Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / NYHET: schackOnlines Individuella Mästerskap 2010
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 15 . 16 . >>
Författare Meddelande
erik
Moderator
#1 Skrivet: 13 Okt 2010 07:39 - Redigerad av: erik

Detta är den officiella mästerskapstråden för IM 2010 som drar igång söndagen den 14 november.

Anmäl dig senast den 7 november på: http://schackonline.com/index.php?pid=anmalan

Glöm inte att läsa i wikin (som är länkad från anmälningssidan) om regler och förutsättningar. Frågor ang. mästerskapet är välkomna i denna tråd.

Hälsningar,
Caquelaq och Erik

___o0o___
Medlem
#2 Skrivet: 13 Okt 2010 09:08

Hej , jag läser:

"Vinnaren i Klass A koras till sO Mästare och hamnar i historieböckerna som andra mästerskapets mästare!"

Innebär detta att: Om man inte deltog i förra mästerskapet är det omöjligt att koras till IM 2010 eftersom man inte kan hamna i klass A direkt?

Eller har jag fattat fel?

trulpen
Medlem
#3 Skrivet: 13 Okt 2010 09:35 - Redigerad av: trulpen

Citerar: ___o0o___, #2:
Innebär detta att: Om man inte deltog i förra mästerskapet är det omöjligt att koras till IM 2010 eftersom man inte kan hamna i klass A direkt?

Det stämmer. Spelare med +2400 i rating som inte deltog i första mästerskapet seedas in i klass B.

Jag gissar att TL inte vill göra några som helst undantag. Naturligtvis "borde" exempelvis du, såsom sO:s högst rankade spelare, beredas plats i klass A, men då gäller samma sak även för mig och säkert en drös andra. Tålamod är en dygd.

sture_lindberg
Medlem
#4 Skrivet: 13 Okt 2010 10:09

Ska inte vara några undantag alls anser jag. Blir helt fel då.

trulpen
Medlem
#5 Skrivet: 13 Okt 2010 10:16

Ja, vi får ta sked i vacker hand och bädda som vi ligger... vi som av ett eller annat skäl avstod från att delta i det första mästerskapet. Es la vida.

___o0o___
Medlem
#6 Skrivet: 13 Okt 2010 10:19

Citerar: sture_lindberg, #4:
Ska inte vara några undantag alls anser jag. Blir helt fel då.

Jag har för mig att det gjordes ett undantag för just Dig förra gången.

Jag tycker reglerna är bra och det ska givetvis inte göras några undantag.

sture_lindberg
Medlem
#7 Skrivet: 13 Okt 2010 10:23

Citerar: ___o0o___, #6:

JAG hade dock inte bett om något undantag den gången,Det var tävlingsledningens eget beslut helt och hållet!

greenberry
Medlem
#8 Skrivet: 13 Okt 2010 10:37

Citerar: trulpen, #3:
Det stämmer. Spelare med +2400 i rating som inte deltog i första mästerskapet seedas in i klass B.

Innebär då detta att svagare spelare med rating -2000 löper risk möta +2400 spelare i klass B? Inte alls bra för klass B tycker jag och främjar ingen. Det är ju schack och ingen massaker det handlar om eller?

CAQUELAQ
Medlem
#9 Skrivet: 13 Okt 2010 10:49 - Redigerad av: CAQUELAQ

Citerar: greenberry, #8:
Innebär då detta att svagare spelare med rating -2000 löper risk möta +2400 spelare i klass B? Inte alls bra för klass B tycker jag och främjar ingen. Det är ju schack och ingen massaker det handlar om eller?

Spannet i Klass B är från 2401 och uppåt för nyseedade. De som har vunnit en plats i Klass B i förra IM -09 spelar oxå i denna klass, även om deras nuvarande rating egentligen skulle placera dem i en lägre klass. Har man väl vunnit en plats i en klass, så kan man bara mista platsen genom att A) stiga upp en klass B) trilla ner en klass C) inte delta under 2 säsonger och därför bli borttagen från listan.
Citerar: trulpen, #5:
Ja, vi får ta sked i vacker hand och bädda som vi ligger... vi som av ett eller annat skäl avstod från att delta i det första mästerskapet. Es la vida.

Exakt. Att hamna i Klass A är numera ett privilegium som nykomlingar måste förtjäna genom blod, svett, och tårar. Inga undantag kommer att ges - det är iallafall nuvarande policy.

Grundprincipen i seedningssystemet var att man som nykomling skulle seedas in i en klass under den man skulle ha ratingmässigt. Det medför då att ingen kan seedas in direkt i Grupp A.

