Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Konsten att spela utan kung
Författare Meddelande
Wallstreet
Medlem
#1 Skrivet: 8 Jan 2012 18:42

Jag har upptäckt att det går att spela utan kung. I mitt parti mot bill_122 så blev
kungen tagen utan att jag vann partiet. Någon annan som upplevt samma sak?

sture_lindberg
Medlem
#2 Skrivet: 8 Jan 2012 18:53 - Redigerad av: sture_lindberg

Har kikat på dom partierna du spelat klart mot bill

I båda partierna finns kungarna kvar.. Dessutom kan man aldrig "ta"en kung i schack--Möjligen schacka

uct2
Medlem
#3 Skrivet: 8 Jan 2012 19:01

Citerar: sture_lindberg, #2:
Har kikat på dom partierna du spelat klart mot bill

I båda partierna finns kungarna kvar.. Dessutom kan man aldrig "ta"en kung i schack--Möjligen schacka

Samma här; jag har också spelat igenom de två partierna. Din motståndare spelar verkligen inte bra, men aldrig någonsin "utan kung". Om det verkligen vore så att kiungen kunde slås utan att det schackprogram SO lever på märker det vore det givetvis katastofalt, men du får nog ge bättre belägg innan ansvariga börjar riva i det.

botes
Medlem
#4 Skrivet: 8 Jan 2012 19:03

Citerar: uct2, #3:
Samma här; jag har också spelat igenom de två partierna. Din motståndare spelar verkligen inte bra, men aldrig någonsin "utan kung". Om det verkligen vore så att kiungen kunde slås utan att det schackprogram SO lever på märker det vore det givetvis katastofalt, men du får nog ge bättre belägg innan ansvariga börjar riva i det.

Möjligen huvudlöst men inte kunglöst

Wallstreet
Medlem
#5 Skrivet: 8 Jan 2012 19:46

Ni har säkerligen tittat på de partier som är färdigspelat men titta en gång till
på det partiet som pågår. Inte huvudlöst men väl kunglöst.

sture_lindberg
Medlem
#6 Skrivet: 8 Jan 2012 19:50

Där står motståndarens kung på e3..
Vad är det för kunglöst med det ?

Wallstreet
Medlem
#7 Skrivet: 8 Jan 2012 19:53

?????... på mitt bräde (och även bill_122:s bräde) saknas kungen. Se parti nr 812738.

texasholdem
Medlem
#8 Skrivet: 8 Jan 2012 19:56

He, he. Grafiken funkar inte efter schacken. Dragen finns noterade, men inget händer på brädan! Vi ser bara att kungen står i schack! Lustig händelse...

botes
Medlem
#9 Skrivet: 8 Jan 2012 19:57

Citerar: Wallstreet, #7:
?????... på mitt bräde (och även bill_122:s bräde) saknas kungen. Se parti nr 812738.

Så min fråga är slog du kungen eller försvann den pga en bugg ?

Wallstreet
Medlem
#10 Skrivet: 8 Jan 2012 19:59

Jag slog kungen, vilket inte skall vara möjligt, och partiet fortskred.

sture_lindberg
Medlem
#11 Skrivet: 8 Jan 2012 20:00

den står ju på e3--använd extra starka glasögon så ser du den

Kleimark
#12 Skrivet: 8 Jan 2012 20:02 - Redigerad av: Kleimark

Du har rätt kungen är slagen. Det syns dock inte för andra än för de inblandade. Man måste kika på notationen för att se det. Lösningen är att felrapportera partiet.

Wallstreet
Medlem
#13 Skrivet: 8 Jan 2012 20:04

Sture: Ta en titt på på partiets olika drag från 77 och framåt. Sätt upp det på ett
bräde och spela igenom. Vi har spelat i 94 drag, förklaradet.

Kleimark
#14 Skrivet: 8 Jan 2012 20:08 - Redigerad av: Kleimark

Här ser man att kungen slås i drag 40.

botes
Medlem
#15 Skrivet: 8 Jan 2012 20:14

Citerar: Wallstreet, #13:
Sture: Ta en titt på på partiets olika drag från 77 och framåt. Sätt upp det på ett
bräde och spela igenom. Vi har spelat i 94 drag, förklaradet.

Troligen en bugg ?

sture_lindberg
Medlem
#16 Skrivet: 8 Jan 2012 20:21

Hur kunde han spela 39 Te5-g5 när hans kung stod i schack ?

Kleimark
#17 Skrivet: 8 Jan 2012 20:26 - Redigerad av: Kleimark

Det gick på grund av en bugg i programvaran. Svårare än så är det inte.

Hansenx5
Medlem
#18 Skrivet: 8 Jan 2012 20:52

Argh, hvor ville det have været rart at vide. Der er da flere af mine partier, hvor det ville have været en fordel at lade modstanderen slå kongen, og så kunne spille videre uden at modstanderen kunne sætte mig mat.

sture_lindberg
Medlem
#19 Skrivet: 8 Jan 2012 21:00

Citerar: Hansenx5, #18:
uden at modstanderen kunne sætte mig mat.

Hehe

Sheldon_Cooper
Medlem
#20 Skrivet: 9 Jan 2012 00:23

Buggen innefattar långsam uppkoppling/dator samt ren illvilja.

Först utförs ett giltigt drag, sen pågrund av vad som i regel kallas "lagg" klarar datorn inte av att skicka iväg draget till servern direkt, nu har användargränssnittet godkänt ditt drag men det är alltså inte ännu skickat. Här klickar användaren snabbt på att göra ett annat drag och pågrund av vad som troligen är en gammal form av kodning från sidans admin loppas inte koden och därmed står värdet på det nya draget automatiskt på att det är giltigt.

Slutligen såkallade disclaimers.

1. Tekniken bakom buggen är välkänd, på tidigt 90-tal försökte de flesta sidor försvara sina bilder genom att göra så att en pop-up kom om nån högerklicka på bilder, vilket förhindra menun med val såsom "sätt bild som skärmbakgrund" och "spara bild på disk" med mera. Lösningen var att högerklicka sen direkt trycka enter vilket gjorde sidan hoppas över pop-upen.

2. Informera hur man genomför en bugg kan resultera i att fler skulle använda den, men jag uppskattar att det får motsatt effekt pågrund av att genom bevisa buggen kräver en medveten handling kan inte bugg-användaren hävda det är sidans fel.buggen inträffa.

Kleimark
#21 Skrivet: 9 Jan 2012 00:47

För att förhindra detta är det enklast att låta servern kontrollera draget och skicka svar till klienten.

farbrorjo
Medlem
#22 Skrivet: 9 Jan 2012 07:24

Citerar: Wallstreet, #1:
Någon annan som upplevt samma sak?

Att regelstridiga drag går att utföra är dessbättre mycket sällsynt, men inte unikt. Om du inte redan gjort det ska du felrapportera partiet så kommer erik att rätta till det. Har du frågor kring detta - tag kontakt med moderator.

Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.