Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Roliga Svesnikovpartier
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 12 . 13 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#241 Skrivet: 2 Jun 2011 01:38 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Gammelsmurf, #268:
Fortsätt så - vinnaren skriver historien...

Ja i dag slog jag en 2280-spelare i närschacket i Stockholm_Elo Och han försökte inte ens lira Svesnikov

Buse
Medlem
#242 Skrivet: 2 Jun 2011 01:53 - Redigerad av: Buse

Ögnade igenom denna långa spalt, men förstår fortfarande inte riktigt vad en Svesnikov är.
Definieras den av de första fem dragen, eller finns det någom ide bakom den?
Jag letade på vinden bland mina gamla schackböcker. Den modärnaste jag fann var tryckt på Sportförlaget i Österlin 1968 (skriven av Boleslawski). Men där fann jag inget liknane. Nu har lilla Rybka4 räknat 11 drag framåt på 20min och säger att vit har en femtedels bondes övertag.

Själv skulle jag vilja starta en tematournering med Göringsgambit eftersom jag råkade
av misstag sätta in en bild av en ung Herr Herrman Herring Göring på min personliga sida.
Tror ni att jag får med några spelare i en sådan tabell? Men man måste väl spela ett
par partier till innan man kan starta en tournering.

PS Sätter in en pgn för att se hur det funkar.
PS2
Och du Sture, du verkar kunna räkna minst 27 inlägg långt in i framtiden eftersom du citerar #268. Vet inte om jag vågar utmana dig på ett vanligt parti.

storalf
Medlem
#243 Skrivet: 2 Jun 2011 09:10

Göring är ju en favorit i blixt men tvivlar att den skulle hålla i en korrturnering?

uct2
Medlem
#244 Skrivet: 2 Jun 2011 12:05

Citerar: Buse, #242:
Själv skulle jag vilja starta en tematournering med Göringsgambit

Citerar: storalf, #243:
Göring är ju en favorit i blixt men tvivlar att den skulle hålla i en korrturnering?

Jag ställer gärna upp på en tematurnering i Göringgambit. Jag har fått blodad tand för tematurneringar nu.

Är det någon annan som:
a) vill vara med; och
b) vet hur i h-skotta man startar en turnering?

Buse
Medlem
#245 Skrivet: 2 Jun 2011 13:06 - Redigerad av: Buse

Kanske skall vi spela "Antagen Göringsgamit" och starta så här:

Annars kan det ju bli Dansk oantagen gambit.

Jag tycker mycket väl att den öppning som Carl Theodor Göring populariserade 1872
duger i den här församlingen, ty den dög ju bra åt Ljubomir Ljubojevic, David Bronstein, Frank Marshall,
och Alexander Alekhine.

Att starta en turnering verkar vara enkelt. Bara gå in på "Turneringar" och trycka på "Skapa Turnering",
men jag tror att jag läste någonstans att man måste ha 25 partier färdigspelade för att göra det.

Kleimark
#246 Skrivet: 2 Jun 2011 13:29

Citerar: Buse, #245:
Att starta en turnering verkar vara enkelt. Bara gå in på "Turneringar" och trycka på "Skapa Turnering",
men jag tror att jag läste någonstans att man måste ha 25 partier färdigspelade för att göra det.

Nej, det måste du inte.

Buse
Medlem
#247 Skrivet: 2 Jun 2011 13:35

Då är bara frågan hur många deltagare man skall dra till med. Ty 3-dagar/drag passar väll alla?

uct2
Medlem
#248 Skrivet: 2 Jun 2011 13:48

Citerar: Buse, #247:
Då är bara frågan hur många deltagare man skall dra till med. Ty 3-dagar/drag passar väll alla?

Jag tror att man bara kan vara fem deltagare om man ska spela dubbelrondigt, och dubbelrondigt är ju det enda rätta i en tematurnering. Vill minnas att Sture nämnde något om det när han startade Sveshnikov-turneringen.

sture_lindberg
Medlem
#249 Skrivet: 2 Jun 2011 22:56

Så rätt så

sture_lindberg
Medlem
#250 Skrivet: 3 Jun 2011 10:15

Citerar: Buse, #242:
PS2
Och du Sture, du verkar kunna räkna minst 27 inlägg långt in i framtiden eftersom du citerar #268. Vet inte om jag vågar utmana dig på ett vanligt parti.

