Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Remianbudets vara eller inte vara?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Författare Meddelande
Bananflugan
Medlem
#181 Skrivet: 31 Dec 2011 19:27 - Redigerad av: Bananflugan

Citerar: sture_lindberg, #210:
Finns inga schackspelare som anser det skamligt med en remi..

Det tror jag inte på..........Speciellt inte om man ser en vinstchans och ändå går med på remi. Då vill man ju inte vinna..........och då är det väl fel någonstans ?
Skamvrån har mer att göra med etik eller moral.......något som jag vet diskuterats förut i andra trådar. Så skamvrån fyller en viss funktion......Åtminstone för människor med något så när skam i kroppen.........
Men visst finns det spelare som inte har det heller. Det är något vi får leva med......

sture_lindberg
Medlem
#182 Skrivet: 31 Dec 2011 19:36

Om man har skam är en sak.
Men att känna någon skam för att man går med på en remi i ett schackparti förstår jag inte.
Helt upp till dom 2 spelarna att avgöra.
Om man tar remi om man har vinstchans är väl snarare en fråga om man känner sej ha en förmåga att våga spela vidare och då riskera att förlora partiet.Det är ju ett ställningstagande man får ta..Ingen fråga som gäller skam.

Bananflugan
Medlem
#183 Skrivet: 31 Dec 2011 19:48 - Redigerad av: Bananflugan

Citerar: sture_lindberg, #182:
Det är ju ett ställningstagande man får ta..Ingen fråga som gäller skam.

Det har du rätt i............men vad jag syftade på skam var de på förhand uppgjorda partierna.............Jag vill mena det skulle vara svårare att genomföra ett sådant på ett seriöst sätt om 30 dragsregeln gällde. Ty för eller senare skulle en vinstchans uppstå.........och då kan det i så fall vara svårt att bortförklara remin........Det är därför jag tror att en 30 dragsregel skulle ha viss betydelse........

sture_lindberg
Medlem
#184 Skrivet: 31 Dec 2011 19:55

Citerar: Bananflugan, #183:
Det är därför jag tror att en 30 dragsregel skulle ha viss betydelse........

Ok du får tro det..
jag tror det inte.
Tvärt om....-jag skulle nog bara tro att de flesta schackspelare skulle bli rätt sura om de blir tvingade att spela minst 30 drag innan dom får ta remi.

Men vi får se om någon sådan regel kommer.
Däremot så tror jag att 3 .1.0 regeln kommer. Men det är en helt annan sak Gott Nytt År på dej !

Bananflugan
Medlem
#185 Skrivet: 31 Dec 2011 19:56

Ja den som lever får se..........Tack detsamma till dig. Ett Gott Nytt Schackår.......

LNO1
Medlem
#186 Skrivet: 31 Dec 2011 20:38 - Redigerad av: LNO1

Citerar: LNO1, #116:
5.2. c) Partiet är remi efter överenskommelse mellan de två spelarna under partiet.
Detta avslutar omedelbart partiet. (Se § 9.1)

Det är mycket möjligt att Kleimark har rätt i den frågan, vit måste ju utföra sitt första drag för att kunna bjuda remi...
Gott Nytt År!

gubbengrå
Medlem
#187 Skrivet: 10 Jan 2012 13:46

Citerar: Mayo, #2:
Men innan man kommer till sådana drastiska slutsatser så kan det vara värt med lite bakgrundsinformation och statistik om remisjuka/korta remier.
http://www.chessbase.com/newsdetail.asp?newsid=749 9
http://www.chessbase.com/newsdetail.asp?newsid=762 9

Citerar: LNO1, #1:
Man har tidigt upptäckt att vissa ställningar i schacket i praktiken är omöjliga att vinna och istället för att flytta på pjäserna i oändlighet till dess någon av kombattanterna fallit död ned så uppfanns möjligheten att för parterna att erbjuda remis, d.v.s ett oavgjort resultat.
Detta och endast detta har varit anledningen till att remianbudet uppfanns.

Remisdebattentycks numera avsomnad. Jag kan inte låta bli att sammanställa några av dess viktigaste höjdpunkter. LNO1 gick ut med ett "rent" filosofiskt och logiskt resonemang, om hur remisanbudet urartat

gubbengrå
Medlem
#188 Skrivet: 10 Jan 2012 13:48

Citerar: Mayo, #2:
Jag antar att ditt förslag är att ta bort möjligheten att bjuda remi, eller som i turneringen som Seirawan spelade, man får inte bjuda remi före drag 40 (det var dock länge sen som Yasser tillhörde den yttersta eliten, iofs ).

