Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schack SM 2011
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
Chesstosterone
Medlem
#1 Skrivet: 6 Mar 2011 13:22

Inte långt kvar till årets SM tävlingar avgörs i natursköna Västerås,,,vem vinner?

Nörager
Medlem
#2 Skrivet: 6 Mar 2011 13:23

Tiger

Chesstosterone
Medlem
#3 Skrivet: 6 Mar 2011 13:23

Nej han håller inte så många ronder,,,,,

Solar_Plexus
Medlem
#4 Skrivet: 6 Mar 2011 13:33

Inte så lätt att gissa vem som vinner utan att ha den kompletta deltagarlistan för SM-gruppen!? Varken arrangören eller förbundet vet väl vilka det blir ännu? Kan någon ange vilka tio det blir så skall jag ge ett knallsäkert tips om vem som ror hem titeln!

sture_lindberg
Medlem
#5 Skrivet: 6 Mar 2011 13:40

Det är inte klart än vilka som blir med.

Flyer
Medlem
#6 Skrivet: 6 Mar 2011 14:06

Om jag förstått reglerna rätt är i alla fall Anton Kockum-Frisk och Jonathan Westerberg klara pga att de vann Mästar-Elit respektive Junior-SM i fjol. I övrigt gissar jag att det blir den vanliga styrkan (Tiger, Berg, Brynell, Tikkanen osv) samt någon hemmaspelare.

Själv hoppas jag att Grandelius vinner, det behövs lite föryngring i toppen.

sture_lindberg
Medlem
#7 Skrivet: 7 Mar 2011 17:57

Och vilka ska vara med mer än mej då?

Martin_Lokander
Medlem
#8 Skrivet: 7 Mar 2011 19:05

Jag är väl intresserad, Mästarklassen isåfall...men det kan bli hektiskt

mackobae
Medlem
#9 Skrivet: 7 Mar 2011 20:05

Emanuel. Tredje raka.

Aqualung
Medlem
#10 Skrivet: 8 Mar 2011 11:56

Då det var två platser från ME så är även Bengt Lindberg kvalificerad.

Zain
Medlem
#11 Skrivet: 8 Mar 2011 12:52

Hur fungerar det med SM, kan jag som privat person komma dit å säga, hej jag vill spela/anmäla mig, och sedan ha en "chans" att bli 1:a (hypotetiskt) i Sverige, el måste man vara medlem i en klubb och fått en rating därifrån, och sedan utifrån det få spela SM?

sture_lindberg
Medlem
#12 Skrivet: 8 Mar 2011 12:59

Du måste vara med i en klubb. Dessutom får du utifrån ditt eventuella ratingtal starta i en klass som SM-arrangören bestämmer åt dej. Spelar du inte i klubb alls så har du nog trots allt chans att fråga om dispens att få vara med ändå.Gissar att du får spela i klass 3 den första SM-starten.sen finns klasserna 2, 1 ,mästarklassen,mästarelit och så småningom SM-gruppen där de 10 främsta gör upp om SM.titeln ! Så lycka till med klättringen i klasserna Det finns också en klass4 ,och en veteranklass om du är över 60 år.

Zain
Medlem
#13 Skrivet: 8 Mar 2011 13:13

Vi säger så här, finns ingen klubb i närheten, så har ingen rating.
Kommer till SM och får dispens att spela ändå. Får börja i Klass 3 som jag vinner (allt är hypotetiskt, så jag förstår) kommer jag då få spela i Klass 2 nästa år, el kommer jag in i klass 2 "på en gång"?
Och för att få spela i SM gruppen så behöver jag då ha klättrat upp hela den vägen för att vara med, om jag inte skulle sitta på en rating av låt oss säga 2623 som gör att jag kan komma in i SM gruppen på en gång?

sture_lindberg
Medlem
#14 Skrivet: 8 Mar 2011 13:20

Vinner du klass3 ,heller fixar 80 vinstprocent så får du spela i klass 2 året efter.
För att ta dej till SM-gruppen finns 2 sätt.Antigen genom att klättra genom klasserna eller att SM-arrangörerna bjuder in dej på grund av din höga ratingtal..Har du 2623 så ligger du mycket bra till !

