Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Ekonomiska Oigentligheter X-tra kongress
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 11 . 12 . >>
Författare Meddelande
chessexplorer
Medlem
#241 Skrivet: 25 Mar 2012 14:03

Det kanske bara är jag, men på något sätt tycker jag att det känns bättre om alla kvitton finns sorterade i en pärm som står inlåst i ett skåp, än att de förvaras i en stövelkartong som står framme så att var och en kan kontrollera allt. Den som kontrollerar innehållet i stövelkartongen kan ju råka få med sig något kvitto av misstag.

Catweazle
Medlem
#242 Skrivet: 25 Mar 2012 14:29 - Redigerad av: Catweazle

Finns det någon som har koll på hur mycket lover SGS har fiskat ihop till StSF och det stockholmska schacket som helhet genom åren genom att flörta med, t.ex., sponsorer och kommunpampar. Helhetsbilden kanske inte är fullt så kolsvart som man skulle kunna tro om man bara tittar ytligt på den här historien? Vad vet jag?

Nattmara
Medlem
#243 Skrivet: 25 Mar 2012 15:13

Eftersom någon kolsvart kloakråtta varit inne och suddat i mitt senaste inlägg så har jag helt tappat lusten att skriva i denna tråd.

knightrider
Moderator
#244 Skrivet: 25 Mar 2012 15:39

Citerar: Catweazle, #242:
Finns det någon som har koll på hur mycket lover SGS har fiskat ihop till StSF och det stockholmska schacket som helhet genom åren genom att flörta med, t.ex., sponsorer och kommunpampar. Helhetsbilden kanske inte är fullt så kolsvart som man skulle kunna tro om man bara tittar ytligt på den här historien? Vad vet jag?

Håller med....

mugabe
Medlem
#245 Skrivet: 25 Mar 2012 17:24

Man kan ju hoppas att pengarna han fiskat ihop räcker för tid och evighet, då. Som sponsor skulle jag hålla mig långt från schack framöver.

Nesse
Medlem
#246 Skrivet: 25 Mar 2012 17:32

Citerar: Catweazle, #242:

Bör väl gå att se under kolumnen "intäkter" i senaste årens årsredovisningar.

Och nej, det är nog inte så mycket....

Bonnjävel
Medlem
#247 Skrivet: 25 Mar 2012 17:46

Det är många som tycks tro att ändamålen helgar medlen.

knightrider
Moderator
#248 Skrivet: 25 Mar 2012 18:33

Citerar: Nesse, #246:
Bör väl gå att se under kolumnen "intäkter" i senaste årens årsredovisningar.

Och nej, det är nog inte så mycket....

Nja...sådär. 2 956 949:- år 2010.

Nesse
Medlem
#249 Skrivet: 25 Mar 2012 19:18

Citerar: knightrider, #248:
Nja...sådär. 2 956 949:- år 2010.

Skulle detta vara sponsring från företag under 2010 ?

knightrider
Moderator
#250 Skrivet: 25 Mar 2012 19:23

Citerar: Nesse, #249:
Skulle detta vara sponsring från företag under 2010 ?

Ja bidrag + sponsring.
Dessutom 253.000:- för Schack4:an och 791.000:- på tävlingsverksamheten.

Bonnjävel
Medlem
#251 Skrivet: 25 Mar 2012 19:32

Vart finner man årsrapporter?

Nesse
Medlem
#252 Skrivet: 25 Mar 2012 19:38

Citerar: knightrider, #250:
Ja bidrag + sponsring.
Dessutom 253.000:- för Schack4:an och 791.000:- på tävlingsverksamheten.

Håll isär "bidrag" och "sponsring"

Bidrag är ju föreningsmedel (skattepengar) som utgår till alla möjliga sorters klubbar och föreningar med ungdomsverksamhet.

Hur mycket är sponsring från företag ?

knightrider
Moderator
#253 Skrivet: 25 Mar 2012 19:46

Citerar: Nesse, #252:
Hur mycket är sponsring från företag ?

279.000:-

Fairlane
Medlem
#254 Skrivet: 25 Mar 2012 20:37

Jag tror inte att det är särskilt stora belopp som SGS fått ihop som inte någon annan kunde fått ihop lika väl. Om det är så att SGS vore så duktig så hade jag inget emot att arvodera honom, men det är väsenskilt från att plocka pengar självmant. Om han ansett sig vara värd en ersättning skulle han istället ett sådant önskemål och så skulle styrelsen och kunnat fatta ett beslut efter det. Denna ersättning skulle självklart varit skattepliktig, vilket inneburet sociala avgifter också. Man kan inte springa omkring och låtsas jobba ideelt samtidigt som man tycker sig vara värd en ersättning och plocka den.

knightrider
Moderator
#255 Skrivet: 25 Mar 2012 21:01

Ja, det är möjligt. Men SGS är ändå ett aktat och välkänt namn...en "dörröppnare" i många sammanhang.
Vi ska väl inte låta småaktigheten och missunnsamheten ta död på svenskt schack?
Dessutom ger det ju sysselsättning till ett antal lönebidragsanställda och Fas3:are som ger positiva effekter på statskassan.

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#256 Skrivet: 25 Mar 2012 21:31

På allvar? ^^

Barbossa
Medlem
#257 Skrivet: 26 Mar 2012 01:38

S-G är en riktig baron måste jag säga. Genialt att ägna sig åt detta fuffens inom schacket, där många individer är så godtrogna och handlingsförlamade. Lita inte med att det blir någon fällande dom. S-G kommer undan och skulden bär dem som såg på, och lät det hända.

trulpen
Medlem
#258 Skrivet: 26 Mar 2012 02:01

Citerar: knightrider, #255:
Men SGS är ändå ett aktat och välkänt namn...en "dörröppnare" i många sammanhang.

