Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / VÄNSTERN
Författare Meddelande
PeterN
Medlem
#1 Skrivet: 26 Okt 2010 21:04

Om man spelar med vänstern. får man handikapp då ?
Spelar själv med en hand o tycker att det borde finnas regel för detta efter att ha läst forumets inlägg i övriga frågor.

greenberry
Medlem
#2 Skrivet: 26 Okt 2010 21:07

Är du också vänster? Skönt att höra. Trodde jag var ensam. Vi kunde göra en turnering. De vänstras turnering.

J_Ahlin
Medlem
#3 Skrivet: 26 Okt 2010 21:20

om man är vänsterhänt gör inget större handicap på schackonline -

Vänsterhänt i livespel (alltså med riktiga träbitar och schackklocka) så har de ju rentav en fördel Svart spelare får välja vilken sida klockan ska stå på och vänsterhänta är i minioritet så är det stor möjlighet att vänsterhänta får klockan på sin vänstra sida om brädet
(som svart väljer man själv vänstra sidan - som vit väljer motståndaren i regel den för sin sida högra sidan)

PeterN
Medlem
#4 Skrivet: 26 Okt 2010 21:23

Din lilla tjötgubbe...............

greenberry
Medlem
#5 Skrivet: 26 Okt 2010 21:29 - Redigerad av: greenberry

Citerar: J_Ahlin, #3:
Svart spelare får välja vilken sida klockan ska stå på

Fel. Domaren bestämmer det. Så det är inte självklart.
Dock verkar dom flesta domare följa den ordningen. Men det är inte något som man som svart spelare har rätt att kräva.

Mayo
Medlem
#6 Skrivet: 26 Okt 2010 21:34

Citerar: greenberry, #5:
Fel. Domaren bestämmer det. Så det är inte självklart

Det är olika från tävling till tävling, ibland får svartspelaren välja sida.

greenberry
Medlem
#7 Skrivet: 26 Okt 2010 21:41 - Redigerad av: greenberry

Precis så är det. Domaren bedömer detta utifrån spellokalen. Det viktigaste är att domaren skall kunna se klockan. Det går före svarts handikapp s.a.s. Dock tror jag de flesta domare försöker ordna så att svart får klockan på höger sida. Men det är inte alltid möjligt tillfredställa svarts vänster eller högervridna behov och samtidigt se klockan.

Mayo
Medlem
#8 Skrivet: 26 Okt 2010 21:52

Jo, det är klart att domaren bestämmer, men ibland (framförallt i snabb- och blixtschack) så är det inte lika hårt reglerat.

greenberry
Medlem
#9 Skrivet: 26 Okt 2010 21:58

Egentligen är det väl i snabba partier som det är som viktigast att ha koll på kläppen?
Men tänker man sig en lagmatch där spelare i samma lag vill sitta bredvid varandra. Då kan det bli riktigt komplicerat för en stackars domare. Så därför är det lugnast att domaren själv får avgöra hur han vill lägga upp det. I alla fall är schackreglerna skrivna med hänsyn till detta.

Mayo
Medlem
#10 Skrivet: 26 Okt 2010 22:10

Mnja... i reglerna står bara att domaren bestämmer var klockan ska stå. Det står inget om hänsyn till en stackars domare. Men det här blir ju hårklyverier, sunt förnuft lär råda.
I två av de senaste turneingarna jag spelade i, lag-DM i blixt i Stockholm och Västerås open (i snabbdelen av turneringen) valde svartspelaren var klockan skulle stå. Men det är klart att domarna hade kunnat gå in och bestämma om de velat.

greenberry
Medlem
#11 Skrivet: 26 Okt 2010 22:14

Citerar: Mayo, #10:
Men det här blir ju hårklyverier, sunt förnuft lär råda.

Ja helt rätt. Dock är det bra att det blir förtydligat här så att So-spelare som eventuellt i framtiden skulle ge sig in i närschack inte får massa saker om bakfoten. Det var därför jag opponerade mig. Jag tillhör en av de stackarna ibland.

rodeby
Medlem
#12 Skrivet: 29 Okt 2010 08:59

Jag förstår inte problemet, om det nu finns något problem. Jag anpassar mej till situationen och kan använda vilken hand jag vill.

Svedjeholmen
Medlem
#13 Skrivet: 29 Okt 2010 11:43

När jag spelar mot kompisar vill de att jag lämnar handicap - jag brukar erbjuda dem att jag skall spela med vänstern

Hjuling
Medlem
#14 Skrivet: 29 Okt 2010 11:59

Jag använder hjärnan och det brukar också funka bra...., ibland.

greenberry
Medlem
#15 Skrivet: 29 Okt 2010 12:30 - Redigerad av: greenberry

Jovisst. Men att bara använda endera eller antingen eller blir nog inte så bra.
Helst skall man använda hjärnan före handen.
Tvärtom blir katastrof. Emperiskt vedertaget faktum.

Hjuling
Medlem
#16 Skrivet: 29 Okt 2010 14:34

Vänster hjärnhalva då? Och sen dra med höger? Vad säger forskningen? Någon?

greenberry
Medlem
#17 Skrivet: 29 Okt 2010 15:17 - Redigerad av: greenberry

Att den vänstra halvan rymmer medvetande, språkförmåga i både tal och skrift, matematik, logik, analysförmåga samt jagets historiska aspekter och framtidsplaner.
Jag förmodar den då kan rekommenderas för användning till detta. Men sedan har det nog ingen betydelse vilken hand som används.
Den bekväme bör väl använda den hand som befinner sig närmast klockan. Den obekväme (jag själv tillhör den kategorin) använder alltid samma hand oavsett vilken sida klockan står på. Detta har sin förklaring i att jag alltid spelar med vänstern och då måste vänstern också användas till klockan. Allt enligt reglerna.

Du måste logga in för att kunna posta!