Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schackproffs
Författare Meddelande
Chesswarrior
Medlem
#1 Skrivet: 14 Feb 2011 18:40

Hur bra måste man vara för att bli shcakproffs? Finns det något land som har en serie med klubbar där spelarna har betalt som i andra sporter?

Eller kan man bara tjäna pengar på schack genom att vinna tävlingar?, vore grymt att vara schackproffs !

sture_lindberg
Medlem
#2 Skrivet: 14 Feb 2011 18:44

Man måste vara MYCKET bra för att bli schackproffs.I Sverige finns kanske 2-3 stycken som kan försörja sej på schack.I hela världen uppskattningvis 300-400.

Mayo
Medlem
#3 Skrivet: 14 Feb 2011 22:11

Citerar: Chesswarrior, #1:
Hur bra måste man vara för att bli shcakproffs? Finns det något land som har en serie med klubbar där spelarna har betalt som i andra sporter?

Tyskland är ett exempel, de större sportföreningarna typ Bayern München brukade ha en schacksektion vid sidan om sina andra sporter. Jag tror knappast det handlar om några jättepengar till varje enskild spelare.

Citerar: Chesswarrior, #1:
Eller kan man bara tjäna pengar på schack genom att vinna tävlingar?, vore grymt att vara schackproffs

Tja, det är väl klart du kan, men vill du hålla på med schack på heltid? Det finns väl en anledning till varför vissa schackspelare har gått över till andra mer lukrativa sporter, typ poker? Det är som Sture säger, det krävs en hel del för att kunna leva på schack.
Sverige har väl idag 18 (?) stormästare och bara ett fåtal av dem kan försörja sig på schacket... på rak arm skulle jag säga Berg, Agrest, Hellsten, Tikkanen, Hector, Tiger och ev. Cramling. Flera av dem är dock gränsfall (jag har långt ifrån järnkoll, Sture kan ha mer rätt när han säger två-tre st) och i Tikkanens fall pluggar han väl parallellt med spelandet (för övrigt rätt vanligt förr i tiden bland lovande ryska spelare att ha en universitetsexamen i bagaget ifall schacksatsningen inte skulle visa sig funka). Sen kan väl schackinkomster också handla om att jobba som tränare eller skriva böcker/artiklar i schacktidskrifter. Så är det glamour du är ute efter... börja med nåt annat.

Malvan
Medlem
#4 Skrivet: 14 Feb 2011 22:29 - Redigerad av: Malvan

Citerar: Mayo, #3:
(för övrigt rätt vanligt förr i tiden bland lovande ryska spelare att ha en universitetsexamen i bagaget ifall schacksatsningen inte skulle visa sig funka)

Exempelvis världsmästaren Botvinnik som var elektroingenjör om jag minns titeln rätt. I alla fall lade han ner stort arbete på att få datorer att kunna spela schack. Det står om det i en bok som jag är så gott som säker på heter Botvinnik om schack.

Mayo
Medlem
#5 Skrivet: 15 Feb 2011 09:05

Citerar: Malvan, #4:
Exempelvis världsmästaren Botvinnik som var elektroingenjör om jag minns titeln rätt. I alla fall lade han ner stort arbete på att få datorer att kunna spela schack. Det står om det i en bok som jag är så gott som säker på heter Botvinnik om schack.

Jo, jag har läst den också, och jag har för mig att schackprogrammet hette Pionjär.

Carzo
Medlem
#6 Skrivet: 15 Feb 2011 11:08

De stora pengarna ligger väl inte inom schacksporten, direkt - de som härrör från sponsringar, publikintäkter och TV-avtal. Om någon kommer ihåg en serie TV-program för länge länge sedan, med Bo Teddy Ladberg som kommentator, så körde man faktiskt ett antal schackpartier i rutan, kvällstid, med ett schackbräde och pjäser enbart, filmat som om slaget utkämpades utan att någon rörde vid pjäserna. Det var väl ägnat att väcka intresset - och det vore kul med efterföljare till denna idé.
Men det ligger väl inte i tiden.

