Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Topp 20 på ratingen
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . >>
Författare Meddelande
jimpan
Moderator
#1 Skrivet: 3 Jan 2012 19:12

Om man tittar på topp 20 ratingen är det ett antal spelare som är inaktiva. En spelade sitt senaste parti Maj 2011, en annan Juli 2011 o en sitt senaste December 2010.(!!!!) Såg ett förslag tidigare att man skulle flytta ned inaktiva spelare. Vill ha synpunkter på detta - tack! //Jimpan, Moderator

Sommar11
Medlem
#2 Skrivet: 3 Jan 2012 19:20

det var jag som skrev då och Erik ska titta på det och ta tag i det så fort han har tid och det kommer bli en förändring och det jag skrev var detta

hej!

är det inte på sin tid att följa vissa regler som sveriges schackförbund har antagit,
det jag tänker på är om man inte spelar partier på över 1 år så ska man ha passivitetsavdrag, så här säger Sveriges schackförbundstävlingsbestämmelser

PASSIVITETSAVDRAG
Om en spelare är totalt inaktiv skall ratingtalet sänkas med 50 poäng per år i tre år. Maximal sänkning 150 poäng. Är en spelare inaktiv längre än tre år skall först sänkning ske med 150 poäng och därefter en bedömning göras av aktuell spelstyrka. Endast undantagsvis sätts ett högre ratingtal än gammal rating minus 150. Höjningar kan förekomma istället för passivitetsavdrag och är tillämpligt på unga spelare som gör ett eller några års uppehåll.

det verkar väl bra?

mvh

jimpan
Moderator
#3 Skrivet: 3 Jan 2012 19:22

Stödjer det för som det är nu är det inte bra!

Sommar11
Medlem
#4 Skrivet: 3 Jan 2012 19:24

nä precis bort me dom som bara ligger på listan och är inaktiva som han som har första platsen och det finns några till

men Erik ska ta tag i detta

Nesse
Medlem
#5 Skrivet: 3 Jan 2012 19:27

spelar inte trashd0ll längre ?

Hansenx5
Medlem
#6 Skrivet: 3 Jan 2012 21:57

Er enig med Sommar og jimpan.

Kleimark
#7 Skrivet: 3 Jan 2012 22:41

Jag håller med, men tycker fortfarande att ett passivitetsavdrag på 50 poäng är alldeles för litet. Jämförelsen med SSF stämmer inte så bra, eftersom rankingspammet är mycket större här. Jag tycker att 150 poäng per år är bättre.

sture_lindberg
Medlem
#8 Skrivet: 3 Jan 2012 22:45

Citerar: Kleimark, #7:
Jag tycker att 150 poäng per år är bättre.

Låter mera rimligt ja.

Bananflugan
Medlem
#9 Skrivet: 4 Jan 2012 08:32

Citerar: jimpan, #1:
Vill ha synpunkter på detta - tack! //Jimpan, Moderator

Existerar det några regler som skiljer mellan en inaktiv och en aktiv spelare ? Är detta något man tycker........eller existerar det någon tidsbestämmelse ? Om inte så föreslår jag att man börjar i den änden........sedan kan regler för ratingnedskrivning etc. följa..........

Sommar11
Medlem
#10 Skrivet: 4 Jan 2012 08:39 - Redigerad av: Sommar11

om du orkar läsa det jag skrev lite högre upp i tråden så ser du nog ;)

det är regler stiftade av SSF

Bananflugan
Medlem
#11 Skrivet: 4 Jan 2012 08:47

Jag vet det........ men de reglerna har att göra med medlemskap i SSF och att man inte spelat partier på en viss bestämd tid. Har inte SO liknande regler är det väl ungefär som att blanda äpplen med päron...........Vad gäller för att en spelare skall anses som inaktiv på SO ?............Om du orkar läsa och förstå min fråga till jimpan.......

Sommar11
Medlem
#12 Skrivet: 4 Jan 2012 08:48

schackregler gäller var man än är, ska vi skapa några egna schackregler här tycker du eller?

Bananflugan
Medlem
#13 Skrivet: 4 Jan 2012 08:55

Det är skillnad på schackregler och medlemskap och aktivitet........Du blandar ihop det tror jag. Jag menar schackregler har att göra med pjäsers gång etc.....javisst det er enhetligt för alla schackspelare........

Sommar11
Medlem
#14 Skrivet: 4 Jan 2012 08:57

så om dom 10 som ligger högst upp på listan och alla är inaktiva, det tycker du är okey då? och fler lär det bli med tiden

Sommar11
Medlem
#15 Skrivet: 4 Jan 2012 08:58

och skulle vi ta hela listan med spelare så är det alla ggr 100 st inaktiva

tornado
Medlem
#16 Skrivet: 4 Jan 2012 09:02

Det finns de som enbart spelar på stegen....ska dom vara undantagna? Vad menas egentligen med inaktivitet?

