Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Ojdå, jag har förlorat. Vad ska jag göra nu då? Ett bra tips - GE UPP!!
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#61 Skrivet: 15 Mar 2011 14:11 - Redigerad av: sture_lindberg

Stör man sej på sådan taktik Så är det bara till att välja andra tidsgränser-..3 dagar per drag eller liknande. Taktiken med att tjäna tid är ju öppen för BÅDA spelarna vad jag vet...Eller?

Eller menar du att man ska skriva på sin sida om man jobbar natt eller icke ?
Eller ska man svära på att aldrig dra efter kl 24 på nätterna ? I så fall är det nog många här som skulle in o göra sina drag 23.59

storalf
Medlem
#62 Skrivet: 15 Mar 2011 14:14

Du förstår nog min poäng. Jag håller dock med dig om att de bästa tidsgränserna är när man har ett par dagar per drag, tyvärr uppstår då problematiken att spelare kan dra ut på partierna för att jävlas. Aldrig får man vara riktigt nöjd

sture_lindberg
Medlem
#63 Skrivet: 15 Mar 2011 14:20

jag väljer nog att spela 7 eller 15 dagar för hela partiet. OM det sen skulle råka vara nån som planerar att klå mej bara på TID. Så lycka till.
3 dagar per drag tar för låååång tid för mej...finns ju spelare som drar exakt var tredje dag och då blir det för tråkigt..

BL-O
Medlem
#64 Skrivet: 15 Mar 2011 16:53

Jag spelar enbart 7 dagars och som 80-årig finländare så finns det även en annan aspekt på det hela. Som en gammal man går jag till sängs efter sena nyheterna d.v.s 21.30 då är ju kockan 22.30 i Finland. Men som många äldre så vaknar jag redan vid 6-tiden och när jag slår på datorn så är det mitt drag över hela linjen. Men då är ju klockan endast 5 i Sverige så jag vinner någon timme innan svenskarna kommer i gång.. Inget problem.
Jag säger som Sandels: "Vårt ur var tolv och vi följde det, men den ryska klockan var ett".

Pulversläckaren
Medlem
#65 Skrivet: 17 Mar 2011 11:06

Om jag förlorar damen och spelar mot någon med 2100 eller 2200+ så ger jag nog upp. Men är det en mycket sämre rankad spelare så kör jag vidare. Rätt som det är gafflar man tillbaka damen eller åtminstone ett torn.

sture_lindberg
Medlem
#66 Skrivet: 23 Mar 2011 11:39

Bättre att ge upp än att sitta och harva i en helt förlorad ställning.Sportsligare mot din motståndare och spar krafter åt dej själv.

Svedjeholmen
Medlem
#67 Skrivet: 23 Mar 2011 17:13

Och hur kul är det att spela med dam under? Knappen "ge upp" kommer väl till pass och man glömmer partiet fort som attan och koncentrerar sig på de andra partierna...man visar sin motståndare respekt samtidigt som man ger sig själv chansen att glömma eländet

sture_lindberg
Medlem
#68 Skrivet: 23 Mar 2011 17:15

Kloka ord där Svedjeholmen !

Kleimark
#69 Skrivet: 23 Mar 2011 17:17

Det är väl ändå upp till var och en att spela vidare så länge som han eller hon behagar? Annat vore underligt. Det är inte osportsligt på något vis att spela vidare, om man anser att man har chans att vinna eller att få remi.

sture_lindberg
Medlem
#70 Skrivet: 23 Mar 2011 17:22

Du tycker så...men inte vi..Smaken är som baken--delad..Desutom syftar vi på ställningar som är ohjälpligt förlorade.Som man inte anser man har någon chans i.
Anser man att man har den minsta chans,så kan man så klart spela vidare...

Carzo
Medlem
#71 Skrivet: 23 Mar 2011 18:58

Citerar: sture_lindberg, #70:
Anser man att man har den minsta chans,så kan man så klart spela vidare...