Vad menar du med "klass2 på en gång " ? Sm går ju bara en gång om året..

Landroval
Medlem
#15 Skrivet: 8 Mar 2011 13:22

Citerar: sture_lindberg, #14:
Vad menar du med "klass2 på en gång " ? Sm går ju bara en gång om året..

...och klasserna spelas samtidgt kan tilläggas så det är inte möjligt att spela i två klasser samma sm.

Zain
Medlem
#16 Skrivet: 8 Mar 2011 13:26

Ok då förstår jag, nä tänkte bara att klass 3 spelade först sedan klass 2 osv, och vinnaren från 3:an får spela i 2:an osv men det låter ju ganska bökigt när jag tänker efter

Tack för svaret Sture det klargjorde en hel del för mig...
Ps har inte 2623

Zain
Medlem
#17 Skrivet: 8 Mar 2011 13:33

Jo föresten, så det finns 6 grupper i schack -SM, så för att kunna vinna SM i mitt exempel så tar det 5år för att komma in i SM gruppen å vinst där gör mig till SM vinnare? Förutsatt att jag vinner min grupp varje år...

sture_lindberg
Medlem
#18 Skrivet: 8 Mar 2011 13:44 - Redigerad av: sture_lindberg

Finns också sanktionerade turneringar man kan spela upp sej i. Om man vill att det ska gå fortare! Vi i våran klubb Kristallen anordnar varje år sanktionerade turneringar där upp och nedflyttning gäller även för SM-start.Och jag gör en liten rättelse åt dej Man behöver inte VINNA en klass för att åka upp en klass.Det räcker också med 80 procent i vinster. Alltså vid tillexempel 7 partier ..5,6poäng som alltid höjs till närmaste hel eller halvtal..Idetta fall 6 poäng.

Ps..Jag har inte heller 2623 ..har 1832 för närvarande!

Zain
Medlem
#19 Skrivet: 8 Mar 2011 13:47

Okej då tror jag att jag förstår...tack igen

sture_lindberg
Medlem
#20 Skrivet: 8 Mar 2011 13:57

Så lite så..

Jedrzej
Medlem
#21 Skrivet: 11 Mar 2011 21:11

Jag har vunnit skol-SM i min ålder

kjelleberglund
Medlem
#22 Skrivet: 11 Mar 2011 21:16

Bra gjort

sture_lindberg
Medlem
#23 Skrivet: 11 Mar 2011 21:27

Toppen ! Ska du spela i SM i Västerås då Jedrzej ?

johannes74
Medlem
#24 Skrivet: 2 Apr 2011 09:40

Hej, jag är en ganska ny spelare som precis gått med Södertälje SS.

Jag tränar en del hemma med bra teoriböcker, Chessbase och andra program, och så försöker jag spela långpartier så ofta jag får möjlighet, men tyvärr blir det för sällan...

Jag siktar på en rating runt 1700-1800 inom två år...får se om jag lyckas.

Jag tänkte pröva vingarna i SM i år och funderar på att anmäla mig till den lägsta gruppen som har max. ELO på 1399.

Nån som vet ungefär hur många spelare som brukar anmäla sig? Spelar man enligt berger, eller?

Tar tacksamt emot tips på billigt hotell eller B&B i Västerås under SM.

Mayo
Medlem
#25 Skrivet: 2 Apr 2011 12:48

Citerar: johannes74, #24:
Hej, jag är en ganska ny spelare som precis gått med Södertälje SS.
Jag tränar en del hemma med bra teoriböcker, Chessbase och andra program, och så försöker jag spela långpartier så ofta jag får möjlighet, men tyvärr blir det för sällan...
Jag siktar på en rating runt 1700-1800 inom två år...får se om jag lyckas.

Kul, lycka till!

