Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Typställningar
Författare Meddelande
Chesswarrior
Medlem
#1 Skrivet: 26 Jan 2011 19:19

Jag har fått rekomendation att träna på typställningar, jag vet knappt vad det är för något, det är typ bondestrukturer och ideer i speciella ställningar. Men hur tränar man det? Det känns ganska nödvändigt att kunna olika typställningar så man kan leta efter logiska ideer eller bygga på dem och få lättare att vara kreativ!

Mayo
Medlem
#2 Skrivet: 26 Jan 2011 20:08

Du kommer få mängder med svar.
Men jag skulle säga att den som gav dig rekommendationen också borde kunna säga var du ska börja nånstans? Jag har jobbat några år som schacktränare och det låter som rekommendationen kommer från en tränare eller en hyfsat duktig spelare.

Chesswarrior
Medlem
#3 Skrivet: 27 Jan 2011 19:06

Den som gav mig rekommendationen är jag typ bättre än, men han är äldre och mer rutinerad. Jag vill ta ytterliggare steg i min utveckling och om jag lär mig typställningar så blir jag mycket bättre på mittspelet och för förståelse för det !

Jag kanske ska kolla upp mina öppningar och typställningar som de leder till, men jag vet fortfarande inte hur man lägger upp en sådan träning bra, det fick jag ingen rekommendation på.

Solar_Plexus
Medlem
#4 Skrivet: 27 Jan 2011 19:13

Alla storkanoner har någon gång i "schackkarriären" studerat just detta ämne i Nimzowitsch bok "Mitt system" (Mein system) och alla(?) framhäver denna bok i översvallande ordalag. Den brittiske storkanonen Matthew Sadler anser att "Mitt system" innehåller en hel del dubiöst jox men, han menar att, när det gäller hur typställningar (grundat på hur bondeformationen i centrum är beskaffad) skall spelas så är boken i stort sett oöverträffad. Själv har jag aldrig orkat kämpa mig så långt in i den där infernaliska luntan.

Mayo
Medlem
#5 Skrivet: 27 Jan 2011 19:56

Citerar: Chesswarrior, #3:
#3 Skrivet: 27 Jan 2011 19:06 Citera
Den som gav mig rekommendationen är jag typ bättre än, men han är äldre och mer rutinerad. Jag vill ta ytterliggare steg i min utveckling och om jag lär mig typställningar så blir jag mycket bättre på mittspelet och för förståelse för det !
Jag kanske ska kolla upp mina öppningar och typställningar som de leder till, men jag vet fortfarande inte hur man lägger upp en sådan träning bra, det fick jag ingen rekommendation på.

Ok. Varför jag frågade vem som givit dig rekommendationen är för att han givit dig den av en anledning och, till skillnad från de flesta andra av oss, känner till din spelstil och kanske vad som är dina naturliga nästa steg att träna på. Han har ju sagt A, "träna på typställningar" och då tänkte jag att han skulle ha sagt B också, dvs. lite mer specifikt hur.
Ett generellt tips är annars boken "Mitt system" precis som Solar_Plexus nämner, men det finns mängder av nyare (och många av dem bättre) böcker som handlar om ungefär samma sak. Mitt system är av äldre snitt och jag har inte läst den heller, bara bläddrat i den några gånger eftersom jag haft den på att läsa-listan, men det vete f-sen om jag kommer läsa den någonsin.
En bok är dock inte fel väg att gå och det finns några bra (internet-)schackbokhandlar i landet. Mitt system tror jag dock borde kunna gå att hitta i en vanlig större bokhandel och kanske tom på ett bibliotek.

Chesswarrior
Medlem
#6 Skrivet: 27 Jan 2011 23:11

Jag har en bok som heter Understanding pawn play in chess, den är rätt så bra, jag kanske ska läsa ut den och studera lite . Också har jag Winning Chess middlegames där det står lite om d4 ställningar och vad de kan leda till. My system är nog en bra bok och jag har läst någonstans att om man lär sig den bokens kunskaper så räcker det för att bli en IM! Jag kanske ska köpa My system iaf.

Men den som rekommenderade träningssättet till mig tyckte att jag körde för mycket på känsla. Jag antar att om jag hade mer att gå på och mer kunskap om typställningar så skulle jag kunna spela bättre och hitta bra drag enklare. Men det finns många bondestrukturer och öppningar, just nu spelar jag d4 som vit, skandinaviskt med Dd6 mot e4 och holländskt mot d4.

