Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Etik
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . >>
Författare Meddelande
Trulz8
Medlem
#181 Skrivet: 27 Sep 2010 21:25 - Redigerad av: Trulz8

Att spela vidare i förlorad ställning för att kanske vinna på tid får då vara ert epitet man undanber sig emellertid vänligen men bestämt

sture_lindberg
Medlem
#182 Skrivet: 27 Sep 2010 21:28

Om man leder klart på tid så har man inte en förlorad ställning.Då kan man ju alltid vinna på tid,tack vare att motståndaren har slösat på sin tid. Och som jag redan har skrivet så gäller det i schack att hushålla på sin tid...Vad är det som är svårt med detta?

Kleimark
#183 Skrivet: 27 Sep 2010 21:29 - Redigerad av: Kleimark

Citerar: Trulz8, #181:
Att spela vidare i förlorad ställning för att kanske vinna på tid får då vara ert epitet man undanber sig emellertid vänligen men bestämt

Fortfarande lika obegripligt. Du vill tydligen att ingen skall förstå.

PeterN
Medlem
#184 Skrivet: 28 Sep 2010 15:14

Med damen förlorad får man söka sig en ny.

sture_lindberg
Medlem
#185 Skrivet: 28 Sep 2010 16:08

Bättre att ge upp och ta ett nytt parti dock..

greenberry
Medlem
#186 Skrivet: 30 Sep 2010 20:49

Vem är det som bestämmer om man är chanslös då? Är det Sture? Gott att man inte möter honom. Då hade man varit CHANSLÖS.

shieldfire
Medlem
#187 Skrivet: 1 Okt 2010 04:50

Citerar: sture_lindberg, #156:
.Men jag ville bara med mina komentarer angöra vad som är det etiska rätta.Och det är att låta stormästaren SJÄLV fråga på remi i en remiställning.Jag TROR mej kunna säga att han vet själv när det är remi i ställningen och då är det bara löjligt att själv fråga på remi.

Har inte läst alla sidor i denna diskussion, men om man uppnår en "död" remiställning mot en GM kan det rimligtvis inte vara fel att bjuda remi. Du har visat i det partiet att du är - för stunden - jämnstark med denna GM.
Sedan är del väl kutym att man brukar låta den (mycket) starkare (på pappret) komma till insikt om att det inte går att vinna.

Selfrid
Medlem
#188 Skrivet: 1 Okt 2010 06:37 - Redigerad av: Selfrid

Efter vad jag sett, läst, hört och förstått är stormästare varken bättre eller sämre sportsmän än den vanlige amatören. En del är trevliga, andra är skitstövlar. För mig är det individen och inte titeln som avgör hur etisk man behöver vara. Man kan vara ganska säker på att stormästaren inte upplyser amatören i första taget om att en remiställning har uppkommit. Jag tycker det är okej att bjuda remi EN gång, oavsett motståndet, men inte okej att fortsätta bjuda utan att ställningen väsentligen har förändrats. Och den förolämpningen som ett remianbud innebär måste stormästaren kunna tåla. Naivt: Ja! Osportsliigt: Inte mer osportsligt än mot andra spelare, såvida man inte stör.

___o0o___
Medlem
#189 Skrivet: 1 Okt 2010 07:35

Citerar: Selfrid, #188:
Efter vad jag sett, läst, hört och förstått är stormästare varken bättre eller sämre sportsmän än den vanlige amatören. En del är trevliga, andra är skitstövlar. För mig är det individen och inte titeln som avgör hur etisk man behöver vara. Man kan vara ganska säker på att stormästaren inte upplyser amatören i första taget om att en remiställning har uppkommit. Jag tycker det är okej att bjuda remi EN gång, oavsett motståndet, men inte okej att fortsätta bjuda utan att ställningen väsentligen har förändrats. Och den förolämpningen som ett remianbud innebär måste stormästaren kunna tåla. Naivt: Ja! Osportsliigt: Inte mer osportsligt än mot andra spelare, såvida man inte stör.

En ganska hypotetisk situation, men jag håller helt och hållet med vad Du skriver.

sture_lindberg
Medlem
#190 Skrivet: 1 Okt 2010 08:35

Citerar: greenberry, #186:
Vem är det som bestämmer om man är chanslös då? Är det Sture? Gott att man inte möter honom. Då hade man varit CHANSLÖS.

Om man liger under med så mycket pjäser och inte har en endaste motchans ..DÅ är man chanslös..Det borde man väl fatta själv ? Man behöver inte vara någon Sture för att förstå detta.
Citerar: Selfrid, #188:

Naivt: Ja!