Man kan ju anse att det finns en chans - även om den självklart är mindre ju bättre motstånd man möter - att motspelaren gör en dundertabbe. Förbiser en mattsituation, i sitt övermod, kanske. Sånt har säkert hänt, även i mästarturneringar. Och så länge kungen inte är ohjälpligt infångad så är partiet faktiskt inte förlorat!

sture_lindberg
Medlem
#72 Skrivet: 23 Mar 2011 19:07

Citerar: Carzo, #71:
Och så länge kungen inte är ohjälpligt infångad så är partiet faktiskt inte förlorat!

Förvisso..men verkligen dumdristigt att sitta o harva o hoppas på underverk va ? Slöseri med både sin egen och motstådarens tid.

Carzo
Medlem
#73 Skrivet: 23 Mar 2011 19:28

Nu har det väl utbildats en praxis, åtminstone bland spelare av någorlunda kapacitet, att man verkligen GER upp, då man ohjälpligt hamnat i underläge. Jag kan ha fel - men jag misstänker att ju mer kvalificerade deltagarna i en turnering (eller match) är, desto mindre sannolikt är att ett parti verkligen spelas slut - det blir uppgivet av någon sida, före en mattsättning. Eller slutar med överenskommen remi.
Men det är klart, ligger man svårt under i material och ställning, men ser att motspelaren blir mer och mer packad, så kanske man bör vänta med att ge upp...
Fast hur ofta händer sådant i turneringsspel?

sture_lindberg
Medlem
#74 Skrivet: 23 Mar 2011 19:35

Citerar: Carzo, #73:
Nu har det väl utbildats en praxis, åtminstone bland spelare av någorlunda kapacitet, att man verkligen GER upp, då man ohjälpligt hamnat i underläge.

Just det och det är denna praxis som vi talar om. Om man anser sej ha minsta chans för dom/den förlorade pjäserna /pjäsen så ger man naturligtvis inte upp.
Ganska självklart...Men att sitta och harva och hoppas på mirakel eller att motståndaren ska få hjärnsläpp är det som vi beklagar att vissa tar sej för. Både osportsligt och slöseri med både sin egen och motståndarens tid.. Sen spelar det ingen roll alls att några här tycker det är tillåtet. Inte DET som det är frågan om..

Gammelsmurf
Medlem
#75 Skrivet: 23 Mar 2011 19:51

Ja det är ju tillåtet att analysera aktuell ställning med hjälp av motor så jag förstår inte poblemet med att kalla motorspel för fusk. Trots allt så följer man ju de uppsatta reglerna...

Det är även tillåtet att dravla i forumen och medvetet missuppfatta, tjata och upprepa samma sak i evighet så jag förstår inte varför det finns personer som retar upp sig på osaklighet. Det tycks ju vara tillåtet i forumen.

sture_lindberg
Medlem
#76 Skrivet: 23 Mar 2011 19:55

Citerar: Gammelsmurf, #75:
Ja det är ju tillåtet att analysera aktuell ställning med hjälp av motor så jag förstår inte poblemet med att kalla motorspel för fusk. Trots allt så följer man ju de uppsatta reglerna...

Vem skriver om detta här? Kolla trådens namn så du vet vad vi skriver om.

Gammelsmurf
Medlem
#77 Skrivet: 23 Mar 2011 19:58

Jag ser inte att du har moderatorstatus. Känner du dig träffad?

sture_lindberg
Medlem
#78 Skrivet: 23 Mar 2011 20:19

Nej inte det minsta..men jag tycker man ska hålla sej till trådämnet.

lillpysen
Medlem
#79 Skrivet: 23 Mar 2011 22:43

Det är aldrig för sent att ge upp ...

vpaavola
Medlem
#80 Skrivet: 23 Mar 2011 23:18

Schack är ju ett spel. Många säger att det är sport. Om jag inte missminner har det varit med till och med i olympiska spel. Enligt Stures resonemang ska ett fotbollslag säga att dom vill inte spela mer när dom ligger under så där 3-0, 4-0. Eller en tiotusenmeterslöpare ska avbryta när han ligger 50 meter efter eller hundrameterslöpare när han ligger fem meter efter. Jo, förståss, där finns ju flera deltagare. Men tennis. Då måste ju varje spelare förstå att det är OSPORTLIGT att fortsätta om du ligger under 2-0 i set. "Jag ger mig. Jag vill inte slösa din, domares och åskådarnas tid mer, jag ger mig."
Jag är nyfiken. Är det här andemeningen?

