Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Finns det moraliska segrar schack ?
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
BL-O
Medlem
#1 Skrivet: 19 Okt 2011 06:25

Spelare A har bägge springarna kvar spelare B enbart en naken kung. Går det att göra schack matt med enbart två springare eller är slutresultatet remi ?

Gabriel_Tidestav
Medlem
#2 Skrivet: 19 Okt 2011 06:45

En mattställning är teoretiskt möjlig, men vid korrekt försvar är det remi. Dock om spelare B här har en bonde kvar kan en av de vita springarna blockera den, pattställa kungen med springare och kung medan svart bonde förgäves springer mot dam.

BL-O
Medlem
#3 Skrivet: 19 Okt 2011 08:19

Citerar: Gabriel_Tidestav, #2:
#2 Skrivet: 19 Okt 2011 06:45 Citera

En mattställning är teoretiskt möjlig, men vid korrekt försvar är det remi. Dock om spelare B här har en bonde kvar kan en av de vita springarna blockera den, pattställa kungen med springare och kung medan svart bonde förgäves springer mot dam

I min fråga ingick inga bönder, men jag förstår av ditt svar att en mattställning skulle vara teoretisk möjlig , ,en teori som jag tyvärr inte besitteroch nöjde mig med remi

barr
Medlem
#4 Skrivet: 19 Okt 2011 08:59

Citerar: BL-O, #3:
mattställning skulle vara teoretisk möjlig

Citerar: Gabriel_Tidestav, #2:
men vid korrekt försvar är det remi.

Till BL-O: Du måste läsa hela texten för att få all information.

BL-O
Medlem
#5 Skrivet: 19 Okt 2011 09:34

Citerar: barr, #4:
måste läsa hela texten för att få all information

Jag tog för givet att B hade ett korrekt försvar'
Men frågan kvarstår "Förekommer det moraliska segrar i schack

texasholdem
Medlem
#6 Skrivet: 19 Okt 2011 10:53

Kan inte tänka mig en moralisk vinnare. Är tankens kapacitet en fråga om moral? Vi har tidsbegränsning som en ett sätt att skilja vinnare och förlorare. Då kan man vara underlägsen materiellt men ändå vinna. vem har inte spelat på tiden för att vinna? Ibland söker man en evig schack därför man ligger under. är det omoraliskt! Nä, inga moralkakor inom schacket tack.

sture_lindberg
Medlem
#7 Skrivet: 19 Okt 2011 11:46 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: texasholdem, #6:
Nä, inga moralkakor inom schacket tack.

Finns viss moral inom schacket dock-
Och det är bland annat om man har en sån hopplös ställning där man VET att man måste komma att förlora. Alltså man har inte den minsta möjlighet att kunna hoppas på något alls.
Då är det frågan om moral att ge upp partiet och på så sätt inte "slösa" med motståndarens tid.(Och sin egen också så klart,)

Kleimark
#8 Skrivet: 19 Okt 2011 11:48

Citerar: sture_lindberg, #7:
Då är det frågan om moral att ge upp partiet och på så sätt inte "slösa" med motståndarens tid.(Och sin egen också så klart,)

Har inget med moral att göra, snarare etik.

sture_lindberg
Medlem
#9 Skrivet: 19 Okt 2011 11:51

Citerar: BL-O, #1:
Spelare A har bägge springarna kvar spelare B enbart en naken kung. Går det att göra schack matt med enbart två springare eller är slutresultatet remi ?

Rent teoretiskt kan den med 2 springare vinna.
men då måste den med ensam kung "hjälpa till" och spela så dåligt han kan i princip

sture_lindberg
Medlem
#10 Skrivet: 19 Okt 2011 11:52

Citerar: Kleimark, #8:
Har inget med moral att göra, snarare etik.

Ja kalla det etik då..

