Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Ojdå, jag har förlorat. Vad ska jag göra nu då? Ett bra tips - GE UPP!!
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Författare Meddelande
Gammelsmurf
Medlem
#31 Skrivet: 14 Mar 2011 14:46

Svårt att veta var man drar gränsen för osportslighet egentligen...
motor? Vänta tills motståndaren loggat ut innan man gör sitt drag i hopplöst läge? Snacka skit? dizza en motspelare?

Enligt min mening så går det inte att regelstyra vad som är sportsligt eller inte. Det är subjektivt...

Jag håller med Mattias hel och hållet. 7-dagars var tidigare min favorittid eftersom partierna kunde spelas klart ganska snabbt utan att det blev segt. Tyvärr så hände det då och då att när motspelaren hamnade i underläge så började han medvetet spela på tid. Jag tyckte detta var väldigt tråkigt och övergick då till att spela partier med längre beränketid och gärna mot motståndare som ag visste spelade på. Jag undviker att spela mot dessa spelare. Jag har uteslutit dessa typer av spelare från mina turneringar eftersom detta beteende medför otrivsel...

sture_lindberg
Medlem
#32 Skrivet: 14 Mar 2011 14:54

Ja man bestämmer ju INNAN viken betänketid man vill ha.Vill man spela årslånga partier är det upp till var och en.Spelar man 7-dagars eller 15 -dagars får men ett garanterat snabbt spel.Men att sen skylla på(om man förlorar) på en massa faktorer som att motspelaren drar på nätterna och annat trams är ju rena rama bortförklaringarna ..

Landroval
Medlem
#33 Skrivet: 14 Mar 2011 14:57

Min bedömning är ju att det är vanligare att det blir spel på tiden i ett 30-dagars än ett 7-dagars - detta då det är vanligare att en man gott om tid o en lite i den senare modellen, i ett 7dagars är det sällsynt att ngn har så gott om tid att de kan spela på det? Var iofs länge sen jag spelade 7dagars nu men det är min bedömning..

mattias
Medlem
#34 Skrivet: 14 Mar 2011 15:07

Citerar: sture_lindberg, #32:
Men att sen skylla på(om man förlorar) på en massa faktorer som att motspelaren drar på nätterna och annat trams är ju rena rama bortförklaringarna ..

Ett klarläggande: Min kompis som stod överlägset spelade mot en kille som drog sina drag sent på natten för att försöka vinna på tid, vilket han oxå gjorde. Killen som vann på tid hade dam under och skulle bli matt i några drag.

sture_lindberg
Medlem
#35 Skrivet: 14 Mar 2011 15:14

Ja tiden är ju en viktig faktor att räkna med i schack..

kjelleberglund
Medlem
#36 Skrivet: 14 Mar 2011 15:23

ja, jag har blivit beskylld några ggr för att jag ofta gör mina drag på nätterna, men vad ska jag göra, jag jobbar natt o sover på dagarna, dock inte jämt förståss. Alltså det jämnar ju ut sig då motståndaren gör sitt drag på dagen när jag sover, så vad är problemet?

sture_lindberg
Medlem
#37 Skrivet: 14 Mar 2011 15:26

Håller med dej till 100 procent Kjelle,

biggles
Medlem
#38 Skrivet: 14 Mar 2011 15:27

Sture_Lindberg har ju objektivt rätt.Tiden är en viktig faktor i schack.Själv försöker jag undvika 7-dagars,då jag vet att jag p.g.a olika anledningar ofta kommer i tidsnöd och förlorar.Ofta beroende på att motståndaren gör drag på nätter och sena kvällar.Detta får man vara beredd på.Jag kan inte ha synpunkter på om motståndaren gör drag när jag somnat in för kvällen.Klockan går ju hela tiden,se´n att det kan känna slite surt är en annan sak.Spelar man fysisk schack 40 drag på två timmar och en timme för resten,kan man också komma i tidsnöd. Jag kan dock förstå att det finns många som har synpunkter i detta ämne.

mattias
Medlem
#39 Skrivet: 14 Mar 2011 15:32

Jag håller oxå med Kjelleberglund till hundra procent!
I fallet som jag pratat om så var dock fallet inte som ditt.

sture_lindberg
Medlem
#40 Skrivet: 14 Mar 2011 15:35 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: biggles, #38:
Jag kan dock förstå att det finns många som har synpunkter i detta ämne.

