Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Taktiska förluster
Författare Meddelande
BL-O
Medlem
#1 Skrivet: 10 Nov 2011 14:40

Är det okay att göra en taktisk förlust

doolycheck
Medlem
#2 Skrivet: 10 Nov 2011 18:13

På vilket sätt skulle en förlust vara taktisk?

Chesswarrior
Medlem
#3 Skrivet: 10 Nov 2011 18:29

Citerar: doolycheck, #2:
På vilket sätt skulle en förlust vara taktisk?

Antagligen genom han gör ett taktiskt misstag, t.ex pjäsbortsättning i ett drag.

Vad menar du med om det är okej?

barr
Medlem
#4 Skrivet: 10 Nov 2011 19:43 - Redigerad av: barr

Jag tolkade taktisk förlust som att man förlorar i första ronden (alternativt tar remi första ronden) för att sedan ha lite enklare motstånd i turneringen (typ schweizer).

Det kan väl vara OK, men kanske inte alltid en lyckosam taktik.

Kleimark
#5 Skrivet: 10 Nov 2011 19:50

Om man använder progressiv särskiljning, är det verkligen olyckligt. Nä, bättre att göra sitt bästa i stället.

texasholdem
Medlem
#6 Skrivet: 10 Nov 2011 20:01

Taktisk förlust kan knappast gynna det egna resultatet, men skulle kunna gynna en annan spelare. Anta att en kompis, som du inte spelat mot i en monrads-turnering, har hamnat på samma poäng som en spelare du mött. Om du förlorar i sista ronden går kompisen före. Vinner du och får en poäng till går vinsten till den andre! Så funkar det i en monrads-turnering med kvalitetspoäng som särskiljning. Om jag kommer ihåg rätt. Liknande i schweizer eller...?

BL-O
Medlem
#7 Skrivet: 10 Nov 2011 20:04

Mitt inlägg är väl kanske litet banalt. Tanken är den att om jag ser ut att förlora mot en lägre rankad spelare samtidigt som jag har vinsmöjlighet mot en högre rankad , så skyndar jag mig att ta förlusten före och därmed vinna poängmässigt.

barr
Medlem
#8 Skrivet: 10 Nov 2011 20:04

Citerar: texasholdem, #6:
Liknande i schweizer eller...?

Jag kan inte exakt lottningsreglerna, men det skulle nog bli så i schweizer också. Jag tror att man pratade en del om taktiska remier i turneringars första ronder innan progressiv särskiljning blev mer vanligt.

Kleimark
#9 Skrivet: 10 Nov 2011 20:07

Citerar: BL-O, #7:
Mitt inlägg är väl kanske litet banalt. Tanken är den att om jag ser ut att förlora mot en lägre rankad spelare samtidigt som jag har vinsmöjlighet mot en högre rankad , så skyndar jag mig att ta förlusten före och därmed vinna poängmässigt.

Så fungerar det inte.

BL-O
Medlem
#10 Skrivet: 10 Nov 2011 20:30

Citerar: Kleimark, #9:
Så fungerar det inte

Tack för det raka svaret. jag har uppenbarligen haft fel uppfattning om att ju större poängskillnden är desto större poängutslag vid vinst

Kleimark
#11 Skrivet: 10 Nov 2011 20:35

Citerar: BL-O, #10:
Tack för det raka svaret. jag har uppenbarligen haft fel uppfattning om att ju större poängskillnden är desto större poängutslag vid vinst

Din uppfattning är rätt, men ditt rankingtal är inte beroende av vilken ordning partierna spelas. Rankingtalet som används är också MAX{rankingtal vid partistart, rankingtal vid partislut].

BL-O
Medlem
#12 Skrivet: 11 Nov 2011 07:42

Tackar för svaret

Landroval
Medlem
#13 Skrivet: 11 Nov 2011 07:49

Citerar: Kleimark, #11:
Din uppfattning är rätt, men ditt rankingtal är inte beroende av vilken ordning partierna spelas. Rankingtalet som används är också MAX{rankingtal vid partistart, rankingtal vid partislut].

