Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Ojdå, jag har förlorat. Vad ska jag göra nu då? Ett bra tips - GE UPP!!
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Författare Meddelande
SchackDemon
Medlem
#1 Skrivet: 14 Mar 2011 10:11

minnesluckan
Medlem
#2 Skrivet: 14 Mar 2011 10:56

Jo det är ett bra tips, för då kan man lägga sin energi och tid på partier man kan vinna istället!

sture_lindberg
Medlem
#3 Skrivet: 14 Mar 2011 11:24

Just det..jag har en turneringserie som kallas "Vi som ger upp efter damförlust" där kör vi just efter den principen !

mattias
Medlem
#4 Skrivet: 14 Mar 2011 11:25

En bekant till mig råkade ut för en kille som loggade in på natten och gjorde sina drag i hopplöst förlorad ställning. (Matt i ett fåtal drag)
Detta var en lyckad taktik och han vann naturligtvis partiet.
Jag föreslår att man anammar min taktik när man möter sådana som inte spelar rent. Man blockerar helt enkelt vederbörande från att kontakta via mail och skulle man mötas i en turnering så ger man upp direkt.

sture_lindberg
Medlem
#5 Skrivet: 14 Mar 2011 11:28

verkar vara en rätt osportslig taktik.

Kleimark
#6 Skrivet: 14 Mar 2011 11:32

Glöm inte att tiden är en faktor. Om min motståndare har litet tid kvar, är det knappast mitt fel. Det är inte osportsligt att göra sina drag på natten. Hur skulle det kunna vara det?

sture_lindberg
Medlem
#7 Skrivet: 14 Mar 2011 11:34

Citerar: mattias, #4:
Jag föreslår att man anammar min taktik när man möter sådana som inte spelar rent. Man blockerar helt enkelt vederbörande från att kontakta via mail och skulle man mötas i en turnering så ger man upp direkt.

Nej jag tänkte mera att DETTA är riktigt osportsligt..att spela på tid är INTE osportsligt .Tvärs emot vad mattias anser..

Kleimark
#8 Skrivet: 14 Mar 2011 11:35

Det håller jag med om. Mattias taktik är väldigt osportslig.

mattias
Medlem
#9 Skrivet: 14 Mar 2011 11:40

Lustigt att det är just dessa två herrar som oponerar sig...

Kleimark
#10 Skrivet: 14 Mar 2011 11:41

Vad menar du?

storalf
Medlem
#11 Skrivet: 14 Mar 2011 11:45

Vad går Mattias taktik ut på? Händer det något speciellt om man ger upp direkt utan att ha gjort något drag?

tornado
Medlem
#12 Skrivet: 14 Mar 2011 11:46 - Redigerad av: tornado

Citerar: mattias, #9:

.

sture_lindberg
Medlem
#13 Skrivet: 14 Mar 2011 11:48

Citerar: mattias, #9:

Båda spelarna har ju exakt lika lång tid från start..Hur kan det vara "osportsligt" att disponera sin tid hur man vill ??? Sen om man gör sina drag på natten eller morgonen eller eftermiddan måste väl vara upp till var och en

sture_lindberg
Medlem
#14 Skrivet: 14 Mar 2011 11:49

Citerar: storalf, #11:
Vad går Mattias taktik ut på? Händer det något speciellt om man ger upp direkt utan att ha gjort något drag?

Ja man förlorar inte i rating..Mattias brukar använda sej av denna taktik mot vissa spelare han är rädd för..

mattias
Medlem
#15 Skrivet: 14 Mar 2011 11:52 - Redigerad av: mattias

Citerar: storalf, #11:

Nä det händer inte så mycket. Man förlorar partiet, det är väl allt.
Man kan tycka vad man vill om detta, men jag väljer att inte spela mot dem som så utstuderat försöker vinna med alla till buds stående medel.

Sture- Jag valde ju faktiskt att spela ett parti mot dig i stegen, eller hur?

SchackDemon
Medlem
#16 Skrivet: 14 Mar 2011 11:53

Ja, nu tycker la jag att debatten om tid har vädrats grundligt i andra trådar.

De situationer jag tänker mig (om man bortser från tiden - det är upp till var och en om man vill utnyttja tiden som ett sista halmstrå eller inte) är när man inte har någon chans att vinna eller är matt i nästa drag. I går exempelvis var en snubbe som bjöd remi (!) när han var matt i nästa drag...
¨

sture_lindberg
Medlem
#17 Skrivet: 14 Mar 2011 11:56 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: mattias, #15:
Sture- Jag valde ju faktiskt att spela ett parti mot dig i stegen, eller hur?

Försökte jag vinna med "alla till buds stående medel i det partiet"????Vann inte du ?

Men det är kanske bara i dom partierna du förlorar som folk använder sej av robotar ?
Ok då vet vi..När du vinner är det helt ok.Och när du förlorar så använder sej folk av olika hjälpmedel.. och att du valde att spela mot mej i stegen beror på att i stegpartier kan du inte förlora i rating ..Och så väljer du att hoppa av efter ett drag mot vissa spelare..Jaja..Ok då vet vi..

mattias
Medlem
#18 Skrivet: 14 Mar 2011 12:56

Citerar: SchackDemon, #16:
Ja, nu tycker la jag att debatten om tid har vädrats grundligt i andra trådar.

