Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Roliga Svesnikovpartier
<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#301 Skrivet: 15 Jun 2011 14:32

Dålig för många måste ju inte betyda att den är dålig för mej ???? Vi kan väl hålla oss till vad jag skriver..
Det är ju vad öppningen är för MEJ som är det väsentliga..
Och därmed skälet till varför jag spelar den.

Så om en öppning går jättebra för DEJ och du har exempelvis 90 procent vinster med den..Lämnar du då denna öppning för att några anser den vara dålig ??
Ja alla gör ju som dom vill.men jag skulle då inte byta öppning om den går jättebra för mej,

Och det är just därför jag fortsätter med Tjigorin

Kleimark
#302 Skrivet: 15 Jun 2011 14:37

Samma resonemang gäller ju då även Sveshnikov. Med andra ord är det troligtvis en bra öppning för många.

sture_lindberg
Medlem
#303 Skrivet: 15 Jun 2011 14:37 - Redigerad av: sture_lindberg

För det första är den inte så mycket analyserad...Så den kan vara mycket överraskande.
För det andra så gillar jag öppet spel.Som jag anser man får av tjigorin.
För det trdje leder öppningen ganska så snart till slutspel. Som är den klart bästa delen i schacket för mej
För det fjärde .Det är den enda öppning som jag verkligen har "pluggat" ordentligt-..(Förutom kungsgambit)..
Så jag har ett klart PLUS i denna öppning. Men dock inte lika bra som i Svhsnikov som vit!
Du ville ju veta varför jag spelar Tjigorin...
Och här är min motivering ännu en gång för dom som har svårt att scrolla

sture_lindberg
Medlem
#304 Skrivet: 15 Jun 2011 14:41

Citerar: Kleimark, #302:
Samma resonemang gäller ju då även Sveshnikov. Med andra ord är det troligtvis en bra öppning för många.

Nja snarare för några. Sämre för de flesta ..Ungefär som med Tjigorin !

Mayo
Medlem
#305 Skrivet: 15 Jun 2011 14:43

Citerar: sture_lindberg, #304:
Nja snarare för några. Sämre för de flesta ..Ungefär som med Tjigorin !

Med andra ord är Tjigorin inget du rekommenderar för andra?

sture_lindberg
Medlem
#306 Skrivet: 15 Jun 2011 14:52

Nej absolut inte! Där måste man vara MYCKET pålästOch jag har studerat öppningen i ca 10 år.Faktiskt den enda öppningen som jag kan riktigt bra.

ChessDevil
Medlem
#307 Skrivet: 15 Jun 2011 15:49

Sture, var snäll och utgå inte från att man inte läst tråden bara för att man inte förstår ditt resonemang. Sänk dig inte till den nivån tack. Du har säkert försökt förklara flera gånger i tråden men om jag inte tycker att ditt resonemang håller eller är logiskt så behöver det faktiskt inte bero på att man inte läst tråden.

sture_lindberg
Medlem
#308 Skrivet: 15 Jun 2011 17:44

Citerar: ChessDevil, #307:
så behöver det faktiskt inte bero på att man inte läst tråden.

Nej jag kan förstå att det kan bero på annat.
Huvudvärk.magknip eller något ännu värre kanske...

Mayo
Medlem
#309 Skrivet: 15 Jun 2011 19:18

Citerar: sture_lindberg, #306:
Nej absolut inte! Där måste man vara MYCKET pålästOch jag har studerat öppningen i ca 10 år.Faktiskt den enda öppningen som jag kan riktigt bra.

Du har inte funderat på att välja en öppning som är bra till att börja med och sen bli riktigt bra på den? Om vi nu ska diskutera vad som är logiskt, alltså.

sture_lindberg
Medlem
#310 Skrivet: 15 Jun 2011 19:26 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Mayo, #309:
Om vi nu ska diskutera vad som är logiskt, alltså.