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#11 Skrivet: 19 Okt 2011 12:00

Citerar: BL-O, #5:
Men frågan kvarstår "Förekommer det moraliska segrar i schack

Nej.
Hur skulle den se ut, du behöver vinna dina partier. Om man inte klarar av att vinna sina vinstpartier är det inte frågan om moral eller brinst på sådan (jag får bita i det sura från lag-dm i måndags).

texasholdem
Medlem
#12 Skrivet: 19 Okt 2011 12:33

Episod från guppspel klass 2 1973 SM i Bollnäs. Efter några pjäsbyten så räcker motståndaren fram handen och ger upp! "Varför?" frågagade jag. "Ligger pjäs under" svarade spelaren från SASS i Sthlm. "Nä, vi är lika." svarade jag och ville att vi skulle fortsätta. Så blev det och partiet slutade remi! Frågan ställer sig då: var jag moralisk vinnare? Eller fick jag bara skylla mig själv att jag inte antog hans uppgivna hand?
Vi möttes även i juniorklassen, det partiet slutade också remi, men utan incidenter!

sture_lindberg
Medlem
#13 Skrivet: 19 Okt 2011 12:47

Citerar: texasholdem, #12:
"Ligger pjäs under" svarade spelaren från SASS i Sthlm. "Nä, vi är lika." svarade jag och ville att vi skulle fortsätta.

Jag tyckte du var mycket sportslig.
Men att kalla dej för moralisk vinnare håller jag nog inte med om..Det var ju DU som ville fortsätta spela

Kvassten
Medlem
#14 Skrivet: 19 Okt 2011 12:50

Citerar: sture_lindberg, #7:
Finns viss moral inom schacket dock-
Och det är bland annat om man har en sån hopplös ställning där man VET att man måste komma att förlora. Alltså man har inte den minsta möjlighet att kunna hoppas på något alls.

Det finns partier jag spelat där jag har haft ett galet dåligt utgångsläge men på något sätt lyckats hamna i patt och därmed lyckats rädda remi. Det klart, finns inte ens möjlighet till patt är det väl bara ge upp.

sture_lindberg
Medlem
#15 Skrivet: 19 Okt 2011 13:00

Jag skrev om att det inte fanns det minsta att hoppas på.
Inte ens patt så klart-..
men det finns spelare som ändå sitter kvar och harvar..Vet inte vad dom hoppas på ?

kanske att motståndaren ska bli sjuka eller så..>och då anser jag det vara moraliskt fel..Eller etiskt som Kleimark uttrycker sej

texasholdem
Medlem
#16 Skrivet: 19 Okt 2011 13:00

Citerar: sture_lindberg, #13:
Citerar: texasholdem, #12:
"Ligger pjäs under" svarade spelaren från SASS i Sthlm. "Nä, vi är lika." svarade jag och ville att vi skulle fortsätta.

Jag tyckte du var mycket sportslig.
Men att kalla dej för moralisk vinnare håller jag nog inte med om..Det var ju DU som ville fortsätta spela

Ja, håller med dig. Svårt att hitta nåt med "moralisk vinnare" och därmed åter till ursprungsfrågan: finns det någon!

BL-O
Medlem
#17 Skrivet: 19 Okt 2011 14:04

Citerar: texasholdem, #16:
Ja, håller med dig. Svårt att hitta nåt med "moralisk vinnare" och därmed åter till ursprungsfrågan: finns det någon!

Jag håller med och svaret "Jo spelaren själv"

Sissa
Medlem
#18 Skrivet: 19 Okt 2011 23:56

For mig finns bara en vinnare, den som vinner enligt schackets och tavlingens regler. Har man exempelvis uppnatt en stallning med tva springare mot kung, sa ar det naturligt att erbjuda och ta remi, eftersom motstandaren knappast gar och staller sig i hornet for att tillata matt. Vill endera spalaren dock fortsatta till 50-dragsregeln eller tiden avgor, sa ar det den spelarens ensak. Det finns otaliga exempel pa hur spelare bytt bort pjaser for att na en remistallning dar mostandaren har mer men inte tillrackligt material for vinst. Haller med om att det ar frustrerande (speciellt i korrschack dar allt tar sa mycket langre tid) att vanta pa en motstandare att ge upp eller acceptera remi, men det ar bara att visa talamod och spela partiet tills dess slut. Texasholdem kommer dock nara fragestallningens karna nar han sportsligt nog hjalpte motstandaren . Har sjalv sett ett liknande fall i en viktig juniortavling nar den ena spelaren trodde han var matt. Lat oss alla forsoka gora schack trevligt och sportsligt, men i sportslighet ligger ocksa att inte ifragasatta en motstandare som trots allt foljer reglerna.