Jag kan läsa mina böcker men det är fortfarande lite svårt hur man ska analysera typställningar och dra slutsatser av det, är det någon som tränar eller har tränat typställningar?

Mayo
Medlem
#7 Skrivet: 28 Jan 2011 10:02

Ok, då vet jag lite mer. Att höra om spelare "som kör på känsla" är ganska vanligt, inte förvånad över att du fått den kommentaren.

Men det du behöver är en tränare. Antingen i en klubb, eller lite enklare via en eller flera böcker (de som skriver de bättre böckerna är vanligen väldigt starka spelare och duktiga pedagoger). Träningen blir därefter mycket mer självklar: titta efter böcker där du kan testa dig själv i olika ställningar, analysera dem, och se sen vad författaren har för kommentarer. Jag tror detta ger betydligt snabbare resultat än att få tips över Internet (och vill du ha bra tips så lär du få betala en del, en schackkompis till mig anlitar just nu en rätt bra ungersk tränare och han är nog inte billig).
Den bästa bok jag läst om just att träna typställningar är Bellin/Ponzettis "Test your positional play". "Reassess your chess" av Jeremy Silman har jag inte läst men den är lovordad. Ta gärna en kik på nätet (på Amazon t.ex.) och se vad de handlar om så tror jag du blir lite klokare.

Chesswarrior
Medlem
#8 Skrivet: 28 Jan 2011 15:19

Jag har redan ganska många böcker men det var längesedan jag köpte en bok och dem jag har köpt läser jag nästan aldrig.. Det känns dumt att lägga ut massa pengar på sådant man inte använder men jag kan ju prioritera lite bokköp typ My system som verkar bra.

Ett träningssätt som jag själv har är att jag när jag spelat ett parti så pratar jag högt med mig själv om partiet, hur jag tänkte och vad jag tycker om dragen, ställningen, och ideer, strategier och sådant. Det tycker jag är kul och då förstår jag hur jag tänker lite bättre, och då kan man vara kreativ också.

Jag vet att det är svårt att lära sig själv men det måste väl finnas lättare(billigare) sätt än att betala för böcker och tränare?

sture_lindberg
Medlem
#9 Skrivet: 28 Jan 2011 15:24

Bästa sättet måste ju vara att (som jag ) spela en MASSA partier ! Då uppkommer ställningstyper automatiskt på brädet..Och sen när man spelat klart partiet så analyserar man partierna...Speciellt förlustpartierna

Kullberg
Medlem
#10 Skrivet: 28 Jan 2011 15:25

Billigare sätt att trän finns där än att träna med en tränare, möjligtvis lättare också men de är ju naturligtvis mycket sämre om målet är att bli bra på schack.
Att träna utan böcker och tränare byter ju att du själv måste komma fram till vad en sammlad schack elit kommit fram till under ett par hundra år.

Mayo
Medlem
#11 Skrivet: 28 Jan 2011 17:32

Precis som Sture och Kullberg skriver, det finns inga genvägar, men det beror samtidigt på vad målsättningen är. Nackdelen med Stures förslag (all respekt, Sture) är att man såklart kan analysera sina förlustpartier, men om man inte riktigt vet hur man ska analysera dem eller vad man ska titta efter så ger det ju inte så mycket.

Fördelen med böcker är att expertisen finns samlad på ett par hundra sidor. Jag håller med dig, klart träligt att ta sig igenom ibland, men det krävs disciplin oavsett hur man tränar. Sen att det kostar pengar, tja, en körlärare kostar också pengar och när jag tog körkort lärde jag mig mycket mer efter en timme med körläraren än tio timmar med farsan.

Samtidigt så finns det ingen schackbok jag själv har läst där jag inte haft bräde bredvid, lagt ifrån mig boken och kikat lite på egen hand. De flesta böcker uppmanar till just detta, och då blir det ju lite roligare. Det är ju inte så att man sträckläser boken från pärm till pärm direkt. De roligaste böckerna är de där man inser efter ett tag att man lärt sig något och har klivit över ett antal schacktrösklar.

Vad är du själv ute efter? Allmänna schacktips på nätet finns väl lite överallt, och de går nog snabbt att hitta och är gratis, men jag tror samtidigt att det kommer innebära en massa omvägar för att komma någonstans.

