Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Fritz 5
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
Rufusmannen
Medlem
#1 Skrivet: 13 Jan 2012 01:53

Fungerar Fritz 5 tillsammans med Windows 7?

LNO1
Medlem
#2 Skrivet: 13 Jan 2012 04:27

Eftersom Fritz 5 är en mycket gammal programvara skulle jag inte svära på att den fungerar på Windows 7 men det är möjligt. Jag rekommendera dig att istället ladda ner följande gratisprogram:
http://www.cruxis.com/chess/download/Houdini_15a.z ip
Det är en mycket mycket starkare schackmotor.
Du behöver också ett s.k interface för att använda motorn, jag föreslår detta program då:
http://www.babaschess.net/download/SetupBabasChess _4_0_XP.exe
Det kan finnas andra gratisinterface också.

Bjarne3
Medlem
#3 Skrivet: 13 Jan 2012 12:48 - Redigerad av: Bjarne3

xxx

Fjällröding
Medlem
#4 Skrivet: 13 Jan 2012 12:55

En försynt fråga...hur vanligt är det att dessa motorer används i matcherna? Kan man lita på att motspelaren lever upp till sin profil och spelar motorlöst? Finns så klart inget svar på denna fråga. Finns det någon vettig fördel att spela med motor? Frågan är inte ironisk....Fjällröding

LNO1
Medlem
#5 Skrivet: 13 Jan 2012 15:57

Citerar: Bjarne3, #3:
LNO1 - jeg vil godt spela mod dig, jeg har Fritz4.

Jag använder aldrig motor när jag spelar, däremot alltid när jag analyserar partierna efteråt. Jag är ledsen, men fritz4 har ingen chans mot t.ex rybka 3 eller houdini om vi skulle spela ett sådant parti, vilket jag inte finner speciellt kul.

Citerar: Fjällröding, #4:
Finns det någon vettig fördel att spela med motor?

Nej ingen fördel alls såvida du inte har satt pengar på partiet! tycker jag. Risken är så uppenbar att programmet dikterar dina planer, det blir till slut bara 2 datorer som spelar med varandra. Sådana partier kan man lätt sätta upp hemma om man är road av detta.Detta kommer enligt vad jag tror ta död på den seriösa korrschacken då motorer används där. Men att använda chessbase tillsammans med en bra motor för att analysera sina partier tror jag är en utmärkt träning, om man själv interagerar med programmet och provar olika möjligheter för att upptäcka brister i sina tankebanor. Speciellt att jämföra sina partier med partier spelade av stormästare tror jag mycket på och att analysera mycket. Helt överlägset en motor är dock att få sina partier analyserade av en stark spelare som kan förklara var du tänker fel. Tyvärr måste man ju jobba mycket hårt för att förbättra sitt schack, så det är en fråga om tid och vilja.

Barbossa
Medlem
#6 Skrivet: 13 Jan 2012 18:18

Fritz5 har knappast en spelstyrka på ens 2300ö

Martin_Lokander
Medlem
#7 Skrivet: 13 Jan 2012 21:14

Citerar: LNO1, #5:
Jag är ledsen, men fritz4 har ingen chans mot t.ex rybka 3 eller houdini om vi skulle spela ett sådant parti, vilket jag inte finner speciellt kul.

Spelade Man vs. Machine mot Houdini i ett 5-minuters parti. Alltså över ett riktigt bräde, min kompis gjorde Houdinis drag åt honom.

Lyckades faktiskt med bedriften att vinna det partiet, eftersom Houdini laggade upp hela datorn och därför förlorade på tid. Kommer förevigt skryta om det

Kleimark
#8 Skrivet: 13 Jan 2012 21:22 - Redigerad av: Kleimark

Ett bra tips till alla som vill försöka att vinna över ett starkt schackprogram är alltså att öppna så många trådar som möjligt, så att datorn kraschar och du därmed vinner på tid.

botes
Medlem
#9 Skrivet: 13 Jan 2012 21:28

Citerar: Kleimark, #8:
Ett bra tips till alla som vill försöka att vinna över ett starkt schackprogram är alltså att öppna så många trådar som möjligt, så att datorn kraschar och du därmed vinner på tid.

Ett program är alltså inget blixtprogram kan man konstatera

Barbossa
Medlem
#10 Skrivet: 13 Jan 2012 21:31

http://www.youtube.com/watch?v=DNMkF66VCow&feature =related

LNO1
Medlem
#11 Skrivet: 13 Jan 2012 22:34

tack för länken Barbossa! Jag talade med min son idag, och han rekommenderade 2 nya motorer som finns nu : Fruit chess och Comodo, dessa ligger tydligen precis under Houdini i spelstyrka nu...har dock inte testat dem själv. Motorerna skjuter upp som svampar ur jorden nu!

Kleimark
#12 Skrivet: 13 Jan 2012 22:43 - Redigerad av: Kleimark

Fruit må vara ett starkt program, men det utvecklas inte längre. Jag förstår inte hur man kalla Fruit för en "ny" motor, då den är gammal som gatan och som sagt inte utvecklas längre.

LNO1
Medlem
#13 Skrivet: 13 Jan 2012 23:22

Citerar: Kleimark, #12:
Fruit må vara ett starkt program, men det utvecklas inte längre. Jag förstår inte hur man kalla Fruit för en "ny" motor

Det var nog jag som fattade fel. De vanliga motorerna har ju varit fritz,rybka,shredder och några till som varit dominerande men jag har inte forskat allt för djupt i ämnet, jag har nöjt mig med min rybka och houdini vilket lär räcka långt

LNO1
Medlem
#14 Skrivet: 13 Jan 2012 23:29

Ett tillägg angående spelstyrkan hos ett program: det beror mycket på hårdvaran också, ju starkare processor etc , ju bättre kommer det att spela.