Mayo
Medlem
#7 Skrivet: 15 Feb 2011 11:47

Nej, så är det. Att få pengar till schacket är väl en fråga som stötts och blötts en hel del genom åren, det finns trots allt en objektiv uppförsbacke i att schack nog inte tilltalar folk på samma sätt som t.ex. fotboll gör.
Till stor del var nog syftet bakom Kasparov et al:s satsningar med GMA/PCA kontra Fide att hitta storföretag som kan tänka sig att sponsra schack. Div. starka företagsledare som brunnit för schack underlättar också så klart, jag tänker på Bessel Kok i Belgien, Luis Rentero i Spanien och inte minst vår egen Peter Hlawatsch. Jag gissar att den senare sneglar lite grann på t.ex. hur den holländska turneringen i Wijk aan Zee lyckas locka till sig brakstora företag som sponsorer.
Nåt jag tror man ska tänka på är att trygga återväxten, dvs. att få barn/juniorer att börja spela. Här känns det som att vi i Sverige är på hyfsat rätt väg med schackfyran och Jesper Hall som riksinstruktör. Kan man påvisa för företagsledare att schacket är på frammarsch så tilltalar man säkert dem också som potentiella sponsorer.

Carzo
Medlem
#8 Skrivet: 15 Feb 2011 12:32 - Redigerad av: Carzo

Citerar: Mayo, #7:
Nåt jag tror man ska tänka på är att trygga återväxten, dvs. att få barn/juniorer att börja spela.

Det är i skolorna det kan börja - glädjande nog ser man på min skola att ungdomar på raster och håltimmar plockar fram de uråldriga brädena och pjäserna, så än är inte allt förlorat. Och dom ordnar själva små miniturneringar ibland. Och aktiviteter på t.ex. friluftsdagar hos oss, fritt valda, innehåller numera också alternativet schack - något som man efterlyst de senaste decennierna. Faktisk en del som väljer detta också (inget är så kul som att ge sin lärare på nöten).
Men som jag sa - ingenting är som TV:ns genomslagskraft - lika väl som man ordnar lektävlingar och hysteriskt knäppa frågesportsprogram så borde man låta ungdomarna tävla med hjärnan, i t.ex. blixtschack (blixt med tanke på underhållningsvärdet) - upplagt på ett sätt som håller kvar folk vid TV:n. Och - med saftiga prispengar!

Carzo
Medlem
#9 Skrivet: 15 Feb 2011 13:23

Angående TV-sändning av vissa sportgrenar - det har ju anförts mot schack som publiksport och TV-mässighet att "det händer ju för fan ingenting!". Nå - TV visar ju ibland golftävlingar, som tycks bestå av utdragna longörer, där man får se de tävlande på promenad med sina medhjälpare dragandes på vagnar och/eller färdas med specialbyggda fordon mellan banorna. Ackompanjerat av Göran Zachrissons babblande om saker som tittarna själva kan se på skärmen, under stigande irritation. I och för sig naturscenerier - en sjö här, ett skogsbryn där - men en sex timmar lång tävling med folk i lustiga kläder de aldrig skulle vågat visa sig i utanför golfbanan tilltalar väl endast de närmast sörjande.
Märks det att man är golf-älskare??
Nej - jag har ingen direkt lösning på hur just SCHACK skall kunna bli ett hyfsat TV-program med underhållningsvärde, för att få fart på sponsorerna. Kanske om man kombinerade det med någon sorts dokumentär om forna mästare och deras eskapader - det ämnet torde vara rikligt nog.
Få upp publikintresset? Jag hörde en bisarr historia från Nya Zeeland (eller var det Australien?) där dess fotbollsförbund insåg att damfotbollen där gick med förlust och publiken svek matcherna. I stället för att lägga ned damfotbollen så kom någon - på fullt allvar - med påståendet att den enda räddningen för damfotbollen var att spelarna endast fick bära fotbollsbyxor under matcherna - inga tröjor. Och ett sådant förslag förelades fotbollssförbundet i fråga.
Förslaget blev av någon anledning nedröstat - men förslagsställaren menade att om man ville säkerställa fyllda läktare så var detta den enda metoden (förmodligen hade han rätt).
Man kommer osökt att tänka på nudistschack - sådant spelas på dylika läger, som vilken sportaktivitet som helst. Intressant tanke. Fast kanske inte som svenskt TV-program. Och rakt inte som ungdomsprogram.

sture_lindberg
Medlem
#10 Skrivet: 15 Feb 2011 13:35

Tänk att få se Uffe Andersson och Tomas Ernst nakna ..vilken syn

Mayo
Medlem
#11 Skrivet: 15 Feb 2011 13:41

Citerar: Carzo, #8:
Men som jag sa - ingenting är som TV:ns genomslagskraft - lika väl som man ordnar lektävlingar och hysteriskt knäppa frågesportsprogram så borde man låta ungdomarna tävla med hjärnan, i t.ex. blixtschack (blixt med tanke på underhållningsvärdet) - upplagt på ett sätt som håller kvar folk vid TV:n. Och - med saftiga prispengar!

