Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / NYHET: schackOnlines Individuella Mästerskap 2010
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 15 . 16 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#211 Skrivet: 26 Okt 2010 20:42

Citerar: Spawn, #204:
Allt kan bli bättre Sture, även reglerna för mästerskapet...

Jo visst kan dom det.Men att börja klaga på fastställda regler drygt 2 veckor innan start anser jag både gnälligt och osportsligt. Hur i hela friden ska en spelsajt göra för att SAMTLIGA spelare ska bli helt nöjda ? Det går bara inte.. Utan nu är det dessa fastställda regler vi får rätta oss efter.

knightrider
Moderator
#212 Skrivet: 26 Okt 2010 20:45 - Redigerad av: knightrider

Citerar: sture_lindberg, #213:
Hur i hela friden ska en spelsajt göra för att SAMTLIGA spelare ska bli helt nöjda ? Det går bara inte.. Utan nu är det dessa fastställda regler vi får rätta oss efter.

Håller med dig Sture. Det är fullständigt omöjligt att tillfredsställa alla divergerande önskemål och åsikter. Men...men kanske lite typiskt schackspelare?

Muamer
Medlem
#213 Skrivet: 26 Okt 2010 20:46 - Redigerad av: Muamer

Citerar: PeterN, #214:
Härmed stänger jag tråden, då den inte längre är relevant !

Ah, du kan inte stänga den Blev lite rädd där haha

-Muamer

CAQUELAQ
Medlem
#214 Skrivet: 26 Okt 2010 20:47 - Redigerad av: CAQUELAQ

Citerar: sture_lindberg, #213:
Jo visst kan dom det.Men att börja klaga på fastställda regler drygt 2 veckor innan start anser jag både gnälligt och osportsligt. Hur i hela friden ska en spelsajt göra för att SAMTLIGA spelare ska bli helt nöjda ? Det går bara inte.. Utan nu är det dessa fastställda regler vi får rätta oss efter.

Våra regler gäller för denna omgång. Naturligtvis utvärderar vi varenda Mästerskap efter dess slutförande, och försöker lösa problem och annat som kan ha uppstått inför efterföljande IM.

Men det blir då det, för det är nu nu. Faktum kvarstår dock - det kommer att krävas en hel del för att vi ska ändra reglerna.

machucado
Medlem
#215 Skrivet: 26 Okt 2010 20:53

Jag tycker reglerna är lite underliga Jag spelar dock ändå, väl vid brädet är det lika för alla.

J_Ahlin
Medlem
#216 Skrivet: 26 Okt 2010 21:01

Citerar: CAQUELAQ, #212:
Angående vårt indelningssystem :

Citerar: farbrorjo, #14:
Om man gjorde så skulle (1) föregående mästerskaps prestationer inte bli vatten värda med avseende på kommande mästerskap och (2) hela idén med ett seriesystem skulle kapsejsa. Du kan ju jämföra med s O-serien där de effekter du talar om i så fall blir väsentligt större, eftersom nyanmälda lag börjar från botten. Skulle man endast gå efter rating vore det oförenligt med att ha ett seriespel över huvud taget, eftersom ingen koppling skulle finnas till föregående mästerskaps prestationer.

Detta i sin tur skulle s a s drabba alla spelare förutom elitspelarna i klass A. Med ett seriesystem kan man bli upp- och nedflyttad mellan klasserna och det finns m a o gott om morötter för alla spelare oavsett på vilken ratingnivå man befinner sig.

Jag vet inte exakt hur detta fenomen är löst för mästerkskapet (ifall det nu är löst) men jag funderade faktiskt en del kring upplägget tidigare idag (utan att ha noterat denna tråden) -

Min bild av hur detta löses är denna: Spelare som gått upp går upp och spelare som går ner går ner.. spelare som varit med behåller sin plats i sin klass ifall de anmäler sig =) "M1"Spelare som inte anmäler sig förlorar sin plats och får köa in i sin klass ifall den är fullsatt -

Nya spelare får köa in i sin klass - har man tex rating för klass C men att den blir fullsatt så blir man genom sin anmälning förste resp. andre tredje kö till M3 På detta sätt så kan spelare vara mer benägna att kvarhålla sin plats i individuella -

Ett alternativ, ifall det skulle bli mycket kö, är ju att kö:n förturnerar om en plats inför nästa mästerskap -

jo jag vet - komplicerat förslag - never mind

Förövrigt har jag nog inte överöst någon för hur bra första mästerskapet arrangerades - riktigt kul tävlig och jag gillar formatet med semi och final

___o0o___
Medlem
#217 Skrivet: 26 Okt 2010 21:13

Citerar: CAQUELAQ, #218:
Naturligtvis utvärderar vi varenda Mästerskap efter dess slutförande

Det är bra.

Det finns ju en uppenbar risk för att SO's mästartitel mister sin tyngd pga dessa regler.

Jag tror det är viktigt att den som till slut står som vinnare också känner sig som den bästa korr-spelaren på SO detta år. För det krävs det nog att de flesta av de högrankade spelarna deltar i turneringen och för att det ska uppnås måste förstås dessa spelare ha en teoretisk chans att vinna.

Kullberg
Medlem
#218 Skrivet: 26 Okt 2010 21:21

För att känna sig som bästa korrspelaren får vi nog starta en korrturnering i stället. 30 dagar för hela partiet kan väl knappast klassas som korr, då det normalt är minimum för 10 drag inte ett helt parti. Att där ska vara olika klasser tycker jag är bra. Inget kul att spela grupper med väldigt ojämnt motstånd. Däremot hade jag gärna sett att man kan spela a-klass om man har hög rating. Kommer där två "nya" i samma B grupp med hög rating har de andra ju noll chans att ta sig upp i A-klassen och det blir en ganska trisst turnering för de högrankade. Jag tänker vara med ändå men hade naturligtvis hellre fightats mot dem med samma rating som mig själv.

farbrorjo
Medlem
#219 Skrivet: 26 Okt 2010 21:49

Ovanstående diskussion fokuserar helt på titeln om s O-mästare. Hade detta varit styrande hade sannolikt inte ett seriesystem varit att föredra överhuvud taget, snarare en cupmodell där alla utom de starkaste spelarna slås ut år efter år, medan dessa sedan gör upp om titeln. Den typen av elitmästerskap har aldrig varit intressant, då den idé som genomsyrar detta och kommande är att alla medlemmar ska kunna delta och ha möjlighet att nå framgång på sin egen nivå.

Om man sedan tycker att man inte bör kvalificera sig till A-klassen, medan samtliga som spelar där gjorde detta genom att försvara sin plats eller avancera dit i förra mästerskapet, så må man göra det, men det är för att motverka den typen av snedbalans som reglerna ser ut som de gör. Att driva denna princip till att alla skulle börja från botten skulle å andra sidan bli oproportionerligt och ge oönskade och långvariga effekter åt andra hållet.

J_Ahlin
Medlem
#220 Skrivet: 26 Okt 2010 22:05

ok jag vänder tvärt till oppositionen och yrkar på oändligt många grupper i varje klass - åtta grupper per klass bör ju inte vara en begränsning?

men 16 pers till semi och fyra till final skulle kunna vara något bra att vidhålla -

farbrorjo
Medlem
#221 Skrivet: 26 Okt 2010 22:10

Citerar: J_Ahlin, #225:
ok jag vänder tvärt till oppositionen och yrkar på oändligt många grupper i varje klass - åtta grupper per klass bör ju inte vara en begränsning?

Wow - jag visste inte att jag ingick i oppositionen, men då gör jag tydligen det ändå eftersom jag helt håller med dig om detta.
Antalet grupper i grundspelet i varje klass är inte fixerat, det beror helt på anmälningsantalet för respektive klass.

CAQUELAQ
Medlem
#222 Skrivet: 26 Okt 2010 23:43

Nu 277 anmälda - därmed är vi förbi 264 anmälda IM 2009!

trulpen
Medlem
#223 Skrivet: 27 Okt 2010 05:57

Nu är det 300-klubben som gäller...

trulpen
Medlem
#224 Skrivet: 27 Okt 2010 06:00

Citerar: Muamer, #186:

Samma för mig, var inte med förra året och hamnar i Klass B i år, men det måste vara värre för er eftersom ni ligger så högt på ratinglistan.

Dito.

trulpen
Medlem
#225 Skrivet: 27 Okt 2010 06:05

Citerar: CAQUELAQ, #205:
Vår grundläggande princip för regelverket var att de nyanmälda skulle hamna i en klass under den de skulle ha ratingmässigt. Det innebär alltså att inga nya får gratis plats i Klass A, utan man måste förtjäna den rätten. Att delta i Klass A är ingen rättighet, det är ett privilegium som man måste kämpa för.

Citerar: CAQUELAQ, #205:
Alternativet till detta indelningssystem hade varit att alla nya hade fått börja från botten i Klass E - då hade ni haft fog för sura miner.

Hear, hear...

trulpen
Medlem
#226 Skrivet: 27 Okt 2010 06:14

Citerar: farbrorjo, #219:
Ovanstående diskussion fokuserar helt på titeln om s O-mästare. Hade detta varit styrande hade sannolikt inte ett seriesystem varit att föredra överhuvud taget, snarare en cupmodell där alla utom de starkaste spelarna slås ut år efter år, medan dessa sedan gör upp om titeln. Den typen av elitmästerskap har aldrig varit intressant, då den idé som genomsyrar detta och kommande är att alla medlemmar ska kunna delta och ha möjlighet att nå framgång på sin egen nivå.

Jag tycker att det som farbrorjo lyfter fram låter sunt, jag.

För min egen del tjänar jag förstås på att spelare som _o0o_ och lancer väljer att inte ställa upp. Det ökar ju mina egna, dock synnerligen klena, chanser. Däremot, vilket jag anser är viktigare, så är det synd för turneringens skull, eftersom de "borde" spela såsom sajtens högst rankade spelare.

Att välja att spela p.g.a. en säsongs mellanperiod är emellertid helt ett eget val. Det enda jag egentligen har att säga till de högrankade som väljer att avstå är något som jag sade tidigare (och som jag vet låter pretto och förmätet) nämligen att tålamod är en dygd. Det går fler mästerskap.

sture_lindberg
Medlem
#227 Skrivet: 27 Okt 2010 08:36

Citerar: trulpen, #226:
Det går fler mästerskap.

Precis ! Jag kan inte förstå detta gnäll av vissa "högrankade" att dom inte vill deltaga bara för att dom då måste starta i klass B,Det är väl bara att ge järnet och se till att man kommer 1a eller 2a i en B-klass för att i året efter tampas om SO-m'ästartiteln i klass A .Det måste väl finnas regler att följa även för dom som har lite hög rank ? En divisionshieraki bygger ju just på att man måste avancera från en lägre division för att så småning om i bästa fall hamna i division 1 och där tampas om SO-mästartiteln.Gnälligt då att börja att snacka om dispanser då bara för att man råkar ha lite hög rating....

sture_lindberg
Medlem
#228 Skrivet: 27 Okt 2010 08:40

Citerar: ___o0o___, #217:
Det finns ju en uppenbar risk för att SO's mästartitel mister sin tyngd pga dessa regler.

Jag tror att mästerskapet skulle mista sin "tyngd" ännu värre om dispanser gavs höger och vänster. Nej lika för alla..

___o0o___
Medlem
#229 Skrivet: 27 Okt 2010 09:03

Citerar: sture_lindberg, #227:
Jag kan inte förstå detta gnäll av vissa "högrankade" att dom inte vill deltaga bara för att dom då måste starta i klass B

Vilka högrankade är det Du menar här?

Citerar: sture_lindberg, #227:
Gnälligt då att börja att snacka om dispanser då bara för att man råkar ha lite hög rating....

Vilka menar Du här?

sture_lindberg
Medlem
#230 Skrivet: 27 Okt 2010 09:06 - Redigerad av: sture_lindberg

Min sak är inte att namnge personer.Det vet väl dom berörda själva vilka jag syfftar på ?? Men jag kan ju förtydliga lite..Läs inlägg 185 # ,190 #,201 # och 217 "..

Kullberg
Medlem
#231 Skrivet: 27 Okt 2010 09:22

Det var inte menat som gnäll Sture, utan jag ville bara påpeka att om fler än en riktigt hög rankad hamnar i samma B-grupp så blir det inte lika för alla då resten i den gruppen har väldigt små möjligheter att ta sig in i grupp A. Att skriva att man föredragit att spela mot folk med likvärdig ranking som några gjort är väl inte heller att gnälla. Tråden är ju till för att ge lite input så tävlingsledarna får något att gå efter. Sen är det naturligtvis tävlingsledarna som bestämmer hur det ska bli.
En fråga. Kommer man att "Sida" de högrankade B spelarna i första omgången eller är det ren lottning som gäller?

sture_lindberg
Medlem
#232 Skrivet: 27 Okt 2010 09:28

Du har väl inte författat vare sej inlägg 185,190,201 eller 217 ? Varför tar DU dej då åt dej ?

barr
Medlem
#233 Skrivet: 27 Okt 2010 10:00

Jag tror att under förra årets mästerskap så seedade man grupperna inom varje klass. Dvs två högt rankade hamnade inte i samma startgrupp. Jag vet inte om detta kommer att ske under årets mästerskap dock. Det kanske någon TL kan svara på.

___o0o___
Medlem
#234 Skrivet: 27 Okt 2010 10:16

Citerar: sture_lindberg, #230:
Min sak är inte att namnge personer.Det vet väl dom berörda själva vilka jag syfftar på ?? Men jag kan ju förtydliga lite..Läs inlägg 185 # ,190 #,201 # och 217 "..

Nu har jag läst dessa ..
#217 Har jag skrivit och jag ser inget "gnäll" eller något om dispenser. Gör Du ?

Det inlägget handlar om utvärderingar och ev. framtida regeländringar.

Vad gäller SO's IM 2010, har jag skrivit att min motivation försvann när jag insåg att jag inte ens hade en teoretisk chans att vinna. lancer känner samma sak, som han skrev i inlägget efter mitt.

Jag ser inget gäll här heller. Enbart en rak viktig information om varför vi inte har lmotivation att delta i SO's IM 2010. Är det så svårt att förstå det Sture?

Jag tror nog att de flesta här förstår det, sedan är det ju så att förmågan att förstå varierar oerhört mellan människor.

sture_lindberg
Medlem
#235 Skrivet: 27 Okt 2010 10:28

Jo och sen kan man ju tolka" gnäll " också på olika vis..Helt klart. ..
Om du eller andra inte vill ställa upp så ska inte en genomtänkt divisionshieraki ändras anser ju i alla fall jag. Utan det är helt upp till dej om du vill vara med på SO-mästerskapet enligt gällande regler.. Att sen komma och snacka om" motivation" det är det jag anser det "gnälliga" i vad du skrev.

Jag FÖRSTÅR alltså vad du menar. Men jag anser att vad du menar gnälligt..Förstår du ?

___o0o___
Medlem
#236 Skrivet: 27 Okt 2010 10:48

Citerar: sture_lindberg, #235:
Förstår du ?

- Japp, Du har klart och tydligt förmedlat vad Du tycker.

CAQUELAQ
Medlem
#237 Skrivet: 27 Okt 2010 10:57 - Redigerad av: CAQUELAQ

Citerar: barr, #233:
Jag tror att under förra årets mästerskap så seedade man grupperna inom varje klass. Dvs två högt rankade hamnade inte i samma startgrupp. Jag vet inte om detta kommer att ske under årets mästerskap dock. Det kanske någon TL kan svara på.

Indelningen sker på samma sätt som IM 2009: Varje klass delas in i delgrupper om så långt det går med 9 spelare vardera, och med jämn ratingfördelning mellan grupperna.

Alltså: Den högst rankade spelar i Grupp A, den näst högst rankande spelar i Grupp B, den 3e högst rankade spelar i Grupp C, osv till sista gruppen. Sedan går man den rundan igen tills alla har blivit placerade i en grupp.

CAQUELAQ
Medlem
#238 Skrivet: 27 Okt 2010 11:19 - Redigerad av: CAQUELAQ

Citerar: ___o0o___, #234:
Vad gäller SO's IM 2010, har jag skrivit att min motivation försvann när jag insåg att jag inte ens hade en teoretisk chans att vinna.

Det är synd att du och andra med dig inte vill delta. Vår ambition har varit att skapa ett system som de flesta kan vara nöjda med.

Visst kan man inte gå in i Klass A direkt första anmälningsåret, men är det verkligen så svårt att skaffa motivation att komma högst i en B-grupp och sikta på spel i A-klassen 2011?

Detta är inte menat som kritik, utan bara en stilla undran. Mästerskapet blir liksom fattigare när inte de högst rankade vill delta, utan lämnar Walk-Over. Ge inte upp om IM - överväg åtminstone en sista gång spel i B-klassen i år för att försöka vinna A-klassen 2011. Ni gör naturligtvis som ni vill, men om ni ställer upp så vore det KANON.

sture_lindberg
Medlem
#239 Skrivet: 27 Okt 2010 11:29

Håller med allt vad Kackerlackan skriver i inlägget ovan..Visa vad ni går för och anmäl er i stället för att sitta och fundera på "motivation"

___o0o___
Medlem
#240 Skrivet: 27 Okt 2010 11:39

Citerar: CAQUELAQ, #238:
Vår ambition har varit att skapa ett system som de flesta kan vara nöjda med.

Det tycker jag Ni lyckats bra med. Ni gör ett jättefint jobb för tusentals schackspelare här på SO och det ska Ni ha stort tack för.

Citerar: CAQUELAQ, #238:
, men är det verkligen så svårt att skaffa motivation att komma högst i en B-grupp

- Ja, det är det verkligen. (Men det är nog, som sagt, omöjligt att utforma ett rättvist regelsystem där alla känner sig motiverade och rättvist behandlade)

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 15 . 16 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!