Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Dokumentär om Fischer
<< . 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
Mayo
Medlem
#31 Skrivet: 4 Apr 2012 21:58 - Redigerad av: Mayo

Citerar: karpov_jr, #30:
Diskussionen om vem som är den bästa är intressant, men kanske meningslös? Det enda man kan diskutera och bedöma vilken storhet spelaren hade under sin samtid... att jämföra med perioder både före och efter känns lite konstigt... jämföra statistik säger kanske inte så mycket - jag har inte de kvaliteerna men man borde kanske titta på HUR de spelade...?

Jag håller med, tämligen meningslös. Det var inte så länge sen jag läste Fischers "My 60 memorable games" men den bekräftar väl åtminstone min teori att han spelade "optimal" schack, det var inte så många partier där han stod lite bättre där motståndaren tilläts komma tillbaka in i ställningen. Jag tror han hade ett rykte om att spela ganska aggressivt ibland men jag tycker främst hans optimala spelsätt gjorde att han hellre gick in i slutspel som han var tämligen säker på att vinna, istället för att forcera en tidigare vinst om den nu fanns. Han sa väl själv att han spelade ganska snabbt, varför tänka mer och leta efter ett "bättre drag" om han nu redan hittat ett "tillräckligt bra drag". Grym teknik och spelförståelse också, Fischer har väl bl.a. några klassiska slutspel med torn/två torn och löpare mot torn/två torn och springare.
Karpov tycker jag personligen var/är rätt lik Fischer i sitt spelsätt.
Kasparov däremot, grym spelförståelse såklart men hans spelstil var/är väl mest enormt djup kalkylering, en extrem förmåga att räkna och bedöma ställningar. Var det Miles som kallade honom för "monstret med tusen ögon, han ser allt"?
Jag tycker personligen Kasparov utvecklade schacket till en ny nivå, men det är mina två cent.

sture_lindberg
Medlem
#32 Skrivet: 4 Apr 2012 22:00

Citerar: Mayo, #27:
Jag förstår inte vad du menar. Du säger att du anser att Fischer var tidernas främste,

Om man jämför honom i sin samtid helt klart..
Och jag skulle nog se honom som den bästa av alla tider på grund av DET.
Sen kan man ju om man vill (som du) ha andra måttstockar..

Kleimark
#33 Skrivet: 4 Apr 2012 22:46 - Redigerad av: Kleimark

Fischer sa för övrigt att han inte vågade ställa upp mot Karpov, eftersom han var för bra. Det måste ju betyda någonting.

Nesse
Medlem
#34 Skrivet: 4 Apr 2012 22:49

En teori är ju att Fischer helt enkelt var rädd för att möta Karpov.

Fischer lär ha besökt (ikognito) en turnering i Houston, Texas där flera ryska stormästare deltog, däribland Karpov. Det här var nåt år efter Reykavik.

sture_lindberg
Medlem
#35 Skrivet: 4 Apr 2012 23:03

Citerar: Kleimark, #33:
Fischer sa för övrigt att han inte vågade ställa upp mot Karpov, eftersom han var för bra

När och var sa han det..?Har jag aldrig hörts talas om.
Skälet var ju att han ville ha större prispengar, vad jag vet i alla fall.

Barbossa
Medlem
#36 Skrivet: 5 Apr 2012 00:58

Citerar: sture_lindberg, #21:
Fischer var den klart bästa schackspelaren (mest överlägsen ) i SIN tid.
Där råder inte den minsta tvekan..

Har du då även räknat in Indierna under 500-talet? När reglerna för det schack vi känner till idag fastslogs, var det således inte många som kunde spela schack. Därför borde överlägsenheten i sin tid ha ägt rum där.

sture_lindberg
Medlem
#37 Skrivet: 5 Apr 2012 01:07 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Barbossa, #36:
Därför borde överlägsenheten i sin tid ha ägt rum där.

Känner du några spelare från den tiden ?
Namnge någon så kanske jag ändrar åsikt

Dansbandskanalen
Medlem
#38 Skrivet: 5 Apr 2012 03:02

Blev berörd av "filmen"

Motiverande!!!

Adhd, asoerijer, add, skitsofren, vem bryr sig han var en stor människa!

Han var schackets albert ainstain!

