Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Ojdå, jag har förlorat. Vad ska jag göra nu då? Ett bra tips - GE UPP!!
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Författare Meddelande
vpaavola
Medlem
#91 Skrivet: 24 Mar 2011 00:32

Finns det en regel att du kan ge upp hur som helst i schack?

storalf
Medlem
#92 Skrivet: 24 Mar 2011 00:35

Vet inte om du försöker märka ord men vi kan nog vara överens om att möjligheten att ge upp finns i schack. Du kan däremot inte bara ge upp i en fotbollsmatch utan då blir det wo.

vpaavola
Medlem
#93 Skrivet: 24 Mar 2011 00:52

Jag strider inte mot dig eller mot möjligheten att ge upp. Som sagt, jag tröttnar själv när jag ligger rejält under. Jag reagerar mot inställningen mot dom dom som vill spela partiet till slut, till matt. Det finns ju ingen regel att du måste ge upp när du ligger under. I sportens, och även spelets, ursprungliga ideal fanns det vinnare och förlorare men såna som gav upp , räknades inte som sportsmän.

sture_lindberg
Medlem
#94 Skrivet: 24 Mar 2011 08:12

Citerar: vpaavola, #93:
spelets, ursprungliga ideal fanns det vinnare och förlorare men såna som gav upp , räknades inte som sportsmän.

Precis just vad som gäller i schack..man är SPORTSLIG om man ger upp då inga utsikter finns längre i partiet.

wildman
Medlem
#95 Skrivet: 24 Mar 2011 17:19

Jag tycker det är litet dålig stil om man inte ger upp utan låtsas att man förlorar på tid.......Jag mötte nyss bajens och hade torn,löpare och två bönder mer men istället för att han schysst ger upp fick jag vänta sju dagar på att vinna partiet på tid.

storalf
Medlem
#96 Skrivet: 24 Mar 2011 18:11 - Redigerad av: storalf

Det är ett sjukligt beteende att göra som din motståndare wildman. Vissa tål inte att förlora helt enkelt.

NiHaoo
Medlem
#97 Skrivet: 25 Mar 2011 18:54

wildman, så gör man inte!!

L55-60
Medlem
#98 Skrivet: 25 Mar 2011 22:58

Att det alltid ska vara svårt för vissa och respektera vad andra vill göra! Låt folk spela som de vill, annars behöver vi ju inte spela överhuvudtaget!

sture_lindberg
Medlem
#99 Skrivet: 25 Mar 2011 23:10

Förvisso ska alla få spela som dom vill. Men det hindrar ju inte att man bör tänka på att vara sportslig.Och då inte sitta och harva om man ligger under så mycket, att man inte har den minsta chans.Då är det nog bättre att ge upp partiet och ta nya tag.

1984orwell
Medlem
#100 Skrivet: 25 Mar 2011 23:40

Å andra sidan så kan ju faktiskt den som har ett materiellt övertag begå ett misstag. Men såklart är den aktuella ställningen avgörande. Som man säger i fotboll: man ska inte ge upp förrän domarn blåser av matchen.

sture_lindberg
Medlem
#101 Skrivet: 26 Mar 2011 00:12

Sitta o hoppas att motståndaren ska få hjärnsläpp och begå "misstag" är kanske inte det sportsligaste man kan göra.Jag pratar nu inte om att någon har lite matriellt övertag.Utan att man är helt chanslös....

Kleimark
#102 Skrivet: 26 Mar 2011 00:13

Förklara gärna varför du anser att detta är osportsligt.

sture_lindberg
Medlem
#103 Skrivet: 26 Mar 2011 00:14

Det största skälet är ju att man slösar med motståndarens tid.

JKnight
Medlem
#104 Skrivet: 26 Mar 2011 00:15

En fråga bara, varför spelar man schack om man har bråttom? Schack är inte hårdrock precis.

Kleimark
#105 Skrivet: 26 Mar 2011 00:15 - Redigerad av: Kleimark

Citerar: sture_lindberg, #103:
Det största skälet är ju att man slösar med motståndarens tid.

Snälla nån. Om du inte har bättre argument, så är det föga övertygande.

sture_lindberg
Medlem
#106 Skrivet: 26 Mar 2011 00:24

Citerar: Kleimark, #105:
Om du inte har bättre argument, så är det föga övertygande.

Måste väl vara ett argument som håller.. Dålig stil att slösa med motståndarens tid när man ändå kommer att förlora.Jag snackar nu inte om ställningar när det fortfarande finns visst hopp--Utan om ställningar som är helt förlorade..Skulle man spela vidare i sådana ställningar i närschack skulle folk tycka att man är väldigt dumdristig och okunnig..men det är ju upp till var och en om man vill skämma ut sej. Så gör hur ni vill...Men jag skriver bara vad som är "regel" inom schacket..i alla fall om man har gått ifrån nybörjarstadiet...

vpaavola
Medlem
#107 Skrivet: 26 Mar 2011 01:03

Citerar: sture_lindberg, #106:
Dålig stil att slösa med motståndarens tid

Citerar: JKnight, #104:
En fråga bara, varför spelar man schack om man har bråttom? Schack är inte hårdrock precis.

Är inte spelet huvudsaken? Vinst eller förlust kvittar väl? Som Robban Broberg så träffande och tänkvärt sjunger:"Målet är ingenting, vägen är allt."