Bananflugan
Medlem
#17 Skrivet: 4 Jan 2012 09:02

Citerar: Bananflugan, #9:
Existerar det några regler som skiljer mellan en inaktiv och en aktiv spelare ? Är detta något man tycker........eller existerar det någon tidsbestämmelse ? Om inte så föreslår jag att man börjar i den änden........sedan kan regler för ratingnedskrivning etc. följa..........

Det här var mitt inlägg och fråga till jimpan. Det har inte ett smack att göra med dina insinuationer om vad jag tycker och tänker.......Lär dig orka läsa inantill.

Sommar11
Medlem
#18 Skrivet: 4 Jan 2012 09:07

och jag svarade dåligt morron humör eller?

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#19 Skrivet: 4 Jan 2012 10:20

Han vill säkert att bara Jimpan svarar. I så fall undrar man varför han skickade det till forumet och inte skapade ett privat mail eller nått. Privata meddelande på publika forum är störande

sture_lindberg
Medlem
#20 Skrivet: 4 Jan 2012 11:59

Varför krångla till allt.
Frågan gäller ju om dom på listan ska kunna vara inaktiva hur länge som helst.eller om vi ska ha en gräns då dom tappar poäng för sin inaktivitet.
Mitt och Kleimarks förslag är alltså att dom som är inaktiva tappar 150 poäng per år om dom inte spelar något.

tornado
Medlem
#21 Skrivet: 4 Jan 2012 12:07

Citerar: sture_lindberg, #20:
Mitt och Kleimarks förslag är alltså att dom som är inaktiva tappar 150 poäng per år om dom inte spelar något.

Menar du att de som enbart spelar på stegen inte är inaktiva?

sture_lindberg
Medlem
#22 Skrivet: 4 Jan 2012 12:09

Om man spelar på stegen eller inte spelar ingen roll.Det är ju om man spelar rankade partier som gäller för aktivitet eller inaktivitet.Stegen kan du glömma.

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#23 Skrivet: 4 Jan 2012 12:16

Citerar: sture_lindberg, #22:
Det är ju om man spelar rankade partier som gäller för aktivitet eller inaktivitet.

Varför det?

sture_lindberg
Medlem
#24 Skrivet: 4 Jan 2012 12:26 - Redigerad av: sture_lindberg

Om man är placerad på en 20-lista där RATINGEN är den avgörande.så spelar ju inte stegpartier som är helt orankade något som helst roll för denna lista.

Självklart..
Skulle stegpartier då innebära att INAKTIVITETEN försvann ? ! ? !... Hehe,snacka om livlina

jimpan
Moderator
#25 Skrivet: 4 Jan 2012 13:00

Anledningen till denna tråd är att få reda på vad ni medlemmar tycker i frågan. Ta in era synpunkter o ev. genomföra en förändring. Konstruktiva förslag mottages gärna från er.

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#26 Skrivet: 4 Jan 2012 13:50

Möjligen inte, men man är inte inaktiv.
I vart fall inte enligt normala definitioner av ordet inaktiv.

CAQUELAQ
Medlem
#27 Skrivet: 4 Jan 2012 13:57

Har man inte spelat några RANKADE partier under ett år så tycker jag nog att ratingavdrag är befogat, t ex 150 poäng som har föreslagits.

KidCurry
Medlem
#28 Skrivet: 4 Jan 2012 14:01 - Redigerad av: KidCurry

Jag tycker inte att det behövs någon förändring. Tycker det är kul att kunna se hur höga poäng folk har lyckats uppnå även om de sedan tagit paus i spelandet (slutar de helt på sO så försvinner de dock efter ett halvår). Imponerande att hålla första platsen så länge utan att spela tycker jag. Blir den hotad så kommer kanske en comeback, man kan ju alltid hoppas...

tornado
Medlem
#29 Skrivet: 4 Jan 2012 14:06 - Redigerad av: tornado

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#30 Skrivet: 4 Jan 2012 15:17

Citerar: CAQUELAQ, #27:
Har man inte spelat några RANKADE partier under ett år så tycker jag nog att ratingavdrag är befogat, t ex 150 poäng som har föreslagits.

Varför?

Citerar: Sommar11, #2:
Om en spelare är totalt inaktiv skall ratingtalet sänkas med 50 poäng per år i tre år.

Jag bifogar citatet från början av tråden. Med min betoning.
Det är en stor skillnad mellan totalt inaktiv, och inte spela rankade partier. Om X har 2500 spelar bara på stegen så kommer han inte att öka i ranking och andra har chansen att gå om honom/henne. Samtidigt behåller ju spelaren en aktivitet och spelar förmodligen samma spelform de flesta andra 3 dagar/drag. Det inte logiskt att bestraffa honom/henne med rankingavdrag om han/hon fortfarande faktiskt spelar.

Om X inte spelar alls, eller om stegepartierna hade haft form av blixtspel per definition, då hade det varit en annan sak. Nu är det inte så. Dessutom, så hysteriskt svårt är det inte att öka i ranking på den här sajten att man behöver hjälp av en ologisk regel. Inte när spelare med 2300+ sätter bort pjäs efter 8 drag i en standardvariant. Med 3 dagar för varje drag dessutom.

. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.