sture_lindberg
Medlem
#19 Skrivet: 20 Okt 2011 00:01

Citerar: Sissa, #18:
Lat oss alla forsoka gora schack trevligt och sportsligt,

Exakt.. och det innebär , att om man är helt och fullt hopplöst förlorad.att ge upp partiet. Det är sportsligt.

Sissa
Medlem
#20 Skrivet: 20 Okt 2011 00:20

Absolut ar det sportsligt att gora det, men om motstandaren av nagon anledning (och vi vet inte hans bakomliggande skal, kanske hoppas han pa en bortsattning fran oss) inte gor det, sa ar det hans ensak och ska inte kallas osportslig eller oetisk sa lange han foljer reglerna. Vi kan bara halla huvudet kallt och talmodigt spela partiet tills dess slut. Att det ar sportslig att gora nagot (exempelvis ge upp i en forlorad stallning) innebar inte nodvandigtvis att det ar osportsligt att inte gora det ;)

Kleimark
#21 Skrivet: 20 Okt 2011 01:11

Citerar: Sissa, #20:
Att det ar sportslig att gora nagot (exempelvis ge upp i en forlorad stallning) innebar inte nodvandigtvis att det ar osportsligt att inte gora det ;)

Mycket väl skrivet.

karpov_jr
Medlem
#22 Skrivet: 20 Okt 2011 10:38 - Redigerad av: karpov_jr

nja, lite väl mkt öl i det här inlägget - självcensur införd!

BL-O
Medlem
#23 Skrivet: 20 Okt 2011 13:53

Men nog måste det väl finnas moraliska segrar även i schack. I all idrott, - politik ja även i krig talar man om moraliska segrar Jag själv skulle ta det som en moralisk seger om jag skulle vinna över en högt rankad spelare och framför allt om det gällde en en med motorhjälp. Men detta är ju naturligtvis en ren utopi.

sture_lindberg
Medlem
#24 Skrivet: 20 Okt 2011 14:26

Citerar: BL-O, #23:
Jag själv skulle ta det som en moralisk seger om jag skulle vinna över en högt rankad spelare

Nja även den högt rankade spelaren kan ju ha rätt att ha en dålig dag.

texasholdem
Medlem
#25 Skrivet: 20 Okt 2011 17:43

skulle

Jag själv skulle ta det som en moralisk seger om jag skulle vinna över en högt rankad spelare och framför allt om det gällde en en med motorhjälp. Men detta är ju naturligtvis en ren utopi.

Du kan väl inte vara moralisk segrare när du vunnit? Kan någon språkvetare definiera termen " moralisk seger". Vi verkar bli lite vilsna i pannkakan!

BL-O
Medlem
#26 Skrivet: 20 Okt 2011 18:01

Ja för mej personligen skulle det vara en moralisk seger. Andra struntar väl i hur jag spelar

Svedjeholmen
Medlem
#27 Skrivet: 20 Okt 2011 18:29

En seger är en seger - moral som ingridiens spelar ingen roll - RESULTATET RÄKNAS!

BL-O
Medlem
#28 Skrivet: 20 Okt 2011 20:11

Citerar: Svedjeholmen, #27:
#27 Skrivet: 20 Okt 2011 18:29 Citera

En seger är en seger - moral som ingridiens spelar ingen roll - RESULTATET RÄKNAS!

Tack för det svaret Svadjeholmen. Just därför så många undanber sig datormotstånd

BigJack
Medlem
#29 Skrivet: 20 Okt 2011 21:08

Finns det moraliska segrar måste det väl finnas omoraliska också, eller...?

sture_lindberg
Medlem
#30 Skrivet: 21 Okt 2011 00:49

Citerar: BigJack, #29:
omoraliska ock

Jo om man vinner på fusk..

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!