Jag tänkte pröva vingarna i SM i år och funderar på att anmäla mig till den lägsta gruppen som har max. ELO på 1399.
Nån som vet ungefär hur många spelare som brukar anmäla sig? Spelar man enligt berger, eller?

Berger, ja. Det är sju ronder som gäller för dig och förhoppningsvis blir det åtta spelare i gruppen (fylls inte gruppen helt blir det tyvärr någon frirond).
Totalt antal deltagare i SM varierar. SM-tävlingarna i Uppsala och Stockholm på åttiotalet är de enda som har samlat över 1000 deltagare totalt, därefter har det stadigt dalat. Jag har runt 15 SM-starter bakom mig och min erfarenhet är att det oftast har att göra med spelorten, vissa orter drar mer folk helt enkelt. Sen förra året är SM ett veckoarrangemang (nio dagar om man ska vara exakt), tidigare var det ett tvåveckorsarrangemang. Lund lyckades dock rätt bra förra året att samla spelare, nästan 800 st om man räknar in den nya weekend-turneringen. Jag tror stenhårt på Västerås detta år, det är en mycket kompetent arrangör och de lyckades väldigt bra med Västerås Open i höstas.

Tar tacksamt emot tips på billigt hotell eller B&B i Västerås under SM.

Kolla med arrangören själv, de brukar ha tips om hotell (ofta har de förhandlat fram rabatter på några hotell), vandrarhem, lägenheter, stugor, etc. http://sm2011.schack.se/

johannes74
Medlem
#26 Skrivet: 2 Apr 2011 13:09

Tack för svaren, Mayo!

johannes74
Medlem
#27 Skrivet: 3 Apr 2011 01:16

Skulle registrera mig idag på SM-sidan...då föreslogs det per automatik att jag skulle spela i klass 3. Jag kan även välja att spela i klass 4. Större chans för mig att vinna den gruppen, då jag nyligen börjat tävla och ligger under 1400.

Någon som vet vilka rating spelare kan ha i klass 3? Är det spelare upp mot 1700 avskräcker det nog lite, och då kanske det är roligare för mig i klass 4.

Mayo
Medlem
#28 Skrivet: 3 Apr 2011 09:32

Huj... svårt att säga. Klass 4 är ju relativt ny, klass 3 var tidigare den "lägsta" klassen. Men ta en kik på följande länk, där du hittar lite historik, resultatböcker etc från tidigare SM-tävlingar.
http://www.schack.se/arkiv/tavlingar/sm/index.html

Flyer
Medlem
#29 Skrivet: 3 Apr 2011 11:06 - Redigerad av: Flyer

Citerar: johannes74, #27:
Skulle registrera mig idag på SM-sidan...då föreslogs det per automatik att jag skulle spela i klass 3. Jag kan även välja att spela i klass 4. Större chans för mig att vinna den gruppen, då jag nyligen börjat tävla och ligger under 1400.

Någon som vet vilka rating spelare kan ha i klass 3? Är det spelare upp mot 1700 avskräcker det nog lite, och då kanske det är roligare för mig i klass 4.

Har för mig att den övre gränsen i klass 3 är 1800, så visst kan det hända att man stöter på någon runt 1750 även om de flesta har mellan 1500 och 1700 i rating. Förövrigt hade jag tänkt spela klass 3 i år, så jag försår dig om du undviker den.

johannes74
Medlem
#30 Skrivet: 3 Apr 2011 12:25

Hehe...tja, man kanske ska välja sina matcher med lite omsorg...inte lönt att bli slagpåse...även om jag kanske kunde skrälla i en av sju matcher...jag vet att jag har kapacitet att spela riktigt bra..men mina tävlingsnerver är inte riktigt dresserade...och jag spelar rätt ojämnt fortfarande.

Sen är det ju så att torska sex eller sju matcher inte är bra för självförtroendet.

Nej, jag tror att både min rating och mitt självförtroende skulle trivas bättre i klass 4.

Hellre kung i lingonserien än boxningssäck i trean...

Tack för länktipset.

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!