Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Roliga Svesnikovpartier
<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#331 Skrivet: 16 Jun 2011 16:09

Och här är ett bra exempel på om vitspelaren inte kan utnyttja sin vitställning.

http://schackonline.com/spela/chess/replay.php?gam eid=750558

Rovlund
Medlem
#332 Skrivet: 16 Jun 2011 16:15

Ok, tack Sture!

Och om vi går in lite mer på detaljer, varför gick det som det gick?

sture_lindberg
Medlem
#333 Skrivet: 16 Jun 2011 16:34 - Redigerad av: sture_lindberg

I det första partiet vann jag för att jag visste hur man spelar öppningen som vit,-
I det andra partiet vann jag för att inte vitspelaren kunde öppningen alls.

Så kan man nog sammanfatta det hela

Om det ska vara mera detaljerat, får nog åskådarna kommentera partiet.
Ni får ju göra något själva

sture_lindberg
Medlem
#334 Skrivet: 16 Jun 2011 16:46 - Redigerad av: sture_lindberg

Publicerar också ett parti mot UCT2,en spelare på nästan 3000 i rating här på SO..
Normalt ska jag inte ha en minsta chans mot en sådan stark spelare,
Men tack vare att jag har vit i ett Svhisnikovparti så fixar jag en remi rätt så enkelt.

http://schackonline.com/spela/chess/replay.php?gam eid=750557

Och man kan nog säga att i alla andra öppningar hade jag varit helt chanslös---

Länge leve Svhisnikov (som vit iaf )...

uct2
Medlem
#335 Skrivet: 16 Jun 2011 17:11

Alltid glädjande att höra att spelare är nöjda med remi mot mig! Sture spelade såvitt jag kunde se mycket säkert och gav mig aldrig någon verklig chans att spela på vinst, men han valde också en anspråkslösare variant (7.a4) än han normalt gör mot Sveshnikov. Vit hade inte heller någon direkt fördel i partiet. Vit har alltid en liten öppningsfördel i "normala" öppningar (dvs inte 1.f3, 1.h4, 1.a4 etc) så i korr är det svårt att spela på vinst med svart om vitspelaren är nöjd med remi redan i öppningen.

sture_lindberg
Medlem
#336 Skrivet: 16 Jun 2011 17:41

Jo min målsättning var att spela försiktigt och inte ge dej några som helst chanser till vinstspel.Alltid skoj att få remi mot 3000-spelare Tar detta som en HALV vinst

Gammelsmurf
Medlem
#337 Skrivet: 16 Jun 2011 23:06

http://schackonline.com/spela/chess/replay.php?gam eid=750559

?

sture_lindberg
Medlem
#338 Skrivet: 16 Jun 2011 23:13

Ja där borde jag nog vunnit. men gjorde några dåliga drag bara.
Så inte var det vitställningens fel...Endast mitt eget...

Mayo
Medlem
#339 Skrivet: 16 Jun 2011 23:20

Citerar: sture_lindberg, #322:
Men i denna turnering som är avslutad så var inte fallet så.
Hade vitspelarna varit tillräckligt pålästa så hade resultatet säkert varit helt annorlunda.Så allt hängde alltså på att VIT-spelarna inte kunde utnyttja spelöppningsfördelen de hade.
tror jag nämnt detta vid ett flertal gånger nu

Fast det där är ingen slutsats i och med att det inte finns något som har hänt som styrker det du säger.
Sen blev det en aning mer långsökt. Du säger nu alltså att det krävs att vitspelare ska vara pålästa för att kunna hantera Sveshnikov. Och om de möter svartspelare som också är pålästa så blir resultatet... vadå? 51% i poängprocent till vit om man ska gå på Chessbase Online?

sture_lindberg
Medlem
#340 Skrivet: 16 Jun 2011 23:34

Citerar: Mayo, #339:
om man ska gå på Chessbase Online

Ja men varför gå efter deras statistik ?

