Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Ojdå, jag har förlorat. Vad ska jag göra nu då? Ett bra tips - GE UPP!!
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Författare Meddelande
karpov_jr
Medlem
#181 Skrivet: 24 Maj 2011 20:51

Dags att ge upp...? Frågan har ett självklart svar. Vad händer om jag blockerar denna användare - spelet är fortfarande igång då va? Funderar på att förvandla alla bönderna till hästar... för i stallet är de i alla fall inte... kanske inte fått mat på länge?!

NiHaoo
Medlem
#182 Skrivet: 24 Maj 2011 20:58

Hästar och bönder

lillpysen
Medlem
#183 Skrivet: 25 Maj 2011 01:14

Det är också en viss konst att försöka spela på patt ...

(Patt fall - kallat)

Kleimark
#184 Skrivet: 25 Maj 2011 01:15

Citerar: karpov_jr, #181:
Vad händer om jag blockerar denna användare - spelet är fortfarande igång då va?

Ja.
Det finns ingen anledning att blockera en sportslig spelare.

vilhelm
Medlem
#185 Skrivet: 25 Maj 2011 01:26

jag undrar numer varför ska man brusa upp för att inte någon ger upp en hopplös ställning?Vilket än motivet är..man måste ju ta i beaktning att vederbörande helt enkelt inte förstår(kan gälla båda sidor)..eller lever på hoppet,,jag spelar själv ett mot kullberg som jag satsat allt i en plan..jag vill gärna spela ut den fast jag står hopplöst till..som dock är självförvållat...alltså med en medvetenhet pga av svart(hoppas inte kula läser detta)

Kullberg
Medlem
#186 Skrivet: 25 Maj 2011 01:29

Det partiet hade inte jag heller gett upp Ville, ställningen har varit otroligt komplex hela tiden så spela på du. men i ett annat har jag spelat med dam mot kung ett tag och det är ju inte så djävla roligt...

Kleimark
#187 Skrivet: 25 Maj 2011 01:31

Tja, jag tror att du gör annat än att sitta framför datorn och vänta på att motståndaren skall dra.

Kullberg
Medlem
#188 Skrivet: 25 Maj 2011 01:35

Nej jag bryr mig inte om folk vill plåga sig i dagar med att se dessa hemska ställningar de fått, jag bara konstaterar att det inte är roligt. Mycket roligare om folk visar lite schackvett.

Kleimark
#189 Skrivet: 25 Maj 2011 01:38

Jo. Det är sant.

vilhelm
Medlem
#190 Skrivet: 25 Maj 2011 01:55

Citerar: Kullberg, #186:
men i ett annat har jag spelat med dam mot kung ett tag och det är ju inte så djävla roligt...

med tanke på din kompetens eller rating så är det väl inget blåbär du mött? jobbigt! snudd på ärekränk! jag lovar! när jag är utom all räddning så ger jag upp

Kullberg
Medlem
#191 Skrivet: 25 Maj 2011 02:03

Kul grej du kom upp med men det ringde lite för många varningsignaler när du bara ställde tornet i slag.
Citerar: vilhelm, #190:
så är det väl inget blåbär du mött

Nej det är det som är lite underligt, spelare på 3k rating som inte ger upp. Men man får ta det som lite menatl träning, och tänka på att jag får i alla fall klicka fram ett vinstparti varje gång ett nytt menlöst drag ska göras.

vilhelm
Medlem
#192 Skrivet: 25 Maj 2011 02:08

Citerar: Kullberg, #191:
Kul grej du kom upp med men det ringde lite för många varningsignaler när du bara ställde tornet i slag.

ofan! har jag ställt tornet i slag?

Kullberg
Medlem
#193 Skrivet: 25 Maj 2011 02:15

ahaha

karpov_jr
Medlem
#194 Skrivet: 25 Maj 2011 10:18

Citerar: Kleimark, #184:
Ja.
Det finns ingen anledning att blockera en sportslig spelare.

Ledsen, men i min värld finns inte begreppet sportslighet i de här situationerna, möjligen att jag kanske uppvisar viss grad av brist på mogenhet (läs tålamod) vid dessa typer av situationer, men jag tycker handlingen i sig att inte ge upp vid ett sådant materialövertag är bisarr eller med andra ord en akt av desperation och respektlöshet.

Frågan är om jag skulle betraktas som osportslig om jag hade mumsat upp alla pjäser och låtit hans kung vandra på några rutor och förvandlat bönderna till hästar och sedan börjat dansen mot schackmatt... när man vill avancera i stegen så känns det ju frustrerande att tiden går vid sådana här tillfällen... jag kan inte bara förstå vad som driver en spelare att fortsätta spela i sådana här tillfällen. Det finns inte i min begreppsvärld.

Att jag blir irriterad själv är ju något att också bli irriterad på... brist på tålamod är ingen tillgång i schack rent generellt, så jag får väl ta det här som mental träning - men min inställning till det här förfaringssättet kvarstår dock.

Och naturligtvis finns det en anledning att blockera en spelare som JAG anser osportslig, så att jag slipper utstå detta nästa gång. Att motspelaren kan sägas ha sin fulla rätt att fullfölja partiet i vilka positioner än det må gälla går väl inte att neka, men man skall skilja på rättighet och gentlemannaskap. Ja just det, det börjar ju bli mindre och mindre av sådant i samhället idag.

Tjing! Nån som vet några kurser i tålamod?

karpov_jr
Medlem
#195 Skrivet: 25 Maj 2011 10:45

Mina kommentarer kanske helt enkelt är tecken på frustration och borde kanske endast ha flinat för mig själv och skakat på huvudet åt det hela. Att använda min energi till något annat än att låta denna företeelse ta upp min tid. Jag är inte där ännu, men strävar efter att komma dit.

