Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Ekonomiska Oigentligheter X-tra kongress
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 11 . 12 . >>
Författare Meddelande
PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#211 Skrivet: 23 Mar 2012 13:09

Hur i jössenamn fick du till det där?
Låt bli att posta resultatet från en slumpordsgenerator?

Fairlane
Medlem
#212 Skrivet: 23 Mar 2012 13:26

Citerar: sture_lindberg, #208:
Citerar: trulpen, #206:
men enligt vad jag förstår har de tidigare styrelserna fått ett klart underskott av information i handen.

Och det har dom nöjt sej med?

Ja, det är väl det vanliga och rimliga agerandet?
Jag vet inte vilken erfarenhet du har av styrelsearbete, men det vanliga är inte att ifrågasätta allt styrelsekollegorna säger. Med underskott av information menas alltså att man får information som ser tillräcklig ut och ser bra ut, men att fakta döljs.

Om kassören drar en resultaträkning som ser ok ut och säger att allt är väl och om revisorerna säger att allt är väl så är det nog rätt ovanligt att något säger "Det där tror jag inte på. Det vill jag kontrollera själv", iallafall om det inte finns något som tyder på att allt inte står rätt till.

Styrelsearbetet blir väldigt trögt om man inte litar på att andra sköter sina uppgifter (vilket inkluderar de som har till uppgift att kontrollera).

- Kassörens uppgifter skall ifrågasättas
- Någon annan har fått i uppdrag att kontakta en myndighet för att kontrollera nya regelverk, det ska ifrågasättas
- En tredje har fått i uppdrag att kontakta hyresvärden och allt han rapporterar skall ifrågasättas
- etc

OBS! Det är frågan om dubbelkommando här, så det är inte någon som kan göra något utan att det verifieras av någon annan.

sture_lindberg
Medlem
#213 Skrivet: 23 Mar 2012 13:39 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Fairlane, #212:
Jag vet inte vilken erfarenhet du har av styrelsearbete, men det vanliga är inte att ifrågasätta allt styrelsekollegorna säger.

Jo jag har suttit i några styrelser.Och JAG har iaf frågesatt VISSA saker då.
Det tillhör väl arbetet som styrelsemedlem..
Man kan inte svälja allt med hull och hår,då ska man inte sitta i en styrelse anser jag,

Men det BORDE ju misstänkas om ordförandes beteende, om det har pågått i minst TRE år,kanske längre:Varför har inte revisorn upptäck något förut tillexempel ?

barr
Medlem
#214 Skrivet: 23 Mar 2012 13:52

I den styrelse jag arbetar i så kräver revisorerna att det ska finnas beslutsunderlag från styrelsemötena varje gång det sker en utbetalning till någon av firmatecknarna. Exempelvis så måste utlägg för representation med ordförande eller kassör (nu sker i och för sig inget sådant i denna föreningen) beslutas av styrelsen. Detta kan beslutas innan det sker, men då finns orsaken och uppskattad kostnad med i beslutet. Eller så sker beslutet i efterhand, och då ska styrelsen ha tillgång till underlaget för utbetalningen. Detta förfarande kräver våra revisorer, inte för att de tror att vi fuskar, utan för att deras arbete är att med stor säkerhet kunna säga att vi inte fuskar när de lämnar sin revisionsberättelse till stämman.

Nattmara
Medlem
#215 Skrivet: 23 Mar 2012 13:59 - Redigerad av: Nattmara

Jag var elevkårskassör för en skola för länge sedan. Då ifrågasattes allting av nästan alla. Helst när vi skulle bygga om det gamla pannrummet till kafeteria. Men det funkade rätt bra ändå. Minns dock att jag fick lägga
nästan 14 kronor i kassan för att revisorerna från riksförbundet skulle bli helt nöjda. Att det funkar som det beskrivits i 08-förbundet övergår min fattningsförmåga.

sture_lindberg
Medlem
#216 Skrivet: 23 Mar 2012 14:04

Citerar: barr, #214:
ska finnas beslutsunderlag från styrelsemötena varje gång det sker en utbetalning till någon av firmatecknarna.

Ja detta bör ju vara en självklarhet..
Stockholms schackförbund (styrelsen ) måste vara väldigt naiva till sin läggning.

Nattmara
Medlem
#217 Skrivet: 23 Mar 2012 14:20 - Redigerad av: Nattmara

Uct2 #210
Det är åklagaren och inte anmälaren som bestämmer
om åtalet. Men först måste ju en polisutredning ske.

