Författare |
Meddelande |
___o0o___
Medlem
|
#241 Skrivet: 27 Okt 2010 11:56
Citerar: sture_lindberg, #241: Om man kör efter det regelsystem som är gällande ,så är det ju helt rättvist. Alla vet vad som gäller och dom regler som finns gäller.
Men om man skulle börja att plötsligt ge dispanser till somliga.. DÅ skulle nog många tycka att det kanske inte skulle vara ett så värst rättvist system längre...
Jag tror alla här håller med Dig om detta,
så varför tar Du upp denna självklarhet ?
|
sture_lindberg
Medlem
|
#242 Skrivet: 27 Okt 2010 11:59 - Redigerad av: sture_lindberg
Citerar: ___o0o___, #217: Det finns ju en uppenbar risk för att SO's mästartitel mister sin tyngd pga dessa regler.
Jag tror det är viktigt att den som till slut står som vinnare också känner sig som den bästa korr-spelaren på SO detta år. För det krävs det nog att de flesta av de högrankade spelarna deltar i turneringen och för att det ska uppnås måste förstås dessa spelare ha en teoretisk chans att vinna.
Mycket på grund av att du skrev detta ! Där du både frågesätter statusen i den blivande Mästartiteln och föreslår att nya högrankade ska ha en chans att kunna vinna titeln.Men med rådande regler går inte detta som du borde förstått vid det här laget..
|
greenberry
Medlem
|
#243 Skrivet: 27 Okt 2010 12:07
3035 So användare! Hade det inte varit trevligt om alla hade varit med. Låt oss satsa på detta. Låt oss försöka motivera till det. Allihop. 
|
___o0o___
Medlem
|
#244 Skrivet: 27 Okt 2010 12:09
Citerar: sture_lindberg, #243: Mycket på grund av att du skrev detta !
Jo, detta inlägg belyser en nackdel med det gällande regelsystemet, men jag har inget förslag på hur man ska kunna få bukt på detta problem utan att det skapar andra nackdelar. Så det gällande regelverket är nog det bästa för alla.
|
farbrorjo
Medlem
|
#245 Skrivet: 27 Okt 2010 12:26
Citerar: erik, #1: Detta är den officiella mästerskapstråden för IM 2010 som drar igång söndagen den 14 november.
Anmäl dig senast den 7 november på: http://schackonline.com/index.php?pid=anmalan
Glöm inte att läsa i wikin (som är länkad från anmälningssidan) om regler och förutsättningar. Frågor ang. mästerskapet är välkomna i denna tråd.
Hälsningar,
Caquelaq och Erik
Nu ser det ut som om det börjar bli dags att påminna om det huvudsakliga syftet med den här tråden enligt ovan (har tagit bort några inlägg som mer är av arten repetetiv debattkaraktär). Tävlingsledningen har nu i ett antal inlägg motiverat varför det rådande systemet ser ut som det gör och diskussionen kring detta har varit värdefull och belysande på många sätt. Liksom flera vid det här laget har påpekat är det nog omöjligt att hitta en form som passar varje kategori av spelare och vi har som sagt redan när vi bestämde oss för ett seriesystem gjort det med fokus på morötter för spelare på alla nivåer och kontinuitet, snarare än ett renodlat elitmästerskap för de högst rankade där kontinuitet saknas från ett mästerskap till ett annat. Jag vill rikta ett särskilt tack till _o0o_ som visat förståelse för detta, trots att han tillhör kategorin som ej finner motivation för att delta på rådande premisser. Med detta sagt sätter vi inte punkt, utan snarare semikolon, d v s om intresse finns att fortsätta diskussionen så kan vi öppna en renodlad debattråd i s O-forumet, men då gällande regler ligger fast för årets mästerskap och feedback inför kommande utvärderas inom ramarna för ett seriesystem enligt ovan, får som sagt eventuell vidare diskussion kring detta föras i annan tråd för att inte överskugga tanken med denna.
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#246 Skrivet: 27 Okt 2010 16:50 - Redigerad av: CAQUELAQ
Nu 285 anmälda. Kan vi komma över 300?
|
lancer
Medlem
|
#247 Skrivet: 27 Okt 2010 17:31
Ni gör ett bra jobb som startat detta mästerskap sen är det riktigt att prova vilket regelverk som är det bästa sen får vi se efter mästerskapets slut om det är bra eller dåligt det blev iallafal en livlig diskution med olika åsikter.
|
farbrorjo
Medlem
|
#248 Skrivet: 27 Okt 2010 17:43
Citerar: lancer, #247: Ni gör ett bra jobb som startat detta mästerskap sen är det riktigt att prova vilket regelverk som är det bästa sen får vi se efter mästerskapets slut om det är bra eller dåligt det blev iallafal en livlig diskution med olika åsikter.