CAQUELAQ
Medlem
#10 Skrivet: 13 Okt 2010 10:54 - Redigerad av: CAQUELAQ

Citerar: ___o0o___, #6:

Citerar: sture_lindberg, #7:
JAG hade dock inte bett om något undantag den gången,Det var tävlingsledningens eget beslut helt och hållet!

Det var ett specialfall. sture skulle ju bli helt överlägsen i sin klass, och det var bättre att han fick spela med jämstarka motståndare - jag tror oxå att han själv tyckte det blev roligare.

Men det var ju första försöksomgången, så man får förlåta att vi tog ut svängarna lite. Nu har vi fått en grund att stå på, och vi är mer på det klara hur vi ska sköta hela konkarongen. Reglerna står nu fasta, och inga undantag görs.

Åtminstone är det ståndpunkten NU.

sture_lindberg
Medlem
#11 Skrivet: 13 Okt 2010 12:33

Citerar: CAQUELAQ, #10:
jag tror oxå att han själv tyckte det blev roligare.

Stämmer bra det. Men ingen ska säga att det var JAG som frågade eller begärde att få spela i division 2.Utan det var HELT TL-ledningen som tog det beslutet..

farbrorjo
Medlem
#12 Skrivet: 13 Okt 2010 12:36

Citerar: sture_lindberg, #7:

Citerar: sture_lindberg, #11:
Men ingen ska säga att det var JAG som frågade eller begärde att få spela i division 2.Utan det var HELT TL-ledningen som tog det beslutet..

Alldeles riktigt - och eftersom vi försöker reservera denna tråd för frågor och svar och detta påpekande nu skett två gånger torde ingen kunnat ha missat det. Därmed går vi vidare.

greenberry
Medlem
#13 Skrivet: 13 Okt 2010 12:56

Man har i So:s tävlingsledning beslutat att låta det individuella mästerskapet bygga och vila på prestationer som ligger och släpar efter ett år tidsmässigt. Ett sådant system bäddar för diskussioner och nödvändigheten av vissa undantag.
Min fråga är:
Hade det inte varit bättre att låta det istället vila på aktuell prestation. D.v.s. att klassindelningen gjordes med nuvarande rating som grund.
Då hade man sluppit för dessa problem tror jag. Hur det är så utvecklas många spelare både negativt som positivt under ett år. Mest positivt dock.

farbrorjo
Medlem
#14 Skrivet: 13 Okt 2010 13:12 - Redigerad av: farbrorjo

Citerar: greenberry, #13:
Man har i So:s tävlingsledning beslutat att låta det individuella mästerskapet bygga och vila på prestationer som ligger och släpar efter ett år tidsmässigt. Ett sådant system bäddar för diskussioner och nödvändigheten av vissa undantag.
Min fråga är:
Hade det inte varit bättre att låta det istället vila på aktuell prestation. D.v.s. att klassindelningen gjordes med nuvarande rating som grund.
Då hade man sluppit för dessa problem tror jag. Hur det är så utvecklas många spelare både negativt som positivt under ett år. Mest positivt dock.

Om man gjorde så skulle (1) föregående mästerskaps prestationer inte bli vatten värda med avseende på kommande mästerskap och (2) hela idén med ett seriesystem skulle kapsejsa. Du kan ju jämföra med s O-serien där de effekter du talar om i så fall blir väsentligt större, eftersom nyanmälda lag börjar från botten. Skulle man endast gå efter rating vore det oförenligt med att ha ett seriespel över huvud taget, eftersom ingen koppling skulle finnas till föregående mästerskaps prestationer.

Detta i sin tur skulle s a s drabba alla spelare förutom elitspelarna i klass A. Med ett seriesystem kan man bli upp- och nedflyttad mellan klasserna och det finns m a o gott om morötter för alla spelare oavsett på vilken ratingnivå man befinner sig. Men denna diskussion fördes redan i samband med förra mästerskapet och är man intresserad av olika argument och synsätt ikring detta kan man med fördel läsa nedanstående tråd:

http://schackonline.com/forum/1_45129_0.html

trulpen
Medlem
#15 Skrivet: 13 Okt 2010 13:36

Citerar: greenberry, #8:
nnebär då detta att svagare spelare med rating -2000 löper risk möta +2400 spelare i klass B? Inte alls bra för klass B tycker jag och främjar ingen. Det är ju schack och ingen massaker det handlar om eller?

För min del spelar jag gärna i klass B, för det är roligt att vinna. Att få chans att jobba på sitt schackliga självförtroende är inte fy skam!

greenberry
Medlem
#16 Skrivet: 13 Okt 2010 13:45

Känner du ingen empati för dem som då förlorar sitt schackliga självförtroende? Vilken solidaritet.

trulpen
Medlem
#17 Skrivet: 13 Okt 2010 13:49 - Redigerad av: trulpen

Citerar: greenberry, #16:
Känner du ingen empati för dem som då förlorar sitt schackliga självförtroende?