Låt i stället MEDELBRA spelare (säg spelare mellan 1600-1900 i lask ) spela ett antal Svhisnikovpartier så kommer du märka att statistiken blir helt annorlunda.
Min personliga uppskattning skulle då vara att vit skulle få ca 70 i vinstprocent.och det är en mycket bra siffra.l

ChessDevil
Medlem
#341 Skrivet: 17 Jun 2011 06:37 - Redigerad av: ChessDevil

Sture personliga åsikt väger inte lika tungt som chessbase, Fritz, stormästares åsikter om öppningen. En klubbkompis som spelar med lask 1900 har dessutom utmärkta resultat så att den funkar dåligt på klubbnivå stämmer nog bara beroende på tycke och smak. Schack är ju konkret till naturen så kan inte du ge oss varianter där svart står mycket sämre, borde ju finnas om det är en dålig öppning.

sture_lindberg
Medlem
#342 Skrivet: 17 Jun 2011 11:30 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: ChessDevil, #341:
Schack är ju konkret till naturen

Där håller jag inte alls med.
Jag anser i skillnad mot dej att i schacket finns det mycket som är abstrakt.

Det är ju i den egna betraktarens "ögon " som man anser sej stå bra eller inte.
Vad spelar det för roll tillexempel om chessbase eller Fritz "säger till dej " att du står bättre eller sämre .när/om du inte själv tycker det ?
Inte ett dugg .

Och om schacket endast var "konkret" till sin natur.hur kan då en springare vara mera värd än en dam i vissa ställningar ?
Så schacket är inte konkret till "naturen som du påstår..

Och just för att INTE schacket är konkret till sin natur,så ska man inte bry sej om vad olika motorer eller databaser värderar ställningar.
Utan man ska utgå från sin egen erfarenhet,och spela ställningar som man trivs i,

Som JAG tillexempel då jag spelar svhisnikov som VIT.
Just nu har jag 13-14-1 Och det säger ju, vare sej schack är konkret eller absrakt ,att jag är mycket tacksam om folk vill fortsätta att spela Svhisnikov mot mej ! Amen !

mattias
Medlem
#343 Skrivet: 17 Jun 2011 11:36

Vad var vitsen med att skapa en tematurnering? Jag misstänker att man aldrig skulle erkänna eller backa från sin åsikt oavsett hur utfallet i turneringen skulle bli.

sture_lindberg
Medlem
#344 Skrivet: 17 Jun 2011 11:45

Tematurneringen blev ganska lärorik trots allt.

Den visade att dom som var något så när "pålästa" på öppningen (som vit) mer eller mindre körde över svartspelarna.
Den visade också att om man INTE var påläst så spelade det mindre roll' vilken färg man hade..Då hade svart lika stora chanser som vit.

Summasummarom :Se till att du är påläst när du spelar vit med Svesnikov så vinner du( i värsta fall remi)..
Ungefär som min egen statistik mycket väl visar ( 13 --14---1)

karpov_jr
Medlem
#345 Skrivet: 17 Jun 2011 12:07

Citerar: sture_lindberg, #342:
Och just för att INTE schacket är konkret till sin natur,så ska man inte bry sej om vad olika motorer eller databaser värderar ställningar.
Utan man ska utgå från sin egen erfarenhet,och spela ställningar som man trivs i,

Du har nästan fångat schackets inneboende MAGI med dessa tankar.

ChessDevil
Medlem
#346 Skrivet: 17 Jun 2011 13:26

Citerar: sture_lindberg, #342:
Där håller jag inte alls med.
Jag anser i skillnad mot dej att i schacket finns det mycket som är abstrakt.

Det jag menade var att om någon säger att något är dåligt, en variant eller ett drag i en ställning så är det ju enkelt att visa vederläggningen genom att visa dragen. Kan man inte visa drag som vederlägger en öppning eller en ställning så kan man ju heller inte konkret visa varför något är dåligt. Alexander Morozevich, en av de bästa schackspelarna som tidigare har spelat exempelvis Chigorin regelbundet beskrev i sin bok om chigorin hur stormästare ifrågasatte att han spelade Chigorin. Då han ville att dom skulle visa honom genom drag varför det är dåligt och då dom inte klarade av det i partierna mot honom så ansåg han öppningen som spelbar i flera års tid även om han nu medger att det finns svårigheter för svart.

