Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Kandidatmatcherna
. 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
Mayo
Medlem
#1 Skrivet: 5 Maj 2011 14:21

Lägger upp en tråd för 2011 års förmodligen största schackhändelse, kandidatmatcherna i Kazan, (i Tatarstan, Ryssland) som pågår under i princip hela maj. Kvartsfinalerna ser ut som följer:
- Topalov-Kamsky
- Kramnik-Radjabov
- Aronian-Grischuk
- Gelfand-Mamedyarov

Segraren i detta cupspel kommer att utmana världsmästaren Anand under 2012. Livelänk: http://kazan2011.fide.com/live-games.html

storalf
Medlem
#2 Skrivet: 5 Maj 2011 15:52

Aronian eller Kramnik gissar jag på. Synd att Carlsen valt att inte vara med i racet.

sture_lindberg
Medlem
#3 Skrivet: 6 Maj 2011 16:40

Jag gissar att vinnaren av Topalov /Kamsky tar hem det hela.

storalf
Medlem
#4 Skrivet: 6 Maj 2011 17:20

Idag spelade inte Topalov bra..

sture_lindberg
Medlem
#5 Skrivet: 6 Maj 2011 18:09

Nej men han kan mycket bättre!

Landroval
Medlem
#6 Skrivet: 6 Maj 2011 18:35 - Redigerad av: Landroval

Hur ser formatet ut? Hur många matcher möts de över i varje runda och hur särskiljer man vid eventuellt lika resultat? Tror på Kamsky om jag ska säga ngn, var väl närmst seger i första med? Ser stark ut hittills!

Solar_Plexus
Medlem
#7 Skrivet: 6 Maj 2011 19:38

Citerar: storalf, #2:
Aronian eller Kramnik gissar jag på

Storaffe är helt rätt ute! Kramnik har en rutin i sådana här sammanhang som dom andra inte har tillsammans och Aronian är i grymt slag nu. Om Kramnik skulle bomma så har Aronian "slagläge". Med dom två gubbarna så är det helgarderat! P.S. På tal om gubbar... jag fyller "gubbe" idag... 50 alltså... harre jävvlar va´åren går... D.S.

storalf
Medlem
#8 Skrivet: 6 Maj 2011 21:04

Grattis du gamle man och må du leva lika länge till.

TaxiRoy
Medlem
#9 Skrivet: 6 Maj 2011 21:13

Grattis "gubbe"!

Landroval
Medlem
#10 Skrivet: 9 Maj 2011 15:00

Verkar som att favoriterna ska kunna gå segrande ur play offmatcherna i kvarten...

storalf
Medlem
#11 Skrivet: 9 Maj 2011 15:14

Jag tycker konceptet är mycket kosntigt. En match på endast 4 partier är ju alldeles för kort. Minst 8 partier eller kanske först till 3 vinster vore mer rimligt.

Solar_Plexus
Medlem
#12 Skrivet: 9 Maj 2011 19:30

Citerar: storalf, #8:
#8 Skrivet: 6 Maj 2011 21:04 Citera

Grattis du gamle man och må du leva lika länge till.

Citerar: TaxiRoy, #9:
Grattis "gubbe"!

Tackar för gratulationerna! Planen är att lira på SO i femtio bast till! Nå, till saken: om jag har fattat saken rätt så flög Aronian ut ur leken idag!? Om det stämmer så är det en liten överraskning för mig. Jag trodde nog att han skulle va´me´å´hugga hela vägen!? What do you think?

sture_lindberg
Medlem
#13 Skrivet: 9 Maj 2011 19:31

Hur gick det för Kramnik då?

Solar_Plexus
Medlem
#14 Skrivet: 9 Maj 2011 19:40

Citerar: sture_lindberg, #13:
Hur gick det för Kramnik då?

Verkar, planenligt, ha gått vidare!? Efter särspel!?

sture_lindberg
Medlem
#15 Skrivet: 9 Maj 2011 19:42

Varför frågetecknen ?

Solar_Plexus
Medlem
#16 Skrivet: 9 Maj 2011 19:51

Citerar: sture_lindberg, #15:
Varför frågetecknen ?

Jag har inte sett någon officiell rapport ännu, men Chessbase lär väl vara rätt snabbt ute med en sådan, förmodar jag...

sture_lindberg
Medlem
#17 Skrivet: 9 Maj 2011 19:53

Ok då vet du alltså inte.

Solar_Plexus
Medlem
#18 Skrivet: 9 Maj 2011 19:59

Citerar: sture_lindberg, #17:
Ok då vet du alltså inte.

Suck...

sture_lindberg
Medlem
#19 Skrivet: 9 Maj 2011 20:10

Du skrev ju att det verkade planenligt..Trodde då att du visste resultatet. Men sen skriver du att du inte sett någon rapport ännu..Lite motsägelsefullt.

Mayo
Medlem
#20 Skrivet: 9 Maj 2011 20:13

Kramnik gick vidare efter särspel. Finns att läsa på den officiella hemsidan.

Martin_Lokander
Medlem
#21 Skrivet: 9 Maj 2011 20:15

Ja, Kramnik gick vidare.

