Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Dokumentär om Fischer
<< . 1 . 2 . 3 .
Författare Meddelande
Mayo
Medlem
#61 Skrivet: 6 Apr 2012 08:45

Citerar: sture_lindberg, #83:
Tror jag inte alls på..Skulle bara folk över 50 år få frågan vilken som är den bästa schackspelaren någonsin, skulle svaret självklart och utan omsvep bli FISCHER
Tror då kasparov skulle komma först på 3e eller 4e plats.

Knepigt resonemang. Kasparov var världsetta från 1985-2005, en period på 20 år. En person som är 50 år idag var alltså 23 år 1985 och 43 år 2005, då en schackspelare normalt är rätt aktiv. Att Kasparovs långa dominans skulle gått helt förbi är knappast troligt, än mindre att man skulle anse att han skulle komma på tredje eller fjärde plats, men det förutsätter iofs att man hållt sig någorlunda ajour med vad som händer i schackvärlden.
Schacksnacks omröstning är troligen rätt representativ åldersmässigt, i alla fall om man ser till vilka som skriver i dess forum (till skillnad från detta forum figurerar i princip samtliga under sina korrekta namn). Men det är klart, de som röstat behöver ju inte vara de som skriver i forumet.

sture_lindberg
Medlem
#62 Skrivet: 6 Apr 2012 13:09

Citerar: Kleimark, #42:
En sådan omröstning gjordes på schacksnack och då vann Kasparov och det med bred marginal. Kasparov fick 48 % av rösterna mot Fischer med endast 26 %. (Total 164 röster i omröstningen).

164 röster är ett alldeles för lågt antal för att det ska visa något över huvud taget som jag redan skrivit..

nh90
Medlem
#63 Skrivet: 6 Apr 2012 13:46 - Redigerad av: nh90

Varför argumentera om något så ovidkommande? Och vad skulle en omröstning tjäna till? Den som får flest röster behöver ju inte inte nödvändigtvis vara den som spelat bäst schack.
Angående Fischer är det helt rätt att kritisera hans haranger om judarna. Det ryktas om att han hade en affisch med Adolf Hitler på sin vägg, om det är sant vet jag inte men att han delade nazisternas syn på judarna råder det inga tvivel om.

sture_lindberg
Medlem
#64 Skrivet: 6 Apr 2012 13:50

Citerar: nh90, #63:
behöver ju inte inte nödvändigtvis vara den som spelat bäst schack.

Så rätt så..

sture_lindberg
Medlem
#65 Skrivet: 6 Apr 2012 13:52

Citerar: nh90, #63:
han delade nazisternas syn på judarna råder det inga tvivel om.

Man bör veta att han själv var jude.

kjelleberglund
Medlem
#66 Skrivet: 6 Apr 2012 14:00

Citerar: sture_lindberg, #65:
han delade nazisternas syn på judarna råder det inga tvivel om.

Man bör veta att han själv var jude.

Därför är det extra märkligt att han tyckte så. Vore intressant att veta varför han tyckte så?

sture_lindberg
Medlem
#67 Skrivet: 6 Apr 2012 14:05

Citatet du gjorde ovan är delvis ett citat från Nh90 ,och den andra halvan av citatet från mej.
Så just att han "delade nazisternas syn på judarna" är inget som JAG skrivit..

lawa
Medlem
#68 Skrivet: 6 Apr 2012 14:08

Du kleinmark, att Fischer var paranoid bl.a. är väl helt klart. Man skall inte låta paranoian styra utan ta hänsyn till den. Arrangörerna lätt Fischer ta hand om arrangemanget vilket störde en sportsman som Spasskij oerhört, men likt förbannat så genomförde han matchen på ett beundrandsvärt sätt. Som du vet kunde han ju ha vunnit om han velat. Så någon hederlig match var det aldrig tal om , bara att vinna till varje pris och det var väl Fischers signum.