Tja, pokern har ju lyckats och har ett bra TV-format. Schack har testats men kanske inte på allvar som du är inne på. Viasat Sport sände för många år sen en blixttävling, från Prag om jag inte minns helt fel, med några 2650/2700+ spelare. En svensk TV-sändning från blixtspel har också gjorts, minns inte vilka spelarna var men kommentatorer var två stockholmare med rating 2300-2400 ungefär. Sen har vi såklart Krzymowska-barnens sändningar i Öppna kanalen, osäker dock på tittarsiffrorna och de pratar mest schacknyheter i största allmänhet på ett trevligt sätt.

TV-sändningar med saftiga prispengar... då krävs sponsorer... vilken ände ska man börja i? Pokern har ju fördelarna att pengarna finns där från början, det är enklare att lära sig, det finns ett annat spänningsmoment och TV-producenten kan klippa i spelet lite som man vill. Jag är inte helt säker på schackblixt i TV ger riktigt samma effekt. Men kan man kombinera det med något annat, t.ex. hänga upp det på en person, så kan det gå. Säg att Magnus Carlsen var svensk så skulle det nog bli effekt.

Mayo
Medlem
#12 Skrivet: 15 Feb 2011 13:44

Citerar: Carzo, #9:
Förslaget blev av någon anledning nedröstat - men förslagsställaren menade att om man ville säkerställa fyllda läktare så var detta den enda metoden (förmodligen hade han rätt).

Om det är den vägen man vill gå. Jag är själv övertygad om att det skulle bidra till ett sämre och mer ytligare samhälle. Det kan bli väl tjatigt efter några år när var och varannan sport kör med lättklädda deltagare i syfte att locka publik.

Carzo
Medlem
#13 Skrivet: 15 Feb 2011 13:57

Citerar: Mayo, #12:
Jag är själv övertygad om att det skulle bidra till ett sämre och mer ytligare samhälle.

Man undrar förstås om det kan bli mera ytligt än vad det redan är. Vi ser ju det i många underhållningsprogram - där man i desperation över sviktande tittarintresse måste ta till mer och mer spektakulära grepp. Gärna med inslag av "nakenchocker", aviserade i förväg förstås. I sämsta amerikanska stil.
Det kommer att gälla sporten också - om det inte redan gör det...
"Ge folk vad folk vill ha" som någon Kejsare sa en gång - Gladiatortävlingar gällde det visst, den gången...

uct2
Medlem
#14 Skrivet: 15 Feb 2011 14:21

Naken-bandy skulle ju i och för sig vara en sport för de verkligt tuffa; 15 grader minus och stenhård boll... (eller stenhårda bollar efter ett litet tag).

Mayo
Medlem
#15 Skrivet: 15 Feb 2011 14:34

Citerar: Carzo, #13:
Man undrar förstås om det kan bli mera ytligt än vad det redan är.

Jo, så är det ju, men jag hoppas kunna uppskatta en sport för vad den är och inte påklistrad något extra som inte har där att göra egentligen. Jag tittar på ishockey för att se bra spel och inte för att se slagsmål, och jag tittar på Formel-1 för att se bra racing och inte spektakulära krascher.

Du nämnde golf tidigare vilket jag själv spelar sen ca 15 år och vet att den för en minskande tillvaro precis som schacket. Golfen hade sin boom för ca tio år sen och får "lida" för det nu, det finns för många klubbar i Sverige relativt antalet spelare och några klubbar går i konkurs varje år. Golf funkar nog bättre än schack på TV just pga. att du kan klippa i spelet och visa avgörande moment. T.o.m. jag fattar att folk inte orkar kolla en hel golfrunda på sex timmar.
Men faktum är att golfen närmar sig problemet från ett annat sätt... inte genom fler TV-sändningar (kanske bättre sändningar dock) utan nämligen att försöka trygga återväxten och värva fler barn som vill spela golf.

