Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Begriper mig inte på spelare
. 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
Nesse
Medlem
#1 Skrivet: 25 Dec 2011 12:46

...som slutar spela när dom står dåligt... ?!

mattias
Medlem
#2 Skrivet: 25 Dec 2011 13:36

De kanske behöver lång tid för att fundera? Eller menar du att de slutar spela helt och hållet?

nillechess
Medlem
#3 Skrivet: 25 Dec 2011 14:31

'

Pulversläckaren
Medlem
#4 Skrivet: 25 Dec 2011 15:28

För mig tar det längre tid att göra mitt drag om jag står dåligt till. Det tar helt enkelt emot att göra defensiva drag. Kan man bara hitta det där genidraget som vänder partiet...

Vad är det med denna sajt och allt tjafs om hur motståndaren disponerar sin tid? Alla trådar om hur man inte får spela vidare om man ligger dam under, att man inte får fråga om remi såtillvida inte X eller Y, om man ska tacka eller inte efter matchen, och blah blah blah.

Är schackspelare verkligen så känsliga? Kör så det ryker. Är det någon som dröjer med dragen, starta ett nytt parti.

Är inte grejen med denna typ av korrschack att man har gott om tid på sig?

Pulversläckaren
Medlem
#5 Skrivet: 25 Dec 2011 15:48

De har väl inte kommit på hur de ska dra? Vad skulle det annars vara?

Jag gör mitt drag så fort jag är inloggad om jag vet hur jag ska göra. Om jag inte har kommit fram till något så drar jag kanske vid nästa tillfälle. Eller i sista sekunden innan tiden rinner ut (7 dagar/drag-partier).

sture_lindberg
Medlem
#6 Skrivet: 25 Dec 2011 16:32

Citerar: Pulversläckaren, #7:
Eller i sista sekunden innan tiden rinner ut (7 dagar/drag-partier).

Då kan partierna ta lååång tid om båda spelar på samma vis

Pulversläckaren
Medlem
#7 Skrivet: 25 Dec 2011 16:33

Citerar: sture_lindberg, #8:
Då kan partierna ta lååång tid om båda spelar på samma vis

Båda ligger knappast under i ett klurigt läge samtidigt...

Kleimark
#8 Skrivet: 25 Dec 2011 16:35

Citerar: Pulversläckaren, #9:
Båda ligger knappast under i ett klurigt läge samtidigt...

Fast båda kan ju göra bedömningen att de ligger under.

Pulversläckaren
Medlem
#9 Skrivet: 25 Dec 2011 16:40

Fast jag ser inte problemet att ett parti drar ut på tiden. Olika partier har olika karaktär och man har ju många igång samtidigt. Jag gillar att vissa partier tar tid. Blir som gamla goda viner till slut. Synd bara att vissa blir till vinäger...

sture_lindberg
Medlem
#10 Skrivet: 25 Dec 2011 16:40

Citerar: Kleimark, #10:
Fast båda kan ju göra bedömningen att de ligger under.

Helt riktigt konstaterande

mattias
Medlem
#11 Skrivet: 25 Dec 2011 16:46

håller med Pulvers. det är väldigt mycket tjafs om hur man ska bete sig och hur man inte ska göra osv...
Om vi låter folk spela som de vill och ser till att fokusera på spelet istället för allt annat som faktiskt är oviktigt, så kanske det blir roligare?
*Fattar inte att jag sitter här och skriver inlägg på juldagen. Men snart är det utgång iaf!*

Kleimark
#12 Skrivet: 25 Dec 2011 16:49

Det är snarare ett problem med allt för snabba partier, då dessa tenderar att bli väldigt oseriösa och i vilka man knappt lär sig någonting. Ett part där man tillåts att fundera är oftast ett väldigt bra parti.

Pulversläckaren
Medlem
#13 Skrivet: 25 Dec 2011 16:53

Kan tillägga att jag ofta loggar in lite snabbt medan ungarna stimmar runt en. Då gör jag de drag jag redan innan bestämt mig för hur jag ska göra ifall motståndaren gör det drag jag gissat mig till. Eller drag som bara är transportsträckor i partiet. Jag gör då inga drag som kräver mer betänketid och analys. Jag tar mig dock tid minst en gång per vecka då jag verkligen sätter mig in i partierna och då ser jag till att göra mina drag i alla partier där det är min tur.

sture_lindberg
Medlem
#14 Skrivet: 25 Dec 2011 18:20

Det är därför jag aldrig spelar 7dagar/per,,drag-partier.
kan ju ta månader innan dom blir färdiga..Nä tacka vet jag 7 eller 15 dagars- partier. Då VET man ju att partiet tar högst 2 eller 4 veckor.

