Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Bobby Fischer
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
Batista77
Medlem
#61 Skrivet: 20 Okt 2011 00:16

http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyhetsmor gon?title=tom_wedberg_om_bobby_fischers_otroliga_l iv&videoid=2079272

runare
Medlem
#62 Skrivet: 24 Okt 2011 13:57

jag såg Bobby Fischer häromdan,ja filmen alltså och den var bra!

sture_lindberg
Medlem
#63 Skrivet: 24 Okt 2011 14:21

Mycket bra..den måste ni bara se

TaxiRoy
Medlem
#64 Skrivet: 24 Okt 2011 15:34

Var kan man ladda ner filmen? Eller har alla varit på Rio?

maxbillgert
Medlem
#65 Skrivet: 24 Okt 2011 18:47

:ledsen::):):);-):upp::ner::skratt::förvirrad::cool::ledsen::skäms::grin::retas::retas::grin::skäms::ledsen::cool::skratt::ner::upp:;-):)[b][/b]

TaxiRoy
Medlem
#66 Skrivet: 24 Okt 2011 20:22

Förutom detta skämt som ingen begriper: var kan man ladda ner filmen?

tafasto1
Medlem
#67 Skrivet: 24 Okt 2011 20:32

om du går tillbaks i tråden från tidigt i början så skall det finnas en länk

minnesluckan
Medlem
#68 Skrivet: 25 Okt 2011 06:56

Djävla tjat om ingenting. Om Bobby Fisher ses som en galning så är väl Spasskji en idiot som med all uppbackning han hade lyckades förlora vm-titeln. Vilken Karpov fick gratis av honom sen. Och behöll den 2ggr mot fjanten Kortnoij.

G_arvid
Medlem
#69 Skrivet: 25 Okt 2011 08:43

Citerar: minnesluckan, #68:
Om Bobby Fisher ses som en galning så är väl Spasskji en idiot som med all uppbackning han hade lyckades förlora vm-titeln.

Om man är en idiot för att man spelar dåligt och förlorar i schack, så ligger vi nog risigt till lite till mans. Det är händelserna vid sidan om schackbrädet som gör att man misstänker att karln hade en diagnos.

Kleimark
#70 Skrivet: 25 Okt 2011 10:49

Det som Wedberg säger, att Fischer skulle ha haft någon diagnos. Inte vilken diagnos heller för den delen, en s.k "personlighetsstörning". Detta är ju rena tramset. Man kan dessutom inte medicinera personlighetsstörningar. Fischer hade dock ingen sådan. Löjligt var ordet.

smygaren
Medlem
#71 Skrivet: 25 Okt 2011 17:04

bobby fischer , autistisk , personlighetsstörning,vem bryr sig?

TaxiRoy
Medlem
#72 Skrivet: 25 Okt 2011 17:09

Jag bryr mig!
Minns 1972 när jag som 10-åring följde matchen mot Spasskij med brinnande intresse och blev så oerhört lycklig när Bobby vann! Man kan lugnt säga att det var denne man som fick mig intresserad av schack. Han var ju en enstöring vilket många superspelare var och är. Däremot tror jag inte ett dugg på att han skulle lidit av någon störning.
"Rör inte min Fischer!"

nipr
Medlem
#73 Skrivet: 25 Okt 2011 17:40

Fisher verkade ha varit en tråkig människa som levde ett tråkigt liv.
Lätt mentalt störd som glider längre och längre in i komplicerade mörka grubblerier
Schacknörd från sexårsålder...

häälge
Medlem
#74 Skrivet: 25 Okt 2011 18:01

Fischer är den störste genom alla tider, den som gjorde mig intreserad av schacket i alla fall,vissa storspelare nu har ju inte mer personlighet en ett spettt

nipr
Medlem
#75 Skrivet: 25 Okt 2011 18:12

No, I don´t belive in psychologi!
I belive in good moves!

Så sa också Michael Jacskson.

TaxiRoy
Medlem
#76 Skrivet: 25 Okt 2011 19:37

Bobby Fischer! närmare idol finns inte..Outstanding som player, snygg som få. blev oxå intervjuvad av John F Kennedy ... Jojo

Rovlund
Medlem
#77 Skrivet: 25 Okt 2011 21:06

Jag vill minnas att det finns en anekdot med Fischer och Richard Nixon också.

Nixon skickade inför matchen i Reykjavik ett brev till Fischer med avslutningen, att det skulle vara ett nöje att träffa Fischer, vare sej han var världsmästare eller ej, varefter Fischer skrev tillbaka, och sa att det skulle vara lika kul att träffa Nixon, vare sej han var president eller inte. Vet inte om den har ett korn av sanning?

nipr
Medlem
#78 Skrivet: 25 Okt 2011 21:13

Visste han, med säkerhet, vem som var president vid tillfället?
Va han intresserad av annat än schack?