Trulpen #205
Jag menar vad jag skriver om jag inte bara skämtar.
Men ordvalet kan ju bli lidande av mitt rättspatos i denna fråga.

Ibland får jag faktisk lust att koppla in ordflödesmotorn MegaHAL
till detta forum. När jag gjorde det på chesscafe.com ökade rankingen med med över 200 poäng.

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#218 Skrivet: 23 Mar 2012 14:35

Citerar: Nattmara, #217:
Det är åklagaren och inte anmälaren som bestämmer
om åtalet. Men först måste ju en polisutredning ske.

Naturligtvis, så därför är det fullständigt meningslöst att anmäla SGS för "Bedrägligt beteende" som dels är en rubrik anmälaren hittar på, dels är ett tramsbrott i sammanhanget, och dels är något vars definition inte ens stämmer med förhållandena i händelserna.

Du skulle förmodligen inte anmäla någon för snatteri om han/hon hade snott din Mercedes SL?

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#219 Skrivet: 23 Mar 2012 14:36

Visa mig en styrelse
Citerar: Nattmara, #215:
Då ifrågasattes allting av nästan alla.
och jag ska visa dig en dysfunktionell styrelse.

Nattmara
Medlem
#220 Skrivet: 23 Mar 2012 14:52 - Redigerad av: Nattmara

Min Mercedes 190SL är av märket Dinky Toys och ligger
i hanskfacket på min folka. Så varför inte?

Jag tror fortfarande att det är meningsfullt att anmäla en brottsling,
ty jag har inte helt tappat tron på vårt rättsväsen.

Visa mig en styrelse där inget ifrågasätts!
Nej, jag ångrar mig. Det behöver du inte göra.

Det handlar ju inte bara om styrelsen. Medlemmarna
borde ju också visa ett visst intresse av hur pengarna används.

Kleimark
#221 Skrivet: 23 Mar 2012 15:00

Citerar: Nattmara, #220:
Jag tror fortfarande att det är meningsfullt att anmäla en brottsling,
ty jag har inte helt tappat tron på vårt rättsväsen.

Jag antar att du menar "misstänkt brottsling".

Fairlane
Medlem
#222 Skrivet: 23 Mar 2012 15:06

Citerar: sture_lindberg, #213:
Jo jag har suttit i några styrelser.Och JAG har iaf frågesatt VISSA saker då.

Det är riktigt, men det är skillnad på att ifrågasätta vissa saker och ifrågasätta allt. Jag misstänker att det du ifrågasatt är saker som du känt varit underliga eller oklara, inte saker som ser bra ut.
Här är man överens om ett förfarande att ordföranden ska följa vissa regler och att kassören ska verifiera att ordföranden följer reglerna. Utöver det ska dessutom revisorerna kontrollera att ordföranden och kassörerna sköter sina roller.
Är det rimligt att kräva att styrelsemedlemmarna utöver detta ska kontrollera ytterligare, utan att något flaggat för att allt inte står rätt till?

Fairlane
Medlem
#223 Skrivet: 23 Mar 2012 15:11

I den styrelse jag arbetar i så kräver revisorerna att det ska finnas beslutsunderlag från styrelsemötena varje gång det sker en utbetalning till någon av firmatecknarna. Exempelvis så måste utlägg för representation med ordförande eller kassör (nu sker i och för sig inget sådant i denna föreningen) beslutas av styrelsen. Detta kan beslutas innan det sker, men då finns orsaken och uppskattad kostnad med i beslutet. Eller så sker beslutet i efterhand, och då ska styrelsen ha tillgång till underlaget för utbetalningen. Detta förfarande kräver våra revisorer, inte för att de tror att vi fuskar, utan för att deras arbete är att med stor säkerhet kunna säga att vi inte fuskar när de lämnar sin revisionsberättelse till stämman.

Nu är ju tydligen representationen obefintlig och då är förfarandet lättare att hantera. I Stockholms SF har man fattat beslut om att representatoin ska ske enligt vissa regler och attesträtten är satt på pränt och godkänt av revisorerna.
Citerar: sture_lindberg, #216:
Ja detta bör ju vara en självklarhet..
Stockholms schackförbund (styrelsen ) måste vara väldigt naiva till sin läggning.
Nja, det finns olika lösningar i olika styrelser. Den metod som Stockholms SF använder är rätt vanlig även i större sammanhang än Stockholms SF.

sture_lindberg
Medlem
#224 Skrivet: 23 Mar 2012 15:12

att det ska finnas beslutsunderlag från styrelsemötena varje gång det sker en utbetalning till någon av firmatecknarna

Har du inte läst detta? Det är så jag anser att en styrelse bör göra...