Mayo
Medlem
#39 Skrivet: 5 Apr 2012 09:35

Citerar: sture_lindberg, #32:
Om man jämför honom i sin samtid helt klart..
Och jag skulle nog se honom som den bästa av alla tider på grund av DET.
Sen kan man ju om man vill (som du) ha andra måttstockar..

Poängen är väl vilket perspektiv man har. Om man tvunget ska ta fram tidernas bäste baserat på folks åsikter kan man alltid arrangera en omröstning världen över där alla schackspelare får uttala sig. Att Kasparov skulle vinna den, förmodligen med mindre marginal till Fischer, är nog det säkraste tipset. Men jag bryr mig inte så mycket om det. Karpov sa en gång i en intervju att alla som en gång varit världsmästare fortfarande är det, och liksom lika mycket värda. Man kanske ska stanna där. För den som vill veta mer om Fischer så kan jag dock rekommendera My greatest predecessors-boken, säkert flera här som har läst den men den är grym!

Citerar: sture_lindberg, #35:
När och var sa han det..?Har jag aldrig hörts talas om.
Skälet var ju att han ville ha större prispengar, vad jag vet i alla fall.

Jag har inte heller hört att Fischer sagt att han skulle ha varit rädd för Karpov, det skulle liksom inte legat i Fischers natur att säga så. Det finns väl omnämnt i en bok om Karpov (tror den är skriven av Gunnar Högberg (?), gult omslag, på svenska) att Fischer skulle ha dykt upp i samma lokal som Karpov spelade i under en tävling och "iakttagit" sin kommande utmanare, men sen att Fischer skulle ha lämnat utan att göra något mer. Om det verkligen hände har jag ingen aning om och har inte forskat vidare i.
Att Fischer inte valde att ställa upp i VM-matchen mot Karpov berodde på en massa saker. Han ställde flera krav på matchen, varav vissa omöjliga för Fide och Karpov att acceptera. Till slut valde Fide att gå med på flera av kraven ändå bara för att få matchen till stånd, men ändå valde Fischer att backa ur. Stor soppa. Den som vill läsa in sig på det behöver bara googla.

sture_lindberg
Medlem
#40 Skrivet: 5 Apr 2012 12:23

Citerar: Mayo, #39:
Om man tvunget ska ta fram tidernas bäste baserat på folks åsikter kan man alltid arrangera en omröstning världen över där alla schackspelare får uttala sig. Att Kasparov skulle vinna den, förmodligen med mindre marginal till Fischer, är nog det säkraste tipset.

Ok jag tror tvärt om..Att alltså Fischer vinner en sådan omröstning.
Och då med klar marginal !

Kråkan
Medlem
#41 Skrivet: 5 Apr 2012 12:48

Detta är inte så lätt att kora en enväldig härskare inom schack, men man kan kora en tex för ett år/1/2 år framåt. Och basera det på "årets spel/ halv året".

Att inte göra det svårare inom schack än vad det är inom andra sporter/spel känns för mig helt klart.

Klydda inte till det.....fact is the fact.

mvh: Kråkan

Kleimark
#42 Skrivet: 5 Apr 2012 13:23

Citerar: sture_lindberg, #40:
Ok jag tror tvärt om..Att alltså Fischer vinner en sådan omröstning.
Och då med klar marginal !

En sådan omröstning gjordes på schacksnack och då vann Kasparov och det med bred marginal. Kasparov fick 48 % av rösterna mot Fischer med endast 26 %. (Total 164 röster i omröstningen).

sture_lindberg
Medlem
#43 Skrivet: 5 Apr 2012 13:41

Citerar: Kleimark, #42:
(Total 164 röster i omröstningen).

ok 164 röster Kom igen med en kommentar när det finns 500000 röster!