Måste erkänna att jag tänkt som BL-O här. Men säg att du påbörjar ett parti och har 2500 i ranking. Du vinner ett antal andra partier under partiets gång och kommer upp i 2570 och står på säker seger i ett annat parti. Om du då ger upp ett parti där du står på säker förlust innan du inkasserar din seger så kommer väl 1. Din förlust räknas för ett rankingtal på 2570 istället för säg 2585. Och 2. så kommer din vinst senare räknas för ett rankingtal på säg 2555 istället för 2570. Borde det inte bli så, eller gör jag en logisk kullerbyta någonstans? Detta gör givetvis inte mer än en, eller max två poäng för din ranking efter de två partierna men likafullt så har jag resonerat likt BL-O i denna fråga.

botes
Medlem
#14 Skrivet: 11 Nov 2011 08:29

Det har väll inte riktigt med ämnet att göra men jag gör ett försök med att ställa frågan ändå....hur kan det komma sig att om jag frågar ratingräknaren här på sidan och lägger in min motstånares siffror och sen mina egna så blir det inte samma siffror som jag får *på riktigt*??

Landroval
Medlem
#15 Skrivet: 11 Nov 2011 08:41

Det beror ju säkert på det Kleimark skrev att du skriver in den nuvarande rankingen o det beräknas på högsta rank för start + slut av parti.

botes
Medlem
#16 Skrivet: 11 Nov 2011 09:34

Citerar: Landroval, #15:
Det beror ju säkert på det Kleimark skrev att du skriver in den nuvarande rankingen o det beräknas på högsta rank för start + slut av parti.

Det tycker inte jag iaf.....men jag har ju inte kollat innan start utan när det blivit aktuellt....okej jag böjer mig för dina/era fakta

Kleimark
#17 Skrivet: 11 Nov 2011 10:11

Använd den här rankingräknaren Botes.

http://schackonline.com/skolan/ovrigt/rating/ratin g.php

Blir det samma då?

botes
Medlem
#18 Skrivet: 11 Nov 2011 12:27

Citerar: Kleimark, #17:
Använd den här rankingräknaren Botes.

http://schackonline.com/skolan/ovrigt/rating/ratin g.php

Blir det samma då?

Jag skall testa den tack

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#19 Skrivet: 11 Nov 2011 16:47

Citerar: Landroval, #13:
1. Din förlust räknas för ett rankingtal på 2570 istället för säg 2585. Och 2. så kommer din vinst senare räknas för ett rankingtal på säg 2555 istället för 2570.

Rimligtvis borde det bero på ditt ranking vid tidpunkten för båda partiernas start. I vart fall räknas vanlig ranking utifrån ett fast värde vid tidpunkten X inte efter ett flytande värde vid tidpunkten Y.

Dvs om du startar parti 1 dag 1 och parti 2 dag 7 och om du sedan börjar se varåt det barkar i parti 1 framåt dag 24 spelar det ingen roll om du avslutar det fortare för du har samma ranking dag 1 som dag 7.

Kleimark
#20 Skrivet: 11 Nov 2011 21:06

Citerar: PlippyPloppyCheesenose, #19:
Rimligtvis borde det bero på ditt ranking vid tidpunkten för båda partiernas start.

Så är det inte här. Det har i alla fall Erik sagt, och han borde veta.

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#21 Skrivet: 11 Nov 2011 22:02

Skumt ...

botes
Medlem
#22 Skrivet: 12 Nov 2011 07:45 - Redigerad av: botes

Jag brukar iaf regelmässigt förlora mera poäng vid förlust än vad som mätaren visar jag skall göra vid varje tillfälle...vad pekar det på då?I det senaste partiet jag vann visade båda mätarna att jag skulle vinna 1 ny poäng på båda och det stämde.

Svedjeholmen
Medlem
#23 Skrivet: 12 Nov 2011 15:16

Mina förluster är ALLTID taktiska

sture_lindberg
Medlem
#24 Skrivet: 14 Nov 2011 12:38 - Redigerad av: sture_lindberg

Förluster.... vad är det ?

botes
Medlem
#25 Skrivet: 14 Nov 2011 12:40

Citerar: sture_lindberg, #24: