Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Kungsgambiten vederlagd!?
Författare Meddelande
G_arvid
Medlem
#1 Skrivet: 3 Apr 2012 16:46

1.e4 e5 2.f4 exf4. We now know the exact outcome of this position, assuming perfect play, of course. I know your next question, so I am going to pre-empt it: there is only one move that draws for White, and that is, somewhat surprisingly, 3.Be2. Every other move loses by force.....http://chessbase.com/newsdetail.asp?newsid=8047

Hierro
Medlem
#2 Skrivet: 3 Apr 2012 17:10

3.Le2 är Tartakowers gamla drag. Han spelade det flera gånger i New York 1924. Annars har vi väl hört det där snacket om att kungsgambiten är vederlagd till leda.

Mayo
Medlem
#3 Skrivet: 3 Apr 2012 17:34

April, april. Även om artikeln är daterad den 2:a april så framgår det att intervjun med herr Rajlich gjordes den 1:a april.

G_arvid
Medlem
#4 Skrivet: 3 Apr 2012 17:42

Citerar: Hierro,#2:
Annars har vi väl hört det där snacket om att kungsgambiten är vederlagd till leda.

Ja givetvis, men här har man verkligen gripit sig verket an genom att skapa ett datakluster med 2880 kärnor på 4,25 GHz, 16 terabyte RAM och analyserat alla fortsättningar mer eller mindre ända till slutet. Vad man ska göra med dessa teoretiska resultat i praktiskt spel förstår jag inte, men det här gänget tänker fortsätta och planerar analysera Lg5-varianten i Najdorf härnäst. I framtiden kanske vi får ett "facit" för alla spelöppningar på detta sätt...

G_arvid
Medlem
#5 Skrivet: 3 Apr 2012 17:47

Citerar: Mayo, #3:
April, april. Även om artikeln är daterad den 2:a april så framgår det att intervjun med herr Rajlich gjordes den 1:a april.

Ojuste att vänta till andra april med att publicera i så fall...

Hierro
Medlem
#6 Skrivet: 3 Apr 2012 17:57

Tröttsamt på min ära!

Svedjeholmen
Medlem
#7 Skrivet: 3 Apr 2012 19:18

Spelar ingen roll vilken öppning man spelar mot mig - jag vinner alltid när jag har lust!

Mayo
Medlem
#8 Skrivet: 3 Apr 2012 19:20

Citerar: G_arvid, #5:
Ojuste att vänta till andra april med att publicera i så fall...

Jo, men den 1 april var trots allt en söndag, och timingen är lite suspekt. På Qualitychess blogg, som ju har en kommande KG-bok som legat halvt på is ett bra tag nu, säger dess författare John Shaw att "I suspect that ChessBase article is a sneaky April Fools' joke. The King's Gambit is still alive. But is it possible that some previously popular lines of the King's Gambit can be refuted? Very possible – in fact I think it's already happened."
http://www.qualitychess.co.uk/blog/?p=1017#comment -5197
Tja, tro´t den som vill.

Barbossa
Medlem
#9 Skrivet: 3 Apr 2012 21:14

Kungsgambiten är inte vederlagd, så till vida att vit inte står på direkt förlust iaf...

Martin_Lokander
Medlem
#10 Skrivet: 4 Apr 2012 16:46

Det var ett 1:a-aprilskämt, den publicerades 23:55 den 1 april i Pago Pago.

sture_lindberg
Medlem
#11 Skrivet: 4 Apr 2012 16:48 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Barbossa, #9:
Kungsgambiten är inte vederlagd, så till vida att vit inte står på direkt förlust iaf

Ofta får man bra spel med kungsgambit .
Ok man har bonde under.men ofta får man toppenspel

Barbossa
Medlem
#12 Skrivet: 4 Apr 2012 17:12 - Redigerad av: Barbossa

Speglar snarare dina moståndare än öppningens eller din brillians.

Stocken
Medlem
#13 Skrivet: 4 Apr 2012 17:13

Jag spelar ofta kungsgambit. Det blir roligt och öppet spel. Jag är ingen "riktig" schackspelare så jag kan inte alla grunder i öppningar men kungsgambiten är iaf annorlunda mot andra.

sture_lindberg
Medlem
#14 Skrivet: 4 Apr 2012 17:16

Utan "briljlant " spel står men nog sej inte särskillt bra i denna öppning nej.

Gäller ju att skaffa sej ett intiativt och skarpt spel.
Och det går nog inte annars

Barbossa
Medlem
#15 Skrivet: 4 Apr 2012 17:18 - Redigerad av: Barbossa

Det dyker upp tillfällen senare i partiet att ta initiativet och få skarpt spel om man spelar med tålamod och skärpa. Finns ca. 5-6 olika sätt för svart att utjämna eller komma bättre

LuleErik
Medlem
#16 Skrivet: 4 Apr 2012 17:26

Jag tycker mot Kungsgambiten
1 e4 e5 2 f4 d5 är lättsam variant.
tex 3 exd5 exf4 4 sf3 sgf6 5 Lc4 sxd5 6 0-0 le6 etc sen för svart Le7 0-0 för svart.
Den här varianten behöver man ej kunna så mycket teori och får bekvämt spel.

sture_lindberg
Medlem
#17 Skrivet: 4 Apr 2012 17:51 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Barbossa, #15:
Finns ca. 5-6 olika sätt för svart att utjämna eller komma bättre

Jo det är därför jag menar att man måste spela intiativtrikt redan från tredje draget.(som VIT alltså )--
Sitter man och slumrar till.så tar svart lätt kommandot.
Och det vill man ju inte !

LNO1
Medlem
#18 Skrivet: 5 Apr 2012 00:55

Citerar: LuleErik, #16:

Jag tycker mot Kungsgambiten
1 e4 e5 2 f4 d5 är lättsam variant.

Nja jag vet inte om jag skulle kalla den just lättsam, men den är helt ok att spela i alla fall. Minsta miss av vit och han är körd.

Du måste logga in för att kunna posta!