Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Etik vid förlust
Författare Meddelande
ChessDevil
Medlem
#1 Skrivet: 10 Sep 2010 09:11

Jag vill starta en tråd om hur vi ska förhålla oss till varandra.
Har igår blivit anklagad för att använda motor vid mina partier mot en viss motståndare. Motordiskussionen är ointressant då det i flera trådar slagits fast att det är okej att använda motor. Min fundering är mer att det är himla tråkigt att bli anklagad för att använda hjälpmedel som man inte använder. Jag är öppen med att jag kollar öppningsvarianter i böcker ibland då jag vill utveckla mitt spel i närschacket. Jag är samtidigt tydlig med att jag inte analyserar med datorprogram, mitt val och något jag är ärlig med.

Jag spelar som alla andra ibland fina partier med kombinationer som fungerar och ger en glädje och ibland sätter jag bort mig. Varför ska man behöva försvara sig när man spelat bra, kan vi inte lita på varandra att vi gör som vi utger oss för att göra? Jag menar om jag skulle använda en motor trots att jag deklarerar att jag inte gör det skulle väl enbart vara tragiskt för min del. Ser verkligen ingen poäng med det, men om jag spelar bra så vill jag inte heller bli anklagad för att använda motor (Vill inte använda ordet fusk då det är ett tillåtet hjälpmedel men anser själv att det blir väldigt oärligt när man deklarerar att man inte använder motor).

Så vad anser ni, ska vi anklaga varandra för fusk vid bra spel eller ska vi gratulera varandra till fina partier? Det är väl lite av en är det bättre att fria en oärlig person än att fälla en oskyldig? Hur ser ni på saken?

Pulversläckaren
Medlem
#2 Skrivet: 10 Sep 2010 09:16

Jag gratulerar alltid vid förlust, och låter motståndaren ta det beslutet om jag vinner. Oftast lägger jag till en liten kommentar om vad som avgjorde partiet. Det händer till och med att jag skriver någon kommentar under partiet om något speciellt inträffar, men det är sällan.

Om jag misstänkte att min motståndare använde motor skulle jag låta det vara och helt enkelt undvika den spelaren i framtiden. Detta har inte hänt, och då har jag ändå spelat ungefär 200 partier här.

Schack ska ju vara roligt! Och det tycker jag att det är till 99% (även om det inte är så kul att ställa bort ett torn efter 10 drag...).

Rovlund
Medlem
#3 Skrivet: 10 Sep 2010 09:37

För det mesta tackar jag för god match, eventuellt berömma min motståndares spel, men det skulle aldrig falla mej in att beskylla mina motståndare för diverse saker.

Ett gott uppförande när man spelar schack får man igen med ränta!
För vem vill spela med en missunnsam gnällpelle i längden?

pabblo
Medlem
#4 Skrivet: 10 Sep 2010 10:18

Jag har förlorat över 50% av mina ca 1000 partier och många gånger mot riktigt fina spelare som jag inte är sen att gratulera. Fa´st det är alltid lika försmädligt att gå på pumpen. :-p
Förstår inte riktigt vitsen med att sitta och spela med motor och jag tror inte det är många som gör det. Tjusningen finns inte då.
Skulle önska jag hade motor på bajken ibland bara och den skulle jag med gott samvete använda.

TesseS
Medlem
#5 Skrivet: 10 Sep 2010 13:26

Håller med alla som skrivit hittills. Det är aldrig roligt att förlora, men det är ju bara att tacka för matchen och i vissa fall vara imponerad över den andres spel. Då gäller det bara att se och lära!

sture_lindberg
Medlem
#6 Skrivet: 10 Sep 2010 13:38 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Rovlund, #3:
För det mesta tackar jag för god match, eventuellt berömma min motståndares spel, men det skulle aldrig falla mej in att beskylla mina motståndare för diverse saker.

Ett gott uppförande när man spelar schack får man igen med ränta!
För vem vill spela med en missunnsam gnällpelle i längden?