Logiskt måste ju vara att jag väljer en öppning som passar MEJ. Och jag ÄR riktigt bra på den..har klar plusstatistik;-
Orkar däremot inte upprepa varför jag spelar den, en gång till.....

tror att det var skrivet på 303#

Mayo
Medlem
#311 Skrivet: 15 Jun 2011 19:45

Jag var inte ute efter varför du spelar Tjigorin, utan för att du måste vara tydlig när du menar att en öppning är bra eller dålig just för dig.
När det gäller flera av de påståenden du skrivit om Sveshnikov så har de snarare en generell karaktär och då kan man ju förledas att tro att du menar att Sveshnikov är dålig rent generellt, fast du egentligen menar att Sveshnikov är dåligt just för dig (om du nu skulle spela den som svart). Så då kan vi enas om:
- Sveshnikov är helt ok generellt, men dålig just för dig om du skulle spela svart
- Tjigorin är dålig generellt, men helt ok just för dig om du skulle spela svart

Ok?

sture_lindberg
Medlem
#312 Skrivet: 15 Jun 2011 19:53 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Mayo, #311:
Sveshnikov är helt ok generellt, men dålig just för dig om du skulle spela svart
- Tjigorin är dålig generellt, men helt ok just för dig om du skulle spela svart

Ok?

Skulle hellre vilja anse att : Svesnikov är helt ok för spelare som kan den mycket bra som svart.
Dessutom är den otroligt bra för mej som vit.Därför spelar jag den aldrig som svart.

Tjigorin är dåliig generellt (helt riktigt)
Men inte bara ok för mej ,utan otroligt bra för mej. Så det finns lite nyansskillnader mellan dej och mej där
Ok ?

Mayo
Medlem
#313 Skrivet: 15 Jun 2011 19:58

Citerar: sture_lindberg, #312:
Skulle hellre vilja anse att : Svesnikov är helt ok för spelare som kan den mycket bra som svart.
Dessutom är den otroligt bra för mej som vit.Därför spelar jag den aldrig som svart.

Tjigorin är dåliig generellt (helt riktigt)
Men inte bara ok för mej ,utan otroligt bra för mej.
Ok ?

Ok, då är vi överens. Nämnas kan ju att spelare som Kasparov, Kramnik, Leko, Carlsen och Radjabov har spelat Sveshnikov som svart, och de kan såklart anses kunna den mycket bra, men samtidigt har de ju mött vitspelare som också kan den mycket bra från den vita sidan.

Mayo
Medlem
#314 Skrivet: 15 Jun 2011 20:00

Citerar: sture_lindberg, #312:
Så det finns lite nyansskillnader mellan dej och mej där

Nyansskillnader är ett luddigt begrepp, jag väljer att inte kommentera det...

sture_lindberg
Medlem
#315 Skrivet: 15 Jun 2011 20:05

Citerar: Mayo, #313:
Kasparov, Kramnik, Leko, Carlsen och Radjabov har spelat Sveshnikov som svart,

Jo jag förstår.Ska nog vara spelare av ungefär av den kalibern.
Men om man inte kan den alls eller mycket dåligt så är den knappast att rekomendera.och för nybörjare som det finns gott om här på SO, så kan den vara riktigt dålig..Ungefär detta jag vill ha sagt.

sture_lindberg
Medlem
#316 Skrivet: 15 Jun 2011 20:07

Citerar: Mayo, #314:
Nyansskillnader är ett luddigt begrepp, jag väljer att inte kommentera det...

Jag förstår det

storalf
Medlem
#317 Skrivet: 15 Jun 2011 20:33

Citerar: sture_lindberg, #315:
Men om man inte kan den alls eller mycket dåligt så är den knappast att rekomendera.och för nybörjare som det finns gott om här på SO, så kan den vara riktigt dålig..Ungefär detta jag vill ha sagt.