Men innan man kommer till sådana drastiska slutsatser så kan det vara värt med lite bakgrundsinformation och statistik om remisjuka/korta remier.
http://www.chessbase.com/newsdetail.asp?newsid=749 9
http://www.chessbase.com/newsdetail.asp?newsid=762 9

Maayo kontrade med statistik

gubbengrå
Medlem
#189 Skrivet: 10 Jan 2012 13:54

Citerar: G_arvid, #43:
#43 Skrivet: 23 Dec 2011 09:27 Citera

Det eventuellt kontroversiella , som jag ser det, är inte att båda spelarna är nöjda med remi utan att reglerna tillåter dem att på egen hand ordna ett oavgjort resultat: Sådant förekommer en och annan gång i andra sporter, men orsakar då stora rubriker och kallas för skandal

Citerar: sture_lindberg, #33:
Ska det sitta domare hela tiden och avdöma vilka partier som får spelas remi eller inte, så kommer schacket att urarta helt enligt min mening...

Sture såg en hotfull framtid

gubbengrå
Medlem
#190 Skrivet: 10 Jan 2012 13:56

Och G-arvidprciserade det sporsliga problemet

gubbengrå
Medlem
#191 Skrivet: 10 Jan 2012 14:01

Citerar: Mayo, #47:
Tar vi bort remianbudet så kommer det alltså leda till:
- man spelar på och tar risker för att vinna partiet. Ibland vinner man, ibland förlorar man, ibland blir det remi. Tar man onödigt höga risker så lär man förlora desto fler partier.

Och Mayo tycktes vara orolig för "onöditga risker"

gubbengrå
Medlem
#192 Skrivet: 10 Jan 2012 14:03

Citerar: ChessDevil, #65:
#65 Skrivet: 27 Dec 2011 16:25 Citera

En intressant frågeställning! Har ingen statistik men nog förekommer det även "taktiska" remier även på lägre nivåer. Exempelvis så brukar många vara pigga på att bjuda remi i sista ronden i en öppen helgturnering för att kunna komma hem tidigare eller av andra skäl. Jag har själv svårt att se poängen då jag spelar schack för att det är roligt inte för att förhandla till mig rating eller något pris i en turnering

Och visst har många lagt märke till vad taktiserandet kan ställa till med...

gubbengrå
Medlem
#193 Skrivet: 10 Jan 2012 14:09

Citerar: LNO1, #116:
När jag startade denna tråd hade jag inte en tanke på det s.k. kallade 3-1-0 systemet, syftet med inlägg var inte att kritisera det antal remier som spelas, då jag anser att remi är en naturlig följd av korrekt försvarspel av svart. Att då införa ett 3-1-0 poängsystem vore att straffa den spelare som har oturen att möta en tillräckligt skicklig motståndare. Det jag önskade kritisera var den i mitt tycke klara brist som finns i regelboken:
5.2. c) Partiet är remi efter överenskommelse mellan de två spelarna under partiet.
Detta avslutar omedelbart partiet. (Se § 9.1)
Hur skall detta nu tolkas? Som jag ser det kan remi bjudas så fort klockan startats eftersom vits klocka har börjat ticka. Ett parti skulle då i teorin kunna bli remi utan att enda drag gjorts på brädet, vilket i mina ögon är i princip liktydigt med ett på förhand uppgjort resultat.

LNO1 ville hellre diskutera remisanbudet än 3-1-0 sysyemet

gubbengrå
Medlem
#194 Skrivet: 10 Jan 2012 14:16

Citerar: LNO1, #55:
Att då inte jämföra schacket med andra sporter vore ödesdigert. Jag vet att det finns olikheter mellan t.ex. schack och fotboll, men dessa olikheter är knappast större än mellan konståkning och boxning, utan snarare mindre. Likväl betraktas både konståkning och boxning som sporter och är därför jämförbara med varandra sett ur vissa aspekter om dock inte samtliga.Man kan göra jämförelser av det mesta trots att det kan vara helt olika företeelser för att belysa speciella

För LNO1:s resonemang var det viktigt att hävda att schack var en sport.

gubbengrå
Medlem
#195 Skrivet: 10 Jan 2012 14:22

Citerar: LNO1, #130:
Dessutom har jag själv upplevt otåliga klubbkamrater som stått och stampat otåligt vid mitt bräde för att de vill komma hem snarast möjligt. Jag ställer nu den retoriska frågan: var detta juste mot mig som kampvillig spelare trots att jag inte heller hade "något" spela för, annat än glädjen över att spela schack och kampvilja? Ofta sitter vi ju inte ensamma i bilen till och ifrån tävlingen. Jag har då i mitt inre tänkt: varför ställde ni upp i den här tävlingen om ni inte var beredda att spela den till dess slut?

Den här iakttagelsenhade högt igekänningsvärde.

gubbengrå
Medlem
#196 Skrivet: 10 Jan 2012 14:28

Citerar: Mayo, #158:
Jag tror jag förstår. Samtidigt förstår jag inte, om problemet är litet/väldigt litet, varför man ska införa regeländringar. Den frågan tror jag du duckat?

