Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schack på skolschemat?
Författare Meddelande
JKnight
Medlem
#1 Skrivet: 8 Dec 2010 08:32

Hej, precis som rubriken frågar... är det en bra idé att införa schack som ett obligatoriskt ämne i skolan? Kanske som en del av mattekursen?

Kullberg
Medlem
#2 Skrivet: 8 Dec 2010 09:27

Att tvinga folk att spela schack tror jag inte på men att göra det möjligt för folk att spela schack på skolorna på sin fria tid tror jag på.

JKnight
Medlem
#3 Skrivet: 8 Dec 2010 11:39

Men man tvingar ju exempelvis folk att ha musik, varför inte schack då? Det finns väl många positiva saker med schack? Exempelvis förmågan att koncentrera sig och tänka logiskt utvecklas.

KidCurry
Medlem
#4 Skrivet: 8 Dec 2010 12:02

Det har du säkert rätt i. Men jag gillar inte att du antyder att musik skulle vara ett mindre viktigt ämne. Det är tyvärr en vanlig fördom, därför är musikundervisningen eftersatt på många skolor.

PeterN
Medlem
#5 Skrivet: 8 Dec 2010 12:14 - Redigerad av: PeterN

Hej Schackfolk !

På min tid hade vi schack som fritt valt arbete i grundskolan.
Det var rätt många som valde detta när det fanns att välja.
Vet inte riktigt hur skolan ser ut nu på denna punkt.

vpaavola
Medlem
#6 Skrivet: 8 Dec 2010 12:43

Om man har schack som oblikatorisk ämne i skolan, minskar intresset. Säkraste sättet att få ungdomar att spela vore att förbjuda schack i skolan.

tornado
Medlem
#7 Skrivet: 8 Dec 2010 13:09

På min ungdomstid fanns ett ämne som hette "Gymnastik med lek och idrott" ,där kunde man spela schack om man ville och det var några som spela så fort tillfälle gavs.Jag var en av dem.

JKnight
Medlem
#8 Skrivet: 8 Dec 2010 13:28

Citerar: vpaavola, #6:
Om man har schack som oblikatorisk ämne i skolan, minskar intresset. Säkraste sättet att få ungdomar att spela vore att förbjuda schack i skolan.

Hahaha kul ironi

Kullberg
Medlem
#9 Skrivet: 8 Dec 2010 13:42

Citerar: JKnight, #3:
Men man tvingar ju exempelvis folk att ha musik, varför inte schack då?

Jo men jag kanske inte tycker man ska tvinga folk att spela instrument heller.

Achyhapparall
Medlem
#10 Skrivet: 8 Dec 2010 20:21 - Redigerad av: Achyhapparall

Jag vill gärna ha schack på skolschemat !
Men tyvärr, vi har inte det

MalmöLeif
Medlem
#11 Skrivet: 25 Dec 2010 13:50

Gymnasieskola med en del schack:

http://www.gymnasium.se/Naturvetenskapsprogrammet_ NA_Schack_63388.htm

absintum4
Medlem
#12 Skrivet: 25 Dec 2010 20:15

Kreativa ämnen uppmärksammas sällan av såväl myndigheter, lärare som elever tragiskt nog då det är vetenskapligt bevisat att nervbanorna i hjärnan stärks och leder en seriös utövare till rationella och överlagda logiska beslut. Godtyckligt månne men ändock, tvinga gärna in schacket för min del, dock bör vägledarna (tränarna) vara kompetenta

TesseS
Medlem
#13 Skrivet: 25 Dec 2010 20:28

Jag tror inte på att tvinga in schack, men möjligt att ha det tillgängligt på tillval eller liknande (om sånt fortfarande existerar).

absintum4
Medlem
#14 Skrivet: 25 Dec 2010 20:55

Kärnan av problemet. Varför inte sätta Matematik, fysik, kemi, biologi på tillval likväl som bild, musik, eller Schack?

poesimannen
Medlem
#15 Skrivet: 25 Dec 2010 20:56

Det finns i så fall fler spel att ha på skolschemat som stimulerar strategi och matematik. Othello backgammon bridge poker fyrmannawhist mahjong för att nämna några. Kanske kunde man ha en kurs som främjar detta? Men vad ska det bli av dessa som väljer detta som ämne? En samling gamblers som bara lever för spel, höga odds och pengar? Om tanken är lekfullhet och att ha skoj är det väl helt ok men sannolikt stannar det inte vid det.