Nope. Been there. Done that.

Som någon sade, vi kan vara vänner utanför brädet.

CAQUELAQ
Medlem
#18 Skrivet: 13 Okt 2010 15:46

I skrivande stund 36 anmälda.

sture_lindberg
Medlem
#19 Skrivet: 13 Okt 2010 15:54

Hur många var med förra året ?

CAQUELAQ
Medlem
#20 Skrivet: 13 Okt 2010 16:50

Citerar: sture_lindberg, #19:
Hur många var med förra året ?

264 personer.

John_B
Medlem
#21 Skrivet: 13 Okt 2010 18:45

John_B anmäler sig.

farbrorjo
Medlem
#22 Skrivet: 13 Okt 2010 18:46

Citerar: John_B, #21:
John_B anmäler sig.

Gör detta via länken i första inlägget så att du säkert kommer med!

Kullberg
Medlem
#23 Skrivet: 13 Okt 2010 18:46

Det enda problemet blir väl om för många nya med 2400+ dyker upp, då kan B klassen kanske bli lite felrankad. De som är nya får väl ta det men kanske inte så kul för de som spelat förra året och hamnat i klass B. Deras möjligheter att ta sig till A blir ju kraftigt reduserade och kanske t.o.m omöjliga om för många nya dyker upp. Men det är väl först då man kanske får se över systemet.

OldBeginner
Medlem
#24 Skrivet: 13 Okt 2010 18:50

Hej.

Tänkte prova på denna IM för första gången, är medelspelare på på schackonline och vill utvecklas lite mer såg nu att •Alla hjälpmedel är tillåtna och då till min fundering då jag inte har någon "motor" vad ska man inköpa?
Chessmaster? Fritz? vad är bra för en medelmåtig spelare?
Väl mött i IM / OB

farbrorjo
Medlem
#25 Skrivet: 13 Okt 2010 18:52 - Redigerad av: farbrorjo

Citerar: Kullberg, #23:
Det enda problemet blir väl om för många nya med 2400+ dyker upp, då kan B klassen kanske bli lite felrankad. De som är nya får väl ta det men kanske inte så kul för de som spelat förra året och hamnat i klass B.

Alternativet hade varit att alla nya skulle börja i lägsta klassen (som i serien). Då får man denna effekt i avsevärt större omfattning och under längre tid medan de som ratingmässigt tillhör A-klassen vandrar upp genom systemet. Skulle man sedan låta dessa spelare börja i klass A direkt, devalverar det insatserna för de som deltagit i förra mästerskapet och som slitit och klarat sig kvar genom att kämpa med näbbar och klor. Genom den rådande varianten uppstår en syntes som s a s tillgodoser båda de alternativa synsättens intressesfär.

CAQUELAQ
Medlem
#26 Skrivet: 13 Okt 2010 19:01 - Redigerad av: CAQUELAQ

Citerar: farbrorjo, #25:
Genom den rådande varianten uppstår en syntes som s a s tillgodoser båda de alternativa synsättens intressesfär.

Vi kan inte ordna millimeterrättvisa för alla. Hur vi än gör så är det alltid någon eller några som blir missnöjda eller känner sig förfördelade. Rådande system är det bästa vi kan komma med, och det är alltså det som gäller.

Det är som med demokratin. Demokrati är egentligen ett ganska dåligt system - problemet är att det inte finns något bättre.

Förhoppningsvis tilltalar nuvarande ordning majoriteten av er spelare, så att erik, farbrorjo, och jag inte behöver skämmas alltför mycket...

CAQUELAQ
Medlem
#27 Skrivet: 13 Okt 2010 19:09

Nu 42 anmälda.

greenberry
Medlem
#28 Skrivet: 13 Okt 2010 23:19

Citerar: CAQUELAQ, #26:
Rådande system är det bästa vi kan komma med, och det är alltså det som gäller.

Man kan inte göra alla glada och nöjda. Vi är ju alla olika och tycker olika.
Ordvalet "det är det som är diktatoriskt beslutat och gäller" torde vara ett bättre uttryck än "det bästa".

Kleimark
#29 Skrivet: 13 Okt 2010 23:28 - Redigerad av: Kleimark

Citerar: greenberry, #28:
Ordvalet "det är det som är diktatoriskt beslutat och gäller" torde vara ett bättre uttryck än "det bästa".

Fast det är ju inte sant. Tre personer har beslutat detta. En diktator agerar ensam.

trulpen
Medlem
#30 Skrivet: 13 Okt 2010 23:57

Det är frågan. Ett triumvirat kan nog också anses vara diktatoriskt. Såtillvida att de har absolut beslutsmakt och använder sig av denna.

. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 15 . 16 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!