Mayo höll vältaligt och envist fast vid att problemet var ringa

gubbengrå
Medlem
#197 Skrivet: 10 Jan 2012 14:31

Citerar: sture_lindberg, #142:
Om båda spelarna har bestämt sej för en halva var,så spelar dom snabbt upp dom 30 dragen..Sen tar dom remi. Jag kan iaf inte se någon skillnad i resultatet.. Tror ingen av spelarna då går ifrån den uppgjorda remin som dom kommit överens om från start.

Sture tycktes förespråka uppgjorda remiser, eller hävda att det inte var något man skulle bry sig om.

gubbengrå
Medlem
#198 Skrivet: 10 Jan 2012 14:37

Citerar: uct2, #168:
Hösten 2010 höll Ulf Andersson en presentation i Majornas SS lokaler i Göteborg. Jag var givetvis där. På frågan om alla snabba remier som t ex han och Spasskij tog svarade han att det absolut inte handlade om att de ville ut och spela tennis --- vilket många hävdade på 80-talet --- utan att båda tyckte det gjorde så j-la ont att förlora! För dessa yrkesspelare kunde inte "mängder" av vinster uppväga känslan av en förlust. Som Ulf A sade: det känns som någon skär bort en kroppsdel. Ett 3-1-0-system kan knappast ändra detta.

Här gick diskussionen definitivt in på existentiellt och psykologiskt djupt vatten

gubbengrå
Medlem
#199 Skrivet: 10 Jan 2012 14:50

Citerar: sture_lindberg, #180:
Finns inga schackspelare som anser det skamligt med en remi..Möjligen köksbordsspelare...
Och varför ska man kunna 30 drag i förhand ?
Har man gett varandra en överenskommelse om remi innan partiet startar så gäller det oavsett ställningen efter 3o drag så klart.
Och vad ger denna "skamvrå" för nytta ?
De flesta av spelarna kommer ju att bjuda och ta remi hur som helst..

Ja, Sture får sista ordet,när han slår fast hur alla schackspelare fungerar.Jag säger inte emot honom, men erkänner att jag visst drar mig för förtidiga remiser, Det är inget jag kan vara stolt över.

Slutligen får jag tacka initiativtagaren till och alla inblandade i diskussionen för alla inspirerande tankar. Och mitt sena nyårslöfte blir: att hålla min remisprocent nere!

uct2
Medlem
#200 Skrivet: 10 Jan 2012 15:07

Normalt ska väl inte en och samma användare göra 13 (!) inlägg i rad i en tråd, men jag tycker gubbengrå har gjort en jättebra sammanfattning av en lång diskussion om man läser alla inläggen i en följd! All heder till den gråa gubben!

sture_lindberg
Medlem
#201 Skrivet: 10 Jan 2012 15:25 - Redigerad av: sture_lindberg

Håller helt med Uct2 i denna sammanfattning av sammanfattningen

LNO1
Medlem
#202 Skrivet: 10 Jan 2012 20:25

Måste instämma att sammanfattningen var det verkligt högklassiga i denna debatt. Tack för den! Och tack för debatten!

Barbossa
Medlem
#203 Skrivet: 13 Jan 2012 18:36

Ni vet väl vad Ulf Andersson säger? ; "Remi är vinst för båda"

tornado
Medlem
#204 Skrivet: 13 Jan 2012 19:32

Citerar: Barbossa, #203:
Ni vet väl vad Ulf Andersson säger? ; "Remi är vinst för båda"

Remi är inte vinst för någon.....bara en halv vinst...eller halv förlust....

Svedjeholmen
Medlem
#205 Skrivet: 14 Jan 2012 10:31

Min remiprocent här är 30%, tror inte många har högre...

botes
Medlem
#206 Skrivet: 14 Jan 2012 13:02

Remier: 100 partier 13.25%

Sheldon_Cooper
Medlem
#207 Skrivet: 22 Jan 2012 21:58 - Redigerad av: Sheldon_Cooper

Folk som bjuder remi efter varje utfört drag...
Finns det nån åtgärd mot såna dagisbarnfasoner?

Okej, tänkte det kanske inte var allvarligt nog att "felanmäla"

Kleimark
#208 Skrivet: 22 Jan 2012 22:07

Du kan rapportera till moderator, men häng inte ut medlemmar i forumet.

Kalle66
Medlem
#209 Skrivet: 22 Jan 2012 23:39

Det finns de som tänker wow! jag fick ett halvfullt glas whiskey.
Finns dom som tänker va jag fick ett halvtomt glas whiskey.

Barbossa
Medlem
#210 Skrivet: 22 Jan 2012 23:50

Du är en sann filosof Kalle, en upplysningens man.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!