellan Kasparov-Carlsen.

De har väl mötts nångång när Carlsen var yngre?

Mayo
Medlem
#6 Skrivet: 7 Apr 2012 09:56

Citerar: kjelleberglund, #5:
De har väl mötts nångång när Carlsen var yngre?

Ja, fast enbart i snabbschack tror jag, och det var strax innan Kasparov drog sig tillbaka 2005. Jag har för mig att partiet, och vad Carlsen tyckte om det, finns med i den norska TV-dokumentären om honom som har gått på SVT.

En kul grej (tycker jag iaf, "jag mötte Lassie", men kan ju inte mätas mot de som t.ex. spelat mot Carlsen själv), är att Carlsen spelade en tävling på de gamla Schacksalongerna för sådär tio år sen. Han hade kanske 2300 i Elo och jag var förbi och kollade. Han hade förlorat som vit i en Fransk Winawer mot en svensk yngre duktig spelare och i efteranalysen stod jag strax bredvid och föreslog några drag och idéer. Magnus tittade upp, liksom undrande "vad är det där för en klåpare som föreslår en massa vansinnigheter?" men kul var det hur som helst.

uct2
Medlem
#7 Skrivet: 8 Apr 2012 08:21

Citerar: Mayo, #6:
En kul grej (tycker jag iaf, "jag mötte Lassie", men kan ju inte mätas mot de som t.ex. spelat mot Carlsen själv), är att Carlsen spelade en tävling på de gamla Schacksalongerna för sådär tio år sen. Han hade kanske 2300 i Elo och jag var förbi och kollade. Han hade förlorat som vit i en Fransk Winawer mot en svensk yngre duktig spelare och i efteranalysen stod jag strax bredvid och föreslog några drag och idéer. Magnus tittade upp, liksom undrande "vad är det där för en klåpare som föreslår en massa vansinnigheter?" men kul var det hur som helst.

Kul! När Lar-Åke Schneider var som allra bäst på 80-talet hade jag en klubbkompis som brukade "skrävla" om att han minsann spöat Schneider i ett riktigt långparti. Grejen var dock att Schneider vid tillfället var en tvärhand hög och just börjat spela.

Koenig
Medlem
#8 Skrivet: 8 Apr 2012 13:36

Visas matchen på någon stream eller tv-kanal? Ser inget på den officiella sidan..

Mayo
Medlem
#9 Skrivet: 8 Apr 2012 17:25

Citerar: uct2, #7:
När Lar-Åke Schneider var som allra bäst på 80-talet hade jag en klubbkompis som brukade "skrävla" om att han minsann spöat Schneider i ett riktigt långparti. Grejen var dock att Schneider vid tillfället var en tvärhand hög och just börjat spela.

Sensmoralen är alltså att man ska försöka "avhandla" så många schackknattar som möjligt, chansen är ju att de kan bli riktigt bra när de blir äldre...

Citerar: Koenig, #8:
Visas matchen på någon stream eller tv-kanal? Ser inget på den officiella sidan..

Brukar alltid finnas livesändningar av partierna, säkerligen med videokameror på den officiella hemsidan. Vill du även ha livekommentarer av stormästare så lär bl.a. ICC (betalsajt) eller Chessbomb (gratis) ha det.

Koenig
Medlem
#10 Skrivet: 8 Apr 2012 17:29

Tack för snabbt svar! Och ursäkta halvkapningen.. Här skall jag hänga lite.

Fozzie
Medlem
#11 Skrivet: 25 Apr 2012 22:44

Citerar: mattias, #3:

Känns lite avslaget tyvärr. gelfand är ju vass men det finns ju de som är starkare.

Det är inget lotteri vem som får spela om titeln.
Gelfland vann utmanarturneringen

mattias
Medlem
#12 Skrivet: 26 Apr 2012 13:35

Nä det är ju absolut inget lotteri, men det känns ändå lite sådär att Gelfand knep platsen som utmanare.

Vore ju lite skoj om han överaskar nu

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#13 Skrivet: 26 Apr 2012 13:53

Som det brukar heta "Man kan bara vinna mot de som är med."
Sen kan man tycka vad man vill om Gelfand som utmanare.

sture_lindberg
Medlem
#14 Skrivet: 26 Apr 2012 16:07

Citerar: PlippyPloppyCheesenose, #13:
Som det brukar heta "Man kan bara vinna mot de som är med."

Bra skrivet Dom som inte har kvalificerat sej kan ju knappast göra upp om VM-titeln..

MalmöLeif
Medlem
#15 Skrivet: 30 Apr 2012 17:49

Den 11:e maj börjar VM i schack!

http://www.anand-gelfand.com/

nicholas
Medlem
#16 Skrivet: 30 Apr 2012 18:01

Jag e med. Hoppas ni hejar på mig.

Kleimark
#17 Skrivet: 30 Apr 2012 18:02

Naturligtvis.

sture_lindberg
Medlem
#18 Skrivet: 30 Apr 2012 18:07

Citerar: nicholas, #16:
Jag e med. Hoppas ni hejar på mig.

Ska du extraknäcka som pjäsflyttare på demonstrationsbrädet ?

nicholas
Medlem
#19 Skrivet: 30 Apr 2012 18:08

Nää, på bordet lirare jag.... Du då???

sture_lindberg
Medlem
#20 Skrivet: 30 Apr 2012 18:10

Jag ska bara smyga i kuliserna..Försöka snappa upp ett o annat

rödingen
Medlem
#21 Skrivet: 30 Apr 2012 19:51

Med tanke på rubriken? Är det mig ni pratar om?

sture_lindberg
Medlem
#22 Skrivet: 30 Apr 2012 19:59

Det är VM i SCHACK

Svedjeholmen
Medlem
#23 Skrivet: 30 Apr 2012 20:00

Hur anmäler man sig?

sture_lindberg
Medlem
#24 Skrivet: 30 Apr 2012 20:01

,,,,

Kleimark
#25 Skrivet: 30 Apr 2012 20:10

Tyvärr är det nog inte så stor idé för er andra. Jag kommer nämligen att ta hem rubbet.

vpaavola
Medlem
#26 Skrivet: 30 Apr 2012 20:11

Citerar: Svedjeholmen, #23:
Hur anmäler man sig?

Först SO, väljer mina partier, klickar sen turneringar, sen väljer du SCHACK-VM. DÄR kan du anmäla dig.

häälge
Medlem
#27 Skrivet: 30 Apr 2012 20:31

Får man använda motor;)

Svedjeholmen
Medlem
#28 Skrivet: 30 Apr 2012 20:36

Citerar: vpaavola, #26:
Citerar: Svedjeholmen, #23:
Hur anmäler man sig?

Först SO, väljer mina partier, klickar sen turneringar, sen väljer du SCHACK-VM. DÄR kan du anmäla dig.

Tack! Man vill ju ha lite seriöst motstånd...

sture_lindberg
Medlem
#29 Skrivet: 30 Apr 2012 20:56

Citerar: häälge, #27:
Får man använda motor;)

Nääää

nicholas
Medlem
#30 Skrivet: 30 Apr 2012 21:18

Jag e med......

. 1 . 2 . 3 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!