Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Ekonomiska Oigentligheter X-tra kongress
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 11 . 12 . >>
Författare Meddelande
Catweazle
Medlem
#31 Skrivet: 20 Feb 2012 21:48

Citerar: knightrider, #29:
Göran Terninger har gjort mycket för svenskt schack. Sponsrade med stora summor när han var vd på Örebrotravet.

Hurra!!! Den sortens hjältar behöver vi många av i svenskt schack!! Vi får nog omvärdera den ärevördige Terninger!! Usch va´fel jag har haft!

knightrider
Moderator
#32 Skrivet: 20 Feb 2012 21:51

Citerar: Kleimark, #30:
Det är som man säger att det tar lång tid att bygga upp ett förtroende, men att sabotera det går fort.

Jo, men jag tror inte att Göran Terninger är beroende av svenskt schack. Det är väl bara att tacka och ta emot att sådana killar som Terninger, Schein, Storch etc vill ägna intresse åt en sådan publikbefriad sysselsättning som schack?

G_arvid
Medlem
#33 Skrivet: 20 Feb 2012 21:56

Ingen kan väl påstå annat än att Terninger har en unik begåvning när det gäller att få andra att betala...

knightrider
Moderator
#34 Skrivet: 20 Feb 2012 22:01

Citerar: G_arvid, #33:
Ingen kan väl påstå annat än att Terninger har en unik begåvning när det gäller att få andra att betala...

Baserat på vilka fakta?

G_arvid
Medlem
#35 Skrivet: 20 Feb 2012 22:07

Citerar: knightrider, #34:
Baserat på vilka fakta?

Tja...
Citerar: knightrider, #29:
Göran Terninger har gjort mycket för svenskt schack. Sponsrade med stora summor när han var vd på Örebrotravet.

Tror faktiskt inte att han personligen skänkte så stora summor...

knightrider
Moderator
#36 Skrivet: 20 Feb 2012 22:19

Citerar: G_arvid, #35:
Tror faktiskt inte att han personligen skänkte så stora summor...

Nej, inte personligen förstås.Så funkar det väl inte?

trulpen
Medlem
#37 Skrivet: 21 Feb 2012 00:35 - Redigerad av: trulpen

Citerar: PlippyPloppyCheesenose, #26:
men Trulpen verkar vara osäker på om det är läge att säga något innan handlingarna går ut?

Citerar: trulpen, #3:
Jag vet, men frågan är känslig, så ytterligare information kommer med handlingarna när de färdigställts och offentliggjorts.

Nu förstår jag inte. Vad i det som jag skrev tolkar du som osäkerhet?

Jag menar helt enkelt att det är meningslöst för styrelsen att lämna ut ofärdiga handlingar till allmän beskådan. Vi gör ett så solitt förarbete som möjligt till förmån för medlemmarna. Tolkar iofs att du respekterar det, med ledning av det du skrivit.

Som flera påpekat så är det egentligen meningslöst att spekulera, även om det säkerligen förnöjer.

Nesse
Medlem
#38 Skrivet: 6 Mar 2012 20:48

När ska extrakongressen vara ?

Inväntar Stures rapport

Kleimark
#39 Skrivet: 6 Mar 2012 20:56

14 mars 19.00

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#40 Skrivet: 6 Mar 2012 21:16

Ryktena säger att SG och "den andre" har "ställt sina platser till förfogande". Stämmer det?

Barbossa
Medlem
#41 Skrivet: 6 Mar 2012 21:18

Enligt källa rör det misstanke om förskingring av cirkus 500.000 SEK under ett antal år. Min uppfattning är att brottet i princip är erkänt (Han avgår nu t.ex. frivilligt), men jag vet inte om det är någon mer än ordförande som är iblandad.

Barbossa
Medlem
#42 Skrivet: 6 Mar 2012 21:20

Om allt nu stämmer så bör nu förbundet granska sina rutiner och förtroendevalda då man under så lång tid har kunnat göra detta utan någon som helst misstanke. (500.000 är en relativt stor siffra inom Stockholms schacket får man väl ändå säga).

Kleimark
#43 Skrivet: 6 Mar 2012 21:53

Citerar: Barbossa, #42:
500.000 är en relativt stor siffra inom Stockholms schacket får man väl ändå säga).

Tillräckligt stor för att åtal skall väckas för trolöshet mot huvudman.

trulpen
Medlem
#44 Skrivet: 6 Mar 2012 23:18

Citerar: Barbossa, #41:
förskingring av cirkus 500.000 SEK under ett antal år.

Sammanfattningsvis utifrån de handlingar som gjordes offentliga 27/2:
Mellan tumme och pekfinger 490 tkr (ej inräknat s.k. korrekta kostnadsanspråk) för de senaste tre åren, d.v.s. 2009-2011. Det har skett genom regelbundna reseräkningar som attesterats av kassör. Regler för utgifter har inte följts och ekonomiska redovisningar till styrelse och kongress har varit ofullständiga.