Protagonist
Medlem
#81 Skrivet: 23 Mar 2011 23:24

Din liknelse haltar betänkligt. Använd tennismetaforen men ponera att motståndaren av någon anledning inte får använda sitt racket. Eller kanske ett pingisracket, blir mer exakt. Skulle se rätt fånigt ut mot Nadal. Federer förstår det, men inte Elof Jöns, 6 år gammal som just börjat spela. Du är Elof i exemplet.

Kleimark
#82 Skrivet: 23 Mar 2011 23:26

Jag tycker att det är en väldigt bra liknelse. Din däremot är inte särskilt genomtänkt.

Protagonist
Medlem
#83 Skrivet: 23 Mar 2011 23:34

Citerar: Kleimark, #82:
Jag tycker att det är en väldigt bra liknelse. Din däremot är inte särskilt genomtänkt.

Konkret och bra, Kleimark. Antar att det krävts ett antal år av retorikstudier och åtskilliga studiepoäng för att komma fram till den slutsatsen. Men okej, seglivade opportunister som gnetar på i all oändlighet är väl om sanningen ska fram rätt ovanliga här på SO, förutsatt att de inte är fullblodsamatörer och dom spelar man sällan mot.

vpaavola
Medlem
#84 Skrivet: 23 Mar 2011 23:57

Citerar: Protagonist, #81:
Din liknelse haltar betänkligt. Använd tennismetaforen men ponera att motståndaren av någon anledning inte får använda sitt racket. Eller kanske ett pingisracket,

Skulle påstå att din liknelse haltar mer. Vid schackbrädan har alla samma verktyg.

Protagonist
Medlem
#85 Skrivet: 24 Mar 2011 00:03

Citerar: vpaavola, #84:
Vid schackbrädan har alla samma verktyg.

Från början, ja. Om vi talar om att ge upp från ursprungsställningen är jag den första att be om ursäkt för mitt misstag. Men det verkar ju vara en rätt trist diskussion, å andra sidan.

vpaavola
Medlem
#86 Skrivet: 24 Mar 2011 00:11 - Redigerad av: vpaavola

Citerar: Kleimark, #82:
Jag tycker att det är en väldigt bra liknelse.

Tack för stödet Kleimark. Själv orkar jag inte spela om jag ligger rejält under. Erkänner att jag är slö, lat och feg. Men att påstå att det är osprtsligt att att spela till bittra slutet, är att håna sportens ursprungliga ideal.

vpaavola
Medlem
#87 Skrivet: 24 Mar 2011 00:18 - Redigerad av: vpaavola

Citerar: Protagonist, #85:
Från början, ja. Om vi talar om att ge upp från ursprungsställningen är jag den första att be om ursäkt för mitt misstag. Men det verkar ju vara en rätt trist diskussion, å andra sidan.

Från början till slutet. Alla har brädet, pjäser och hjärnan. Sen kan en del ha en viss fallenhet och erfarenhet på sin sida men den saken ska inte framkalla någon överlegsenhetskänsla hos en riktig sportsman.

storalf
Medlem
#88 Skrivet: 24 Mar 2011 00:18

Det är bara patetiskt att spela när partiet är förlorat. Jag trodde bara det var gamla envisa gubbar som hade den inställningen att "det är aldrig är kört".

vpaavola
Medlem
#89 Skrivet: 24 Mar 2011 00:22

Citerar: storalf, #88:
Det är bara patetiskt att spela när partiet är förlorat.

Hoppar du av när du ligger under i Fia med knuff ellerJazzy också?

storalf
Medlem
#90 Skrivet: 24 Mar 2011 00:27

Om jag ser att spelet är förlorat, ja absolut. Sen vet jag inte om det finns en regel som tillåter att man ger upp hur som helst i de spelen. Möjligheten att kunna ge upp i schack finns ju inte utan en anledning.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!