Och en dörrstängare i andra sammanhang. Som exempelvis att hen gjort sig ovän med hela Schackakademien och SSF.

Intressant nog har många krognotor ställts med folk från Schackakademien som presumptiva deltagare, medan det var länge sedan SGS var välkommen till deras möten (bl a p g a att hen krävde pengar för deltagande, enligt vad jag förstått, och möjligen också försökt sätta sig på folk där).

Fiffelockbåg
Medlem
#259 Skrivet: 26 Mar 2012 04:03 - Redigerad av: Fiffelockbåg

Hoppas att Ni menar "var ändå ett aktat och välkänt namn" här i spalten.

Att akkisen inte ens vill ta i honom med tång har jag förstått för länge sedan.
Dom tycker väl liksom jag att detta kan skötas internt bara någon vågar röra om i smeten.

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#260 Skrivet: 26 Mar 2012 05:11

Citerar: trulpen, #258:
Och en dörrstängare i andra sammanhang. Som exempelvis att hen gjort sig ovän med hela Schackakademien och SSF.

Är det någon som betvivlar att SGS anser sig vara en alfahane? Skärp dig Trulpen.
Fånordet "hen" blir inte bättre av att det används i omöjliga sammanhang av slentrian (likaså om Peter Hlawatsch).

... and now back to our regular programming ...

Catweazle
Medlem
#261 Skrivet: 26 Mar 2012 11:34 - Redigerad av: Catweazle

Jag satt av den dötråkiga kongressen under SM i Stockholm 2007. Det hettade till lite grand när frågan om en, eventuell, ny ordförande för SSF skulle avhandlas. En falang ville ha bort Ingvar Carlsson och ersätta densamme med Ari Ziegler. Måhända hade Carlsson fallit i onåd på grund av hans intima förhållande till den famöse Göran Terninger. Jag fick ett starkt intryck av att SGS ( som tystades ned när han skulle gå löst på Ingvar Carlsson) var något av en pådrivare i kampanjen för att få väck Carlsson. Nu kan jag inte låta bli att undra om SGS, måhända, den gången, skaffade sig fiender som har legat och lurat i vassen, bidat sin tid, och inväntat ett tillfälle till att kunna hugga SGS i ryggen? Jag tycker att scenariot påminner (rent tekniskt alltså) lite grand om konspirationerna mot Mona Sahlin och Håkan Juholt. Jag menar naturligtvis inte att med det sagda att ta SGS i försvar men man kan fundera på om det möjligen kan finnas anledning att ha "Carlsson-affären" i åtanke när man begrundar den uppkommna "incidenten" ? P.S. För de som inte känner till den saken skall jag upplysa om att Ingvar Carlsson slängdes ut och ersattes av Ari Ziegler. D.S.

Mayo
Medlem
#262 Skrivet: 26 Mar 2012 16:47

#261 Jag har inte varit på så många SM-kongresser, vid ett par tillfällen kanske, men den under 2007 lät ju inte så dötråkig?

Fast scenariot verkar lite långsökt. Bida sin tid i fem år för att sedan ge igen?

trulpen
Medlem
#263 Skrivet: 26 Mar 2012 17:19

Citerar: PlippyPloppyCheesenose, #260:
Skärp dig Trulpen.

Skärp dig själv och sluta tryck ner andra för hur de talar och skriver.

Catweazle
Medlem
#264 Skrivet: 26 Mar 2012 18:20 - Redigerad av: Catweazle

Citerar: Mayo, #262:
Fast scenariot verkar lite långsökt. Bida sin tid i fem år för att sedan ge igen?

Säg inte det, en del exemplar som drabbas av en sådan prestige-förlust som IC (och hans anhängare) åsamkades kan nog vänta länge på ett tillfälle till att ge igen. Man kan samla info om en persons förehavanden, intrigera i kulisserna och när tiden är mogen så slår fällan igen!? Fällan? Ja, en taktik kan vara att utsätta en person (som man vill komma åt) för frestelser som man sedan kan använda mot vederbörande. Är jag för konspiratorisk? Tja, kanske... men jag tycker inte att scenariot eller tidsperspektivet (i mitt inlägg # 261) är långsökt.

Aninfidel
Medlem
#265 Skrivet: 26 Mar 2012 18:50

Är ni på riktigt?

Catweazle
Medlem
#266 Skrivet: 26 Mar 2012 18:52

Citerar: Aninfidel, #265:
Är ni på riktigt?

Va´?

knightrider
Moderator
#267 Skrivet: 26 Mar 2012 18:53

Citerar: Aninfidel, #265:
Är ni på riktigt?

Vad menar du då?

Catweazle
Medlem
#268 Skrivet: 26 Mar 2012 19:11

Hmm.., våran nyanlände vän är en smula kryptisk!? "An infidel" kan betyda hedning, otrogen eller tvivlare. Är det någon som vill skoja med oss lite?

knightrider
Moderator
#269 Skrivet: 26 Mar 2012 19:12

Citerar: Catweazle, #268:
Är det någon som vill skoja med oss lite?

Ja, han är nog skojfrisk idag.

Aninfidel
Medlem
#270 Skrivet: 26 Mar 2012 19:30

"Vi ska väl inte låta småaktigheten och missunnsamheten ta död på svenskt schack?"

"Ja, en taktik kan vara att utsätta en person (som man vill komma åt) för frestelser som man sedan kan använda mot vederbörande."

Förstår inte om ni är ironiska eller på allvar står för de åsikterna.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 11 . 12 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.