Tack ska du ha - och som feedback har den varit värdefull inför utvärderingen för kommande mästerskap (men det är som sagt en framtida fråga).
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#249 Skrivet: 29 Okt 2010 04:12 - Redigerad av: CAQUELAQ
Nu 287 anmälda. Kan vi komma över 300?
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#250 Skrivet: 30 Okt 2010 04:57
Vi har tappat några. Nu 284 anmälda.
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#251 Skrivet: 1 Nov 2010 17:39
Nu 295 anmälda - vi närmar oss 300...
|
trulpen
Medlem
|
#252 Skrivet: 1 Nov 2010 17:48
300 klubben. 
|
Happy28
Medlem
|
#253 Skrivet: 1 Nov 2010 21:15
Citerar: trulpen, #252: 300 klubben
lol
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#254 Skrivet: 3 Nov 2010 10:16 - Redigerad av: CAQUELAQ
Nu 298 anmälda - når vi 300 till sista anmälningsdatum - 7 november?
|
Malvan
Medlem
|
#255 Skrivet: 3 Nov 2010 10:43
För min del föredrar jag lagtävlingar framför individuella.
|
Malvan
Medlem
|
#256 Skrivet: 3 Nov 2010 11:09
Helst mixed.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#257 Skrivet: 3 Nov 2010 11:12
Lagtävlingar har onekligen sin tjusning. Helt klart! Men även individuella tävlingar,där har man bara sej själv och det finns ingen att skylla på om det går illa..
|
Malvan
Medlem
|
#258 Skrivet: 3 Nov 2010 11:20
Var och en är sig själv närmst.
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#259 Skrivet: 5 Nov 2010 12:30
Nu 313 anmälda! 
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#260 Skrivet: 7 Nov 2010 10:33
Sista anmälningsdagen - skynda skynda!
|
mjau06
Medlem
|
#261 Skrivet: 7 Nov 2010 14:41 - Redigerad av: mjau06
Men.....jag skulle gjärna vilja men jag kan inte! 
|
sture_lindberg
Medlem
|
#262 Skrivet: 7 Nov 2010 15:02
varför inte det då ?
|
mjau06
Medlem
|
#263 Skrivet: 7 Nov 2010 15:22
Jag kan inte därför att jag har inte spelat 20 rankade partier!
|
sture_lindberg
Medlem
|
#264 Skrivet: 7 Nov 2010 15:27
Nej du har ju inte spelat ett enda.
|
TesseS
Medlem
|
#265 Skrivet: 7 Nov 2010 15:44
Ska bli spännande det här! Första serien för min del. 
|
Gammelsmurf
Medlem
|
#266 Skrivet: 7 Nov 2010 15:49
Citerar: mjau06, #261: Men.....jag skulle gjärna vilja men jag kan inte
Jag tror chansen finns om du ligger i - starta bara en massa jäkla partier och spela så mycket du kan. I värsta fall kan du ju ge upp några partier så kommer du upp i 20 rankade...
|
farbrorjo
Medlem
|
#267 Skrivet: 7 Nov 2010 15:58 - Redigerad av: farbrorjo
Citerar: Gammelsmurf, #266: Jag tror chansen finns om du ligger i - starta bara en massa jäkla partier och spela så mycket du kan. I värsta fall kan du ju ge upp några partier så kommer du upp i 20 rankade...
Ja, det gör du ju som du vill, men med tanke på att anmälningstiden går ut vid midnatt är den nog försvinnande liten och ska du ge upp en rad partier för att nå upp till 20 spelade, så får du ju en mycket sämre start rankingmässigt på s O än vad du annars skulle ha fått.
Då är det nog bättre att spela i lugn och ro för att kunna vara med i nästa års mästerskap i stället. Då kan du dessutom ha hunnit utvecklas som spelare och kan börja på en nivå som bättre motsvarar din kapacitet (för även om du rent teoretiskt skulle nå etablerad rating på så kort tid skulle det med största sannolikhet innebära att du kliver in på en lägre nivå än vad du annars skulle göra - är denna sedan avsevärt lägre så blir ditt utgångsläge inför nästa sämre).
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#268 Skrivet: 7 Nov 2010 17:03
Nu bara några timmar kvar... Har ni inte anmält er än - gör det NU!
|
kjelleberglund
Medlem
|
#269 Skrivet: 7 Nov 2010 17:05
Undrar hur det går när man redan har 6 turneringar igång?
F.ö ska det bli väldigt spännande serieturre. Du gör ett bra jobb CAQ
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#270 Skrivet: 7 Nov 2010 17:08 - Redigerad av: CAQUELAQ
Vet jag väl...har du inget nytt att komma med?
Bara retas med dig - inget illa ment. Jag tackar för berömmet.
|