Cederblad73
Medlem
#44 Skrivet: 5 Apr 2012 14:34

Räcker det inte med ett par tusen för att få ett tillförlitligt resultat, precis som i väljarbarometrarna?

kjelleberglund
Medlem
#45 Skrivet: 5 Apr 2012 14:38

En översättning från engelska på en omröstning över de 10 bästa genom tiderna, hoppas länken fungerar:
http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=en&u =http://listverse.com/2009/09/06/top-10-greatest-c hess-players-in-history/&ei=BJB9T9XOJaWB4gTUwK32DA &sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=1&ved=0CDsQ7gE wAA&prev=/search%3Fq%3Dthe%2Bbest%2Bchess%2Bplayer %2Bin%2Bthe%2Bworld%26hl%3Dsv%26biw%3D1280%26bih%3 D707%26prmd%3Dimvns

sture_lindberg
Medlem
#46 Skrivet: 5 Apr 2012 14:41

Beror ju på hur "säker" man vill vara i undersökningen.
Väljarbarometrarna som är gjorda i Sverige brukar ju knappast vara speciellt tillförlitliga.
Så som svar på din fråga;ett par tusen räcker knappast .
Och ännu mindre 164 personer

maccomplete
Medlem
#47 Skrivet: 5 Apr 2012 15:17

Bland annat beror ju statistik på vilka som tillfrågats, endast initierade schackspelare eller gemene man! Det går dock att statistiskt säkerställa en popularion på ca 160 svar! Har själv inte räknat på det, men ju färre personer som tillfrågats desto lägre blir sannolikheten! I detta fall skulle kanske sannolikheten för att Kasparov anses bättre än Fischer ligga på 85%. En faktor som spelar stor roll är ju differensen mellan vilka som röstar på Kasparov respektive Fischer! I detta exempel var ju differensen stor, vilket ökar den statistiska sannolikheten att så är fallet även om 500000 personer tillfrågats! MÅste väl finnas nån statistiker som lätt kan räkna på detta så slipper vi spekulera! Har själv glömt ekvationerna dock!

kjelleberglund
Medlem
#48 Skrivet: 5 Apr 2012 15:25 - Redigerad av: kjelleberglund

Undersökningen är gjord 2009
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&sour ce=web&cd=1&sqi=2&ved=0CD8QFjAA&url=http%3A%2F%2Fl istverse.com%2F2009%2F09%2F06%2Ftop-10-greatest-ch ess-players-in-history%2F&ei=AKZ9T6aODo7Q4QSExOHfD A&usg=AFQjCNHSMd53LmstDs1t5u1ScRrjqB46mA&sig2=BMiD yZUFHb-fvK0l-JrqWA

kjelleberglund
Medlem
#49 Skrivet: 5 Apr 2012 16:08 - Redigerad av: kjelleberglund

karpov_jr
Medlem
#50 Skrivet: 5 Apr 2012 16:27

Man kan ju fråga 80 000 som inte har någon aning om vad de röstar på... eller ett par hundra toppspelare/schackanalytiker ... min åsikt är nog att de där hundra väger tyngre... sticker jag ut hakan då?

sture_lindberg
Medlem
#51 Skrivet: 5 Apr 2012 16:47

Sen finns det ju också en tendens att överskatta "nya" spelare..
Alltså spelare som Capablanca,Lasker,Aljechin,Botvinnik har ju inte den minsta "chans" i en omröstning..
Och det beror på att deras "storhetstider" är för långt tillbaka i tiden.
Schackspelare under (sticker ut min haka nu ) 25 år känner knappast ens till dom.

Tror det är därför Kasparov och Karpov speciellt ligger bra till i en omröstning för att dom nyss varit aktuella som schackspelare.

Men att då säga att just de 2 sistnämsta skulle vara bäst i sin samtid är enligt min mening helt fel.

Fischer var helt outstanding sin samtid. Om man ska jämföra hans storhetstid med någon annan schackspelare så finns det bara Morhpy i så fall.(möjligen Lasker)

Mayo
Medlem
#52 Skrivet: 5 Apr 2012 18:29

Statistiken verkar alltså visa att Kasparov var den främste någonsin. Det är väl också vad wikipedia anser, "widely regarded as the greatest chess player of all time", medan Fischer "bara" får omdömet "widely considered one of the greatest chess players of all time".
Om man nu tycker det är intressant. Däremot kan jag hålla med Sture i att de senast ihågkomna har en större chans att anses "bäst någonsin". Oavsett det lär Kasparov ändå vinna en omröstning även om populationen tillhör den äldre generationen, förutsatt såklart att den tillfrågade populationen inte enbart består av amerikaner.

sture_lindberg
Medlem
#53 Skrivet: 5 Apr 2012 19:05

Citerar: Mayo, #52:
Oavsett det lär Kasparov ändå vinna en omröstning även om populationen tillhör den äldre generationen,

Tror jag inte alls på..Skulle bara folk över 50 år få frågan vilken som är den bästa schackspelaren någonsin, skulle svaret självklart och utan omsvep bli FISCHER
Tror då kasparov skulle komma först på 3e eller 4e plats.

