Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / avdelning :tvivelaktig tacktik!
Författare Meddelande
runare
Medlem
#1 Skrivet: 9 Dec 2011 17:04

Jag har upplevt att när motståndaren ligger dåligt till så slutar han att spela.Kan det vara så att motståndaren väntar på att jag ska falla död ner , i så fall ett ganska tvivelaktigt sätt att vinna ett parti på tycker jag

tornado
Medlem
#2 Skrivet: 9 Dec 2011 17:26

Citerar: runare, #1:
Jag har upplevt att när motståndaren ligger dåligt till så slutar han att spela.

Om h/h slutar spela så vinner du på tid,tidsvinst är också vinst

mumi
Medlem
#3 Skrivet: 9 Dec 2011 20:11

pf3016
Medlem
#4 Skrivet: 9 Dec 2011 23:30

hehe.. ligger illa till men har inte slutat spela. Hsr inte bara gjort några drag på ett tag ;)

Pulversläckaren
Medlem
#5 Skrivet: 11 Dec 2011 11:23

Jag tycker att det känns jobbigt att göra "dåliga" eller defensiva drag. Därför drar de ofta ut på tiden, som om jag hoppades på någon snilleblixt. De partier där jag har momentum brukar gå desto fortare. Tror det är ett ganska naturligt beteende, och inte till för att psyka motståndaren.

botes
Medlem
#6 Skrivet: 11 Dec 2011 12:04

Citerar: Pulversläckaren, #5:
och inte till för att psyka motståndaren.

Det är rätt kämpa till sista andetaget är min melodi oxå

rojo57
Medlem
#7 Skrivet: 11 Dec 2011 18:27

Citerar: runare, #1:
Jag har upplevt att när motståndaren ligger dåligt till så slutar han att spela.

Jobbigt! Det är inget kul att vänta ut en spelare, bättre att personen ger upp så man kan gå vidare med ett annat parti. En förlust är en förlust, svårare än så är det inte.
Personligen tycker jag sämre om de som vid dåligt spel kopplar in datorn. hänt mer än en gång. Känns lite lustigt att först möta en svag spelare och sedan helt plötsligt spela mot en stormästare, i samma parti .....

perkeleenkova
Medlem
#8 Skrivet: 12 Dec 2011 10:05

håller med rojo57 fullständigt!

Pulversläckaren
Medlem
#9 Skrivet: 12 Dec 2011 21:36

Men jag spelar 7 dagar/drag för att jag vill ha just 7 dagar på mig. Bara för att motståndaren leder så tänker ju inte jag plötsligt börja spela på något annat sätt. Man förlorar inte alltid bara för att man ligger under, inte när man är på min nivå i alla fall. Men är det bara ett antal givna drag kvar till schack matt, eller om jag förlorar damen, då ger jag ju upp så klart. Gillar inte den här konstiga "stormästarregeln" att man ger upp om man förlorar en pjäs. Det dyker ofta upp sådan diskussioner här, med andemeningen att man på något sätt spelar orent för att man spelar vidare. Har alltför många gånger varit med om att partier kantrar tillbaka till ens egen fördel...

Men att koppla in hjälpmedel (trots att man skrivit att man inte använder sådant), det går fetbort. Där är vi eniga.

sture_lindberg
Medlem
#10 Skrivet: 13 Dec 2011 00:08

Citerar: Pulversläckaren, #9:
Gillar inte den här konstiga "stormästarregeln" att man ger upp om man förlorar en pjäs.

Klart man inte ska behöva ge upp om man förlorar en pjäs.
men om ställningen är helt FÖRLORAD ,då är det sportsligt och rätt att ge upp i sådana lägen.. och det behöver man inte vara stormästare för att tycka

tafasto1
Medlem
#11 Skrivet: 13 Dec 2011 10:31

ja varför lida i onödan då är det bättre att gå vidare och försöka glömma partiet

minnesluckan
Medlem
#12 Skrivet: 13 Dec 2011 11:24

Citerar: Pulversläckaren, #9:
Men att koppla in hjälpmedel (trots att man skrivit att man inte använder sådant)

Varför påpekar nästan alla att dom ej använder "motorer". Jag tycker det låter mer som ett erkännande att man nyttjar en, kanske inte i spelöppningen. (Det finns ju böcker för sådant)
men när dom har klantat till det i mittspelet så tycks schackdatorn nyttjas rätt flitigt på denna site. Så kom inte med några korkade ursäkter då man ganska lätt kan se om det är en dator som utfört draget. Prova med ett positonellt offer, så kan jag till hundra% garantera att den nappar!!

Kleimark
#13 Skrivet: 13 Dec 2011 11:28

Citerar: minnesluckan, #12:
då man ganska lätt kan se om det är en dator som utfört draget.

Detta stämmer inte. Det finns ingen metod för att veta om motståndaren använder schackmotor i korrschack.

minnesluckan
Medlem
#14 Skrivet: 14 Dec 2011 13:13

Citerar: Kleimark, #13:
Det finns ingen metod för att veta om motståndaren använder schackmotor i korrschack.

Vad du tydligen ej uppfattade var att datorer har ett typiskt sätt att "Räkna" Den bedömmer knappast de positionella möjligheterna i en ställning utan räkanar nästan uteslutande på materiell vinst!!

perkeleenkova
Medlem
#15 Skrivet: 14 Dec 2011 13:35

tvivelaktigt verkar ju vara regel här!folk som spelar till och med matt i ett!skärpning!

Kleimark
#16 Skrivet: 14 Dec 2011 13:56

Citerar: minnesluckan, #14:
Vad du tydligen ej uppfattade var att datorer har ett typiskt sätt att "Räkna" Den bedömmer knappast de positionella möjligheterna i en ställning utan räkanar nästan uteslutande på materiell vinst!!

Det var länge sedan datorer spelade på det viset. Dessutom kan ju en eventuell misstanke om att någon använder motor endast vara subjektiv misstanke, annars hade man ju använt din "metod".

KidCurry
Medlem
#17 Skrivet: 14 Dec 2011 15:31

Citerar: minnesluckan, #12:
Varför påpekar nästan alla att dom ej använder "motorer".

http://schackonline.com/forum/1_43959_0.html#msg85 340

farbrorjo
Medlem
#18 Skrivet: 14 Dec 2011 18:05

Jaha, det var ett tag sedan sist, men nu har det tydligen blivit dags att ännu en gång påminna om att motordiskussioner är förbjudna på s O. Tråden stängs.

Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.