Citerar: Fairlane, #222:
dessutom revisorerna kontrollera

Har det inte brustit här då menar du ?

Nattmara
Medlem
#225 Skrivet: 23 Mar 2012 15:16

Jag menar naturligtvis en misstänkt brottsling som erkänt bedrägligt beteende inför en hel kongressförsamling. Men det orkade jag inte skriva på mobiltelefonen. Förlåt mig snälla ni.

Att ifrågasätta saker som man tycker ser bra ut är ett sjukligt beteende.
Med mina ögon sett handlar Sture sunt.

Kleimark
#226 Skrivet: 23 Mar 2012 15:18

Citerar: Nattmara, #225:
Att ifrågasätta saker som man tycker ser bra ut är ett sjukligt beteende.

Nej, det är det inte.

Fairlane
Medlem
#227 Skrivet: 23 Mar 2012 15:27

Jag var elevkårskassör för en skola för länge sedan. Då ifrågasattes allting av nästan alla.

Tog ni upp samtliga verifikationer på styrelsemötena?
Tror du att man gör det i alla större föreningar eller företag?

Helst när vi skulle bygga om det gamla pannrummet till kafeteria.

Att diskutera större projekt inom styrelsen är ju självklart, men någonstans måste man väl ändå lita på varandra om man ska ha en funktionell styrelse. Om en person har fått i uppdrag att jämföra olika förslag så kan man väl inte ifrågasätta det resultat han kommer tillbaks med om det är inom rimlighetens gräns? Då får man en styrelse med en väldig massa skitsnack...
Minns dock att jag fick lägga
nästan 14 kronor i kassan för att revisorerna från riksförbundet skulle bli helt nöjda.
Det är ju en stor skillnad här, nämligen att revisorerna har reagerat! Om inte revisorerna hade upptäckt de saknade 14 kronorna hade då resten av styrelsen reagerat och klagat? Det är det som krävts av övriga styrelseledamöter i Stockholms SF.

Att det funkar som det beskrivits i 08-förbundet övergår min fattningsförmåga.

Min med, men mest att kassören inte följt ett dokument han varit med och tagit fram och skrivit under, samt att revisorerna inte gjort sitt jobb.

Vissa inlägg ovan verkar tro att styrelsen för Stockholms SF är anställda, har nycklar till kansliet och att antalet verifikationer inom förbundet är lika få som i en mindre schackklubb.

sture_lindberg
Medlem
#228 Skrivet: 23 Mar 2012 15:31

Citerar: Fairlane, #227:
Stockholms SF är anställda,

Man kan väl sammanfatta det hela med att säga.man har den styrelse som man förtjänar.

Fairlane
Medlem
#229 Skrivet: 23 Mar 2012 15:36

Citerar: sture_lindberg, #224:
att det ska finnas beslutsunderlag från styrelsemötena varje gång det sker en utbetalning till någon av firmatecknarna

Har du inte läst detta? Det är så jag anser att en styrelse bör göra...

Jag har läst det. Jag håller dock inte riktigt med. Det som är viktigt är att det finns ett styrelsebeslut på hur det hela ska skötas. I en av de styrelser jag sitter med i så är reglerna följande (spikade på ett styrelsemöte):
- Firmatecknare är två i styrelsen i förening
- Den som vill ha ersättning fyller i en utläggsblankett, bifogar kvittona och skriver under
- Två andra styrelseledamöter verifierar kvitton och godkänner
- Utbetalning sker först efter det
Jag tycker det är helt ok.

Citerar: sture_lindberg, #224:
Citerar: Fairlane, #222:
dessutom revisorerna kontrollera

Har det inte brustit här då menar du ?

Mitt första inlägg i tråden, #194 avslutar jag med:
Det tunga ansvaret för det inträffade bär enligt mig ordförande, kassör och den välbetalda revisorn.

Så jo jag anser revisorna har brustit kraftigt i sin roll, liksom kassören.

Fairlane
Medlem
#230 Skrivet: 23 Mar 2012 15:39

Citerar: sture_lindberg, #228:

Stockholms SF är anställda,

Man kan väl sammanfatta det hela med att säga.man har den styrelse som man förtjänar.

En synnerligen märklig citering. Ärligt talat förstår jag inte alls vad du menar med den citeringen.