Kramnik lär väl vara favoriten som är kvar, men jag håller ändå på Gelfand.

Solar_Plexus
Medlem
#22 Skrivet: 9 Maj 2011 20:16

Citerar: sture_lindberg, #19:
Du skrev ju att det verkade planenligt..Trodde då att du visste resultatet. Men sen skriver du att du inte sett någon rapport ännu..Lite motsägelsefullt.

Suck...

sture_lindberg
Medlem
#23 Skrivet: 9 Maj 2011 21:01

Tack Martin ! DU visste i alla fall

Landroval
Medlem
#24 Skrivet: 10 Maj 2011 12:52

Vann Kramnik sista partiet på tid eller vad hände där? Ser ytterst remibetonat ut för mig. Eller missar jag ngt? Håller fö med storalf om att en match på 4 partier är väl kort.

sture_lindberg
Medlem
#25 Skrivet: 10 Maj 2011 12:56 - Redigerad av: sture_lindberg

Jo men det håller på mellan den 3--27 maj..Skulle ta ännu längre tid om det skulle vara flera partier. Det är nog orsaken till att dom bara spelar 4 partier i kvarten.

Mayo
Medlem
#26 Skrivet: 10 Maj 2011 13:04

Citerar: Landroval, #24:
Vann Kramnik sista partiet på tid eller vad hände där? Ser ytterst remibetonat ut för mig. Eller missar jag ngt? Håller fö med storalf om att en match på 4 partier är väl kort.

Jo, det är remi genom evig schack, men min tolkning är att eftersom Radjabov låg under med 2-1 och det var sista blixtpartiet så räcker inte remi till nånting i alla fall... så han gav upp istället.

Landroval
Medlem
#27 Skrivet: 10 Maj 2011 13:19

Citerar: Mayo, #26:
Jo, det är remi genom evig schack, men min tolkning är att eftersom Radjabov låg under med 2-1 och det var sista blixtpartiet så räcker inte remi till nånting i alla fall... så han gav upp istället.

Så är det ju såklart. Tack för förklaring. Gäller att inte bara kolla partiet utan även sammanhanget för att förstå ibland

storalf
Medlem
#28 Skrivet: 10 Maj 2011 15:21

Vem kom på den "briljanta" idén att spela matcher över 4 partier? Med så korta matcher är det inte alls säkert att den bästa spelarna går vidare. Lider med Aronian och Topalov som verkligen bjuder på udnerhållning när de spelar.
Att blixt ska avgöra vem som får chansen att spela om vm-titeln är ju också helt orimligt.

Mayo
Medlem
#29 Skrivet: 10 Maj 2011 15:55

Citerar: storalf, #28:
Vem kom på den "briljanta" idén att spela matcher över 4 partier? Med så korta matcher är det inte alls säkert att den bästa spelarna går vidare. Lider med Aronian och Topalov som verkligen bjuder på udnerhållning när de spelar.
Att blixt ska avgöra vem som får chansen att spela om vm-titeln är ju också helt orimligt.

Håller med till viss/stor del. Följde partierna igår via ICC och som någon sa inför blixten mellan Kramnik och Radjabov, "oj, blixtpartier för att avgöra i ett VM och var prispengarna går" (ang det senare så fattade jag det som att vinnaren i kvartsfinalen kan tjäna 30,000 dollar mer än förloraren).
Tror det har att göra med Fides sätt att göra schacket häftigare och snabbare och därmed tilltala fler.

I USA-mästerskapen som spelades precis innan kandidatmatcherna användes en raffinerad särspelsmetod i matchspelet: om spelarna inte kunde skiljas åt efter de vanliga partierna så spelades ett Armageddon-parti. Svart står som segrare i händelse av vinst eller remi, vit står som segrare i händelse av vinst. Vitspelaren får dock mer tid (45 minuter), svartspelaren får den tid som spelarna kommer överens om. Det senare bestäms genom att spelarna får bjuda det antal minuter de vill ha som svart och den som bjuder lägst får spela svart. Om jag förstod det rätt hade en spelare i 2010 års mästerskap bjudit 20 minuter för svart och fått det (den andra hade väl bjudit 25 eller nåt). Spännande va?

Sen har det väl att göra med tävlingskalendern också. Tidigare var det ibland problem att klämma in kandidatmatcherna i tävlingskalendern när de var uppdelade i kvartsfinal, semifinal och final och därmed tog rätt många dagar i anspråk.

sture_lindberg
Medlem
#30 Skrivet: 10 Maj 2011 17:48

Citerar: Mayo, #29:
Sen har det väl att göra med tävlingskalendern också. Tidigare var det ibland problem att klämma in kandidatmatcherna i tävlingskalendern när de var uppdelade i kvartsfinal, semifinal och final och därmed tog rätt många dagar i anspråk.

Citerar: sture_lindberg, #25:
Jo men det håller på mellan den 3--27 maj..Skulle ta ännu längre tid om det skulle vara flera partier. Det är nog orsaken till att dom bara spelar 4 partier i kvarten.

Just det ja

. 1 . 2 . 3 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!