Kullberg
Medlem
#16 Skrivet: 15 Feb 2011 15:09

Golfen har ju runt 600 000 aktiva medlemar och funkar bra i TV. Visst man tappar lite på juniorsidan just nu, men det går ändå inte att jämföra med schack. Schack funkar inte på tv så att få in stora sponsorpengar är nästan omöjligt. De pengar som kommer in är från rika snubbar som gillar schack och det räcker inte långt.
Sporter där man kan bli proffs och tjäna store pengar har ju en hel del gratis när det kommer till rekrytering. Ytligt eller inte men pengarna måste ju komma från någonstans och är inte sporten underhållande att titta på (helst då på TV) så är det ju svårt att generera pengar på det.
Att kolla på schack på tv och inte själv vara ganska hyffsad på att spela måste ju vara ungefär lika spännande som att se ett frågesportsprogramm på finska, kan jag tro.

sture_lindberg
Medlem
#17 Skrivet: 15 Feb 2011 15:25

Citerar: Kullberg, #16:
Att kolla på schack på tv och inte själv vara ganska hyffsad på att spela måste ju vara ungefär lika spännande som att se ett frågesportsprogramm på finska, kan jag tro.

Det har dock visats schack på TV förut.Med väldigt höga tittarsiffror,jag tänker då mest på en serie som Hasse Alfredsson var speaker till.Och även "snilledrag" drog stora tittarsiffror.Så tittare finns..Men det gäller för Sveriges Schackförbund att jobba mera för att TV ska intressera sej för schacket..

Kullberg
Medlem
#18 Skrivet: 15 Feb 2011 15:45

jag tror inte det hjälper vad än schackförbundet skulle göra. Schack på TV kommer aldrig göra några pengar. Jag vet inte hur många tittare dessa programm drog, men det blev ju ingen fortsättning på dem så "väldigt höga tittarsiffror" har jag svårt att tänka mig. Det beror väl på vad man ser som väldigt höga kanske. Men även om där blir en del tittare så tror jag fortfarande inte sponsorerna kommer att komma in och lägga några pengar värt namnet så att förbundetskulle göra några större vinster.

Mayo
Medlem
#19 Skrivet: 15 Feb 2011 15:55

Golfen har ju runt 600 000 aktiva medlemar och funkar bra i TV. Visst man tappar lite på juniorsidan just nu, men det går ändå inte att jämföra med schack. Schack funkar inte på tv så att få in stora sponsorpengar är nästan omöjligt. De pengar som kommer in är från rika snubbar som gillar schack och det räcker inte långt.
Sporter där man kan bli proffs och tjäna store pengar har ju en hel del gratis när det kommer till rekrytering. Ytligt eller inte men pengarna måste ju komma från någonstans och är inte sporten underhållande att titta på (helst då på TV) så är det ju svårt att generera pengar på det.

Sant, golf är såklart fundamentalt olikt från schacket. Dock tycker jag mig känna igen vissa resonemang från både schacket och golfen när det handlar om att trygga återväxten och det är väl ingen nyhet att många golfklubbar i landet går på knäna ekonomiskt. Detta i sig har dock inget med TV-sändningar att göra och jag är tveksam till om TV är det bästa mediet för schacket; jag tror Internet funkar bättre eller varför inte mjölkpaket (för några år sen kunde man ju läsa om schack på Arlas mjölkpaket). Fast nu är vi långt ifrån ämnet ifall det handlar om att generera sponsorer till schacket.

sture_lindberg
Medlem
#20 Skrivet: 15 Feb 2011 16:06

Citerar: Kullberg, #18:
"väldigt höga tittarsiffror

över 1,5 miljon..

vpaavola
Medlem
#21 Skrivet: 15 Feb 2011 16:20

ungefär lika spännande som att se ett frågesportsprogramm på finska

Enligt min mening har finsk frågesport lika stor underhållningsvärde som svensk.
Annars tror jag som Sture. Med duktig programledare och trevlig programformat skulle nog även schack fungera i TV. Vi har ju icke kommersiella TV-kanaler och deras uppgift är ju att ta vara på även dom smala kulturyttringar.