Capablanca och,Lasker tror jag iaf skulle ha chans att komma före honom i en sådan omröstning.

sture_lindberg
Medlem
#54 Skrivet: 5 Apr 2012 19:13

Däremot tror jag nog att om bara folk UNDER 25 år fick rösta,så skulle Kasparov vinna överlägset,men det är en helt annan sak

Barbossa
Medlem
#55 Skrivet: 5 Apr 2012 20:25

Skål

sture_lindberg
Medlem
#56 Skrivet: 5 Apr 2012 21:56

Skål ,nu tar jag mej en födelsedagstårtbit och en conjak !

karpov_jr
Medlem
#57 Skrivet: 5 Apr 2012 22:16

Grattis!

lawa
Medlem
#58 Skrivet: 5 Apr 2012 22:16

Fischer mot Spasskij blev ju aldrig någon match. Att Fischer vann är ju helt löjligt.
Hade varit intressant att se vem som spelade bäst. Trist historia som borde arkiveras.

Kleimark
#59 Skrivet: 5 Apr 2012 23:54

Fischer vann matchen. Jag förstår inte vad du avser.

Sommar11
Medlem
#60 Skrivet: 6 Apr 2012 06:31

Världens största schackspelare

Robert James Fischer föddes i Chicago, Illinois i Michael Reese sjukhuset vid stranden av Lake Michigan den 9 mars, 1943. Hans far Gerhardth Fischer föddes i Berlin, Tyskland 1909, var han en biofysiker. Hans mor var Regina Wender. De separerade när Bobby var 2 år gammal, och Regina hade vårdnaden om Bobby och hans äldre syster Joan som då var 7 år gammal. Hon var en kvalificerad sjuksköterska och ville ta en magisterexamen vid New York University i sjuksköterskeutbildningen. Hon bestämde sig för att flytta till Brooklyn. Det är där legenden om världens största schackspelare börjar.

På Maj 1949, lärde sig Bobby och hans syster Joan hur man spelar spelet med en Chess set ges till dem som present. Både sex och elva, lärde sig flyttar från de anvisningar som gick med den inställda. Även som en sex år gammal, Bobby blev alltmer fascinerad av Chess och njöt riktigt lyckas lösa dess komplexitet. Genom sju år var han så grundligt absorberad att hans mamma blev orolig. "Bobby är inte intresserad av någon såvida de spela schack och det bara finns inte många barn som gillar det" sa hon en gång.

Hon försökte också att placera en annons i Brooklyn Eagle frågar om det kan finnas andra barn i Bobby ålder som skulle komma och spela schack med honom. Den 17 januari 1951 Bobby spelade en match mot mästaren Max Pavey, som gav en samtidig utställning och Bobby förlorat på 15 minuter. Några veckor senare Bobby gick Brooklyn Chess Club, som leds av Mr Carmine Nigro, ordförande för Brooklyn Chess Club och för de närmaste åren han sällan missade en fredag ​​kväll.

År 1953 spelade Bobby Fischer sin första Chess Tournament i Brooklyn Chess Club Championship när han var tio, placerade han femte. År 1955, Bobby betyg 4 - 3 i en Washington Square Park schweiziska turneringen. På Maj Han gjorde tre poäng i US Amateur Championship i Lake Mohegan, New York. Han gick med i Manhattan Chess klubben i juni 1955 och snart vann klass C mästerskapet och B-VM.

Han ofta fick möjlighet att spela mot klubbens finaste mästare. Reshevsky gav en samtidig ögonbindel utställning där Bobby tävlade och han var överlycklig när han besegrade Grandmaster. På Juli han vann 2 spel, drog 6 spel och förlorade 2 matcher på US Junior Championship i Lincoln, Nebraska. Han tog 3: e plats i USA Junior Hastighet Championship.

På Mars 1956, reste Bobby med Log Cabin Chess Club till Kuba och gav samtidigt utställning på Capablanca Chess Club. Hans USCF rating publicerades i 1726. På April vann han klass A Championship på Manhattan Chess Club. På Maj spelade han i US Amateur Championship i Asbury Park, New Jersey, vann tre matcher, rita två, och förlora en. Vid tretton var han den yngste spelaren i evenemanget.

