Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schackmatt endast med ett torn och kungen?
Författare Meddelande
ninor
Medlem
#1 Skrivet: 12 Mar 2011 09:28

Ponera att Kasparov och Fischer spelar en match.

Matchen är jämn och slutar med att Kasparov endast har ett torn och sin kung kvar. Fischer har enbart sin kung kvar.

Vad skulle hända i en sån situation?

Tacksam för svar.

MarcusEdin
Medlem
#2 Skrivet: 12 Mar 2011 09:51

Torn + kung mot kung är lätt vunnet. Hade det dock varit bonde + kung mot kung blir det lite knivigare. Då gäller det att ha rätt position.

Pulversläckaren
Medlem
#3 Skrivet: 12 Mar 2011 10:31

http://schackonline.com/wiki/index.php/Tornmatt

Flyer
Medlem
#4 Skrivet: 12 Mar 2011 11:01

Citerar: ninor, #1:
Ponera att Kasparov och Fischer spelar en match.

Matchen är jämn och slutar med att Kasparov endast har ett torn och sin kung kvar. Fischer har enbart sin kung kvar.

Vad skulle hända i en sån situation?

Tacksam för svar.

Är en match där den ena spelaren är torn över en jämn match?

Min tränare när jag var junior hade en policy vad det gällde att lära ut schack till nybörjare:
1. Hur pjäserna går.
2. Matt med två torn.
3. Matt med dam.
4. Matt med ett torn.

Jag gillar tanken med den ordningen, eftersom de flesta partier mellan nybörjare slutar med ett massivt övertag för den ena sida och då är det viktigt att kunna avgöra partiet. Men på så hög nivå som ett parti mellan Fischer och Kasparov skulle parten som förlorat torn ge upp långt innan man behöver använda metoden som Pulversläckaren längtade till.

Flyer
Medlem
#5 Skrivet: 12 Mar 2011 11:40 - Redigerad av: Flyer

Här finns några andra matter med lite material:

Svart: Kung på d5. Vit: Kung på h1 och löpare på h7 och a1.
En utgångsposition för matt med två löpare. I denna ställning följer: 1. Kg2 Kd6 2. Kf3 Kc5 3. Lg8 Kd6 4. Ke4 Kc5 5. Ld4+ Kc6 6. Ke5 Kb5 7. Ld5 Kb4 8. Kd6 Kb5 9. Lc5 Ka5 10. Lc6 Ka6 11. Kc7 Ka5 12. Ld7 Ka6 13. Lb4 Ka7 14. Lc8 Ka8 15. Lb7+ Ka7 16. Lc5 #

Dessutom går det att göra matt med löpare och springare genom att driva in kungen i ett hörn med samma färg som löparen. Jag tänker inte skriva ut någon variant för att komma dit eftersom det tar så många drag, men jag kan i alla fall visa mattställningen:
Svart: Kung på a7. Vit: Kung på c7, löpare på b7 och springare på c6.

Det går inte att tvinga in motståndaren i en mattställning med kung mot kung och två
springare, men det går att konstruera matter, tex:
Svart: Kung på a8. Vit: Kung på c7 och springare på b6 och c6.

Sådär, där har du en liten slutspelsskola.

ninor
Medlem
#6 Skrivet: 12 Mar 2011 17:42

Tack för svaren.

MalmöLeif
Medlem
#7 Skrivet: 12 Mar 2011 18:52 - Redigerad av: MalmöLeif

I vissa fall kan man sätta matt med två springare om motståndaren har en bonde...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Slutspel_med_tv%C3%A5 _springare

Du måste logga in för att kunna posta!