Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Ojdå, jag har förlorat. Vad ska jag göra nu då? Ett bra tips - GE UPP!!
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Författare Meddelande
___o0o___
Medlem
#121 Skrivet: 27 Mar 2011 16:22

Jag tycker det är helt självklart att man ger upp och tackar för partiet när man inser att partiet är förlorat.

Man kan tänka sig att att vissa spelare (ofta nybörjare) vill se och lära sig hur själva mattställningen går till. I så fall kommunicerar man om detta.

I det stora hela tycker jag det fungerar ganska bra här på SO. Det är enbart ett fåtal spelare som "gnetar på in i det sista" och "retas" med utnyttjande av maximal betänketid mm. Dessa spelare ligger förstås på min personliga (och säkert många andras) "svarta lista" , så slipper man möta dessa mer.

sture_lindberg
Medlem
#122 Skrivet: 27 Mar 2011 16:24

Håller med helt

SchackDemon
Medlem
#123 Skrivet: 28 Mar 2011 11:53

sture_lindberg
Medlem
#124 Skrivet: 28 Mar 2011 14:10

Så vi kan nog sammanfatta det hela nu..är man nybörjare så är man ursäktad att man inte ger upp i förlorade ställningar..annars inte.

mackobae
Medlem
#125 Skrivet: 28 Mar 2011 14:20

Min poäng, Sture, är att du inte kan döma någon för att han eller hon inte ger upp när du tycker.
Jag brukar ge upp, inte minst för att det suger att spela hopplösa ställningar.

sture_lindberg
Medlem
#126 Skrivet: 28 Mar 2011 14:26

Ingen som dömmer någon--Jag bara sammanfattar i inlägg 124.

mackobae
Medlem
#127 Skrivet: 28 Mar 2011 14:50

Att säga att man inte är ursäktad läser jag som att döma någon.
Det tycker jag är fånigt.

sture_lindberg
Medlem
#128 Skrivet: 28 Mar 2011 15:12

Vi kan säga så här då..Att man BORDE veta bättre om man inte är ren nybörjare..Ursäkta mitt förra ordval om du inte anser det passar.

minnesluckan
Medlem
#129 Skrivet: 28 Mar 2011 15:13

Citerar: lillpysen, #79:
Det är aldrig för sent att ge upp ...

Jag märkte det i vårat parti, vad tog det? 84 drag eller!

Rovlund
Medlem
#130 Skrivet: 28 Mar 2011 15:16

Estetiskt tilltalande slutställning!

sture_lindberg
Medlem
#131 Skrivet: 28 Mar 2011 15:17

Citerar: minnesluckan, #129:
vad tog det? 84 drag elle

Ända till drag 76 fanns det ju spel hur som haver--DÅ ska man INTE ge upp !!

minnesluckan
Medlem
#132 Skrivet: 28 Mar 2011 15:45

Precis det jag menar!

sture_lindberg
Medlem
#133 Skrivet: 28 Mar 2011 15:50

Jo men som förut skrivits så är det ju lite skillnad att spela ett långt parti som man har lite chans i ända till drag 76.Än att sitta och spela i HELT förlorade ställningar när man är helt CHANSLÖS. Så JAG menar !

Rovlund
Medlem
#134 Skrivet: 28 Mar 2011 15:57 - Redigerad av: Rovlund

Fast då kan man ju fortsätta med ensam kung mot kung+dam, för det finns en chans att motståndaren sätter en patt, och då har man ju räddat en halva.

sture_lindberg
Medlem
#135 Skrivet: 28 Mar 2011 16:29

Jo så klart det finns chans på patt..Och lika bra att köpa några trisslotter också.Man KAN ju råka vinna

mackobae
Medlem
#136 Skrivet: 28 Mar 2011 16:31

Ett parti ur serien säsongen 2010-2011, division 3. Min lagmedlem satt med kungen kvar, motståndaren skjöt som spjut med dam och ett par löparen och häst mot kungen. Spelet fortsatte. "Kan ju bli patt" sade min lagmedlem.

sture_lindberg
Medlem
#137 Skrivet: 28 Mar 2011 16:33

Citerar: mackobae, #136:
Spelet fortsatte. "Kan ju bli patt" sade min lagmedlem.

Hur gick det då?

Kleimark
#138 Skrivet: 28 Mar 2011 16:45

Citerar: mackobae, #136:
Spelet fortsatte. "Kan ju bli patt" sade min lagmedlem.

Så får man naturligtvis inte göra.

Carzo
Medlem
#139 Skrivet: 28 Mar 2011 17:10

Citerar: Rovlund, #134:
Fast då kan man ju fortsätta med ensam kung mot kung+dam, för det finns en chans att motståndaren sätter en patt, och då har man ju räddat en halva.