Både naivt och väldigt opassande..Men du gör ju som du vill om du vill skämma ut dej..

Selfrid
Medlem
#191 Skrivet: 1 Okt 2010 08:55

Citerar: sture_lindberg, #190:
Både naivt och väldigt opassande..Men du gör ju som du vill om du vill skämma ut dej..

Den här trådens titel heter etik och jag anser att det är skillnad mellan att uppträda oetiskt och att vara naiv och möjligen åkalla omgivningens munterhet.
Jag försöker skriva generellt och syftar inte på vad jag själv skulle göra om den osannolika situationen skulle uppstå, men personligen sparar jag uttrycket "skämma ut sig" till allvarligare situationer

sture_lindberg
Medlem
#192 Skrivet: 1 Okt 2010 09:21 - Redigerad av: sture_lindberg

Ja då kan man säga att det GENERELLT är både opassande och oetiskt att fråga på remi mot en stormästare. För att förtydliga vad jag menar. Alltså inte BARA
att man gör sej löjlig eller att man "åkallar omgivningens munterhet"..

Selfrid
Medlem
#193 Skrivet: 1 Okt 2010 10:21

Skamliga förslag har man väl hört talas om, men jag trodde inte remiförslag räknades dit...

SchackDemon
Medlem
#194 Skrivet: 1 Okt 2010 10:29

Det verkar som en del yngre spelare har satt i system (kanske är det någon slags "psykning") att bjuda remi så fort de ligger under i partiet. Det kommer i alla fall aldrig något remibud från vederbörande om de leder det allra minsta.

sture_lindberg
Medlem
#195 Skrivet: 1 Okt 2010 10:30

Beror helt på vilken man frågar på remi dock. Det vore lika illa som att fråga om en kock kan laga mat eller som att fråga om en mattematiker kan räkna.Ungefär lika opassande det också. Vissa saker GÖR man bara inte.Men om man inte vill fatta detta så är det naturligtvis upp till var och en hur man beter sej.Jag bara skriver vad som är oetiskt vid remiförfrågan till en stormästare.

SchackDemon
Medlem
#196 Skrivet: 1 Okt 2010 10:32

Jag är ljusår ifrån någon stormästarklass... men jag tycker ändå att man inte ska förolämpa motståndaren med att bjuda remi när man har kämpat sig fram till en klar fördel...

Kleimark
#197 Skrivet: 1 Okt 2010 10:38

Jag förstår inte vad du menar. Anser du att man inte ska bjuda remi över huvud taget?

Kleimark
#198 Skrivet: 1 Okt 2010 10:48

Citerar: sture_lindberg, #195:
Beror helt på vilken man frågar på remi dock. Det vore lika illa som att fråga om en kock kan laga mat eller som att fråga om en mattematiker kan räkna.Ungefär lika opassande det också. Vissa saker GÖR man bara inte.

Vem bestämmer det? Är det du?

sture_lindberg
Medlem
#199 Skrivet: 1 Okt 2010 10:57 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Kleimark, #198:
Vem bestämmer det? Är det du?

Nej det gör var och en efter eget huvud. Men jag bara påtalar vad som är etiskt rätt.

Selfrid
Medlem
#200 Skrivet: 1 Okt 2010 10:57

Citerar: sture_lindberg, #195:
Det vore lika illa som att fråga om en kock kan laga mat eller som att fråga om en mattematiker kan räkna.

Skillnaden är att i vårt fall deltar man i samma tävling, där uppgiften är att ta så många poäng som möjligt. Helst vinster men om man inte kan det får det duga med remi. Enligt spelreglerna är det fullt tillåtet att bjuda remi om det inte görs på ett störande sätt. Och det vore en underlig stormästare om han eller hon inte vet hur man avböjer ett remianbud.

Men det verkar som om vi har olika definitioner av ordet "etiskt". Enligt din definition skulle det vara oetiskt att överhuvudtaget börja spela, eftersom man därmed förolämpar stormästaren genom att tro att man kan undgå förlust.

Kleimark
#201 Skrivet: 1 Okt 2010 11:03

Citerar: sture_lindberg, #199:
Nej det gör var och en efter eget huvud. Men jag bara påtalar vad som är etiskt rätt.