Dart

TesseS
Medlem
#16 Skrivet: 25 Dec 2010 21:31

Citerar: absintum4, #14:
Kärnan av problemet. Varför inte sätta Matematik, fysik, kemi, biologi på tillval likväl som bild, musik, eller Schack?

Det finns många ämnen som är viktigare att ha i skolan än schack och det hoppas jag många håller med om.

johannes74
Medlem
#17 Skrivet: 3 Apr 2011 21:44 - Redigerad av: johannes74

Jag undervisar schack på min skola, där jag även är högstadielärare.

I mitt fall, väckte jag först intresset hos eleverna...jag spelade mycket med dem på rasterna...sen blev nästa steg att jag startade schackundervisning direkt efter deras vanliga lektioner. Nu har jag en stabil grupp som kommer varje vecka.
Dessutom spelar ca 20-25 elever ganska regelbundet på rasterna...allt detta på endast 6 månader.

Jag har precis haft samtal med min rektor tillsammans med Jesper Hall kring hur vi kan utveckla schacket på vår skola. Tanken är att nu när intresset är så pass stort, så kan vi lägga in det i elevens val där eleverna själva kan välja.

Jag och många med mig inser att schack är ett fantastiskt verktyg i skolan, men jag tror intresset måste få komma fram naturligt och inte bli påtvingat.

TesseS:

Självklart är andra ämnen viktigare än schack...man kan inte ta bort nåt ämne och lägga in schack, MEN däremot kan schack hjälpa många elever som har svårt med abstrakt tänkande, koncentrationssvårigheter...jag ser detta så tydligt bland mina elever i skolan...efter bara 6 månaders schackspelande så är många av eleverna mycket lugnare, de har fått ett större självförtroende som de har nytta av i annan skolundervisning. Sen har jag inte mätt deras kunskapsutveckling i skolan, men jag är rätt säker på att de presterar bättre i matte, NO och SO-ämnena som kräver en del abstrakt tänkande.

karpov_jr
Medlem
#18 Skrivet: 3 Apr 2011 23:44

Hm mycket prat om abstrakt tänkande... känslor och intuition är minst lika viktiga att upptäcka i schackets "galna" värld!

johannes74
Medlem
#19 Skrivet: 4 Apr 2011 08:15

Det ena behöver ju inte utesluta det andra...jag håller helt med dig, karpov jr!

Men intuition är ju på ett sätt abstrakt.

minnesluckan
Medlem
#20 Skrivet: 4 Apr 2011 19:58

Med schack utvecklar man ett otal viktiga moment som man kan ha nytta av senare i livet. Att man får bättre minne är ju självklart men även det strategiska tänkandet och konsten att lösa problem, att kunna fatta korrekta beslut och kunna förutse eventuella framtida händelser är bara en liten del av kakan. Man slipper även få altzeimers på äldre dar!
Men om det ska vara ett skolämne låter jag vara osagt!

Solar_Plexus
Medlem
#21 Skrivet: 5 Apr 2011 20:47

Citerar: minnesluckan, #20:
kunna förutse eventuella framtida händelser

Ja, men det behöver man ju inte lära sig att spela schack för att kunna göra; det räcker ju med att titta i lite kaffe-sump! Svårare än så är det inte att förutse framtida händelser. Själv förutsåg jag både franska revolutionen och sovjetunionens sammanbrott med den metoden!!

karpov_jr
Medlem
#22 Skrivet: 5 Apr 2011 21:05

Något som jag behöver är i sanning ett bättre minne... vi får se vad som händer nu när man lallar omkring på den här sajten och spelar ett och annat partäh!

MalmöLeif
Medlem
#23 Skrivet: 20 Apr 2011 22:40

Skola:

http://www.dn.se/kultur-noje/sverige-har-slutat-un dervisa-sa-forlorade-lararna-sitt-yrke

Du måste logga in för att kunna posta!