Jo jag extraknäcker ibland som siare....

Buse
Medlem
#251 Skrivet: 4 Jun 2011 17:13

DU STURE, svara på min e-post!

Till er andra;
Om man tar startar en 5-manna-enkel, får vi inte två svarta och två vita var då?

Kleimark
#252 Skrivet: 4 Jun 2011 17:19

Citerar: Buse, #251:
Till er andra;
Om man tar startar en 5-manna-enkel, får vi inte två svarta och två vita var då?

Ja. Det blir lika många svarta och vita, i alla bergerturneringar med udda deltagarantal.

Buse
Medlem
#253 Skrivet: 4 Jun 2011 19:34

Nu har jag startat en tråd i Forumet som heter "Antagen Göringsgambit" Då så slipper vi som vill spela skräpa ner den här spalten mera, ty det står ju så mycken skit här åndå.

Däremot misslyckades jag att starta turieringen. Tror faktiskt att vi kan få 7 deltagare
som frivilligt ställer upp. Snälla, kan någon som vet hur det fungerar starta ett tourament?

P.S. Sture säger att det bara är Erik som vet hur php-koden icke fungerar på denna sajt.

Kleimark
#254 Skrivet: 4 Jun 2011 19:39

Citerar: Buse, #253:
P.S. Sture säger att det bara är Erik som vet hur php-koden icke fungerar på denna sajt.

Skulle du vilja förklara vad du menar? Vad är det du vill veta?

vilhelm
Medlem
#255 Skrivet: 4 Jun 2011 22:52

Citerar: Buse, #251:
DU STURE, svara på min e-post!

hahaha! Å fan det är den versen för dig? Här är det! DU STURE! ge fan i att skicka e-post till mig

Buse
Medlem
#256 Skrivet: 5 Jun 2011 07:19 - Redigerad av: Buse

Till Kleinmarkt:
Fårlåt mig snälla du. Det var fajbrojjo som sade detta i min brevlåda.
Sture har svarat på e-posten och gett mig en länk till 48-manna tuurneringen i salonerna.
Jag tackade för den, och skällde ut honom för att han skickar AVG-antivirusreklam i min brevlåda.

I denna långa spalt finns det ju många som pjatat om att starta en turnering.
Det var icke så lätt som jag trodde.
Det går tydligen bra omdu kör wiindogs och har en kvarting Explorer till hands,
men kör du en vanlig mozillabaserad webbstandard (tex isvesslan eller vrålapan)
så får du alldrig fram den däringa "RADIO-BUTTON" som man klickar kör-igång med på skärmen.

Har dock icke prövat med Eldiröven (förlåt Fire-i-räven heter den väl på Mikrobsoftska) , men nu är turneringen startad av nhf5 (och den har en egen tråd i forumet)

Anmäl ede snarast!, snälla ni.

sture_lindberg
Medlem
#257 Skrivet: 5 Jun 2011 10:30

Citerar: vilhelm, #255:
hahaha! Å fan det är den versen för dig? Här är det! DU STURE! ge fan i att skicka e-post till mig

Brukar jag göra det ???

Urban_II
Medlem
#258 Skrivet: 5 Jun 2011 11:42

Nu har jag anmält mig! Är väl egentligen inte kvalificerad för jag har ingen aning om vilka de 10 obligatoriska halvdagen är ,,, men det ger sig nog. Fördelen för mig att ställa upp i turneringen är att jag inte riskerar att göra något fatalt feldrag de första fem dragen.... men, mera allvarligt ,,, jag hoppas att kunna lära mig något.