Det finns ingen logik i ditt resonemang eftersom den fungerade utmärkt för svartspelaren i din turnering. Den fungerar alltså såväl för top gms som för oss medelmåttor. Läs på teorin så ska du se att du kan spela den som svart också.

sture_lindberg
Medlem
#318 Skrivet: 15 Jun 2011 20:36 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: storalf, #317:
svartspelaren i din turnering.

Jag har ju redan förut skrivit att svartspelarna klarade sej skapligt enbart för att några vitspelare inte hade förmågan att utnyttja den bra vita ställningen...

storalf
Medlem
#319 Skrivet: 15 Jun 2011 20:54

LOL

Mayo
Medlem
#320 Skrivet: 16 Jun 2011 11:47

Citerar: sture_lindberg, #318:
Jag har ju redan förut skrivit att svartspelarna klarade sej skapligt enbart för att några vitspelare inte hade förmågan att utnyttja den bra vita ställningen...

I turneringen fanns inga som kunde öppningen väldigt bra, om man inte ska räkna dig Sture, fast från den vita sidan då. Ändå vann svart med 10,5-9,5. Hur kan det komma sig? Var det det här med att de starka spelarna när de spelade vit inte lyckades förvalta sin öppningsfördel särskilt bra, men lyckades när de spelade svart desto bättre förvalta sin öppningsnackdel? Eller hur det nu var.

Men sen kan väl ändå Sveshnikov-spelarna världen över sträcka på sig lite, eftersom Sture har hävdat att man måste kunna öppningen bra för att den ska vara spelvärd. Sveshnikov scorar/har en poängprocent på 49% om man tittar i Chessbase Online. Eftersom Sveshnikov, om vare sig vit eller svart är särskilt pålästa på öppningen, borde ge en poängprocent till svart på runt 25% enligt Sture så kan man hävda att Sveshnikov-spelare, på den svarta sidan alltså, är ungefär dubbelt så bra pålästa som alla andra spelare. Heder!

ChessDevil
Medlem
#321 Skrivet: 16 Jun 2011 12:46

Citerar: Mayo, #320:
Eftersom Sveshnikov, om vare sig vit eller svart är särskilt pålästa på öppningen, borde ge en poängprocent till svart på runt 25% enligt Sture så kan man hävda att Sveshnikov-spelare, på den svarta sidan alltså, är ungefär dubbelt så bra pålästa som alla andra spelare. Heder!

Game, set and match.

sture_lindberg
Medlem
#322 Skrivet: 16 Jun 2011 12:48 - Redigerad av: sture_lindberg

Eftersom Sveshnikov, om vare sig vit eller svart är särskilt pålästa på öppningen, borde ge en poängprocent till svart på runt 25% enligt Sture

fel:
Enbart OM vit är påläst,,,Annars så klart inte-
Är inte vit påläst så kan han ju inte utnyttja den fördelaktiga öppningen..

Hur kan det komma sig? Var det det här med att de starka spelarna när de spelade vit inte lyckades förvalta sin öppningsfördel särskilt bra, men lyckades när de spelade svart desto bättre förvalta sin öppningsnackdel? Eller hur det nu var.

Men i denna turnering som är avslutad så var inte fallet så.
Hade vitspelarna varit tillräckligt pålästa så hade resultatet säkert varit helt annorlunda.Så allt hängde alltså på att VIT-spelarna inte kunde utnyttja spelöppningsfördelen de hade.

tror jag nämnt detta vid ett flertal gånger nu

ChessDevil
Medlem
#323 Skrivet: 16 Jun 2011 13:00

Citerar: sture_lindberg, #322:
Så allt hängde alltså på att VIT-spelarna inte kunde utnyttja spelöppningsfördelen de hade.