Chesswarrior
Medlem
#12 Skrivet: 28 Jan 2011 17:44

Jag tror Stures sätt att spela partier och analysera är riktigt bra träning för både typställningar och schack!

Men det är väldigt svårt att komma fram till saker, men vadå, schack är inte bara vetenskap, och exakt fakta och jag tror typställningar handlar mer om ideer, strategier. Den gamla schackeliten byggde upp dagens kunskap kanske men dagens spelare måste förstå den och kunna använda den på det sättet.

Typställningar hänger ihop med öppningar och mittspelet och avgör hur bra man spelar i ett parti ganska mycket helt enkelt. Man kan inte spela över sina kunskaper, t.ex en nybörjare som inte kan någonting om pjäsvärden m.m spelar utifrån sina kunskaper och spelar därför dåligt. Jag har inga kunskaper alls i typställningar och med dem kunskaperna och förståelserna skulle jag kunna spela som en skickligare spelare, no doubt.

Kullberg
Medlem
#13 Skrivet: 28 Jan 2011 18:47

Citerar: Chesswarrior, #12:
schack är inte bara vetenskap, och exakt fakta och jag tror typställningar handlar mer om ideer, strategier.

Jo men även detta lär man ju sig genom att studera mästarnas tankar och ider. Då genom böcker eller en tränare.
En bra bok eller tränare lär dig inte spela schack bättre den lär dig hur och vad du ska lära dig kan man säga. Sen är det bara hårt arbete och som gäller. Studera dina egna partier och mästarnas partier genom tiderna. men först är det såklart bra att veta vad man ska titta efter i dessa partier.

Carzo
Medlem
#14 Skrivet: 28 Jan 2011 19:56

Citerar: sture_lindberg, #9:
Och sen när man spelat klart partiet så analyserar man partierna...Speciellt förlustpartierna

Vill här citera en av de stora från förr, Capablanca, som en gång skrev:
"Det har funnits tillfällen i mitt liv då jag tänkte att jag omöjligen kunde förlora ett endaste parti. Men just då kunde det hända att jag blev slagen, och förlustpartiet var det medel som fick mig tillbaks till jorden. Inget är så nyttigt som en förlust i rättan tid. Av mina vunna partier har jag ingenting lärt, men oändligt mycket från de jag förlorat. Och analysen efteråt, av dessa förluster..."

Kipt
Medlem
#15 Skrivet: 28 Jan 2011 21:02

Chessmaster 10th har, utöver en stark schackmotor, också bra kurser om schack från bl.a. Josh Waitzkin. Gjorde mig en bättre spelare och dessutom har man alltid någon (/ något) att spela mot. Spelet gick för 10€ för två år sedan så jag tror nog du får det billigare en någon bok.

sture_lindberg
Medlem
#16 Skrivet: 28 Jan 2011 22:28

Citerar: Mayo, #11:
Nackdelen med Stures förslag (all respekt, Sture) är att man såklart kan analysera sina förlustpartier, men om man inte riktigt vet hur man ska analysera dem eller vad man ska titta efter så ger det ju inte så mycket.

Om man spelar mycket partier så upptäcker man snart VARFÖR man hamnar dåligt i vissa ställningar eller förlorar vissa partier...Och om man då lär sej att undvika dessa fel eller ställningar så lär man ju sej så småningom.
Då behövs varken schacktränare eller böcker--- men om man däremot vill höja sej betydligt på kort tid som schackspelare,så är det en schackklubb som gör susen..

Mayo
Medlem
#17 Skrivet: 29 Jan 2011 09:22

Citerar: sture_lindberg, #16:
så är det en schackklubb som gör susen

Så är det.

Deltin2
Medlem
#18 Skrivet: 29 Jan 2011 12:46 - Redigerad av: Deltin2

Att lära sig spela med och mot isolanibonde kan vara en typställning som är väldigt viktig att kunna. Det finns en ställning som kan uppkomma från ett flertal öppningar, bland annat ortodox damgambit, c3-varianten i sicilianskt, avbytesvarianten i caro-kann mm. Står lite om det Jesper Halls bok "Träna schack", kapitel 8.

Chesswarrior
Medlem
#19 Skrivet: 29 Jan 2011 13:12

Citerar: Mayo, #11:
Vad är du själv ute efter? Allmänna schacktips på nätet finns väl lite överallt, och de går nog snabbt att hitta och är gratis, men jag tror samtidigt att det kommer innebära en massa omvägar för att komma någonstans.