TaxiRoy
Medlem
#79 Skrivet: 25 Okt 2011 21:19

Att Nixon satt vid makten kan inte ha undgått någon...Inte ens dig...

nipr
Medlem
#80 Skrivet: 25 Okt 2011 21:43

Fischer drog sig tillbaka från schackvärlden efter matchen i Reykjavik. Han förlorade enligt världsschackförbundet världsmästartiteln den 3 april 1975 då han vägrade möta utmanaren Anatolij Karpov eftersom Fischers villkor för matchen inte accepterades av världsschackförbundet. Fischer erkände sig aldrig besegrad som världsmästare. Vid denna tid levde han i Pasadena och var associerad med en amerikansk undergångssekt kallad Worldwide Church of God. Han höll låg profil och gav inga intervjuer.

Malvan
Medlem
#81 Skrivet: 4 Dec 2011 16:47

En dokumentär om Fischer sändes i P1 förut i dag. Det är repris på lördag den 10 december kl. 20.03, men programmet finns på nätet:

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programi d=909

Robertforsberg
Medlem
#82 Skrivet: 4 Dec 2011 19:22

Inget illa menat, men att säga att Bobby Fischer inte hade mentala problem är inget annat än naivt. Han lämnade sin mamma när han var femton eller liknande, han var ensam lite för mycket och han var helt obsessed med schack, säg mig någon hur detta inte är symptom på problem?

Kleimark
#83 Skrivet: 4 Dec 2011 22:06

Citerar: Robertforsberg, #82:
Inget illa menat, men att säga att Bobby Fischer inte hade mentala problem är inget annat än naivt. Han lämnade sin mamma när han var femton eller liknande, han var ensam lite för mycket och han var helt obsessed med schack, säg mig någon hur detta inte är symptom på problem?

Det är inga symptom på problem. Fischer var endast litet annorlunda, men det är ju alla.

G_arvid
Medlem
#84 Skrivet: 5 Dec 2011 17:27

Citerar: Kleimark, #83:
Fischer var endast litet annorlunda, men det är ju alla.

Nåja – att säga att Fischer bara var lite annorlunda är en självmotsägelse. Han var i alla fall i högsta grad annorlunda i det att han kunde producera dessa fantastiska resultat. När han spelade mot Spasskij i Jugoslavien 1992 sa han att han skulle skriva en bok som bevisade att samtliga VM-matcher mellan ryssar var konspirationer och att alla drag hade bestämts i förväg. För de flesta av oss mera vanliga pjäsflyttare låter detta ganska fantastiskt och då menar jag inte bara teorin utan även att påstå sig kunna ge bevis. Annat att förtiga. Så jag skulle nog vilja påstå att Fischer var VÄLDIGT annorlunda.

häälge
Medlem
#85 Skrivet: 5 Dec 2011 17:38

Citerar: G_arvid, #84:
Så jag skulle nog vilja påstå att Fischer var VÄLDIGT annorlunda.

Ja det är nog kanske så...men vilken schackspelare han var

Kleimark
#86 Skrivet: 5 Dec 2011 18:00

Citerar: G_arvid, #84:
Så jag skulle nog vilja påstå att Fischer var VÄLDIGT annorlunda.

Det är stor skillnad på att vara väldigt annorlunda och att ha problem/diagnos.

Robertforsberg
Medlem
#87 Skrivet: 5 Dec 2011 22:30

Citerar: Kleimark, #86:
Det är stor skillnad på att vara väldigt annorlunda och att ha problem/diagnos.

Oftast om en person är "väldigt" annorlunda kan detta tyda på psykologiska problem.
Inser att ni inte vill tro det då han var en av de bästa i historien, men fortfarande, han hade problem.

hompa
Medlem
#88 Skrivet: 6 Dec 2011 09:14

Fischer hade en neuropsykolog på Island eller han var typ "vän" med han och dom snackade mycket. Jag tror det framgick i dokumentären om Fischer i en intervju med den läkaren om vad han tyckte om en diagnos på Fischer. Jag tror det inte blev bestämt om någon diagnos men det finns ju starka misstankar från läkare och annat löst folk som kände karl. Fischer gick ju aldrig med på någon undersökning eller ???

Så det enda vi kan säga om mannen är att han var väldigt annorlunda och skilde sig ganska mycket i sitt agerande mot en "average joe" så att säga, Med eller utan psykisk skjukdom.

Kleimark
#89 Skrivet: 6 Dec 2011 13:32

Citerar: hompa, #88:
Med eller utan psykisk skjukdom.

Neuropsykiatriska diagnoser faller inte under begreppet "psykisk sjukdom".

hompa
Medlem
#90 Skrivet: 6 Dec 2011 16:21

Citerar: Kleimark, #89:
Neuropsykiatriska diagnoser faller inte under begreppet "psykisk sjukdom".

Jag påstod aldrig han hade AD-HD eller Aspergers eller liknande. Neuropsykologer är inblandade i alla diagnoser med kognitiva beteende störningar och där ibland finns Schizofreni,Bipolaritet mfl. Jag tror vi kan enas om att Fischer iaf nån form av problem men om det var en psykisk sjukdom eller inte låter jag va osagt.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!