På Juli tog han första plats på US Junior Championship i Philadelphia med åtta segrar, en oavgjort och en förlust. Hans USCF betyg i evenemanget var 1830. Vid 13 år och 4 månader, var han den yngste spelaren att vinna USA: Junior Championship. Några veckor senare spelade han i den 57: e US Open i Oklahoma City, vinna 5 matcher, drar 7 spel och bundet för 4: e-8: e plats. På September han på delad 8: e plats i det kanadensiska Open i Montreal.

På Oktober han tog 8: e plats i Rosenwald turneringen i New York. Hans seger mot Donald Byrne (2530) vann glans priset och har kallats spelet av århundradet. På November han på delad 2: a-5: e plats i östra staterna Open i Washington, DC den December Bobby vann Rapid Transit lek och tog 4: e plats i Manhattan Chess Club Championship.

På Mars 1957, lekte Bobby 2 spel mot förre världsmästaren Max Euwe i New York, rita en och förlora en. På April vann han New York Metropolitan League. I juli han på delad sjätte plats på New Western Open i Milwaukee, Wisconsin. Några dagar senare spelade han i USA Junior Championship i San Francisco och tog första plats och en annan skrivmaskin. Han vann också USA Junior Hastighet Championship.

På Augusti han band för 1: a - 2: a på den 58: e US Open i Cleveland och vann $ 750. Hans officiella USCF betyg satte honom på 2231, vilket gör honom till den yngsta spelaren i USA med en master rating på den tiden, vid 14 års ålder år och 5 månader. September vann han New Jersey Open Championship. På December vann Fischer North Central Open i Milwaukee. Den 10 januari 1958 Bobby Fischer vid en ålder av 14 år och 9 månader vann 1957-1958 amerikanska mästerskapet och Zonal med 8 segrar, 5 oavgjorda och inga förluster.

Hans USCF rating steg till 2626. Med undantag för Santa Monica 1966, skulle Bobby Fischer vinna varje amerikanska turnering han spelat i. I augusti tog han 5: e-6th på Portoroz interregional och fick Grand-master titeln. Samtidigt blev han världens yngsta kandidat till VM vid åldern 15 år, 6 månader. På Januari 1959, vann Bobby Fischer återigen USA Championship med sex segrar och fem drar.

Bobby tappade senare av skolan för att bli en professionell schackspelare. Fischers akademiska poster visade en IQ på 180 med en otroligt kvarhållande minne. Den April 1959 han tog 3: e-4:e i Mar del Plata, Argentina. På Maj han tog 3: e-4:e i Zürich, Schweiz bakom Tal och Gligoric, med 8 segrar, fem drar, och två förluster. På September han tog 5: e-6th på Bled / Zagrev / Belgrade Kandidater turneringen vanns av Mikhail Tal. Fischers USCF rating var 2636, bakom Reshevsky s 2693 rating.

Den januari 1960 igen, vann Fischer USA Championship med 7 segrar, 4 drar, och inga förluster. På April Han delad 1: a-2: a med Boris Spasskij i Mar del Plata, Argentina, tog sedan första plats i Reykjavik, Island i oktober. På November spelade han ombord en för Förenta staterna på Chess olympiaden i Leipzig, vinna 10 spel, rita 6 och förlora två. Hans USCF rating var 2641.

På Januari 1961, vann Bobby återigen USA Championship med 7 segrar, 4 drar, och inga förluster. På Juli började han en match med Sam Reshevsky och band den med 2 segrar, 7 drar, och 2 förluster. "Jag tänker vinna VM", säger han förutspådde det amerikanska journalisten Robert Cantwell. Den mars 1962 vann han interregional i Stockholm med 13 segrar, 9 drar, och inga förluster. Detta var den första interregional som en sovjetisk spelare inte tog första plats.

På Maj tog han på fjärde plats på Curacao Kandidater turneringen vanns av Petrosian. På Oktober spelade han ombord på ett för Förenta staterna på Chess olympiaden i Golden Sands nära Varna, Bulgarien och gjorde 8 segrar, 6 drar, och 3 förluster. Hans USCF rating var 2687. På Januari 1963, vann Bobby USA Championship med sex segrar, fyra drar, och en förlust (Edmar Mednis). Han meddelade att han bojkottar FIDE turneringar tills ryssarna slutade fastställande Chess.