JKnight
Medlem
#108 Skrivet: 26 Mar 2011 10:52 - Redigerad av: JKnight

Hur en person uppfattar en ställning som förlorad eller inte är subjektivt, så egentligen kan man inte säga att någon ska ge upp bara för att "ställningen är förlorad," Din motståndare kanske inte uppfattar ställningen som det.

Samtidigt förstår jag vad Sture menar, har man exempelvis kung mot två damer kanske det är hög tid att ge upp, fast hur lång tid tar det egentligen att matta med två damer?

hypermodernist
Medlem
#109 Skrivet: 26 Mar 2011 11:03

Det kan ta en himla lång tid om motståndaren drar var tredje dag.

Kleimark
#110 Skrivet: 26 Mar 2011 11:06

Citerar: hypermodernist, #109:
Det kan ta en himla lång tid om motståndaren drar var tredje dag.

Om du har två damer tar det inte lång tid att matta. Dessutom är det väl antal drag som räknas?

storalf
Medlem
#111 Skrivet: 26 Mar 2011 11:23

Den som inte ger upp i det underläget skändar spelet och borde aldrig mer spela ett parti i sitt liv.

Svedjeholmen
Medlem
#112 Skrivet: 26 Mar 2011 11:30

Citerar: JKnight, #108:
Samtidigt förstår jag vad Sture menar, har man exempelvis kung mot två damer kanske det är hög tid att ge upp, fast hur lång tid tar det egentligen att matta med två damer?

Det kan vara ett parti med 7 dagar per drag och motståndaren har samlat på sig typ 145 dagar...då kan det ju ta ett tag

Pulversläckaren
Medlem
#113 Skrivet: 26 Mar 2011 11:43

Tycker folk verkar tala om olika saker. Äpplen och päron.
En del pratar om extremfall där någon på ett obstinat sätt vägrar ta en förlust, och använder olika "knep" och uttröttningsmetoder för att få motspelaren ur balans. Det är ju inte mot reglerna, men ingen tycker att det tillhör god sed.
Sen har vi en del som verkar tycka att man likt stormästarna ska ge upp bara man ställer bort en pjäs i mittspelet. De flesta spelare här inne är INTE så skickliga att de kan förvalta varenda övertag. Därför är det ju knappast omoraliskt att spela vidare när man ligger under. Och vad som är "hopplöst under" beror ju på vilken skicklighet de båda spelarna besitter.
Defilering mot SÄKER matt, där kan det vara god sed att ge upp. Men om det finns positioner och knepiga ställningar kvar så tycker jag att det bara är att köra på om man känner motivationen.

sture_lindberg
Medlem
#114 Skrivet: 26 Mar 2011 12:01

Det JAG skriver om , det är när ställningen är helt förlorad och det inte finns den minsta chans att vända partiet. Det är DÅ man ska ge upp.. Finns det en "minsta chans" att spelet inte är kört då så klart kan man spela vidare,

Jag skriver detta för att förtydliga vad jag menar.

1984orwell
Medlem
#115 Skrivet: 26 Mar 2011 13:15

Citerar: Pulversläckaren, #113:
De flesta spelare här inne är INTE så skickliga att de kan förvalta varenda övertag. Därför är det ju knappast omoraliskt att spela vidare när man ligger under. Och vad som är "hopplöst under" beror ju på vilken skicklighet de båda spelarna besitter.

Det är det jag menar, jag har själv varit med om att vända hopplöst läge på grund av att motståndaren har gjort en blunder i sin iver att forcera.

sture_lindberg
Medlem
#116 Skrivet: 26 Mar 2011 13:32 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: sture_lindberg, #114:
när ställningen är helt förlorad

Det är detta det handlar om. INTE när ställningen är "hopplöst under" eller "hopplöst läge " ,Utan när ställningen är HELT förlorad...En ganska så stor nyansskillnad....

karpov_jr
Medlem
#117 Skrivet: 26 Mar 2011 14:17

Hoppet är det sista som överger människan sägs det... kan nog ligga lite i det uttalandet... men jag tror "nybörjaren" så småningom lär sig att inse när det är dags att ge upp och ta tag i nya partier eller varför inte ANALYSERA sitt parti innan man hoppar på ett nytt... fick ett tips en gång i tiden av en schacklärare att skriv ned dina tankar vid varje drag, ditt resonmang, din strategi, ditt mål... det blir ganska intressant läsning... prova! Tjing! Om däremot en likvärdig spelare fortsätter spela trots att läget är helt kört då känns det mindre bra... vad vinner man på det? Kan man kalla det spela för spelandets skull... njae skeptisk...

sture_lindberg
Medlem
#118 Skrivet: 27 Mar 2011 14:14

Citerar: karpov_jr, #117:
Kan man kalla det spela för spelandets skull... njae skeptisk...

man kan kalla det slöseri både med sin egen tid..Och motståndarens.

mackobae
Medlem
#119 Skrivet: 27 Mar 2011 15:06

Sture. Ett part förloras av den som gör sista misstaget. Misstag kan även göras i "helt vunna" ställningar.
Ger man sig in i ett parti får man nog vara beredd att spela tills matt. Tycker man det är slöseri med tid föreslår jag bridge istället.

sture_lindberg
Medlem
#120 Skrivet: 27 Mar 2011 15:22

Tur att inte de flesta tycker som du .De flesta schackspelare (undantaget är nybörjare som inte förstår bättre)..Ger upp i helt förlorade ställningar.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!