Om man inte kan klara av att spela 7 dagars på grund av att man riskerar att komma i svår tidsnöd, så är det ju bara att välja en annan tid för partiet.Vad är problemet ? Jag spelar även närschack i klubb.där kör vi med 90 minuter på 40 drag.Pluss 30 sekunder per drag..
Skulle aldrig falla mej in att skylla mina förlustpartier där på att jag har dåligt med tid..Inte heller skulle jag komma på tanken att skylla mina förlustpartier här på SO att jag har dåligt med tid..Urusel bortförklaring helt enkelt...Bättre att skylla på tandvärk eller att sambon har gått ifrån en ,än att skylla på TID,,Tidsfaktorn ingår i schack !

kjelleberglund
Medlem
#41 Skrivet: 14 Mar 2011 15:36

Tack Mattias o Sture, men du Mattias, jag tycker ändå att man ska få disponera sin tid som man har kvar som man vill, även om man ligger dam under. Sen om det är sportslgt rätt är en annan sak.

sture_lindberg
Medlem
#42 Skrivet: 14 Mar 2011 15:39

Om man ligger dam eller bonde under vad spelar det för roll..Det gäller ju för BÅDA spelarna att hushålla på sin tid så att man hinner med att matta på den tid man har fått från början..eller hur ?

mattias
Medlem
#43 Skrivet: 14 Mar 2011 15:40 - Redigerad av: mattias

Citerar: kjelleberglund, #41:
jag tycker ändå att man ska få disponera sin tid som man har kvar som man vill, även om man ligger dam under. Sen om det är sportslgt rätt är en annan sak.

Det får man ju göra såklart! Det finns inga regler emot detta.
man får väl rannsaka sig själv och göra det som känns rätt.
Minns någon Wilander - Leclerc i tennisen för en massa år sedan?

kjelleberglund
Medlem
#44 Skrivet: 14 Mar 2011 15:41

Citerar: sture_lindberg, #42:
Om man ligger dam eller bonde under vad spelar det för roll..Det gäller ju för BÅDA spelarna att hushålla på sin tid så att man hinner med att matta på den tid man har fått från början..eller hur ?

Håller med Sture, så resonerar jag oxå.

storalf
Medlem
#45 Skrivet: 14 Mar 2011 15:46

Jag kan faktiskt tycka det är lite irriterande med personer som loggar in på natten och gör sina drag och vinner en väldans massa timmar på det. Men det är ju inget regelbrott så det är bara att acceptera.

sture_lindberg
Medlem
#46 Skrivet: 14 Mar 2011 15:49

Just det..Huvudsaken är väl att båda spelarna följer reglerna.Finns sådana som jobbar på nätterna och bara kan göra sina drag då..Ska dom inte kunna vara med här på SO ??

mattias
Medlem
#47 Skrivet: 14 Mar 2011 15:53

Naturligtvis ska de få vara med. Jag väljer dock att inte spela mot dem som loggar in på nätterna enkom för att vinna sina partier på tid.

kjelleberglund
Medlem
#48 Skrivet: 14 Mar 2011 15:53

Citerar: storalf, #45:
Jag kan faktiskt tycka det är lite irriterande med personer som loggar in på natten och gör sina drag och vinner en väldans massa timmar på det. Men det är ju inget regelbrott så det är bara att acceptera.