Håller helt med dej. Jag blandar bra partier med väldigt dåliga. När jag sätter bort något torn får jag ingen reaktion alls.När jag någon gång spelar ett bra parti finns det spelare som kan anklaga mej för att använda mej av robotshjälp däremotman kan bara småle åt sådana människor...Men det är mest dåliga förlorare....

Janoh
Medlem
#7 Skrivet: 10 Sep 2010 19:09

Citerar: Pulversläckaren, #2:
#2 Skrivet: 10 Sep 2010 09:16 Citera

Jag gratulerar alltid vid förlust, och låter motståndaren ta det beslutet om jag vinner. Oftast lägger jag till en liten kommentar om vad som avgjorde partiet. Det händer till och med att jag skriver någon kommentar under partiet om något speciellt inträffar, men det är sällan.

Precis så agerar jag oxå. Att anklaga någon för det ena eller andra tyder i mina ögon mest på att man är en dålig förlorare, om man nu inte kan bevisa fusk. Så jag kan förstå din frustration, ChessDevil.

sture_lindberg
Medlem
#8 Skrivet: 10 Sep 2010 19:31

Citerar: Janoh, #7:
mest på att man är en dålig förlorare, om man nu inte kan bevisa fusk.

Exakt !

MalmöLeif
Medlem
#9 Skrivet: 10 Sep 2010 21:23

Ibland gör jag riktigt bra drag, men ganska ofta kan det bli en löpare som är hotad och jag ser inte det och vips är den försvunnen. Men de allra flesta brukar skriva något litet efter partiet - oavsett hur det går.

Jag har varit här sen 2004 och tycker om stället och personerna!

___o0o___
Medlem
#10 Skrivet: 11 Sep 2010 00:09

Jag har spelat ca 200 partier här på SO
med mina olika nick och enbart råkat ut
för "dåliga förlorare" vid ett par tillfällen.

Så visst är det trevligt här på SO, där i
stort sätt alla är trevliga och artiga

Selfrid
Medlem
#11 Skrivet: 11 Sep 2010 19:46

Citerar: mattias, #11:
Jag spelade min specialvariant mot en spelare som jag vet har ca 1600 i rating i närschack. Han spelade de exakt rätta dragen hela tiden och det utmynnade i dragupprepning. Jag anser mig inte vara dålig förlorare om jag pikar min motståndare för att använda motor då. (Vilket jag oxå gjorde men långt senare när denna fulat ut sig på annat sätt)

Långt före schackdatorernas tid kunde man konstatera att det ibland var stor skillnad på en spelares framgångar i när- respektive korrespondenschack. Det blir något helt annat om du får lov att sitta i lugn och ro och flytta på pjäserna och kanske konsultera schackböcker, mot att du ska hitta draget i ett närparti med en tickande klocka bredvid dig.

I närschack har jag både spelat remi och förlorat mot de som varit betydligt lägre rankade, liksom jag också tagit poäng av högre rankade. Men det verkar härinne som om man genast misstänker fusk om man förlorat mot någon med blygsam närrating, vilket är trist: Jag tycker nog man kan vara generös och gratulera till ett bra parti när man förlorat (om det nu var ett bra parti).

Kullberg
Medlem
#12 Skrivet: 11 Sep 2010 21:14

Citerar: ChessDevil, #1:
Så vad anser ni, ska vi anklaga varandra för fusk vid bra spel eller ska vi gratulera varandra till fina partier? Det är väl lite av en är det bättre att fria en oärlig person än att fälla en oskyldig? Hur ser ni på saken?