Kullberg
Medlem
#196 Skrivet: 25 Maj 2011 11:12

Citerar: karpov_jr, #194:
Tjing! Nån som vet några kurser i tålamod?

Här är ju ettt ypperligt tillfälle att träna tålamodet. Det enda man behöver göra är att försöka att inte hetsa upp sig och lägga onödig energi på saker man ändå inte kan styra över. Du kommer i din schackkarriär stöta på en mängd spelare som inte ger upp när de bör, vad du än säger och vad du än gör kommer inte att förändra detta faktum så lägg energin på något annat. Sen när partiet är färdigspelat kan du lugnt och med ett leende på läpparna gå in och blockera motståndaren

karpov_jr
Medlem
#197 Skrivet: 25 Maj 2011 11:22

Hm helt rätt och jag var ju inne på det i inlägget ovan. Det finns annat att lägga energin på, and yes jag hade faktiskt ett leende då jag använde blockeringsfunktionen.

Som moderator kanske du vet hur det fungerar, alltså om jag blockerat en person och så har jag anmält mig till en turnering vad sker då - hoppar jag ur turneringen per automatik då eller åsidosätts blockeringen då?

Kleimark
#198 Skrivet: 25 Maj 2011 11:23

Citerar: karpov_jr, #197:
Som moderator kanske du vet hur det fungerar, alltså om jag blockerat en person och så har jag anmält mig till en turnering vad sker då - hoppar jag ur turneringen per automatik då eller åsidosätts blockeringen då?

Blockeringsfunktionen gäller endast kommunikation med användaren som du har blockerat.

mattias
Medlem
#199 Skrivet: 25 Maj 2011 11:24

Det händer ingenting tyvärr. Det enda du blockerar är ju meddelandefunktionen så att vederbörande inte kan skicka spam och dylikt till din brevlåda.

Kullberg
Medlem
#200 Skrivet: 25 Maj 2011 11:31

Det är just för att turniringssystem och stegen hade ballat ur fullständugt om folk börjat blockera varandra. Om dessa personer skulle dyka upp i en turnering eller i stegen ta det då som att det är dags för lite mental träning

sture_lindberg
Medlem
#201 Skrivet: 25 Maj 2011 12:09

Citerar: Kullberg, #188:
Nej jag bryr mig inte om folk vill plåga sig i dagar med att se dessa hemska ställningar de fått, jag bara konstaterar att det inte är roligt. Mycket roligare om folk visar lite schackvett.

--Just för att sånt här ovett i schack förekommer så har jag startat min turneringserie "Vi som ger upp efter damförlust".
I den deltager endast sportsliga spelare som har vett att ge upp i tid.

botes
Medlem
#202 Skrivet: 26 Maj 2011 06:58

Alltså mötte en *kille* för flera år sedan dock och sparade inte partiet...men iaf så *satte* han bort sin dam ganska snart till priset av en löpare och springare från mig...sedan började en lustiger dans jag blev totalt utskåpad och det slöt med att han satte in en total löpar och springaratack och jag blev totalkrossad , så jag kan inte hålla med om att man bör ge upp vid damförlust .

karpov_jr
Medlem
#203 Skrivet: 26 Maj 2011 09:03

Njae, sanningen är väl inte så enkel att automatiskt ge upp vid damförlust, men vid vissa ställningar börjar åtminstone jag fundera på vad som rör sig i motståndarens huvud om man t.ex. har D T Bx6 mot L Bx4 och en kung som är ute på stäppens vidder fortfarande "kämpar?!" vidare. Visst hoppet är det sista som överger människan sägs det. (<- Notera mitt flin; jag övar på mitt tålamod. )

krokofant
Medlem
#204 Skrivet: 26 Maj 2011 21:38

en gång spelade jag stupfull efter en heldag på Ålandsfärjan mot en spelare i Wasa SK. Jag satte bort två torn men min motståndare var lika full han. Han satte bort dam. det blev remi tillslut.

vilhelm
Medlem
#205 Skrivet: 26 Maj 2011 21:41

Citerar: krokofant, #204:
en gång spelade jag stupfull efter en heldag på Ålandsfärjan mot en spelare i Wasa SK. Jag satte bort två torn men min motståndare var lika full han. Han satte bort dam. det blev remi tillslut.

...jo jag tackar jag!!!

sture_lindberg
Medlem
#206 Skrivet: 26 Maj 2011 23:04 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: karpov_jr, #203:
Njae, sanningen är väl inte så enkel att automatiskt ge upp vid damförlust,

Turneringen kallas mest så symboliskt.Vad jag menar är att man kan ge upp då man inser att man är förlorad och är helt chanslös ..

vilhelm
Medlem
#207 Skrivet: 26 Maj 2011 23:33 - Redigerad av: vilhelm

Citerar: sture_lindberg, #206:
Vad jag menar är att man kan ge upp då man inser att man är förlorad och är helt chanslös ..

ok..men man måste vara konsekvent! kollade i partibasen när du själv vart pulvriserad av mig o låg pjäs under..men du gav inte upp???? ja ok då du gav upp..men det dröjjde fan!

sture_lindberg
Medlem
#208 Skrivet: 26 Maj 2011 23:41

Kollat på detta parti nu .Jag gav upp 7 drag efter pjäsförlusten ..så vad då dröjde?

vilhelm
Medlem
#209 Skrivet: 26 Maj 2011 23:52

Citerar: sture_lindberg, #208:
..så vad då dröjde?

ja du ser!

sture_lindberg
Medlem
#210 Skrivet: 26 Maj 2011 23:59

Hade ju fortfarande taktiska chanser även efter pjäsförlusten. Jag snackar om att ge upp när man är helt CHANSLÖS.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!