Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Begriper mig inte på spelare
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
TesseS
Medlem
#61 Skrivet: 30 Dec 2011 19:14

Tror iofs inte att Sture använder hjälpmedel heller, men det kan han själv få svara på.

Ann-Mari
Medlem
#62 Skrivet: 30 Dec 2011 19:22

Hej!
Jag tror tesse5 att Sture sagt i någon tråd något om hjälpmedel men jag ska inte säga säker det är vad jag tror han sagt men juag kan ha läst fel / Ann-Mari

TesseS
Medlem
#63 Skrivet: 30 Dec 2011 19:27

Jag är inte heller helt hundra men jag tror han inte har några "motorer", men som sagt, det är ju bättre att Sture svarar för sig själv.

Ann-Mari
Medlem
#64 Skrivet: 30 Dec 2011 19:31

Hej!
Vi kna ta ett parti vid tillfälle tesse5 om du vill / Ann-Mari PS Har du spelat länge? /

sture_lindberg
Medlem
#65 Skrivet: 30 Dec 2011 19:32 - Redigerad av: sture_lindberg

Jo jag använder mej av ett hjälpmedel.... Mitt huvud
Robotar och motorer använder jag mej således inte av....Möjligen i degmaskinen..

TesseS
Medlem
#66 Skrivet: 30 Dec 2011 19:32

Nej jag har inte spelat länge. Men jag är inte alls lika bra som Sture så tror det är bättre att du isf utmanar någon i din klass.

karpov_jr
Medlem
#67 Skrivet: 30 Dec 2011 19:43

Verklighet och fiktion i en skön sammanblandning, som Ernst K skulle ha sagt. Vilken tur du hade Sture i partiet, måste kännas tungt att vinna på ett sådant sätt...

Ann-Mari
Medlem
#68 Skrivet: 30 Dec 2011 19:46

Hej!
Jamen Karpov jag säger ju bara som det är jag gjorde bort mig totalt upptäckte efter ett rent idiotiskt drag från min sida att jag kunde undvikit en så tidig förlust men jag klantade mig rejält då får man skylla sig själv, därmed inget ont om Stures spel han är säker duktig men jag slarvade rejält / Ann-Mari

mugabe
Medlem
#69 Skrivet: 30 Dec 2011 21:35

Fast löparen gick ju inte att flytta.

botes
Medlem
#70 Skrivet: 30 Dec 2011 21:38

Citerar: Ann-Mari, #73:
Hej!
Jamen Karpov jag säger ju bara som det är jag gjorde bort mig totalt upptäckte efter ett rent idiotiskt drag från min sida att jag kunde undvikit en så tidig förlust men jag klantade mig rejält då får man skylla sig själv, därmed inget ont om Stures spel han är säker duktig men jag slarvade rejält / Ann-Mari

Du har inte en chans mot Sture ändå

Ann-Mari
Medlem
#71 Skrivet: 30 Dec 2011 21:39

Hej!
Vi får se Botes det återstår och se jag har mött många duktiga spelar när jag var som mest aktiv på 70 talet skulle nog tro att dom skulle vinna över många här / Ann-Mari

sture_lindberg
Medlem
#72 Skrivet: 30 Dec 2011 21:43 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: mugabe, #74:
Fast löparen gick ju inte att flytta.

Nej så riktigt.
Alternativet till partidraget var 12.Txh4 då jag Dxh4 schack
Sedan 13 g3 och.. sen matt med Dxg3 ! Alltså skulle det bli matt i 13e draget istället för 12e..

Ann-Mari
Medlem
#73 Skrivet: 30 Dec 2011 21:45

Hej!
Om det nu är mig ni talar om så vill jag säga att jag gjorde ett uselt drag / Ann-Mari

Tjänstemannen
Medlem
#74 Skrivet: 30 Dec 2011 22:09

chessexplorer
Medlem
#75 Skrivet: 30 Dec 2011 22:14 - Redigerad av: chessexplorer

Citerar: Ann-Mari, #78:
Hej!
Om det nu är mig ni talar om så vill jag säga att jag gjorde ett uselt drag / Ann-Mari

Jag är ledsen men du gjorde bara 3-5 drag som inte var usla.
5. Lb2 var bra, du utvecklade en pjäs
6. Sa2 du räddade din hotade häst
9. cxd4 du slog en bonde och skadade Stures centrum

3. Sc3 och 10. Tc1 skall man kanske heller inte kalla usla.
Sc3 utvecklade hästen. Problemet var bara att du ställde den så att den kunde attackeras av d-bonden.
Tc1 ställde tornet på en halvöppen linje närmare centrum vilket var bra. Problemet var bara att det var jättebråttom för dig att utveckla hästen och löparen på kungsflygeln för att du skulle ha någon som helst chans att hindra Sture från att matta dig snabbt.

Sture lekte bara och gjorde flera drag som han förmodligen inte hade vågat göra mot en starkare spelare.