Man tackar för partiet och misstänker man att han/hon använder motor är det ju bara att undvika i framtiden. Jag tror att de som använder motor trots att de hävdar motsatsen snabbt får problem att hitta motståndare som kör utan. Då får de hoppa på oss som spelar med hjälpmedel i stället och vi bryr oss inte om vad folk påstår att de gör . Själv är jag mycket bättre korrspelare än vad jag är närschacksspelare, med eller utan motor

DUSK
Medlem
#13 Skrivet: 11 Sep 2010 23:32

Citerar: ChessDevil, #1:
Jag spelar som alla andra ibland fina partier med kombinationer som fungerar och ger en glädje och ibland sätter jag bort mig. Varför ska man behöva försvara sig när man spelat bra, kan vi inte lita på varandra att vi gör som vi utger oss för att göra?

Mycket sund inställning, för den som känner någon som helst glädje i att låta en "schackmotor" vinna partiet åt honom/henne så är det dennes samvete som gnager,och det bjuder jag på i så fall.
Jag spelar schack för att jag mår bra av att sitta och "plocka" med pjäserna och försöka hitta en väg att komma vidare i matchen utan att ställa bort mig, när det gårhem så känner jag att JAG har åstadkommit något på egen hand och när det går fel så vet Jag att jag har gjort så gott jag kunde. Då är det bara att gratulera motståndaren, för han lyckades räkna både längre och mer korrekt än vad jag gjort
Så är det med det!

mattias
Medlem
#14 Skrivet: 11 Sep 2010 23:37

Citerar: DUSK, #16:
Mycket sund inställning, för den som känner någon som helst glädje i att låta en "schackmotor" vinna partiet åt honom/henne så är det dennes samvete som gnager,och det bjuder jag på i så fall.
Jag spelar schack för att jag mår bra av att sitta och "plocka" med pjäserna och försöka hitta en väg att komma vidare i matchen utan att ställa bort mig, när det gårhem så känner jag att JAG har åstadkommit något på egen hand och när det går fel så vet Jag att jag har gjort så gott jag kunde. Då är det bara att gratulera motståndaren, för han lyckades räkna både längre och mer korrekt än vad jag gjort
Så är det med det!

Klok inställning även du min gode Dusk!

machucado
Medlem
#15 Skrivet: 12 Sep 2010 01:35 - Redigerad av: machucado

Tja, jag har spelat några partier på sO och vid något tillfälle har jag blivit anklagad för än det ena, än det andra, till och med från folk i tråden!!!!

Jag har slagit folk här med 300-400 mer i sO-ranking och 700-800 så mycket i LASK-ranking, men sällan har någon anklagat mig för att använda motor. Det är ganska fantastiskt att jag ibland kan mäta mig med sådana spelare utan hjälp. Förbannat pinsamt måste det vara för motorspelare att förlora mot mig!

Själv skiter jag i vilket. Jag funderar inget vidare på om min överman har använt motor eller ej, när jag förlorar. Förmodligen är de oftast fan så mycket bättre schackspelare än mig.

farbrorjo
Medlem
#16 Skrivet: 12 Sep 2010 13:50 - Redigerad av: farbrorjo

Väldigt tråkigt att en tråd som startade med utgångspunkt i att diskutera schacketik nu havererat på detta sätt (ett antal inlägg har raderats). Ett kort tag verkade det ju som om det faktiskt gick att diskutera sådant utan att köra fast i FÖRBJUDNA MOTORDISKUSSIONER, uthängningar och annat tråkigt. Tråden stängs för gott och berörda parter kommer att kontaktas.

För säkerhets skull påminner jag för framtida bruk (för jag vet inte vilken gång i ordningen):

(1) Diskussioner för och emot motor, tjafs om vem som spelar med det och inte gör det är alltså förbjudet och kan komma att medföra varning om man bryter mot detta.

(2) Vi rekommenderar att man på sin personliga sida upplyser om huruvida man använder hjälpmedel och om man önskar möta schackspelare som använder schackmotorer eller ej. Detta är dock frivilligt och att anklaga en motorspelare för fusk är helt orimligt eftersom det av naturliga skäl är fullt tillåtet på en korrsajt som denna.

Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.