Batista77
Medlem
#22 Skrivet: 15 Feb 2011 16:26

Citerar: sture_lindberg, #17:
Men det gäller för Sveriges Schackförbund att jobba mera för att TV ska intressera sej för schacket..

http://www.chesstv.eu/niva1/pe/se/Mitt_i_Schack_Ch essTV_324swe.htm

sture_lindberg
Medlem
#23 Skrivet: 15 Feb 2011 16:27

Citerar: vpaavola, #21:
Vi har ju icke kommersiella TV-kanaler och deras uppgift är ju att ta vara på även dom smala kulturyttringar.

Helt rätt..Det gäller för Sveriges Schackförbund att ligga på...Tycker det är dålgt av dom att inte kunna övertyga SVT att få sända schack i TV.

sture_lindberg
Medlem
#24 Skrivet: 15 Feb 2011 16:30

Citerar: Batista77, #22:
http://www.chesstv.eu/niva1/pe/se/Mitt_i_Schack_Ch essTV_324swe.htm

Jo detta är ju bra..men det är ju knappast några sändningar från SVT.

Bjarne3
Medlem
#25 Skrivet: 15 Feb 2011 17:49 - Redigerad av: Bjarne3

Om en masse skakspelare skriver ind til TV, så vil der komme schack i TV.

Nogle vil gøre forsøget i Danmark. Der er 40 - 5o.ooo, der interesserer sig for skak
i Danmark.

Lyn-skak - blitzskak er bestemt ikke kedeligt - i TV.
Eller 4 - 5 partier med hurtig-skak på samme tid. Med kommentator på.

Chesswarrior
Medlem
#26 Skrivet: 16 Feb 2011 21:06

Schack kan vara en intressant tvsport ändå, om man inte kan reglerna så lär det inte vara kul men om man KAN reglerna och gillar schack vore det ju ultimalt att kolla på ett livesänt schackparti med en kommentator.

Man skulle kunna göra tv-turneringar i blixtschack, allmänheten kan väl tycka det är intressant att se hur snabbt folk drar? Och det finns ju så många kanaler så någon kanal kanske kan vara intresserad av schack, kanske t.om en ny schackkanal kan skapas?

Och åter till möjligheten att vara proffs, OM man är i värdseliten visst finns det stora pengar att hämta? Och om 3 stycken i Sverige och 3-400 i världen är schackproffs och de håller sig på 2700 ranking så måste väl möjligheten att leva hyfsat stabilt kanske t.om rikt finnas på att spela schack?

Kullberg
Medlem
#27 Skrivet: 17 Feb 2011 03:12

Citerar: vpaavola, #21:
Vi har ju icke kommersiella TV-kanaler och deras uppgift är ju att ta vara på även dom smala kulturyttringar.

Jo visst kan schack på tv säker vara kul för folk som spelar schack. Men vad jag talade om var att få in pengar i spelet så att där kunde bli fler som spelar på heltid.

Citerar: Chesswarrior, #26:
Och åter till möjligheten att vara proffs, OM man är i värdseliten visst finns det stora pengar att hämta? Och om 3 stycken i Sverige och 3-400 i världen är schackproffs och de håller sig på 2700 ranking så måste väl möjligheten att leva hyfsat stabilt kanske t.om rikt finnas på att spela schack?

Problemet är väl att bra tjänar nog bara typ top 20 i världen om ens det, och att ta sig dit kostar väldigt mycket.

Själv tycker jag det är mycket bättre att följa schack på nätet än det skulle vara på TV (kanske för att jag inte har TV) . men inte heller internet sändningar genererar ju några pengar till schacken i nuläget.

Nesse
Medlem
#28 Skrivet: 26 Feb 2011 22:53

Glöm allt snacket om schack i TV. Det där är önsketänkande. Glöm också allt prat om att det ska gå att hitta sponsorer till schacket. Det finns helt enkelt inget intresse för schack inom svenskt näringsliv. Sverige är ingen schacknation. Med 25 års perspektiv på schacket har det tyvärr snarare blivit sämre. Värst är det i dom små och medelstora städerna -många schackklubbar har lagt ner eller befinner sig i dödsryckningar. Lokaltidningarna har slutat med schackspalterna, ungdomsverksamheten upphör, färre medlemmar osv...
Ja, det ser inte bra ut för schackets framtid i Sverige. Fast å andra sidan kan det ju förhoppningsvis vända också ?

Du måste logga in för att kunna posta!