Buse
Medlem
#259 Skrivet: 5 Jun 2011 12:34 - Redigerad av: Buse

Tack Uraburan du den Andre. Dragen finns om du klickar i #245 här i spalten. Men byt för fasen tråd till "Antagen Göring..." Kan du lura två andra att vara med så blir vi fylltaliga.

majamessi10
Medlem
#260 Skrivet: 5 Jun 2011 12:48

ner ner

sture_lindberg
Medlem
#261 Skrivet: 14 Jun 2011 22:17 - Redigerad av: sture_lindberg

Nu Svhisnikovturneringen avslutad.
9,5--10,5 blev det. Men siffrorna ganska missvisande då det var rätt stora rankingskillnader mellan spelarna.
Med jämna spelare så hade siffrorna blivit klart bättre för vit.
Troligen 14-6 eller något liknande

Kleimark
#262 Skrivet: 14 Jun 2011 23:09

Kan du förklara hur du menar. Rankningsystemet fungerar inte på det viset.

Mayo
Medlem
#263 Skrivet: 14 Jun 2011 23:34

Citerar: sture_lindberg, #261:
Nu Svhisnikovturneringen avslutad.
9,5--10,5 blev det. Men siffrorna ganska missvisande då det var rätt stora rankingskillnader mellan spelarna.
Med jämna spelare så hade siffrorna blivit klart bättre för vit.
Troligen 14-6 eller något liknande

Svart vann med 10,5-9,5 vilket ger oss facit att Svesh är en utmärkt öppning och därmed är den diskussionen avklarad. Så Sture, när ska du börja spela Sveshnikov som svart?

sture_lindberg
Medlem
#264 Skrivet: 15 Jun 2011 08:32

Citerar: Mayo, #263:
Så Sture, när ska du börja spela Sveshnikov som svart?

När faan avlöser mej

sture_lindberg
Medlem
#265 Skrivet: 15 Jun 2011 08:34 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Kleimark, #262:
Kan du förklara hur du menar.

Om det hade varit jämnare spelare så hade vitspelarna kunnat utnyttja det vita övertaget bättre än vad det blev i vissa partier.
Som man kan avläsa av dessa slutresultat :
Sture 2,5 av 4 som vit
Mayo 2,5 av 4 som vit
Uct2 3,5 av 4 som vit.
Och sen de som har lägre rating ;
Snorre 1av 4 som vit
Kjell 0 av 4 som vit.
Skulle alltså Snorre och Kjell fått minst 2,5 av 4 som vit( som oss andra), så hade vitspelet fått 4 poäng mera i slutändan.Och då hade det blivit 13,5-6,5 till vit.Det hade nog varit ett mera normalt slutresultat

Mayo
Medlem
#266 Skrivet: 15 Jun 2011 09:12

Citerar: sture_lindberg, #264:
När faan avlöser mej

Jaså, nu när du fått bevisat att Sveshnikov är så bra?

Mayo
Medlem
#267 Skrivet: 15 Jun 2011 09:16

Citerar: sture_lindberg, #265:
Om det hade varit jämnare spelare så hade vitspelarna kunnat utnyttja det vita övertaget bättre än vad det blev i vissa partier.
Som man kan avläsa av dessa slutresultat :
Sture 2,5 av 4 som vit
Mayo 2,5 av 4 som vit
Uct2 3,5 av 4 som vit.
Och sen de som har lägre rating ;
Snorre 1av 4 som vit
Kjell 0 av 4 som vit.
Skulle alltså Snorre och Kjell fått minst 2,5 av 4 som vit( som oss andra), så hade vitspelet fått 4 poäng mera i slutändan.Och då hade det blivit 13,5-6,5 till vit.Det hade nog varit ett mera normalt slutresultat

Knepigt resonemang eftersom alla spelade varsitt vitt och svart parti.

ChessDevil
Medlem
#268 Skrivet: 15 Jun 2011 10:00

Citerar: Mayo, #267:

Brist på logik är också en form av logik.
Chansen är nog större att du omvänder Carola till satanist.

sture_lindberg
Medlem
#269 Skrivet: 15 Jun 2011 10:27 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Mayo, #267:

Om de lägre rankade hade utnyttjat vitspelet bättre så hade "vit" fått flera poäng.Vad är det som är så knepigt med det ?
Att alla har lika många svarta som vita partier vad har det för betydelse ???

sture_lindberg
Medlem
#270 Skrivet: 15 Jun 2011 10:31

Citerar: ChessDevil, #268:
Brist på logik är också en form av logik.

För att förstå logiskt tänkande så måste man också kunna tänka logiskt.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 12 . 13 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.