Det är därför jag blir nyfiken på vilken variant du bedömer som kritisk för svart, kan du inte visa konkreta varianter och drag så tycker jag inte att ditt påstående är mycket värt eftersom det inte kan värderas eller bemötas. Sedan håller jag med om att schack är ofta abstrakt. Men en dålig ställning ska ju inte vara abstrakt, den måste ju vara konstaterat dålig annars är ju påståendet mer att jag tycker inte om svarts ställning vilket är ett helt annat påstående.

sture_lindberg
Medlem
#347 Skrivet: 17 Jun 2011 13:49

Citerar: ChessDevil, #346:
Det jag menade var att om någon säger att något är dåligt, en variant eller ett drag i en ställning så är det ju enkelt att visa vederläggningen genom att visa dragen. Kan man inte visa drag som vederlägger en öppning eller en ställning så kan man ju heller inte konkret visa varför något är dåligt

Kan ju dra några exempel varför jag anser öppningen kass för svart då :

För det första :svarts d-bonde "halkar efter" och kommer så småning om att utsättas för angrepp.
För det andra: Vit får ofta in en Jättespringare på d5 där den får stå i fred
För det tredje:Vit har möjlighet att spela både kort och lång rocad i de flesta variantrarna.svart har ofta bara kort rockad att välja på.
För det 4e och kanske viktigaste:Svartspelaren får helt rätta sej efter hur vit spelaren lägger upp sitt spel.
Till tillexempel : Vill vit spela på remi,så BLIR det remi..Se mitt parti mot Uct2 som ett bra exempel.
Han är en 3000-spelare och hade inte den minsta chans att spela på vinst mot mej..(Som han själv också erkänner ).

Om jag får tänka till lite så återkommer jag med flera exempel på Svisnikovs förträfflighet som vit

Kellte
Medlem
#348 Skrivet: 17 Jun 2011 14:19

Jag ser inget annat än att Ta2 innan schacken vore bästa och vinnande?
Är jag fel ute?

sture_lindberg
Medlem
#349 Skrivet: 17 Jun 2011 14:39

I vilket parti då?

Kellte
Medlem
#350 Skrivet: 17 Jun 2011 16:25

Partiet på 331!

sture_lindberg
Medlem
#351 Skrivet: 17 Jun 2011 17:33 - Redigerad av: sture_lindberg

Jo det hade skjutit upp slutet lite. Men vit hade förlorat ändå-..Svart dubblar sina torn på c-linjen..sen är det en tekniksak bara att vinna som svart.

Jaylow
Medlem
#352 Skrivet: 18 Jun 2011 04:56

Rolig tråd detta.

Min analys ser ut som följer:

1. Sture kan aldrig ha fel, oavsett logik, statistik eller sammanhang
2. Personer som inte håller med Sture försöker tillrättavisa honom, men eftersom Sture aldrig kan ha fel är detta "mission impossible", vilket leder till:
3. Daniel skrattar åt trådens inlägg

Slutsats (baserat på logiskt tänkande samt punkt 1 och 2 ovan) = Ingen kommer någonsin att kunna "argumentera ner" Sture, vilket gör det helt lönlöst att ens försöka. Men fortsätt så jag kan skratta lite mera, mest åt Sture. En riktig humorist!

uct2
Medlem
#353 Skrivet: 18 Jun 2011 09:47 - Redigerad av: uct2

Jag vill egentligen inte lägga mig i den "statistiska" diskussionen om huruvida öppningen är bra eller dålig, men vissa partier borde nog räknas bort i sådana sammanhang. Jag vann ett av mina partier på en klassisk spelöppningsfälla som jag känt till sedan jag var junior i slutet av 70-talet och vunnit många gånger med i blixt. Den är kul, men kan inte ha något statistiskt bevisvärde, oavsett vilken turnering eller partidatabas den dyker upp i:

G_arvid
Medlem
#354 Skrivet: 18 Jun 2011 10:08

Den här tråden heter "Roliga Svesnikovpartier" och jag uppskattar att äntligen få se ett inlägg som knyter an till rubriken! Heja!

uct2
Medlem
#355 Skrivet: 18 Jun 2011 11:00

Citerar: G_arvid, #354:
Den här tråden heter "Roliga Svesnikovpartier" och jag uppskattar att äntligen få se ett inlägg som knyter an till rubriken! Heja!