Självklart är det bara att acceptera, konstigt vore det väl annars, tycker inte det skulle vara ett dugg irriterande om jag mötte en sån spelARE, DÅ JAG ISF GÖR MITT DRAG PÅ DAGEN O TJÄNAR EN MASSA TID.

mattias
Medlem
#49 Skrivet: 14 Mar 2011 15:55

Är det bara jag som noterat att vi pratar om två olika saker?

sture_lindberg
Medlem
#50 Skrivet: 14 Mar 2011 15:56 - Redigerad av: sture_lindberg

Måste vara ett helt ok ställningstagande som DU gör Mattias. Man bestämmer ju själv. Bara man inte klagar på dom som gör sina drag på nätterna så är det ok anser jag.

storalf
Medlem
#51 Skrivet: 14 Mar 2011 15:56

Citerar: kjelleberglund, #48:
Självklart är det bara att acceptera, konstigt vore det väl annars, tycker inte det skulle vara ett dugg irriterande om jag mötte en sån spelARE, DÅ JAG ISF GÖR MITT DRAG PÅ DAGEN O TJÄNAR EN MASSA TID.

Mm, för alla som gör ett drag på natten sover på dagen sen...

storalf
Medlem
#52 Skrivet: 14 Mar 2011 15:57 - Redigerad av: storalf

Citerar: mattias, #47:
Jag väljer dock att inte spela mot dem som loggar in på nätterna enkom för att vinna sina partier på tid.

Jag tycker du gör rätt och jag skulle göra likadant om jag visste vilka som spelade så.

sture_lindberg
Medlem
#53 Skrivet: 14 Mar 2011 16:04

Jag har spelat över 1200 partier här på SO.Oftast 7-dagars och 15-dagars..har inte hänt många gånger att jag mött spelare som bara försökt vinna på tid..kanske ett tiotal partier max..det får man tåla

mattias
Medlem
#54 Skrivet: 14 Mar 2011 16:05

Om ingen skriver något mer nu så får Sture sista ordet.

sture_lindberg
Medlem
#55 Skrivet: 14 Mar 2011 16:08

jag visade bara med mitt förra inlägg att det händer YTTERST sällan att folk får för sej att bara försöka spela på tid...Så det är egentligen inget problem alls..

islandswede
Medlem
#56 Skrivet: 14 Mar 2011 18:21

Håller med Sture. Själv spelar jag nästan bara 3 dagar/drag nu för tiden då jag bara förlorar på tid annars. Spelar man med snabb betänketid är tiden en faktor och det får man räkna med

bjostella
Medlem
#57 Skrivet: 15 Mar 2011 10:03

Jag vann ett parti i en sjudagars tävling mot min motståndare på tid i en ställning som var matt i ett drag. Jag kände väl rent schackmässigt att det var fel men tid är en viktig faktor som man måste acceptera. Det är fritt val för alla på SO att välja turneringar med en tid som passar en själv. Jag skickade en mejl till min motstånadare och förklarade att det inte kändes bra. Men jag gjorde mitt drag på natten och vann. Är det nu så att man inte vill spela mot mig så mejla mig och tala om det. Det är ok för mig. Vanligtvis vill jag spela 3 dgr/drag vilket är svårt att vinna på tid. Vilket jag helst vill undvika men kan jag så gör jag det.

sture_lindberg
Medlem
#58 Skrivet: 15 Mar 2011 10:20

Kan inte din motståndare hinna matta dej så förlorar han på tid..mycket enkla och förståliga regler för varje schackspelare. Jag tycker vi ska sluta tycka synd om våra motståndare som inte kan hålla en koll på schackklockan. Utan vara nöjda och glada för varje vinst vi får. Tror knappast någon spelare tycker synd om mej vare sej jag förlorar på matt,ger upp,eller förlorar på tid.. Om det nu är enda chansen man har,varför skulle man inte ta vara på chansen att försöka vinna på tid ? TIDSFAKTORN är ju en del av själva spelet...

bjostella
Medlem
#59 Skrivet: 15 Mar 2011 10:32

Håller med dig!! Sture

storalf
Medlem
#60 Skrivet: 15 Mar 2011 13:49

Jag kan trots det störa mig på folk som har en taktik som går ut på att tjäna tid. I fallet med de som jobbar natt och sover på dagen är det en helt annan sak för då är det inget utstuderat tidsvinnande.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!