Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schack som friskvård
Författare Meddelande
ChessDevil
Medlem
#1 Skrivet: 12 Dec 2011 12:46

Måste få gnälla lite, vet att det är ett väldigt värdsligt problem och inget att beklaga sig över när det gäller själva pengarna men måste ändå klaga över synen på schack.

På min kommun där jag är anställd så har man 500:- att ta ut för personliga utlägg avseende friskvård och varje år har jag tagit min medlemsavgift till det här ändamålet. Resonemanget har varit att schacket ändå gör gott för mig avseende stress och välmående och därmed anses falla under friskvården. Men iår har man stramat upp sin syn och jämställer schack med Bridge och då är det inte en skattefri friskvårdsaktivitet i den meningen som skatteverket avser.

Läser man skatteverkets riktlinjer så kan man se att godtagbar motion är motion är exempelvis gymnastik, styrketräning, spinning, bowling, racketsporter som bordtennis, tennis, badminton eller squash, lagsporter som volleyboll, fotboll, handboll och bandy. Andra former för utövande av motion och annan friskvård är t.ex. tai chi, quigong, kostrådgivning, information om stresshantering, profylaxkurser för blivande föräldrar och s.k. kontorsmassage. Sporter som inte innebär motion i betydelsen fysisk träning omfattas inte av skattefriheten. Exempel på sådana sporter är pistolskytte, agility, bridge och körsång med undantag för körsång på arbetsplatsen.

Så man kan både dansa, motionera, lära sig äta och föda barn men schack går inte för sig!!

Är det så här man ser på schack, blir lite upprörd. Men själva slanten kan jag vara utan, det stör mig bara att jag kan ta ut friskvårdspengar för mitt intresse för löpning men inte för schacket. Egentligen mår jag ju bättre av schacket, löpningen har ju trots allt gett mig både skavsår och träningsvärk!

Länk för egen läsning: http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbetein komst/formaner/personalvard/motionannanfriskvard.4 .18e1b10334ebe8bc80004376.html

mattias
Medlem
#2 Skrivet: 12 Dec 2011 13:11 - Redigerad av: mattias

Jag är också anställd inom kommun(skola). Vi får ta ut en timme i veckan för friskvård plus att vi får simma och gymma gratis på vår sporthall. Detta låter ju som en önskedröm för en kommunalarbetare, och det är det också!
Jag som springer(alldeles för mycket enligt mina närstående) älskar att kunna sluta en timme tidigare, gå de 50 metrarna till sporthallen, gå in på gymmet och göra det som skall göras för att sedan ta på mig löpskorna och springa hem.
Min arbetsgivare är i spartagen så jag misstänker att det bara är en tidsfråga innan detta ändras. Jag frågade lite försiktigt häromsistens om de kunda sponsra med en T-shirt till Göteborgsvarvet där det stod arbetsgivarens namn. Svaret jag fick var ett väldigt tydligt NEJ!
jag hoppas dock att andra arbetsgivare förstår det fina i att ha friska medarbetare.

Om man inte har tid att träna måste man senare i livet avsätta tid för sjukdom

Mayo
Medlem
#3 Skrivet: 12 Dec 2011 14:02

Detta verkar relaterat till de ändringar ni nämner som Skatteverket gjort, vilket även påverkar prispengar i tävlingar. Det hela debatterades rätt flitigt i våras på schacksnack, http://www.schacksnack.se/artiklar/50955.

ChessDevil
Medlem
#4 Skrivet: 12 Dec 2011 14:22

Tack för länken, ser att mycket har skrivits i ämnet. Speglar nog tyvärr synen på schack, i mångas ögon ett tidsfördriv men inget man utövar seriöst. Problemet för arrangörerna är däremot ett verkligt problem, det var surt. Mattias, vi hade också en friskvårdstimme att ta ut tidigare varje vecka men den tog man bort med hänvisning till besparingskrav. Intressant när det finns stöd för att friskvård minskar sjukskrivningar och därmed borde ses som en besparing. Jaja, bitter kan man vara av många anledningar!

Bananflugan
Medlem
#5 Skrivet: 12 Dec 2011 14:38

Man kan ju alltid försöka övertyga arbetsgivaren om hur bra egentligen schack är för hjärnan och som konsekvens även då för kroppen........Dont give up.

LNO1
Medlem
#6 Skrivet: 23 Dec 2011 02:08

Jag blev uppriktigt bekymrad när jag läser era inlägg. Naturligtvis delar jag er bedrövelse över hur rent ut sagt korkade våra myndigheter är. Och om de inte ens kan se klart i en sådan här förehållandevis enkel fråga hur ska de då kunna fatta rationella och kloka beslut i mer komplexa frågor?

steven1
Medlem
#7 Skrivet: 23 Dec 2011 05:52

Hej !

Citerar: ChessDevil, #1:
#1 Skrivet: 12 Dec 2011 12:46

"Så man kan både dansa, motionera, lära sig äta och föda barn men schack går inte för sig!!

Är det så här man ser på schack, blir lite upprörd. Men själva slanten kan jag vara utan, det stör mig bara att jag kan ta ut friskvårdspengar för mitt intresse för löpning men inte för schacket. Egentligen mår jag ju bättre av schacket, löpningen har ju trots allt gett mig både skavsår och träningsvärk! "

-------------------------------------------------- ---------------------------

Ja schackspelandet har väl i alla fall get mig huvudbry och prestigeförluster mm. mm. men för den skulden behöver jag inte klassa schackspelandet som en icke hjärngymnastik iaf.

Disko , jogging och andra sk. "flugor" som uppkommer med jämna mellanrum tillhör väl Cirkus Scott generationen , eller.

Bananflugan
Medlem
#8 Skrivet: 23 Dec 2011 08:17 - Redigerad av: Bananflugan

Det kan væl inte vara særskilt intressant før en regering med undersåtar som har tankeførmåga........Dæremot kan ju våra kroppar brukas till allskøns arbeten.......Kanske kan vara en førklaring till synen på schack hos beslutsmakarna.
Ett folk med tankeførmåga lær nog också vara svårare att hantera. Det ær lættare att manipulera mænniskor genom fysiska aktiviteter såsom exempelvis fotboll och ishockey. Det finns æven mer pengar att gøra dær......

Bananflugan
Medlem
#9 Skrivet: 23 Dec 2011 09:04

Det ligger i det stressade samhællets natur med action. Man kan se det tydligt på spel och fritidsmarknaden........Æven hos barn i exempelvis skolor lyser detta igenom med många som har svårigheter att sitta still.......Allt skall gå fort utan tanke på konsekvens av handling.
Jag lade mærke till detta fenomen på den tiden jag lærde ut schack hos nybørjare. Man bara flyttade bønderna utan minsta tanke på konsekvens. Bønderna føll som kæglor.......dock efter ett antal lærostreck lærde sig barnen genom denna praktik att tænka sig før innan draget.......Sådan lærdom anser jag vara god friskvård. Att læra sig førstå konsekvens av handling genom erfarenhet.
Før de flesta barn gillar inte att førlora. Speciellt inte mot en rivaliserande kamrat.

Du måste logga in för att kunna posta!