Styrelsen är inte anställd av StSF
De som är anställda av StSF har inget med styrelsesammansättningen att göra

Ledsen, men jag förstår inte var du menar.

sture_lindberg
Medlem
#231 Skrivet: 23 Mar 2012 15:44

Citerar: Fairlane, #229:
Firmatecknare är två i styrelsen i förening
- Den som vill ha ersättning fyller i en utläggsblankett, bifogar kvittona och skriver under
- Två andra styrelseledamöter verifierar kvitton och godkänner
- Utbetalning sker först efter det

Och varför kan/kunde inte Stockholms Schackförbund arbeta efter denna modell då?

I så fall hade det som hänt inte inträffat..

Alltså så har deras styrelse gjort det för lätt för ordförande och kassör att hålla på som dom gjort utan insyn..Således har även övriga styrelsen ett ansvar över det inträffande..

gamiter
Medlem
#232 Skrivet: 23 Mar 2012 17:13

TIll: Fairlane

Min mail är boegberg@mail.com

Jag har andra saker i liknande ärende som jag skulle vilja dryfta med dig.

Maila gärna.

Mvh Bo Berg

knightrider
Moderator
#233 Skrivet: 23 Mar 2012 17:42

Citerar: Fairlane, #229:
Så jo jag anser revisorna har brustit kraftigt i sin roll, liksom kassören.

Ja, precis. Så är det säkert. Men inte så lätt att bestrida en dominant och duktig ordförandes anspråk.
Det här är ju ett lätt extraknäck för en revisor.

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#234 Skrivet: 23 Mar 2012 19:07

Att det funkar som det beskrivits i 08-förbundet övergår min fattningsförmåga.

Min med, men mest att kassören inte följt ett dokument han varit med och tagit fram och skrivit under, samt att revisorerna inte gjort sitt jobb.

+1

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#235 Skrivet: 23 Mar 2012 19:10

På något vis dyker ordet "efterklok" upp som en spontan reaktion på denna tråd. I synnerhet när det gäller saken att granska alla utbetalningarna i styrelsen när man redan har en i stort sett fläckfri revision och en kassör och saknar indikationer på att något är på tok.

När man fick indikationer på att saker var på tok, från en (lekmanna)revisor började styrelsen också aggera.

Nattmara
Medlem
#236 Skrivet: 24 Mar 2012 00:53 - Redigerad av: Nattmara

FL #227
Jag gick faktist omkring med verifikationerna i en stor
stövelkartong under armen och kassaskrinet i näven
när det var som mest att stå i. Det hände också att jag hällde
ut kartongen på mötesbordet i lärarrummet om flickorna i
styrelsen undrade varför kassan sjunkit.

Vi ansåg väl alla då att öppenheten var viktigare än
den formella petnogigheten. Åtmindståede år 1968.

När det gäller revisionen så sade de två finklädda som kom hem
till mig och klagade efter att knyckt hela bokföringen av mig att dom räknat igenom den varsin gång. Jag hade räknat 3ggr själv och var säker på att högst en tia felade åt något håll. Men jag gav dem varsin ovikt tia
för att vi inte skulle behöva räkna om alltihopa igen. Eftersom dom var hederliga på den tiden stoppade de sedlarna i kassaskrinet.

Hur det är med dom två nuförtiden vet jag dock inte, men han som
skickade dem på mig ballade ur och blev ordförande i aktiespararnas förening.

Nattmara
Medlem
#237 Skrivet: 24 Mar 2012 01:13

Har även en försynt fråga till FL #229
Vad heter firman och firmatecknarna?
Har just sökt på ratsit.se utan att hitta ett dugg.

Fairlane
Medlem
#238 Skrivet: 25 Mar 2012 00:21

Citerar: Nattmara, #237:

Ja, så kunde man såklart gjort på StSF också. Kanskse hade revisorn tyckt att det var ok, men det hoppas jag inte.

Har även en försynt fråga till FL #229
Vad heter firman och firmatecknarna?
Har just sökt på ratsit.se utan att hitta ett dugg.

Jag har ingen koll på vad du letat efter eller vilken information Ratsit har. Ser inte vad det har för relevans för frågeställningen.

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#239 Skrivet: 25 Mar 2012 10:08 - Redigerad av: PlippyPloppyCheesenose

När jag har suttit i rätten har vi haft fler dylika fall uppe. I samband med olika former av kriminell ekonomisk försumlighet

Om jag vore du, skulle jag inte skryta med ett sånt beteende

Nattmara
Medlem
#240 Skrivet: 25 Mar 2012 11:40 - Redigerad av: Nattmara

så ni tycker alltså att det var bättee att alla falska krognotor och systemkvitton gömdes undan.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 11 . 12 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.