Juli vann han västra Open i Bay City, Michigan. September vann han New York State Open med en perfekt poäng av 7 segrar, ingen drar, inga förluster. November skulle han spela fyra hundra motståndare på en gång i en utställning, men det sköts upp på grund av president Kennedy mordet. Hans USCF rating var 2685. Den 1 januari vann 1964 Bobby Fischer USA Championship med en perfekt poäng av 11 vinner. Han började därefter en landsomfattande samtidigt mässa för resten av året.

Den första internationella rating Listan publicerades av Arpad Elo 1964. De två spelarna var Fischer och Petrosian på 2690. Hans USCF rating var 2734. På Augusti 1965, deltog han i den 4: e Capablanca Memorial på Kuba genom att spela igenom ett teletype maskin på Marshall Chess Club i New York. Han band för 2: a-4: a med 12 segrar, 6 drar, och 3 förluster. På December vann han den amerikanska Chess Championship med 8 segrar, en oavgjort och 2 förluster. Fischers USCF rating steg till 2734.

På Juli 1966, ägde Bobby 2: a plats på Piatigorsky Cup i Santa Monica, bakom Spassky. I november spelade han styrelsen en för USA i den 17: e Chess olympiaden i Havanna, poäng 14 segrar, två oavgjorda och en förlust. I december vann han den amerikanska Championship med 8 segrar, 3 drar, och inga förluster. Detta var hans 8:e amerikanska mästerskap titel. På April 1967, ägde Bobby 1: a plats i Monaco. I augusti vann han i Skopje, Jugoslavien.

I oktober deltog han i Sousse interregional, men drog efter att ha lett händelsen med 7 segrar och tre drar. Hans USCF rating var 2762. Den juli 1968 tog han första plats i Netanya, Israel. I september tog han första plats i Vinkovci, Jugoslavien. År 1969 Bobby avslutade sin bok, "Mina 60 Minnesvärda spel." Han spelade Board 1 i en New York Metropolitan League och vann. På April 1970, spelade han styrelsen två i Sovjetunionen mot resten av världen matchen i Belgrad, slå Petrosian med två segrar och två drar.

Han gick sedan vidare till Herceg Novi, Jugoslavien och vann det inofficiella världen 5 minuters Championship med 17 segrar, 4 drar, och 1 förlust. Efter turneringen han kallas av från minnet alla rör sig från sina 22 matcher, där över 1.000 drag. I maj tog han 1: a på Rovinj / Zagreb. I augusti tog han 1: a plats i Buenos Aires. På September spelade han styrelsen en för USA i den 19 olympiaden i Siegen, Schweiz.

På November gav Pal Benko upp sin plats på Palma de Mallorca interregional så att Fischer kan spela. Bobby vann händelsen med 15 segrar, sju drar, och 1 förlust. Fischer vann Chess Oscar för 1970, 1971 och 1972. På Juni 1971, besegrade Bobby Fischer Mark Taimanov med 6 segrar, ingen drar, inga förluster i kandidaternas kvartsfinal i Vancouver, Kanada. På Juli han besegrade Bent Larsen också med ett perfekt 6-0 poäng i de kandidater semi-final i Denver, Colorado. Hans prestation rating var 3060.

På Augusti Bobby vann Manhattan Chess Club 5-minuters blitz med 21 segrar och en oavgjort. På September besegrade Bobby Tigran Petrosian med 5 segrar, 3 drar, och en förlust i Buenos Aires för kandidaterna finalen. Han blev nu utmanare till VM. Hans USCF rating var på sin topp 2825. Den 11 juli 1972 började han sin match med Boris Spasskij i Reykjavik, Island för världen mästerskapet.

Den September 1, 1972 Bobby blev världsmästare efter att ha vunnit 7 matcher, rita elva spel och förlorar tre matcher (1 på förverkad). Fischer fick $ 160.000 för hans insatser och ytterligare $ 40.000 i royalties. Bobby Fischers senast publicerade USCF rating var 2810. Hans FIDE rating var 2785.

<< . 1 . 2 . 3 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!