Kul att höra! Diskussionen om ifall "Sveshnikov" är bra eller dåligt börjar väl bli ganska poänglös, så kanske vore det bättre att prata om för- resp nackdelar med olika varianter i öppningen!? I mina fyra vitpartier valde jag 7.Sd5 i två och 7.Lg5 i två. 7.Sd5 har jag alltid spelat i närschack och alltid tyckt att det är ett enkelt sätt att undvika teoridueller mot kunniga svartspelare.

Efter den här turneringen är jag dock mer tveksam till om det egentligen är så bra... Som svart i samma variant fick jag väldigt lätt utjämning mot Mayo, som trots allt var den överlägset bäste schackspelaren i turneringen. (Han har över 2300 i LASK och jag har som bäst varit lite över 2100, och det var länge sedan.) Mayo är dessutom den som spelat öppningen mest och därmed har mest praktisk erfarenhet.

Att jag vann mitt svartparti misstänker jag berodde mest på att jag analyserade mycket på träbrädet och Mayo drog direkt från diagrammet, annars borde jag inte haft en chans, men det spelar mindre roll när man ser på partierna i efterhand.

Måste man alltså spela 7.Lg5 som vit om man vill ha fördel, och därmed ge sig in i långa varianter där svart antagligen är bättre förberedd?

sture_lindberg
Medlem
#356 Skrivet: 18 Jun 2011 11:14

Citerar: Jaylow, #352:
En riktig humorist!

Alltid skoj att glädja folket.Jag gör vad jag kan

Selfrid
Medlem
#357 Skrivet: 19 Jun 2011 22:11

Citerar: uct2, #355:
Kul att höra! Diskussionen om ifall "Sveshnikov" är bra eller dåligt börjar väl bli ganska poänglös, så kanske vore det bättre att prata om för- resp nackdelar med olika varianter i öppningen!? I mina fyra vitpartier valde jag 7.Sd5 i två och 7.Lg5 i två. 7.Sd5 har jag alltid spelat i närschack och alltid tyckt att det är ett enkelt sätt att undvika teoridueller mot kunniga svartspelare.

Om man som vit vill sikta in sig på hålet på d5 så verkar 7.Lg5 mer logiskt än att direkt låta svart korka igen det med 7.Sd5. Men det teoretiskt bästa är en sak och det drag som inbringar flest poäng behöver inte vara samma sak. Som Bent Larsen sa: "Man behöver inte vinna i öppningen om man inte vet med sig att man spelar mittspel och slutspel sämre än motståndaren".
Så om man vet att motståndaren är rustad till tänderna med det senaste i teoriväg så kan det nog vara klokt med en lugn variant för att skjuta upp den egentliga kampen till efter öppningen.

NiHaoo
Medlem
#358 Skrivet: 21 Jun 2011 17:18

Vem skall citeras nu?

sture_lindberg
Medlem
#359 Skrivet: 21 Jun 2011 18:19

Citerar: uct2, #353:
Jag vann ett av mina partier på en klassisk spelöppningsfälla som jag känt till sedan jag var junior i slutet av 70-talet

Detta visar ju på vilka förträffliga möjligheter vitspelaren kan få

sture_lindberg
Medlem
#360 Skrivet: 21 Jun 2011 19:21 - Redigerad av: sture_lindberg

Har nu ett nytt Svhisnikov på gång ! Vi får se snart om min statistik förbättras
(13--14--1).Möter Janoh i en turnering..

<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.