Författare |
Meddelande |
greenberry
Medlem
|
#31 Skrivet: 14 Okt 2010 00:27
Jo men i ett sådant virat menar sig alltid den ene av de tre ha den absoluta beslutsmakten på pappret. Never mind det är i alla fall 42 anmälda av 3700 användare och kan därför anses varande majoritet och det bästa. Leve Cesar.
|
erik
Moderator
|
#32 Skrivet: 14 Okt 2010 07:56
Tunrneringsledningen bestämmer i slutändan förutsättningarna för mästerskapet förstås. Man får delta om man vill och går med på att spela efter reglerna helt enkelt. Ytterligare diskussion i det här ämnet vore bra om det förs i en annan tråd, så att andra frågor kan komma fram.
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#33 Skrivet: 14 Okt 2010 09:07
Nu 51 anmälda.
|
tornado
Medlem
|
#34 Skrivet: 14 Okt 2010 10:28
IM 2009 deltog jag med mitt andra användarnamn "tornet" som är avaktiverat. Kommer mitt kvarvarande namn "tornado" att starta på samma plats som "tornet"?
Eller måste jag börja om på nytt?
|
trulpen
Medlem
|
#35 Skrivet: 14 Okt 2010 10:46 - Redigerad av: trulpen
Måste du börja om på nytt så är det skandal. Du är ju du. Liksom.
Samtidigt så spelar det kanske ingen roll eftersom jag ser att du spelar i klass B, vilket du som ny spelare också skulle bli seedad till.
Skrivet enligt devisen "allt för att avlasta TL!". 
|
tornado
Medlem
|
#36 Skrivet: 14 Okt 2010 11:09
Citerar: trulpen, #35: Samtidigt så spelar det kanske ingen roll eftersom jag ser att du spelar i klass B, vilket du som ny spelare också skulle bli seedad till.
Nu finns också klass C ,D och E , kan bli så att jag får börja i klass E och det känns inte meningsfullt
|
trulpen
Medlem
|
#37 Skrivet: 14 Okt 2010 11:11
Citerar: tornado, #36: Nu finns också klass C ,D och E , kan bli så att jag får börja i klass E och det känns inte meningsfullt
Definitivt inte, men du behöver inte oroa dig. Med en ranking på drygt 2500 så skulle du per automatik seedas in i klass B i vilket fall. Glider du under 2400 (vilket du väl inte lär göra) så blir du seedad in i klass C, o.s.v.
|
greenberry
Medlem
|
#38 Skrivet: 14 Okt 2010 12:13
Citerar: OldBeginner, #24: Chessmaster? Fritz? vad är bra för en medelmåtig spelare?
Kan rekommendera Fritz 8. Så skall du nog göra stora framsteg i IM. Från medelmåtta till proffs. 
|
trulpen
Medlem
|
#39 Skrivet: 14 Okt 2010 12:22
Här är en länk till första individuella mästerskapet, vilket kan vara trevligt att titta på. 
|
farbrorjo
Medlem
|
#40 Skrivet: 14 Okt 2010 12:34
Citerar: tornado, #34: IM 2009 deltog jag med mitt andra användarnamn "tornet" som är avaktiverat. Kommer mitt kvarvarande namn "tornado" att starta på samma plats som "tornet"?
Naturligtvis kommer du att spela i samma klass som tornet gjorde. När det talats om nyanmälningar i det ovanstående så åsyftas bara personer av kött och blod som inte deltagit i förra mästerskapet - alla som deltog i det förra kommer att behålla den klasstillhörighet de uppnådde då.
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#41 Skrivet: 14 Okt 2010 15:53 - Redigerad av: CAQUELAQ
Citerar: tornado, #34: IM 2009 deltog jag med mitt andra användarnamn "tornet" som är avaktiverat. Kommer mitt kvarvarande namn "tornado" att starta på samma plats som "tornet"?
Självklart är du kvar. Samma gäller alla som spelade under ett annat nick 2009. Det är bara att meddela mig, så byter jag ut gammelnicket mot det nya.
|
tornado
Medlem
|
#42 Skrivet: 14 Okt 2010 17:42
Citerar: CAQUELAQ, #41: Självklart är du kvar. Samma gäller alla som spelade under ett annat nick 2009. Det är bara att meddela mig, så byter jag ut gammelnicket mot det nya.
Det låter bra tack så jättemycket
|
Kleimark
|
#43 Skrivet: 14 Okt 2010 18:29 - Redigerad av: Kleimark
Borde inte rankninggränserna gälla alla spelare och inte bara dem som inte spelade förra individuella mästerskapen? Annars kan det ju finnas spelare som åkte ur sin klass i det förra individuella mästerskapen och som har ett högre rankningtal, än någon som får spela i en högre klass. Det känns inte riktigt rättvist.