Rufusmannen
Medlem
#15 Skrivet: 14 Jan 2012 16:45

Citerar: LNO1, #2:
Jag rekommendera dig att istället ladda ner följande gratisprogram:

Tack
Citerar: Barbossa, #6:
Fritz5 har knappast en spelstyrka på ens 2300ö

Jag lär aldrig komma över 1900. Men hade tänkt att ha programet för att analysera mina spelade partier.
Citerar: Kleimark, #8:

Bjarne3
Medlem
#16 Skrivet: 14 Jan 2012 17:27

Fritz4 - 2345 i rating.
Med en stærk computer har den højere rating.
.

Bjarne3
Medlem
#17 Skrivet: 14 Jan 2012 17:29

Jeg kender spelare i Danmark, der har ligget i 10 år omkring de 2400 i rating!
De kan inte komme videre. Er der en mur ( wall ) omkring de 2400?
.

Kleimark
#18 Skrivet: 14 Jan 2012 17:41

Om det gäller elo-ranking, kan jag tänka mig att det är svårt att komma vidare, eftersom man får väldigt litet poäng för varje vinst. Man har en koefficient på 5, mot 25 när man börjar.

Bjarne3
Medlem
#19 Skrivet: 14 Jan 2012 18:18 - Redigerad av: Bjarne3

Tak for info.
Kanske forstår man godt, at Kasparov sagde stop ved 2855?
Er det muligt, møgligt at nå 2900? - 3000?
.

sture_lindberg
Medlem
#20 Skrivet: 14 Jan 2012 19:13

Citerar: Bjarne3, #19:
Er det muligt, møgligt at nå 2900? - 3000?
.

Jo tror nog att någon kommer till 3000 en "vacker dag"..
Men NÄR ,det är frågan !

LNO1
Medlem
#21 Skrivet: 14 Jan 2012 19:35

Citerar: sture_lindberg, #20:
Jo tror nog att någon kommer till 3000 en "vacker dag"..

Ja Sture, det torde vara helt ofrånkomligt såtillvida inte rankingsystemet justeras nedåt. Jag tror nog att en viss inflation i systemet är ofrånkomligt, men samtidigt ser jag det så att spelarna idag troligen är starkare än för t.ex 30 år sedan så att Fischer hade en ranking på 2700+ medan Kasparov hade 2800+. Att Kasparovs ranking var så astronomisk för sin tid måste ju ses som ett slags bevis på vilken överlägsen spelare han var då.

Kleimark
#22 Skrivet: 14 Jan 2012 20:00

Citerar: LNO1, #21:
Att Kasparovs ranking var så astronomisk för sin tid måste ju ses som ett slags bevis på vilken överlägsen spelare han var då.

Ja. Rankingtalet säger ju egentligen bara hur bra man är i förhållande till andra.

LNO1
Medlem
#23 Skrivet: 14 Jan 2012 20:46

Citerar: Bjarne3, #3:
xxx

Hej Bjarne , när jag läste mitt inlägg
Citerar: LNO1, #5:

Jag använder aldrig motor när jag spelar, däremot alltid när jag analyserar partierna efteråt. Jag är ledsen, men fritz4 har ingen chans mot t.ex rybka 3 eller houdini om vi skulle spela ett sådant parti, vilket jag inte finner speciellt kul.
så kanske det kan uppfattas som nedlåtande. Det var inte alls menat så. Jag spelar gärna mot dig Bjarne, men jag använder inte någon motor och om du använder fritz4 så har jag ändå som människa en rejäl utmaning att försöka få remi. Men som sagt hoppas du inte tog illa upp, i så fall ber jag om ursäkt!

Martin_Lokander
Medlem
#24 Skrivet: 14 Jan 2012 21:45

Någon som vet hur stark Fritz 4 är?

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#25 Skrivet: 15 Jan 2012 06:26

http://ssdf.bosjo.net/long.txt

179 Fritz 4.0 Pentium 90 MHz 2235 40 -39 324 60% 2164

tafasto1
Medlem
#26 Skrivet: 17 Feb 2012 20:34

Man har kommit fram till att antalet möjliga schackpartier är ungefär 10 upphöjt till 120, det beräknade antalet protoner i universum är betydligt mindre 10 upphöjt till 75, datorns kapacitet räcker inte till för att kalkylera med alla tänkbara schackdrag

ivar.m
Medlem
#27 Skrivet: 18 Feb 2012 17:31

Hur är det med Fritz 10

Kleimark
#28 Skrivet: 18 Feb 2012 19:01

Citerar: ivar.m, #27:
Hur är det med Fritz 10

Det beror på hårdvara.

barr
Medlem
#29 Skrivet: 18 Feb 2012 19:02

Citerar: ivar.m, #27:
Hur är det med Fritz 10

Länken i #25 tar upp Fritz 10 och de flesta kända varianter av schackdatorer/schackmotorer.

MalmöLeif
Medlem
#30 Skrivet: 22 Feb 2012 11:52

Jag har för mig att en del schackprogram är bättre mot människor på 1-3 min.-partier än på långpartier.. Vad säger ni?

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!