Nu förstod du inte vad jag menade. Vem bestämmer vad som är etiskt korrekt? Är det du?

sture_lindberg
Medlem
#202 Skrivet: 1 Okt 2010 11:05

Citerar: Selfrid, #200:
Enligt spelreglerna är det fullt tillåtet att bjuda remi om det inte görs på ett störande sätt.

ja jag kan reglerna. men jag skriver om de "etiska reglerna"..Se skillnaden..

Citerar: Selfrid, #200:
Enligt din definition skulle det vara oetiskt att överhuvudtaget börja spela, eftersom man därmed förolämpar stormästaren genom att tro att man kan undgå förlust.

Har aldrig nämnt att det skulle vara oetiskt att börja spela mot en stormästare.Men att göra ett REMIanbud ,som om inte stormästaren SJÄLV skulle kunna avgöra något sådant ,tyder på ren oartighet och är direkt eller inderekt förolämpande mot en stormästares kunskaper i schack..

sture_lindberg
Medlem
#203 Skrivet: 1 Okt 2010 11:06

Citerar: Kleimark, #201:
Nu förstod du inte vad jag menade. Vem bestämmer vad som är etiskt korrekt? Är det du?

Nej det är en vedertagen praxis inom schackvärlden.Hoppas du förstår bättre nu då?

Kleimark
#204 Skrivet: 1 Okt 2010 11:14

Citerar: sture_lindberg, #202:
Har aldrig nämnt att det skulle vara oetiskt att börja spela mot en stormästare.Men att göra ett REMIanbud ,som om inte stormästaren SJÄLV skulle kunna avgöra något sådant ,tyder på ren oartighet och är direkt eller inderekt förolämpande mot en stormästares kunskaper i schack..

Med andra ord kan det vara ett smart val att bjuda remi, om man kan få stormästaren ur balans genom detta "vidriga beteende".

Selfrid
Medlem
#205 Skrivet: 1 Okt 2010 11:32

Men att göra ett REMIanbud ,som om inte stormästaren SJÄLV skulle kunna avgöra något sådant ,tyder på ren oartighet och är direkt eller inderekt förolämpande mot en stormästares kunskaper i schack..

Stormästare får väl vara beredd på att få möta både kreti och pleti om han eller hon anmäler sig till en öppen turnering. Och om stormästaren då skulle få möta någon som i okunskap och naivitet TROR sig ha uppnått en remiställning och TROR sig kunna klara remi i ställningen så tycker jag inte att stormästaren ska bli förolämpad utan i stället demonstrera med önskvärd tydlighet att motståndaren har fel i sin förmodan.

sture_lindberg
Medlem
#206 Skrivet: 1 Okt 2010 12:01 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Kleimark, #204:
Med andra ord kan det vara ett smart val att bjuda remi, om man kan få stormästaren ur balans genom detta "vidriga beteende".

Visst kan det. Men det är det oetiska jag talar om.

sture_lindberg
Medlem
#207 Skrivet: 1 Okt 2010 12:03

Citerar: Selfrid, #205:
Stormästare får väl vara beredd på att få möta både kreti och pleti

Jo så klart han är det. Men det har ju mindre att göra med vad som är etiskt rätt att göra för den som möter en stormästare i och för sej.

SchackDemon
Medlem
#208 Skrivet: 1 Okt 2010 12:04

#204 Skrivet: 1 Okt 2010 11:14 Citera

Ja, och det är precis därför jag tycker att detta beteende är så motbjudande. Speciellt unga spelare här bör ju lägga sig till med en grundläggande respekt för "fair play" i detta avseende så att de kan lägga sin energi på att bli bättre schackspelare istället - till exempel att ge upp om man nu inte orkar försöka vända på matchen... detta remibjudande i tid och otid har jag svårt att förstå... SPELA PÅ för hundrade... ELLER GE UPP!!

sture_lindberg
Medlem
#209 Skrivet: 1 Okt 2010 12:10

Citerar: SchackDemon, #208:
detta remibjudande i tid och otid har jag svårt att förstå... SPELA PÅ för hundrade... ELLER GE UPP!!

Håller helt med.jag har startat en turneringserie som jag kallar för: "Vi som ger upp efter damförlust : Och i denna turnering sätter vi en ära i att ge upp om vi anser oss helt chanslösa.Och är sportsliga och ger upp i tid.Och inte sitter och gnetar och slösar med
vare sej vår eller motstådarens tid. Och sitta och fråga på remi efter varannat drag är uteslutet i denna turnering.

Kleimark
#210 Skrivet: 1 Okt 2010 12:11

Om man är med i din turnering och helt sonika struntar i dina så kallade regler, kan du ju ändå inte göra någonting åt det.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!