Jag är ute efter ett träningssätt på typställningar, men det kanske inte är något man tränar på, snarare något man förstår? Men typställningar hör ihop med ideer och strategier så det är vitalt viktigt. Jag kanske måste ha någon som lär mig det jag inte förstår, visst, men man måste ju kunna utveckla sin kunskap själv också, typställningar hör väl ihop med öppningar och bondestrukturer? Speciellt bondestrukturer som alltid finns i typställningar. Vad är en strategi i en typställning? T.ex i isolanpställning, om vit har isolanobonde så vill inte vit byta pjäser för att ge svart ett fördelaktigt slutspel. Är det sånt man ska lära sig?

Enda sättet jag vet nu är att analysera sina egna partier och det tror jag alltid är nyttigt, man för reda på vad man är bra på och hur man tänker.

Mayo
Medlem
#20 Skrivet: 29 Jan 2011 17:45

Hoppsan, skrev ett hyfsat långt svar men schackonline loggade ut mig under tiden, så all text försvann

Nåväl, känns som att du är på god väg, analyserande är bra. En snabbstart för att ta sig vidare är att studera hur starkare spelare analyserar.
Jag kan tipsa om den engelske stormästaren Daniel King, han är egentligen inte någon av mina personliga favoriter, men hur som, han kommenterar en del från storturneringen i holländska Wijk aan Zee som pågår just nu. Du hittar det på youtube, sök på "daniel king chess wijk aan zee" t.ex.

henjoh
Medlem
#21 Skrivet: 29 Jan 2011 19:24 - Redigerad av: henjoh

En bra sida för kombinationsträning är http://chesstempo.com som har massvis med olika ställningar där uppgiften är att hitta bästa dragserien inom olika typer av problem.

Kullberg
Medlem
#22 Skrivet: 29 Jan 2011 19:54 - Redigerad av: Kullberg

Citerar: Chesswarrior, #19:
visst, men man måste ju kunna utveckla sin kunskap själv också, typställningar hör väl ihop med öppningar och bondestrukturer? Speciellt bondestrukturer som alltid finns i typställningar. Vad är en strategi i en typställning? T.ex i isolanpställning, om vit har isolanobonde så vill inte vit byta pjäser för att ge svart ett fördelaktigt slutspel. Är det sånt man ska lära sig?

ja det är bra att träna sådant, men för att lära sig detta genom att analysera sina egna partier så måste man ju ha en viss grundkunskap och den får man nog enklast genom böcker och tränare. det fins mycket böcker om bondestrukturer mm.
Det är ju lite om om man skulle lära sig tex. matte. Att bara sätta sig ner och räkna lite gör ju kanske att man blir bättre på det man redan kan, men ska man lära sig nya saker får man nog ta till hjälp om det ska hålla styrfart framåt.

Ett tips när det gäller isolanispel är att kolla in Kortschnojs partier med isolani, han är grym på det där tycker jag.

Chesswarrior
Medlem
#23 Skrivet: 29 Jan 2011 21:46

Citerar: Mayo, #20:
Jag kan tipsa om den engelske stormästaren Daniel King, han är egentligen inte någon av mina personliga favoriter, men hur som, han kommenterar en del från storturneringen i holländska Wijk aan Zee som pågår just nu. Du hittar det på youtube, sök på "daniel king chess wijk aan zee" t.ex.

Ska kolla på youtube, det är alltid kul att höra bra spelare kommentera!

Citerar: henjoh, #21:
En bra sida för kombinationsträning är http://chesstempo.com som har massvis med olika ställningar där uppgiften är att hitta bästa dragserien inom olika typer av problem.

Ja, jag är medlem där, det är en bra sida men det är mer kombinationer och taktik.

Citerar: Kullberg, #22:
Det är ju lite om om man skulle lära sig tex. matte. Att bara sätta sig ner och räkna lite gör ju kanske att man blir bättre på det man redan kan, men ska man lära sig nya saker får man nog ta till hjälp om det ska hålla styrfart framåt.

Ja precis det är det jag menar, nya kunskaper sökes! Jag har ju ändå några böcker om bondestrukturer så jag ska läsa dem iallafall men kanske också analyser på lite mer ingående sett och se till typställningen och hur den påverkar partiet..

Jag tror jag ska kolla mina öppningar, vilka typställningar de leder till och lära mig om dem, via någon bok och analys av stormästare kanske.

Du måste logga in för att kunna posta!