Sådant händer förvisso, ehuru sällan, kan man anta. MEN - i ivern och lyckan av att äntligen avsluta partiet med att effektfullt sätta matt, efter att först rensat brädet från vits övriga pjäser utom kung, så klantade här svart till det ordentligt och lyckades försätta pjäserna i denna ställning:
Vit kung a2 - svart kung c1, svart dam c3
Vit vid draget - patt!
Om någon säger att "sådant kan inte hända på Mästarnivå" så kan man ju påpeka att även mästare är behäftade med svagheter. Hybris över att ha lyckats rensa ut alla vits pjäser kan ge hjärnsläpp. Så det där med att ge upp kan man kanske inte bedöma generellt - allt beror ju av omständigheterna och till syvende o sist på eget omdöme (och ibland tvivel på motspelarens dito).

Carzo
Medlem
#140 Skrivet: 28 Mar 2011 17:30 - Redigerad av: Carzo

Över en viss nivå, rutinerade spelare emellan, är det alldeles säkert så att partiet - om inte remi - har slutat med att någon givit upp. Det är kutym, praxis och vedertaget. Men å andra sidan kan det ju betraktas som aningen "buffelaktigt" och otillbörligt psykande att otåligt sucka, och stirra stint på sin motspelare med ett ansiktsuttryck av: "Varför ger du inte upp, din dj-l"??
Läste nånstans att Dr Aljechin, på sin tid, kunde vara sådan vid spelbrädet. Även solen har sina fläckar (om det nu är sant).

mattias
Medlem
#141 Skrivet: 28 Mar 2011 17:50

Citerar: Kleimark, #138:
Så får man naturligtvis inte göra.

Jodå, det får man allt.

W.alekhine
Medlem
#142 Skrivet: 28 Mar 2011 18:07

I SM 2010 hade min motståndare två bönder mer i slutspelet och hans kung var framför bönderna och partiet var förlorat för min del (Kung och 6 bönder på a,b,c,d,f och g [kungen framför b bonden] mot kung och 4 bönder på c,f,g och h [min svarta kung på c8] )
Jag gav inte upp. jag vann.

sture_lindberg
Medlem
#143 Skrivet: 28 Mar 2011 18:30

Då måste han varit riktig dålig i slutspel- eller också måste han varit i svår tidsnöd.

mackobae
Medlem
#144 Skrivet: 28 Mar 2011 18:44

Men w.alekhine. han FICK inte spela vidare. Det var ju förlust.
jag hoppas ni tog honom i örat ordentligt.

Min lagmedlem förlorade till slut. Men han försökte. Klapp på axeln för det.

Tål man inte att motståndaren fortsätter spela schack kanske det är läge att satsa på något annat?

sture_lindberg
Medlem
#145 Skrivet: 28 Mar 2011 18:52 - Redigerad av: sture_lindberg

Klart man TÅL det...Men man tycker det är skämmigt för den spelarens egen skull bara..man kan ju undra om den som inte ger upp borde satsa på något annat kanske. Men han var väl nybörjare kan tänka..och DÅ är det helt ok om man inte förstår bättre...

storalf
Medlem
#146 Skrivet: 28 Mar 2011 22:13

Håller med dig till 100% Sture.

mackobae
Medlem
#147 Skrivet: 28 Mar 2011 22:29

Inte fel att emellanåt syna sin motståndare: Ok, du har vinstställning, men klarar du av att vinna?
Förstår inte hur det att en spelare fortsätter partiet om han inte är matt kan engagera så? Tycker det luktar lite überwisser faktiskt.
Det finns inte bara dåliga förlorare, det finns dåliga vinnare också. En smula ödmjukhet skadar faktiskt inte.
Ett parti är faktiskt inte förlorat förrän det är schack och matt. På amatörnivå brukar partier bölja både fram och åter. En gaffel är exempelvis oerhört lätt att åka på. Mycket kan hända.

Jag hävdar med bestämdhet att alla har rätt att fortsätta spela om de så vill. Sen får ställningen vara hur hopplös som helst.

karpov_jr
Medlem
#148 Skrivet: 28 Mar 2011 22:33

Mat tycker jag om, men gaffel vet jag inte vad det är - måste vara en indikation på min amatörmässighet (finns det ordet?)... Som amatör tycker jag att det i alla fall känns konstigt att gneta på när man ligger under ett par pjäser... och det bara blir värre och värre... jag tycker man kan lägga den tiden på ett nytt parti - nya tag...

sture_lindberg
Medlem
#149 Skrivet: 28 Mar 2011 22:36

Alla får spela så länge de vill..Så är reglerna..
Men det finns något inom schacket,så kallade oskrivna lagar.
Och en oskriven "lag" är just detta:Ge upp när ställningen är totalt förlorad. Finns nybörjare och andra som vare sej kan eller beaktar dessa "lagar.
Och dom får ju finna sej i att vi som följer dessa lagar tycker dom är osportsliga och okunniga..Så är det..

Kleimark
#150 Skrivet: 28 Mar 2011 22:37

Det är inte osportsligt!

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!