Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / NYHET: schackOnlines Individuella Mästerskap 2010
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 15 . 16 . >>
Författare Meddelande
Muamer
Medlem
#181 Skrivet: 26 Okt 2010 17:48

Citerar: sture_lindberg, #210:
Vad är vitsen med att låta olika divisionsvinnare mötas? Det är väl dom bästa i division ETT som ska mötas.

Väldigt bra jämförelse Sture, men även inom fotboll finns det cuper där lag från olika divisioner möts som till exempel Copa del Rey (1) i Spanien, eller FA-cupen (2) i England. Det finns ett visst underhållningsvärde i det. Skillnaden är också att man inom korrschack får använda hjälpmedel vilket kan betyda att den bästa spelaren på SO kan lika gärna ligga i en av de lägre Klasserna (B, C, D, E).

-Muamer

(1) http://sv.wikipedia.org/wiki/Copa_del_Rey
(2) http://sv.wikipedia.org/wiki/FA-cupen

sture_lindberg
Medlem
#182 Skrivet: 26 Okt 2010 17:59

Citerar: Muamer, #181:
vilket kan betyda att den bästa spelaren på SO kan lika gärna ligga i en av de lägre Klasserna (B, C, D, E).

Helt rätt tänkt. Men det gäller i sådana fall att den "bästa" spelaren får börja avancera upp genom seriesystemet och sedan vinna SO-mästerskapet.
Och så kan man ju tänka sej att ha något slags "cup-mästerskap" ..Men det ska ju i alla fall aldrig ersätta det vanliga So-mästerskapet. Den som blir FA-cupmästare i England blir INTE engelsk mästare bara för det.

Muamer
Medlem
#183 Skrivet: 26 Okt 2010 18:50 - Redigerad av: Muamer

Citerar: sture_lindberg, #182:
Den som blir FA-cupmästare i England blir INTE engelsk mästare bara för det.

Sant det också, men det är svårt att jämföra korrschack och fotboll på grund av att man får använda hjälpmedel inom korrschack. Kanske skulle man kunna dra bättre paralleller med till exempel F1, där förare från lägre klasser som formel 2/3 är kanske bättre (med samma bil) än de som redan kör i F1, men får inte tävla mot dem.

Jag tycker inte att vinnaren i Klass-A ska kallas för "SO-mästare" eftersom det kan finnas en (eller flera) bättre spelare på SO, men i en av de lägre klasserna. Jenson Button är inte världens bästa Formelförare, utan han är världens bästa formel 1 förare (enligt förra årets resultat). Tillämpar man detta på SO så betyder det att vinnaren i Klass-A är inte nödvändigtvis den bästa spelaren på SO, utan den bästa spelaren i sin klass, vilket även de andra klassvinnarna är.

Jag tycker att IM på SO är en riktigt bra idé, men den borde vara sådan att den bästa spelaren har möjligheten att vinna, vilket jag inte tycker är fallet med nuvarande klassystem.

-Muamer

___o0o___
Medlem
#184 Skrivet: 26 Okt 2010 19:07

Jag ser att Ni diskuterat regelverket ... så jag vill bara tillföra mina tankar/känslor till det detta.

Eftersom jag inte kunde delta i förra årets mästerskap (på grund av utlandsresa), kommer jag hamna i klass B och har därmed ingen möjlighet att vinna SO's mästerskap. Så fort jag insåg det, försvann min motivation att delta i denna turnering. Det tror jag de flesta förstår.

Om jag tillhörde favoriterna i ett maratonlopp, skulle jag heller inte ställa upp i detta om jag av regelverket inte hade en möjlighet att vinna. Det är en ren motivationsfråga.

Men det finns absolut inga sura miner hos mig och jag har inga invändningar mot dessa regler. De är säkert noga genomtänkta för att så många som möjligt ska bli inspirerade att kämpa på.

lancer
Medlem
#185 Skrivet: 26 Okt 2010 19:23

jag tänkte vara med men jag hamnar också i Klass B med detta regelverk var inte med förra året pga förhinder i och med det har jag ingen större lust att vara med blir säkert kul för dom som blir med min motivation försvan också i och med dessa regler.

Muamer
Medlem
#186 Skrivet: 26 Okt 2010 19:38

Citerar: ___o0o___, #184:
Eftersom jag inte kunde delta i förra årets mästerskap (på grund av utlandsresa), kommer jag hamna i klass B och har därmed ingen möjlighet att vinna SO's mästerskap. Så fort jag insåg det, försvann min motivation att delta i denna turnering.

Citerar: lancer, #185:
jag tänkte vara med men jag hamnar också i Klass B med detta regelverk var inte med förra året pga förhinder i och med det har jag ingen större lust att vara med blir säkert kul för dom som blir med min motivation försvan också i och med dessa regler.

Samma för mig, var inte med förra året och hamnar i Klass B i år, men det måste vara värre för er eftersom ni ligger så högt på ratinglistan.

Man skulle kunna förbättra systemet genom att lägga in en sista turnering för Klassvinnarna och kora vinnaren i den turneringen till sO-mästare, eftersom han objektivt sett är bästa spelaren på sO.

-Muamer

Spawn
Medlem
#187 Skrivet: 26 Okt 2010 20:10

Jag håller helt och hållet med Muamer och ___o0o___ i denna fråga.
Väldigt omotiverat blev det för mig när jag läste detta även om jag anmält mig.
Om det nu är indelat i flera klasser så som det är i FA-Cupen t.ex (divisioner), så borde ju alla få chansen att vinna mästerskapet det år de deltar, blir ju samma sak nästa år om man nu inte har hamnat i Klass A. Skulle vilja få en förklaring/motivering varför det är sådana regelverk man går efter? mvh Spawn

sture_lindberg
Medlem
#188 Skrivet: 26 Okt 2010 20:13

Citerar: lancer, #185:

Så du menar att dispanser ska ges? Till bara dej ? eller hur har du tänkt det ?

sture_lindberg
Medlem
#189 Skrivet: 26 Okt 2010 20:15

Citerar: Spawn, #187:
så borde ju alla få chansen att vinna mästerskapet det år de deltar,

Så är det väl knappast i några sporter eller idrotter att man kan bli Mästare om man spelar i en lägre division..eller hur?

Spawn
Medlem
#190 Skrivet: 26 Okt 2010 20:18

Citerar: sture_lindberg, #189:
Så är det väl knappast i några sporter eller idrotter att man kan bli Mästare om man spelar i en lägre division..eller hur?

Som jag skrev ovan; i FA-Cupen kan du bli mästare om du kommer från en lägre division.
Och har man en tävling där flera DIVISONER deltar så borde ju alla få chansen att vinna. Solklart enligt mig.
mvh Spawn

sture_lindberg
Medlem
#191 Skrivet: 26 Okt 2010 20:19

Citerar: Muamer, #186:
Man skulle kunna förbättra systemet genom att lägga in en sista turnering för Klassvinnarna och kora vinnaren i den turneringen till sO-mästare, eftersom han objektivt sett är bästa spelaren på sO.

Och med det system som du förespråkar .då måste det ju vara bättre att få spela i en LÄGRE division..Kommer ju bli klart lättare att avancera därifrån-- Och vad är vitsen med att ha olika divisioner om alla divisioner är lika värda ??????

sture_lindberg
Medlem
#192 Skrivet: 26 Okt 2010 20:20

Citerar: Spawn, #190:
Som jag skrev ovan; i FA-Cupen kan du bli mästare om du kommer från en lägre division.

man kan endast bli Cupmästare då ja....Inte Engelsk mästare..

Kleimark
#193 Skrivet: 26 Okt 2010 20:24

Engelsk mästare blir man om man vinner FA-cupen, ja.

Muamer
Medlem
#194 Skrivet: 26 Okt 2010 20:24

Citerar: sture_lindberg, #191:
Och vad är vitsen med att ha olika divisioner om alla divisioner är lika värda

Vad är vitsen med att diskriminera lägre rankade?

-Muamer

Spawn
Medlem
#195 Skrivet: 26 Okt 2010 20:24

Citerar: sture_lindberg, #191:
Och med det system som du förespråkar .då måste det ju vara bättre att få spela i en LÄGRE division..Kommer ju bli klart lättare att avancera därifrån-- Och vad är vitsen med att ha olika divisioner om alla divisioner är lika värda ??????

Mer rättvist kanske det hade varit om vinnaren i Klass B till E möter vinnaren i Klass A?
Den som är bäst vinner.

lancer
Medlem
#196 Skrivet: 26 Okt 2010 20:24

Citerar: sture_lindberg, #189:
Så du menar att dispanser ska ges? Till bara dej ? eller hur har du tänkt det ?

Nej reglerna är säkert bra men dom passar inte mig däför är jag inte med nog om det önskar lycka till må bäste man vinna.

Kleimark
#197 Skrivet: 26 Okt 2010 20:26

Citerar: Muamer, #194:

Diskriminering är något helt annat.

sture_lindberg
Medlem
#198 Skrivet: 26 Okt 2010 20:27

Citerar: lancer, #196:
Nej reglerna är säkert bra men dom passar inte mig däför är jag inte med nog om det önskar lycka till må bäste man vinna.

Ja dom är mycket bra och de flesta anser detta. Sen är det ju upp till var och en att vilja vara med eller inte..

Kleimark
#199 Skrivet: 26 Okt 2010 20:29

Citerar: sture_lindberg, #198:
Ja dom är mycket bra och de flesta anser detta.

Har inte sett någon sådan undersökning. Lika sant som att de flesta tycker att reglerna är skit.

sture_lindberg
Medlem
#200 Skrivet: 26 Okt 2010 20:30

Citerar: Muamer, #194:

-Muamer

Att ha olika divisioner anser du alltså är att diskiminera ??

Dina ord talar för sej själv...

Muamer
Medlem
#201 Skrivet: 26 Okt 2010 20:30

Citerar: Kleimark, #197:
Diskriminering är något helt annat.

Sant jag uttryckte mig fel där, men spelare i Klass B - E kan inte bli SO-mästare även om de var världsbäst. Tycker bara att det är orättvist.

-Muamer

Spawn
Medlem
#202 Skrivet: 26 Okt 2010 20:33

Hoppas inte Magnus Carlsen ställer upp i mästerskapet

sture_lindberg
Medlem
#203 Skrivet: 26 Okt 2010 20:33

Citerar: Kleimark, #199:
Har inte sett någon sådan undersökning. Lika sant som att de flesta tycker att reglerna är skit.

Om man nu inte skulle anse reglerna bra så är det ju bara låta bli att anmäla sej..Ett helt fritt
val man har ..Tycker man altså reglerna är "skit"så skulle i alla fall inte jag anmälla mej..Men nu tycker jag reglerna är förträffliga

Spawn
Medlem
#204 Skrivet: 26 Okt 2010 20:34

Allt kan bli bättre Sture, även reglerna för mästerskapet...

CAQUELAQ
Medlem
#205 Skrivet: 26 Okt 2010 20:34 - Redigerad av: CAQUELAQ

Nuvarande regelverk har stötts och blötts och vi är överens om att detta är modellen, som vi anser attraherar de flesta.

Vår grundläggande princip för regelverket var att de nyanmälda skulle hamna i en klass under den de skulle ha ratingmässigt. Det innebär alltså att inga nya får gratis plats i Klass A, utan man måste förtjäna den rätten. Att delta i Klass A är ingen rättighet, det är ett privilegium som man måste kämpa för.

Som det ser ut just nu, så är det 16 spelare som går upp i Klass A till IM 2011 och 16 som trillar ner i Klass B. Antalet kan ändras beroende på hur många som anmält sig när anmälningstiden gått ut.

Så de högre rankade som vill spela i Klass A har goda chanser till nästa IM - kom 1a eller 2a i respektive grupp.

Alternativet till detta indelningssystem hade varit att alla nya hade fått börja från botten i Klass E - då hade ni haft fog för sura miner.

Om farbrorjo vill komplettera och utveckla ämnet så varsågod - jag har haft minst med uttänkandet av regelverket att göra, och han kan ge mer uttömmande svar om så erfodras.

sture_lindberg
Medlem
#206 Skrivet: 26 Okt 2010 20:36

Citerar: Muamer, #201:
men spelare i Klass B - E kan inte bli SO-mästare även om de var världsbäst

Ungefär som att ett division4lag i fotboll inte heller kan bli Svenska mästare..Inte för än de har avancerat till allsvenskan..Så är det ju i de flesta sporter..

Kleimark
#207 Skrivet: 26 Okt 2010 20:37

Om Magnus Carlsen skulle bli svensk medborgare, är jag övertygad om att han skulle få spela i SM-gruppen.

Spawn
Medlem
#208 Skrivet: 26 Okt 2010 20:39

Citerar: Kleimark, #207:
Om Magnus Carlsen skulle bli svensk medborgare, är jag övertygad om att han skulle få spela i SM-gruppen.

Jag menade just i den här turneringen såklart!

greenberry
Medlem
#209 Skrivet: 26 Okt 2010 20:39

Man får väl vara tacksam och glad att det finns ett mästerskap att spela. Att det finns människor som vill ta tag i det och göra det till en verklighet. Rom byggdes inte på en dag och jag tror IM blir bättre och bättre allteftersom åren går. Jag har insett att det är omöjligt göra alla tillfreds med regler. Det kommer alltid att finnas invändningar.

CAQUELAQ
Medlem
#210 Skrivet: 26 Okt 2010 20:42 - Redigerad av: CAQUELAQ

Angående vårt indelningssystem :

Citerar: farbrorjo, #14:
Om man gjorde så skulle (1) föregående mästerskaps prestationer inte bli vatten värda med avseende på kommande mästerskap och (2) hela idén med ett seriesystem skulle kapsejsa. Du kan ju jämföra med s O-serien där de effekter du talar om i så fall blir väsentligt större, eftersom nyanmälda lag börjar från botten. Skulle man endast gå efter rating vore det oförenligt med att ha ett seriespel över huvud taget, eftersom ingen koppling skulle finnas till föregående mästerskaps prestationer.

Detta i sin tur skulle s a s drabba alla spelare förutom elitspelarna i klass A. Med ett seriesystem kan man bli upp- och nedflyttad mellan klasserna och det finns m a o gott om morötter för alla spelare oavsett på vilken ratingnivå man befinner sig.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 15 . 16 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!