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#44 Skrivet: 14 Okt 2010 21:41 - Redigerad av: CAQUELAQ
Citerar: Kleimark, #43: Borde inte rankninggränserna gälla alla spelare och inte bara dem som inte spelade förra individuella mästerskapen? Annars kan det ju finnas spelare som åkte ur sin klass i det förra individuella mästerskapen och som har ett högre rankningtal, än någon som får spela i en högre klass. Det känns inte riktigt rättvist.
Har man hamnat i en klass så har man den positionen tryggad. De som deltog i IM 2009 är garanterade att spela i sin klass även om man idag har rating för lägre klass (och man är tvungen att spela i sin klass även om man idag har rating för högre klass).
Det gäller även i fortsätta IM-spel - man förtjänar sin plats i en klass och sedan sitter man där. Oavsett om man deltog i ett tidigare IM eller är seedad in som nykomling i en ny IM-turnering.
Citerar: farbrorjo, #14: Om man gjorde så skulle (1) föregående mästerskaps prestationer inte bli vatten värda med avseende på kommande mästerskap och (2) hela idén med ett seriesystem skulle kapsejsa. Du kan ju jämföra med s O-serien där de effekter du talar om i så fall blir väsentligt större, eftersom nyanmälda lag börjar från botten. Skulle man endast gå efter rating vore det oförenligt med att ha ett seriespel över huvud taget, eftersom ingen koppling skulle finnas till föregående mästerskaps prestationer.
Man kan lämna sin klass på tre sätt:
a) avancera till en högre klass
b) trilla ner i en lägre klass
c) bli borttagen från listan efter 2 säsongers overksamhet.
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#45 Skrivet: 14 Okt 2010 21:54
Nu 58 anmälda.
|
pf3016
Medlem
|
#46 Skrivet: 14 Okt 2010 21:57
Jag anmäler mig också!! Men låt mig få en enkalre lottning denna gången ;)
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#47 Skrivet: 14 Okt 2010 21:59
I 1a inlägget av erik i denna tråd finns en länk till anmälningslistan.
|
erik
Moderator
|
#48 Skrivet: 14 Okt 2010 21:59
Rensar nu bort inlägg av PeterN, greenberry, Kleimark, Selfrid och ___o0o___ som är helt ovidkommande i den här tråden. Jag vill uppmana till att inte föra små-prat här, då denna tråd är till för att fråga och få svar om IM 2010. Tack.
Erik
|
greenberry
Medlem
|
#49 Skrivet: 14 Okt 2010 22:08
Finns det ingen lista där man kan skriva att man inte anmäler sig. I så fall vill jag inte anmäla mig. Tack.
|
Kleimark
|
#50 Skrivet: 14 Okt 2010 22:09
Det finns ingen sådan lista, så du kan anmäla dig.
|
erik
Moderator
|
#51 Skrivet: 14 Okt 2010 22:14
Citerar: greenberry, #49: Finns det ingen lista där man kan skriva att man inte anmäler sig. I så fall vill jag inte anmäla mig. Tack.
Vad menar du?
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#52 Skrivet: 14 Okt 2010 23:00 - Redigerad av: CAQUELAQ
Nu 85 deltagare.
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#53 Skrivet: 15 Okt 2010 06:22 - Redigerad av: CAQUELAQ
99 anmälda.
Det var 264 spelare 2009. Det ska vi klå!
|
Hägglund_X
Medlem
|
#54 Skrivet: 15 Okt 2010 09:44
Hej,försöker anmäla mig, kryssar i rutan osv, den det funkar ej ...
|
erik
Moderator
|
#55 Skrivet: 15 Okt 2010 10:23
Citerar: Hägglund_X, #54: Hej,försöker anmäla mig, kryssar i rutan osv, den det funkar ej ...
Hm, det var nåt knas med din användare - stod att den var deaktiverad, men hänvisade tillbaka till samma användare, skumt! Men jag fixade det nu, så det borde funka.
Erik
|
greenberry
Medlem
|
#56 Skrivet: 15 Okt 2010 11:32 - Redigerad av: greenberry
Citerar: erik, #51: Vad menar du?
Att jag märkt många använder denna tråd för att anmäla sig till IM utan att raderas. Då ville jag bara passa på att använda den till att inte anmäla mig till IM och hoppas det kan vara intressant att också veta. 
|
sture_lindberg
Medlem
|
#57 Skrivet: 15 Okt 2010 11:38
Varför anmäla sej till att man INTE vill vara med? Alla som inte anmäler sej ,blir INTE med automatiskt ! Så därför är det helt onödigt att göra en sån anmälan Dessutom är det inte i denna tråd man anmäler sej.Vare sej man vill vara med eller inte
|
greenberry
Medlem
|
#58 Skrivet: 15 Okt 2010 11:40
Jaså. Tack för den upplysningen. 
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#59 Skrivet: 15 Okt 2010 11:44
Nu 117 anmälda. Vi ska slå 2009 års 264 anmälda.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#60 Skrivet: 15 Okt 2010 11:53
Gissar på 285
|