Kleimark
#69 Skrivet: 6 Apr 2012 14:11 - Redigerad av: Kleimark

Nej. Fischer var inte paranoid.

farbrorjo
Medlem
#70 Skrivet: 7 Apr 2012 08:40

http://schackonline.com/forum/2_46623_0.html

Citerar: kjelleberglund, #75:
Det finns en annan tråd om att hitler hade judiskt påbrå enligt test av DNA på släktingar.
Den här tråden ska handla om Bobby Fischer, ok?

Jag har rensat denna tråd på inlägg som relaterar till det ovanstående och för dem som vill diskutera det ämnet finns det som sagt en annan tråd i "Värdsligt" (se länken ovan). Däremot kan naturligtvis eventuella inlägg om antisemitiska uttalanden av Fischer diskuteras i denna tråd, men se då till att de knyts till trådämnet hädanefter ( som ju givetvis rymmer avsevärt mer än detta).

uct2
Medlem
#71 Skrivet: 7 Apr 2012 15:02

Citerar: farbrorjo, #71:
Citerar: kjelleberglund, #75et finns en annan tråd om att hitler hade judiskt påbrå enligt test av DNA på släktingar.
Den här tråden ska handla om Bobby Fischer, ok?

Jag har rensat denna tråd på inlägg som relaterar till det ovanstående och för dem som vill diskutera det ämnet finns det som sagt en annan tråd i "Värdsligt" (se länken ovan). Däremot kan naturligtvis eventuella inlägg om antisemitiska uttalanden av Fischer diskuteras i denna tråd, men se då till att de knyts till trådämnet hädanefter ( som ju givetvis rymmer avsevärt mer än detta).

Fullt förståeligt, men då bör du även rensa bort inlägg #68, eftersom det inte heller hör till tråden (och dessutom är ett felaktigt påstående). Glad Påsk!

sture_lindberg
Medlem
#72 Skrivet: 9 Apr 2012 19:56

I morgon försvinner filmen från SVT-arkivet så passa på att se filmen ni som inte gjort detta!

farbrorjo
Medlem
#73 Skrivet: 9 Apr 2012 20:58

#71: Jepp , håller med (olycksfall i påskruschen) och har nu gjort detta - åter till Fischer, hans äggfria vinstprotokoll och annat ämnesrelevant...

knightrider
Moderator
#74 Skrivet: 9 Apr 2012 21:03

Jag är så pass gammal att jag minns matchen Fischer-Spasskij. Den fria världens kamp mot sovjetdiktaturen.
He..he... förmodligen första och sista gången som en schackmatch dominerade kvällstidningarnas löpsedlar under flera veckor.

sture_lindberg
Medlem
#75 Skrivet: 9 Apr 2012 22:23 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: knightrider, #74:
schackmatch

Jo det var århundradets match!
Dramatik från första till sista draget!

Tjänstemannen
Medlem
#76 Skrivet: 10 Apr 2012 19:11

Jag är också gammal nog att minnas detta. En tragisk historia och mest tragisk var Fischer. Han förstod aldrig själv att han precis som hans moståndare blev utnyttjad för politiska syften. Möjligen annade han det och hadde vissa dubier som påverkade honom till ett minst sagt underligt beteende. Sannolikt fick det oavsiktligt Spasskij att också tappa fattningen. Synd att vi aldrig får veta vem som vunnit en fair match. Men egentligen bara av rent akademiskt intresse. Så särskilt roligt verkade dom inte ha.

Som sagt, en tragisk historia och endast intressant i en politisk kontext. Även om sjätte partiet säkert är ett konstverk, om ett schakparti nu kan benämnas så.

trulpen
Medlem
#77 Skrivet: 10 Apr 2012 19:33

Citerar: sture_lindberg, #72:
I morgon försvinner filmen från SVT-arkivet så passa på att se filmen ni som inte gjort detta!

Tack! Kollar nu tack vare den här infon.

sture_lindberg
Medlem
#78 Skrivet: 10 Apr 2012 19:34

Så lite

<< . 1 . 2 . 3 .
Du måste logga in för att kunna posta!