Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Bra kombination-bok
Författare Meddelande
pojkensomälskarschack
Medlem
#1 Skrivet: 25 Aug 2010 18:25

Hej!
Jag söker en bra kombination bok! Boken ska vara riktad till de som har 1400-1500 i ranking och finnas att köpa i stockholm/ leverans till stockholm.

Några tips?

Solar_Plexus
Medlem
#2 Skrivet: 25 Aug 2010 18:54

Jag hade ju rekommenderat "600 combinations" av Maxim Blokh. Tyvärr har den slöe Ari Ziegler (Schackbutiken) inte orkat köpa in några nya exemplar på flera år, så pappersvarianten går kanske inte att få tag på?! Den virtuella utgåvan, "CT-ARTS", förmodar jag är ännu bättre och mer omfattande så den skulle jag väl kunna rekommendera. Maxim Blokh är för övrigt den som gjorde superstormästare av Alexander Grischuk (7:a på världsrankingen nu!) så den gode Maxim Blokh saknar ju inte meriter!!

Malvan
Medlem
#3 Skrivet: 25 Aug 2010 19:01

Fyra exemplar av Rudolf Spielmanns utmärkta bok Konsten att offra i schack finns just nu till salu här: http://www.antikvariat.net

Dynamit
Medlem
#4 Skrivet: 25 Aug 2010 21:11 - Redigerad av: Dynamit

Understanding chess tactics är en bra bok

http://www.mamut.net/schackbutiken/subdet1023.htm

Solar_Plexus
Medlem
#5 Skrivet: 26 Aug 2010 19:50

Citerar: Dynamit, #4:

Just det, Dynamiten! "Understanding chess tactics" av Martin Weteschnik är en av de bästa böcker som författats när det gäller förståelsen för taktikens grunder. Läs och njut!

Martin_Lokander
Medlem
#6 Skrivet: 30 Aug 2010 17:28

Bor du i Stockholm kan man ju givetvis kika in på Schackhandeln som bedrivs av Erik Geijer. Han har ett stort utbud av böcker, och skulle du vilja ha någon som han inte har så kan han köpa hem den. Rekommenderas starkt.
Angående böcker är Maxim Blokhs bok bra, det är även CT-ART och Weteschnik, men om du bara söker kombinationer så kan du bara registrera dig gratis på www.chesstempo.com

Solar_Plexus
Medlem
#7 Skrivet: 30 Aug 2010 23:35 - Redigerad av: Solar_Plexus

Citerar: Martin_Lokander, #6:
om du bara söker kombinationer så kan du bara registrera dig gratis på www.chesstempo.com

Hmm... chesstempo.com är föreslaget!? Jag har varit där och grejat lite ochjag har en skum känsla av att det är något lurt med den sajten?! Det verkar nästan som att dessa 35 000 "taktikövningar" är komponerade av ett data-program... ibland kan jag få känslan av att "kombinationerna" där är mer "schacklogiska" för ett datorprogram än de är för en människa... Är det någon som har en initierad uppfattning om saken?

Martin_Lokander
Medlem
#8 Skrivet: 1 Sep 2010 08:24

Hmm...jag vet inte riktigt, men oavsett så är det bra träning. Vet flera spelare som har ökat några 100 ratingpoäng genom att bara träna kombinationer på chesstempo.com
Även Charles Hertan promotar "Computer eyes" i sin bok Forcing Chess Moves.
Idén grundas på att kolla på de mest forcerande dragen först i varje ställning, såsom en motor räknar.
Litet annorlunda från det normala logiska tänkandet som människan har, men boken har fått bra kritik.

Solar_Plexus
Medlem
#9 Skrivet: 1 Sep 2010 20:31

Hmm... nu vet jag inte om jag hänger med i svängarna... snackar vi om en bra kombinations-bok som "pojkensomälskarschack" efterfrågar eller snackar vi om nyttan av att studera dragföljder som en programvara har "kalkylerat" fram, eller snackar vi om en bok som handlar om datoriserad konstruktion av drag-följder som... som... som... Herr Lokander är ju en rätt så förfaren lirare så han kanske har en poäng som jag inte riktigt hajar!? Hmm...

Martin_Lokander
Medlem
#10 Skrivet: 1 Sep 2010 22:26

Min poäng vara bara att en kombinationsbok kanske inte behövs om man är nöjd med www.chesstempo.com (som för övrigt inte är en bok).
Fördelen med boken är att man kan läsa den på tåg m.m.

Darlanio
Medlem
#11 Skrivet: 2 Sep 2010 18:14

Jag har sammanställt en bok med 1200 mattproblem som jag varmt kan rekommendera alla spelare under LASK 1500 samt klubbspelare som känner sig lite ringrostiga. Den heter "De sista stegen mot seger" och finns att köpa på Schackbutiken: http://www.mamut.net/schackbutiken/subdet1167.htm

Erik Geijer kan ha något exemplar kvar så kolla Schackhandeln. