Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / När motspelaren spelar "fel" enligt boken...
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
Carzo
Medlem
#1 Skrivet: 29 Mar 2011 11:39 - Redigerad av: Carzo

Om man studerar spelöppningsteorier i schacklitteraturen finner man att det sedan urminnes tider utbildats skolor och olika öppningsstrategier som åtminstone de mera avancerade spelarna strikt håller sig till (med vissa undantag). Men jag kan föreställa mig att det förekommer "obstinata" motspelare som plötsligt gör ett drag som "inte står i instruktionsboken".
Då är frågan vilken attityd man bör inta. Ska man i en turnering t.ex. högljutt ropa på domaren och protestera mot att "den där följer inte gängse praxis" (har hänt mig i bridge t.ex..) och hoppas på att protesten går igenom? Eller ska man acceptera att man plötsligt måste "tänka själv", ty motspelaren har omkullkastat alla fina planer??
Frågan kan synas löjlig (var och en har ju rätt att göra vilket regelmässigt drag man vill) men det kan väcka irritation hos rigida spelare som följer det teoretiska mönstret, att någon "kör en ny oprövad variant". Bara för att jäklas??

storalf
Medlem
#2 Skrivet: 29 Mar 2011 11:46

Protest mot "ge upp-tråden"?

Arnwidh
Medlem
#3 Skrivet: 29 Mar 2011 12:18

Kolla denna tråd som jag drog igång:

http://www.schackonline.com/forum/1_45602_0.html#m sg173685

Jag känner väl igen mig i din frågeställning.

karpov_jr
Medlem
#4 Skrivet: 29 Mar 2011 12:21

Citerar: Carzo, #1:
Då är frågan vilken attityd man bör inta.

Öh, är det rimligt att anta att en professionell (?) spelare blir irriterad om man inte följer "inarbetade" schacköppningar... torde väl snarare vara tvärtom - att bli mer på sin vakt - är det en galenpanna eller har motspelaren hittat en variant som kan ge lite fördel m.m. Frågan är konstigt ställd... tycker jag. Menar du på fullt allvar att en spelare skulle skrika protest om man inte följer "schacköppningsboken"... Själv tycker jag det är intressant när drag görs som man inte väntar sig... ty jag gillar när det gör ont - för när jag tänker då får jag ont i huvudet. Me like pain you see!

Pluggade lite öppningar när jag var i min ungdom men kan inte säga att jag kommer ihåg vare sig namn eller några längre dragsekvenser längre.... utan man köttar på... förmodligen skulle spelet bli lite mer njutningsfullt om man såg till att inte hamna på efterkälken redan vid öppningsspelet... my two ören! Att sedan mittenspelet är en akilleshäl för mig det är en annan sak... det brukar bara öka lutningsgraden på störtloppet ned i avgrunden... muahahhaha!

Carzo
Medlem
#5 Skrivet: 29 Mar 2011 12:24

Citerar: Arnwidh, #3:
Kolla denna tråd som jag drog igång:

http://www.schackonline.com/forum/1_45602_0.html#m sg173685

Jag känner väl igen mig i din frågeställning.

Lite slarvigt att jag inte observerade att diskussionen redan hade väckts... Å andra sidan visar det ju att frågorna bör ställas...

Carzo
Medlem
#6 Skrivet: 29 Mar 2011 12:30

Citerar: karpov_jr, #4:
Menar du på fullt allvar att en spelare skulle skrika protest om man inte följer "schacköppningsboken"...

Situationen kan väl bara uppstå om man i förväg deklarerat att man använder viss sorts spelöppning - och varit överens om detta. T.ex i uppvisningsspel (gäller ju inte oss schackmedelmåttor) el.dyl.. Jag kan nog tänka mig att det finns någon "vän av ordning" som skulle protesterat. Sådana finns det som bekant inom alla sportgrenar. På gott och ont.

ChessDevil
Medlem
#7 Skrivet: 29 Mar 2011 12:33

I närschack så har jag aldrig hört talas om att någon klagat på vad den andre spelat för drag i öppningen, bortsett från drag som bryter mot reglerna. Nej, öppningsteori är ju bara drag som spelats tidigare och är välkända, finns väl inget som tyder på att någon skulle bli upprörd om någon avviker från teorin tidigare? Är frågan helt allvarligt ställd?

Carzo
Medlem
#8 Skrivet: 29 Mar 2011 12:43

Citerar: ChessDevil, #7:
Är frågan helt allvarligt ställd?

Ett visst allvar finns där nog - men det är möjligt att jag är påverkad av vissa bridgespelares rigorös inställning till spelteorier. Schack är kanske annorlunda, i det avseendet också. I närschack har jag heller eller stött på någon som (åtminstone utåt) reagerat mot "avvikande" drag. Men detta utesluter kanske inte möjligheten?

sture_lindberg
Medlem
#9 Skrivet: 29 Mar 2011 13:15 - Redigerad av: sture_lindberg

Jag har spelat schack(närschack ) i ca 50 år.har aldrig under denna tid stött på någon som har haft några som helst invändningar med vilka drag motståndaren gör.
I brigde är det ju helt annorlunda..Där är det ju vissa system (konvention
) man MÅSTE följa,när det gäller budgivningen och även i utspel ..Beroende på vilket system man anammar-..

Carzo
Medlem
#10 Skrivet: 29 Mar 2011 13:21

Citerar: sture_lindberg, #9:
I brigde är det ju helt annorlunda..Där är det ju vissa system (konversation) man MÅSTE följa,när det gäller budgivningen och även i utspel ..Beroende på vilket system man anammar-..

Häri har du naturligtvis alldeles rätt - bridge ÄR annorlunda i det avseendet. Och där har man, i vissa tävlingar, också skyldighet att tala om vilket spel/budsystem man använder... Har jag för mig.

sture_lindberg
Medlem
#11 Skrivet: 29 Mar 2011 13:24

Ja så 'är det--man har en lapp framför sej på bordet..Där ens system står klart och tydligt..Och sen är man tvungen att följa detta sitt system..Gör man inte detta kan man få minuspoäng..efter protest av motståndarparet.

men i schack finns inget liknande som sagt..

tottestankovich
Medlem
#12 Skrivet: 29 Mar 2011 15:07

Skulle vara intressant att se en bra öppning som, av duktiga spelare, inte är utforskad. Hittar du en sådan så tuta o kör

Urban_II
Medlem
#13 Skrivet: 29 Mar 2011 17:01

Citerar: sture_lindberg, #11:
Ja så 'är det--man har en lapp framför sej på bordet..Där ens system står klart och tydligt..Och sen är man tvungen att följa detta sitt system..Gör man inte detta kan man få minuspoäng..efter protest av motståndarparet.

Nej, så är det inte riktigt. Det är sant att det par som spelar ihop måste ha ett deklarationskort där det står vilket system paret spelar och vilka konventioner de har (dvs. så långt det är praktiskt möjligt att deklarera detta). Därutöver gäller att i bridge är man skyldig att kunna sitt system och motståndarna har rätt att fråga vad ett avgivet bud betyder. Man får inte förklara sitt eget bud utan det ska partnern göra när motståndarna frågar. Sedan är det så att i bridge har varje spelare rätt att avvika från sitt system och bjuda ett bud som lurar motståndarna. Men, det får inte finnas en överenskommelse i paret att man inte följer det system man deklarerat. Det här innebär att den bridgespelare som bjuder ett bud som inte följer det egna systemet lurar inte bara motståndarna utan det lurar även partnern. Att lura sin partner i bridge brukar inte löna sig och därför håller sig bridgespelare i allt väsentligt till det system de har kommit överens om. I praktiskt spel händer det dock ofta att bridgespelare glömmer bort sitt system eller helt enkelt bjuder fel ... och därför är budgivningen det svåra och charmiga momentet i bridge. Det finns mycket mera att säga om bridge, men passar inte riktigt här på SO.

Jag började spela bridge 1974 då jag gick en nybörjarkurs. Jag spelar fortfarande bridge och det är ett spel som har har stora likheter med schack, man lär sig aldrig att behärska spelet på det sätt man önskar. Det finns hela tiden nya saker att lära sig.

sture_lindberg
Medlem
#14 Skrivet: 29 Mar 2011 17:07

Citerar: Urban_II, #13:
Sedan är det så att i bridge har varje spelare rätt att avvika från sitt system och bjuda ett bud som lurar motståndarna.

Jag undrar lite på vilken nivå detta är tillåtet..I alla fall INTE i SM där jag har spelat.

Kleimark
#15 Skrivet: 29 Mar 2011 17:13

Det bästa är nog att inte ha ett system, då slipper man att avslöja något.

ChessDevil
Medlem
#16 Skrivet: 29 Mar 2011 17:23

Ska man påtala det uppenbara så är det väl att diskussionen nu handlar om bridge vilket är lite långt från trådens ämne. Tbx till schacket tack!! Säger jag som inte kan något alls om bridge.

sture_lindberg
Medlem
#17 Skrivet: 29 Mar 2011 18:35

Citerar: Kleimark, #15:
Det bästa är nog att inte ha ett system, då slipper man att avslöja något.

Måste bara säga en sak till om bridge..du MÅSTE ha ett system du spelar efter..

Carzo
Medlem
#18 Skrivet: 29 Mar 2011 18:46 - Redigerad av: Carzo

Citerar: sture_lindberg, #17:
du MÅSTE ha ett system du spelar efter..

Med tillägget - gäller tävlingsspel... En hemtrevlig robbert kan ju vara ganska fritt spelad - med de i grunden enkla regler som gäller i bridge.
Det finns en rätt rolig scen i en tidig Bröderna Marx film - Muntra Musikanter - där det förekommer en närmast surrealistisk budgivning. De två professionella korthajarna Chico (han var det också i verkligheten) och Harpo spelar mot ett par äldre högreståndsdamer. Ett av filmhistoriens roligaste och absolut mest skruvade bridgepartier.
Och betr. #16: Visst - back to chess (men jag kunde inte låta bli att unna mig denna kulturella avvikning)!

sture_lindberg
Medlem
#19 Skrivet: 29 Mar 2011 18:48

Citerar: Carzo, #18:
Med tillägget - gäller tävlingsspel...

Jo jag trodde det var tävlingsbridge vi snackade om..

knightrider
Moderator
#20 Skrivet: 29 Mar 2011 20:32

Citerar: sture_lindberg, #9:
Där är det ju vissa system (konversation)

Konvention....konversation är något annat.

sture_lindberg
Medlem
#21 Skrivet: 29 Mar 2011 20:59

Konvention så klart ..sorry skrev fel..
Men rätt i sak !

sture_lindberg
Medlem
#22 Skrivet: 10 Apr 2011 19:17

man får alltså inte "lura" motståndarparet i bridge.Utan måste hålla sej till sin fastställda konvention..Helt klart är det så..

Kleimark
#23 Skrivet: 10 Apr 2011 19:25

Vad händer om man gör det ändå?

sture_lindberg
Medlem
#24 Skrivet: 10 Apr 2011 19:31 - Redigerad av: sture_lindberg

OM motståndarna protesterar till domaren så blir det minuspoäng på"brickan ".En bricka är dom 13 kort per man , som man spelar med just för tillfället.

Daffyd
Medlem
#25 Skrivet: 12 Apr 2011 20:23

Citerar: tottestankovich, #12:
Skulle vara intressant att se en bra öppning som, av duktiga spelare, inte är utforskad. Hittar du en sådan så tuta o kör

Jag är inte aktiv närschacksspelare men har varit det. Då spelade jag ibland 1. a3 mot spelare som jag misstänkte skulle döma ut det och därmed kanske bli oförsiktiga.

___o0o___
Medlem
#26 Skrivet: 12 Apr 2011 20:32

Citerar: tottestankovich, #12:

En sådan finns förmodligen inte ,, enbart varianter på djupet.

tottestankovich
Medlem
#27 Skrivet: 12 Apr 2011 20:35

Precis..

tottestankovich
Medlem
#28 Skrivet: 12 Apr 2011 20:39 - Redigerad av: tottestankovich

Citerar: ___o0o___, #26:
En sådan finns förmodligen inte ,, enbart varianter på djupet.

Nä, det var det som var min poäng.

minnesluckan
Medlem
#29 Skrivet: 13 Apr 2011 14:00

Schack är ju ett oändlighets-spel. Bara det att vit i sitt 1:a drag har 20 stycken att välja mellan säger mig att allt kan inte vara utforskat!? Fast 1.f3 e5 2. g4 är inte att rekomendera!!

NiHaoo
Medlem
#30 Skrivet: 13 Apr 2011 16:35

f3 kan vara ett bra drag om svart spelar f6

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!