Redigering:
Jag tar nog tillbaka det jag skrev om Sture. Det var främst 3. - f5 jag tänkte på men det kanske fyller någon funktion.

sture_lindberg
Medlem
#76 Skrivet: 30 Dec 2011 22:35

Kanske behövde använda även den bonden i anfallet-----I nödfall

Ann-Mari
Medlem
#77 Skrivet: 30 Dec 2011 23:00

Hej!
Sture är säker duktig men inte oövervinnerlig alla som är bra har alltid en svag sida det gäller bara att hitta denna sida i deras spel / Ann-Mari

chessexplorer
Medlem
#78 Skrivet: 30 Dec 2011 23:51

Jag kan inte låta bli att komma med lite grundregler för spelöppningen.
1. Släpp ut löparna genom att flytta fram rätt bönder, för nybörjare helst e- och d-bonden.
2. Flytta ut hästarna och löparna, undvik att flytta samma pjäs mer än en gång.
3. Gör rockad för att skydda kungen och släppa ut tornet.
4. Ställ tornen och damen bakom de bönder som gick fram i början.

Gränserna mellan stegen kan vara lite flytande. Om vit t ex spelar 1. e2-e4 och svart spelar e7-e5 är det lite dumt att fortsätta med 2.d2-d4 eftersom svart då spelar e5xd4. Det är bättre att spela 2.Sg1-f3 och sedan 3.d4 för då är bonden skyddad av hästen.

Vi kan titta lite på partiet:
1. h2-h4

Draget släpper inte ut någon löpare. Desstom blir kungen sämre skyddad efter kort rockad.

e7-e5

Löparen på f8 och Damen på d8 är utsläppta. Dessutom vaktar bonden de viktiga centrumfälten d4 och f4.

2. a2-a4

Ingen löpare blir utsläppt den här gången heller. Dessutom blir kungen sämre skyddad efter lång rockad.

d7-d5

Den andra löparen är utsläppt och svart har fullständig kontroll över centrum.

Det börjar bli sent och jag orkar inte fortsätta längre. Finns det någon som kan rekommendera en schacksida med spelöppningsinstruktioner för nybörjare?

Sture har i alla fall fått överlägsen ställning redan efter två drag.

sture_lindberg
Medlem
#79 Skrivet: 30 Dec 2011 23:59

Jo jag kände mej rätt säker efter drag 2

Ann-Mari
Medlem
#80 Skrivet: 31 Dec 2011 00:06

Hej!
jag komem rigne det är ju itne blodigt allvar utan roligt / Ann-Mari PS Jag är inte nybörjare men det var 100 år sen jag spelade sist får jag bara hålla på ett tag komemr jag igång

Cederblad73
Medlem
#81 Skrivet: 31 Dec 2011 00:27 - Redigerad av: Cederblad73

Möjligen kan h2-h4 följt av a2-a4 tolkas som det som i militära sammanhang kallas dubbel omfattning, modell slaget vid Cannae? Dvs genom anfall på båda flankerna samtidigt ska motståndaren bringas på fall.

sture_lindberg
Medlem
#82 Skrivet: 31 Dec 2011 01:24

Citerar: Cederblad73, #86:
motståndaren bringas på fall.

Jo jag kände att det låg något sådant i luften

Cederblad73
Medlem
#83 Skrivet: 31 Dec 2011 02:16

Grattis Lucius!

Ann-Mari
Medlem
#84 Skrivet: 31 Dec 2011 05:14

Hej
Det är viktigt att inte gå in i ett spel på blodigt allvar gör man det är det tragiskt jag har sett vuxna som blir galna när dom förlorar oavsett spel då är det något sjukt i det hela kan man inte ha glädje med och se det roliga i det hela ska man sluta / Ann-Mari

Karloz
Medlem
#85 Skrivet: 31 Dec 2011 08:28

Hej! Ett ämne som berör. Visst blev man mer påverkad som ung när man förlorade. Således lär man med åren. Min erfarenhet är också att kvinnor tar det lite lugnare över lag. Då kan det vara den manliga egenskapen att dominera som gör sig påmind. Hur som helst vill jag instämma helt.
Karloz

TesseS
Medlem
#86 Skrivet: 31 Dec 2011 09:19

Jag tycker det är alldeles beroende på vad man förlorar i. Är det något som jag verkligen brinner för så vill jag verkligen vinna. Dock vet jag inte om jag är så dålig förlorare egentligen. Men jag tycker man kan se glädje och ha roligt trots att man har vinnarhuvud.

G_arvid
Medlem
#87 Skrivet: 31 Dec 2011 10:28

Men kan man egentligen tävla mot någon annan än sig själv? Jag kan spela mina pjäser så bra jag kan, men om min motståndare gör ännu bättre drag - vad ska jag kunna göra åt det? Jag har ju bara mig själv att bli arg på. Och så länge jag vägrar att erkänna ett nederlag sätter jag stopp för min egen utveckling.

Bananflugan
Medlem
#88 Skrivet: 31 Dec 2011 10:49

Citerar: Ann-Mari, #89:
kan man inte ha glädje med och se det roliga i det hela ska man sluta

Håller med..........och det var länge sedan man haft så här roligt........

Ann-Mari
Medlem
#89 Skrivet: 31 Dec 2011 11:18

Hej!
Glöm inte att ett spel är ett spel och det ska vara roligt / Ann-Mari

chessexplorer
Medlem
#90 Skrivet: 31 Dec 2011 13:17

Det roliga med spel är väl just tävlingsmomentet, spänningen om man skall lyckas vinna eller inte?

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.