Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Ojdå, jag har förlorat. Vad ska jag göra nu då? Ett bra tips - GE UPP!!
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#151 Skrivet: 28 Mar 2011 22:42 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: sture_lindberg, #149:
vi som FÖLJER DESSA LAGAR tycker dom är osportsliga och okunniga..Så är det..

för att förtydliga..

1984orwell
Medlem
#152 Skrivet: 28 Mar 2011 22:56

Citerar: sture_lindberg, #151:
Citerar: sture_lindberg, #149:
vi som FÖLJER DESSA LAGAR tycker dom är osportsliga och okunniga..Så är det..

Men när är man "osportslig" i schack? Frågan är svår att besvara. Om ett fotbollslag ligger under med 8-0 så fortsätter man att spela ändå... Jag är med på att det kan vara irriterande om en schackspelare vägrar att ge upp trots att allt hopp är ute, men det är ju trots allt tillåtet att fortsätta om man vill. Så frågan blir hängande i luften: när exakt blir man en osportslig schackspelare?

sture_lindberg
Medlem
#153 Skrivet: 28 Mar 2011 23:02 - Redigerad av: sture_lindberg

Vi VET nu att det är tillåtet att fortsätta spela. Knappast detta frågan handlar om dock. Läs inlägg 149 en gång till så förstår du.

Kleimark
#154 Skrivet: 28 Mar 2011 23:04

Fast den senaste frågan är när man blir osportslig enligt ditt sätt att se på "reglerna".

storalf
Medlem
#155 Skrivet: 28 Mar 2011 23:05

Det går ju att utläsa av namnet på tråden att ts menar när spelar i underläge VET att han har förlorat, så snacket om att spelaren med övertag kan göra misstag hör inte hemma i den här tråden.

sture_lindberg
Medlem
#156 Skrivet: 28 Mar 2011 23:09

Citerar: Kleimark, #154:
Fast den senaste frågan är när man blir osportslig enligt ditt sätt att se på "reglerna".

Jag har nog skrivet det redan några gånger varför det är osportsligt :men jag tar det igen då :man slösar med motståndarens tid i onödan..och det är både osportsligt och onödigt..

Kleimark
#157 Skrivet: 28 Mar 2011 23:11

hmmm...Läs gärna frågan en gång till.

sture_lindberg
Medlem
#158 Skrivet: 28 Mar 2011 23:12 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: sture_lindberg, #74:
Just det och det är denna praxis som vi talar om. Om man anser sej ha minsta chans för dom/den förlorade pjäserna /pjäsen så ger man naturligtvis inte upp.
Ganska självklart...Men att sitta och harva och hoppas på mirakel eller att motståndaren ska få hjärnsläpp är det som vi beklagar att vissa tar sej för. Både osportsligt och slöseri med både sin egen och motståndarens tid.. Sen spelar det ingen roll alls att några här tycker det är tillåtet. Inte DET som det är frågan om..

Redan här skriver jag om vad som är osportsligt--Läser du inte vad som skrivs Kleimark ?

Kleimark
#159 Skrivet: 28 Mar 2011 23:13

Jo det gör jag, men det var inte jag som ställde frågan.

sture_lindberg
Medlem
#160 Skrivet: 28 Mar 2011 23:16

Citerar: Kleimark, #154:

Citerar: Kleimark, #159:
Jo det gör jag, men det var inte jag som ställde frågan.

nähä ????? Klockan början nog bli rätt mycket..Håller du med ??

Kleimark
#161 Skrivet: 28 Mar 2011 23:17 - Redigerad av: Kleimark

Citerar: 1984orwell, #152:
Så frågan blir hängande i luften: när exakt blir man en osportslig schackspelare?

Med andra ord inte min fråga.

sture_lindberg
Medlem
#162 Skrivet: 28 Mar 2011 23:20

154# och 159# var var det då ?

Kleimark
#163 Skrivet: 28 Mar 2011 23:21

Där avsåg jag 1984orwells fråga. Det trodde jag att du förstod.

sture_lindberg
Medlem
#164 Skrivet: 28 Mar 2011 23:24

men vad ville du med dessa inlägg? ville du att jag eller HAN skulle svara ?

Kleimark
#165 Skrivet: 28 Mar 2011 23:25

Det var ju han som ställde frågan. Jag skrev bara att det var den senaste frågan. Vem som vill kan svara på den, men du verkar vara på hugget.

sture_lindberg
Medlem
#166 Skrivet: 28 Mar 2011 23:28

Och jag har ju redan svarat på detta..men jag tar det en sista gång så både Orvell och du hänger med :

ote=stur
e_lindberg, #158:]Citerar: sture_lindberg, #74:
Just det och det är denna praxis som vi talar om. Om man anser sej ha minsta chans för dom/den förlorade pjäserna /pjäsen så ger man naturligtvis inte upp.
Ganska självklart...Men att sitta och harva och hoppas på mirakel eller att motståndaren ska få hjärnsläpp är det som vi beklagar att vissa tar sej för. Både osportsligt och slöseri med både sin egen och motståndarens tid.. Sen spelar det ingen roll alls att några här tycker det är tillåtet. Inte DET som det är frågan om..[/quote]
:

mattias
Medlem
#167 Skrivet: 29 Mar 2011 08:26

Finns det inga moderatorer här?