Pulversläckaren
Medlem
#15 Skrivet: 25 Dec 2011 18:21

...och därför jag ALLTID spelar 7 dagar per drag. Och aldrig mötas de båda...

sture_lindberg
Medlem
#16 Skrivet: 25 Dec 2011 18:27

Ok ,vill man hålla på halvårsvis med sina partier så ska man följa dina exempel

Pulversläckaren
Medlem
#17 Skrivet: 25 Dec 2011 18:29

Exakt. Eller så håller de flesta partier på 2-4 veckor, precis som du skriver. Men man har möjligheten att tänka längre. Och den behövs om man inte har schack som heltidssysselsättning.

Hade inte 7 dagar per drag-alternativet funnits hade jag antagligen inte spelat på sajten alls.

sture_lindberg
Medlem
#18 Skrivet: 25 Dec 2011 18:34

Alla gör som dom vill naturligtvis.
Men jag siktar ju på 1 plats på rankinglistan.
Och då gäller det att ligga i lite
Lycka till med dina partier

Pulversläckaren
Medlem
#19 Skrivet: 25 Dec 2011 18:38

Eller så gör man sitt drag när man inom tidsgränsen känner att man gör sitt bästa möjliga drag? Förstår verkligen inte denna enorma tro på att man vet VARFÖR motståndaren gör som den gör. Och då finns alltid misstanken om att man gör något för att förarga med. Alla spelar för sin egen skull. Tror ingen spelar för att jävlas med någon. Inte de som spelat 100+ partier här i alla fall.

Jag hävdar min rätt att disponera betänketiden precis så som jag vill utan att ta hänsyn till några ömma tår.

lillpysen
Medlem
#20 Skrivet: 25 Dec 2011 18:48

Liktår är inte att leka med ...

TesseS
Medlem
#21 Skrivet: 25 Dec 2011 21:12

Citerar: Pulversläckaren, #22:
Jag hävdar min rätt att disponera betänketiden precis så som jag vill utan att ta hänsyn till några ömma tår.

Håller med även om jag själv inte är en långtänkare. Vill man inte möta någon som tänker så finns det ju dessa varianter att välja. Vågar jag säga, det är ju bara schack.

Rovlund
Medlem
#22 Skrivet: 25 Dec 2011 22:28

Det är väl lite samma grej i liveschack. När man står risigt tänker man gärna lite längre för att hitta någon vettig lösning eller gillra en listig fälla.
Upp till var och en såklart!

lisbetsallander
Medlem
#23 Skrivet: 26 Dec 2011 21:25

jag förstår inte problemet viket tjafs för ingenting egentligen

Rovlund
Medlem
#24 Skrivet: 26 Dec 2011 21:30

Då har du inte läst mycket i forumet. Det går att säga väldigt lite med otroligt mycket text!

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#25 Skrivet: 27 Dec 2011 07:49

Citerar: Nesse, #1:
...som slutar spela när dom står dåligt... ?!

Citerar: Nesse, #20:
Jag bryr mig inte så mycket. Det är ingen stor grej för mig om spelaren inte gör nåt drag på flera dagar även om han är inloggad och spelar andra partier.

OP seems a bit confused ...

Ann-Mari
Medlem
#26 Skrivet: 28 Dec 2011 10:33

Hej!
Vill Sture forfarnade spela schack eller inte jag väntar på svar // Ann-Mari

Bjarne3
Medlem
#27 Skrivet: 28 Dec 2011 11:36

Den der taler nedladende / skidtsnak om andre har mistet
retten til at få et svar!

Om man spelar 3 dager/drag har man ret til at bruge alle 3 dage, om man vil.

Thepokerpro
Medlem
#28 Skrivet: 28 Dec 2011 11:37

självklart får du använda all din tid du har!

nibo
Medlem
#29 Skrivet: 28 Dec 2011 12:27

Härligt med aktiva användare under mellandagarna.
Tyvärr så blev det lite pajkastning i denna tråd och jag har gått in och plockat bort inlägg som varit olämpliga. Håll er till ämnet. Följer ni inte forumets regler blir det först varning och därefter avstängning om det upprepas.

Tack vare julledigheten var jag på lite gladare humör så ingen blev varnad denna gång.

/moderator nibo

uct2
Medlem
#30 Skrivet: 28 Dec 2011 14:50

Vill bara tillägga att ibland kan det vara fullt motiverat att vänta med ett drag även om det bara finns ett rimligt alternativ. Om man t ex vid en slagväxling måste slå tillbaka en pjäs och "vet" att motståndaren i sin tur kommer att slå tillbaka, så kan ställningen därefter vara knivig. Spelar man 3 dagar per drag, så betyder det att om man väntar med det "självklara" draget kan man använda den tiden till att tänka på den "kniviga" ställningen, dvs man har i praktiken 6 dagar att tänka på. Har gjort så själv många gånger.

. 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.