Nattmara
Medlem
#45 Skrivet: 6 Mar 2012 23:52 - Redigerad av: Nattmara

Är det samme Samuelsson som reste runt hela sverige på 60-talet
och skötte om SSFs ungdomsverksamhet? Då kanske det fattas 10 miljoner kronor.

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#46 Skrivet: 7 Mar 2012 05:16

Citerar: Kleimark, #43:
Citerar: Barbossa, #42:
500.000 är en relativt stor siffra inom Stockholms schacket får man väl ändå säga).

Tillräckligt stor för att åtal skall väckas för trolöshet mot huvudman.

Behöver inte vara alls i närheten av 500 000 för trolöshet mot huvudman. Det jag har sett av eländet är riktigt illa. Jag förstår inte hur man helt enkelt skiter i det styrelsebeslut som fattades 2009 kring representationskostnaderna. Hur man (verkar det som) kan resa till internationella turneringar för förbundets pengar för sitt privata nöjes skull. Jag tycker också det låter kul med Gibraltar ...
När ordförande och kassör verkar samarbeta kring detta är det häpnadsväckande - minst sagt.

Pascal
Medlem
#47 Skrivet: 7 Mar 2012 06:18

500 000 kr beräknat per antal år och medlemsavgift per aktiva inom Stockholm är tillräckligt för att kräva att avgiften sänks för varje medlem . Det är min instruktion till vår representant på kongressen. Jag är kassör i vår schackklubb.

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#48 Skrivet: 7 Mar 2012 11:04

Det är inte direkt konstruktivt om inte pengarna finns i förbundet. Det skulle innebära att aktiviteterna blir färre och ekonomin försämras i onödan.
Polisanmälan av de 2 som det är frågan om och ev återbetalning av felaktiga summor.

sture_lindberg
Medlem
#49 Skrivet: 7 Mar 2012 21:09

Vi ska väl inte gå händelserna i förväg.

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#50 Skrivet: 7 Mar 2012 21:42

Skjut först och fråga sedan

sture_lindberg
Medlem
#51 Skrivet: 7 Mar 2012 21:58

Inte riktigt min paroll.

Barbossa
Medlem
#52 Skrivet: 14 Mar 2012 21:54

Ser fram emot Trulpens redovisning samt analys av kongressen.

trulpen
Medlem
#53 Skrivet: 15 Mar 2012 00:01

Tja, extrakongressen uppdrog styrelsen att tillsätta en opartisk auktoriserad revision av 2011. Polisanmälan får bli ett ställningstagande på vårkongressen utifrån resultatet av denna revision. Styrelsen fick både ris och ros för sitt arbete, möjligen med övervikt för det senare.

Det var en förhållandevis städad tillställning med mycket publik. Även ovanligt många ombud, enligt vad jag förstår. Såg inte till Sture, men kan ha missat det. En del meningsskiljaktigheter uppstod i diskussionen, men också rätt mycket samförstånd och medhåll. Jag tolkar det som att det var viktigt att extrakongressen blev av.

sture_lindberg
Medlem
#54 Skrivet: 15 Mar 2012 00:26

Citerar: trulpen, #53:
Såg inte till Sture

Nej jag hade annat att göra.

Barbossa
Medlem
#55 Skrivet: 15 Mar 2012 00:27

Som att vara inloggad på sO

Nattmara
Medlem
#56 Skrivet: 15 Mar 2012 05:44 - Redigerad av: Nattmara

En stilla fråga; - finns det inga revisorer i normala fall? Måste sådana också extrainkallas?

sture_lindberg
Medlem
#57 Skrivet: 15 Mar 2012 11:34

Citerar: Barbossa, #55:
Som att vara inloggad på sO

Såg att även du var det

trulpen
Medlem
#58 Skrivet: 15 Mar 2012 12:16

Citerar: Nattmara, #56:
finns det inga revisorer i normala fall? Måste sådana också extrainkallas?

Självfallet finns det revisorer, men det finns ett problem om revisionsbyrån för tidigare år ska utföra en revision. De kommer naturligtvis att rikta all skuld åt andra håll, när de i själva verket bär en relativt stor del av ansvaret såsom arvoderade professionella revisorer.

Varje år betalas 30-50 tkr för revision. Då bör det rimligen gå att ställa krav på revisionens kvalitet.

Sheldon_Cooper
Medlem
#59 Skrivet: 15 Mar 2012 14:08

Synd om revisionen missar en svindel på 500 000:-

Men huvudsaken är ju att de iallafall varnar er att cafeterian går nån 1000-lapp minus eller schack-4an's lönsamhet är tveksam.

Mayo
Medlem
#60 Skrivet: 15 Mar 2012 17:27

Fy. Verkar som att Peter Hlawatsch till följd av besluten från gårdagens kongress valt att helt hoppa av från schacket. Inte bra alls. Jag kan förstå honom, samtidigt förstår jag Trulps resonemang om att inte välja att gå vidare med polisanmälan direkt. Jag hoppas att Peter kommer tillbaka.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 11 . 12 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.