CAQUELAQ
Medlem
#168 Skrivet: 29 Mar 2011 08:28 - Redigerad av: CAQUELAQ

Citerar: sture_lindberg, #166:
Ganska självklart...Men att sitta och harva och hoppas på mirakel eller att motståndaren ska få hjärnsläpp är det som vi beklagar att vissa tar sej för. Både osportsligt och slöseri med både sin egen och motståndarens tid..

Om man är så pass erfaren och kunnig att man ser att ställningen är hopplöst förlorad, så är det inte osportsligt att kämpa till slutet, men det är god schacksed i närspel att ge spelet förlorat hellre än att sega på. Men detta är ingen regel och inget absolut måste.

Det är en annan sak om man är nybörjare och mindre kunnig - där får man ha tolerans.

Men det finns oxå en annan aspekt - man vill slutföra partiet för att studera motståndaren och lära sig hur man går till väga i en dylik situation. Genom att låta sin motståndare slutföra sitt angrepp till slutet får man kunskaper i slutspelspositioner.

Här på sO tycker jag inte man kan kräva att man ger upp i förlorad ställning. Jag gör det iåförsäj, och det är bra om andra gör det. Men till syvende og sidst så är det upp till var och en att spela sitt spel - en absolut sanning finns inte. Och om man spelat mot en "till sista andetaget"-spelare en gång, då möter man helt enkelt inte den spelaren igen, och det är inget problem längre.

KidCurry
Medlem
#169 Skrivet: 29 Mar 2011 10:04

Man spelar väl tills det inte är roligt längre. När den punkten infaller måste vara olika från gång till gång och från spelare till spelare. Ibland kan det vara så knäckande att göra ett dåligt drag i ett parti som varit ok tidigare att jag vill ge upp direkt för att komma över det fortare. I ett annat parti kan det vara skoj att se hur länge man kan prestera motstånd trots materiellt underläge. Men när allt motspel är borta, då är det inte roligt längre tycker i alla fall jag.
Givetvis finns det etikettsregler bland tävlingsspelare. Det tycker jag inte den som spelar på sO för nöjes skull behöver bry sig så mycket om.

mattias
Medlem
#170 Skrivet: 29 Mar 2011 10:51

Jag gav nyss upp ett parti i drag 11.
Det var inte ett dugg skoj

KidCurry
Medlem
#171 Skrivet: 29 Mar 2011 10:58

Då förstår jag att du gav upp.

sture_lindberg
Medlem
#172 Skrivet: 29 Mar 2011 12:59

Citerar: KidCurry, #169:
Men när allt motspel är borta, då är det inte roligt längre tycker i alla fall jag.

Nej då är det dags att ge upp och tacka för partiet.Så spar man tid både för sej själv och för motståndaren..

mackobae
Medlem
#173 Skrivet: 29 Mar 2011 17:28

Osportsligt är enligt mig att skapa egna regler och lagar. Ett i sig mer eller mindre stort problem. Drygt och osportsligt.

mattias
Medlem
#174 Skrivet: 29 Mar 2011 17:35

Citerar: mackobae, #173:
Osportsligt är enligt mig att skapa egna regler och lagar. Ett i sig mer eller mindre stort problem. Drygt och osportsligt.

Nämen Macky! Sådär får man inte säga! Det blir två tempos avdrag i nästa slutspel.

1984orwell
Medlem
#175 Skrivet: 29 Mar 2011 18:22

Sture Lindbergs resonemang är i grunden helt okej, men jag är tveksam till att använda en term som "osportslig" på en site som SO. Däremot om man spelar "live" och om motståndaren försöker psyka mig genom att dra på en rökare eller hosta över brädet, då tycker jag verkligen att en sådan term är befogad.

sture_lindberg
Medlem
#176 Skrivet: 29 Mar 2011 18:30

Citerar: 1984orwell, #175:
använda en term som "osportslig" på en site som SO

Jo jag vet att jag har en förmåga att säga rent ut...Får kanske börja att linda in mina ord mera i bomull som många andra..

karpov_jr
Medlem
#177 Skrivet: 30 Mar 2011 00:12

Lirade i en turnering för länge länge sedan där det var en lirare (var nog rätt gammal) som luktade allt annat än gott... det partiet var ett riktigt motionspass hehehe - man var uppe rätt mycket och gick och tittade på andras partier heheheh - hade det varit på sin plats att dyka upp med en klädnypa för näsan? Hade det varit osportsligt? Eller kanske skyddsmask... vad är det som gäller för utstyrsel när man lirar schack egentligen?

mattias
Medlem
#178 Skrivet: 30 Mar 2011 00:23

Om han medvetet luktade illa så skulle jag nog kalla det osportsligt.

sture_lindberg
Medlem
#179 Skrivet: 30 Mar 2011 12:40

Finns inga regler för hur man får lukta..men det gäller väll både när det gäller kroppshygien OCH när man är hopplöst förlorad att tänka på det sportsliga.Alltså att inte lukta för jävligt och att ge upp i tid

mackobae
Medlem
#180 Skrivet: 30 Mar 2011 12:48

Mattias, du tillåter ju aldrig slutspel ändå.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!