Eller så hade dom ingen fördel, eller så hade dom inte tillräckligt stor fördel eller så var det ett schackparti mellan två spelare i en helt spelbar öppning med ett bra resultat för svart. Oavsett vilken nivå du väljer att studera Sveshnikovs statistik på så har den bra siffror, bland amatörer och bland stormästare. Det du säger är att en dålig öppning är svårare att straffa än försvara. LOGISKT?? Nej...
Så om statistiken är okej, enligt chessbase, Stormästare och våran högst representativa SO-turnering så måste ju det finnas något som stödjer din uppfattning förutom din subjektiva åsikt.

Finns det varianter som motorer tycker att vit har en avgörande fördel? Jag har inte hittat någon sådan, aldrig läst en artikel om schack där Sveshnikov sågas med fotknölarna jämlikt vad man kan läsa vad stormästare tycker om verkligen tveksamma öppningar som 1.b4 mfl. Så vad egentligen stödjer ditt resonemang om vi tittar utanför din bubbla? Ingenting, end of story...

sture_lindberg
Medlem
#324 Skrivet: 16 Jun 2011 13:15 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: ChessDevil, #323:
Ingenting, end of story...

Ja troligen är historien slut även från mej.
Jag har nu gett tydliga argument så att det räcker och blir över
Men upp till var och en att spela svhisnikov,

Ni får börja även med a2-a4
om ni känner för det

Lycka till ,den öppningen är säkert bra den med....

ChessDevil
Medlem
#325 Skrivet: 16 Jun 2011 13:27

Citerar: sture_lindberg, #324:
Jag har nu gett tydliga argument så att det räcker och blir över

Tydliga men tveksamma! Men oavsett så landar nog diskussionen i att din subjektiva uppfattning är att sveshnikov är en dålig öppning vilket det rent objektivt inte finns några belägg för och att den därför i likhet med andra beprövade öppningar har anhängare och personer som tycker att den är kass. Alla schackspelare har nog öppningar som man trivs och spela mot eller som man själv tycker om att spela och de flesta kan nog se skillnaden mellan ens egen uppfattning och vad som är sant.

Exempelvis, jag brukar spela 1.e4 Sc6 som svart för att jag tycker att det är en rolig öppning och den har funkat skapligt för min del. Skulle jag däremot hävda att den är lika bra som sicilianskt, franskt eller andra huvudförsvar så är jag ju ute och cyklar. Då hävdar ju jag att stormästarna inte kan skilja bra öppningar från dåliga eftersom i princip ingen stormästare sedan Tony Miles har spelat öppningen regelbundet och han spelade ju allt möjligt skit. Men på min nivå så funkar faktiskt allt, det är inte öppningen som avgör så ska man prata generellt bör man se till dom som kan schack och ska man prata våran nivå så handlar det om ens egen smak.

sture_lindberg
Medlem
#326 Skrivet: 16 Jun 2011 13:31

Citerar: sture_lindberg, #324:
Men upp till var och en att spela svhisnikov,

Ni får börja även med a2-a4
om ni känner för det

Skrev nyss detta------------

ChessDevil
Medlem
#327 Skrivet: 16 Jun 2011 13:41

Citerar: sture_lindberg, #326:
Skrev nyss detta------------

Så varför upprepar du dig?

Rovlund
Medlem
#328 Skrivet: 16 Jun 2011 13:53

Kan inte någon lägga ut några intressanta Sveshnikov-partier med kommentarer?

sture_lindberg
Medlem
#329 Skrivet: 16 Jun 2011 15:14

Citerar: ChessDevil, #327:
Så varför upprepar du dig?

För att mitt inlägg var slutklämmen på varför jag tycker som jag gör.
och då behövs det inga flera inlägg just i denna sak.

sture_lindberg
Medlem
#330 Skrivet: 16 Jun 2011 15:25 - Redigerad av: sture_lindberg

Vit: sture_lindberg Svart: kjelleberglund 1-0

-------------------------------------------------- ------------------------------

Här är ett bra exempel

http://schackonline.com/spela/chess/replay.php?gam eid=750563

<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.