De situationer jag tänker mig (om man bortser från tiden - det är upp till var och en om man vill utnyttja tiden som ett sista halmstrå eller inte) är när man inte har någon chans att vinna eller är matt i nästa drag. I går exempelvis var en snubbe som bjöd remi (!) när han var matt i nästa drag...

Det är ju likadant som med tiden. Det är upp till var och en att göra som man vill, och det är ju upp till mig att välja vilka jag spelar emot.
Jag tror nog även att diskussionen du för upp finns i andra trådar.

sture_lindberg
Medlem
#19 Skrivet: 14 Mar 2011 13:01 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: mattias, #18:
Det är upp till var och en att göra som man vill, och det är ju upp till mig att välja vilka jag spelar emot.

Men det är kanske lite provocerande att sluta spela efter ett drag..Många tycker säkert det är rätt osportsligt också att du väljer bort vilka motståndare du vill eller våga möta.Om du är med i en turnering så får ju vissa möta dej och andra inte..är inte det lite osportsligt anser du ?? Och på 17# väljer du att inte svara..jaja

SchackDemon
Medlem
#20 Skrivet: 14 Mar 2011 13:03

Det var inte frågan om det. Det ska mycket till för att jag ska vägra spela mot nån. Ibland kan man ju dessutom råka ut för motorspelare i Paladin Cup tex. Men jag lägger inte någon energi på de partierna eftersom jag vet att det inte går att vinna.

sture_lindberg
Medlem
#21 Skrivet: 14 Mar 2011 13:05

jag skrev till mattias inte till dej..

mattias
Medlem
#22 Skrivet: 14 Mar 2011 13:24

Om du vill mig något Sture, så får du jättegärna maila mig.
Jag tycker inte att vi ska fortsätta denna diskussion här.
Jag har lovat moderatorerna att inte besvara dina inlägg.

Nörager
Medlem
#23 Skrivet: 14 Mar 2011 13:27

Bra mattias

sture_lindberg
Medlem
#24 Skrivet: 14 Mar 2011 13:30 - Redigerad av: sture_lindberg

quote=sture_lindberg, #3:]Just det..jag har en turneringserie som kallas "Vi som ger upp efter damförlust" där kör vi just efter den principen !

mattias
Medlem #4 Skrivet: 14 Mar 2011 11:25 Citera

En bekant till mig råkade ut för en kille som loggade in på natten och gjorde sina drag i hopplöst förlorad ställning. (Matt i ett fåtal drag)
Detta var en lyckad taktik och han vann naturligtvis partiet.
Jag föreslår att man anammar min taktik när man möter sådana som inte spelar rent. Man blockerar helt enkelt vederbörande från att kontakta via mail och [/quote]

Det var ju DU som började denna diskussion med detta inlägg..

Och vad då mejla dej ?? Du har ju tagit bort den möjligheten..Har du redan glömt det ??

SchackDemon
Medlem
#25 Skrivet: 14 Mar 2011 13:31

Citerar: SchackDemon, #20:

Det var inte frågan om det. Det ska mycket till för att jag ska vägra spela mot nån. Ibland kan man ju dessutom råka ut för motorspelare i Paladin Cup tex. Men jag lägger inte någon energi på de partierna eftersom jag vet att det inte går att vinna.

Jag vill klarlägga att ovanstående inlägg är ett svar till Mattias, inte till Sture. Stures inlägg kom precis medan jag skrev ovanstående, och har alltså inte påverkat vad jag skrev.

mattias
Medlem
#26 Skrivet: 14 Mar 2011 14:02

Citerar: sture_lindberg, #24:
Det var ju DU som började denna diskussion med detta inlägg..
Och vad då mejla dej ?? Du har ju tagit bort den möjligheten..Har du redan glömt det ??

Jo jag vet att jag startade detta men det var ju riktat till ts och inte till dig. Det var dock dumt av mig att skriva inlägg 9.
Jag menade att du kunde maila mig på min vanliga adress. Du har ju skrivit till den förut vill jag minnas (eller minns jag fel kanske?), så den adressen har du ju.
Men vi kan göra så här: Jag tar bort spärren på dig så skickar du mig mail via SO. är det ok?

sture_lindberg
Medlem
#27 Skrivet: 14 Mar 2011 14:04 - Redigerad av: sture_lindberg

Helt ok..Men jag är fortfarande blockerad.

sture_lindberg
Medlem
#28 Skrivet: 14 Mar 2011 14:20 - Redigerad av: sture_lindberg

Fortfarande ,,

mattias
Medlem
#29 Skrivet: 14 Mar 2011 14:37

Hold your horses!
Det kom annat emellan men jag öppnar upp den..... NU!

sture_lindberg
Medlem
#30 Skrivet: 14 Mar 2011 14:42

Ok.

. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!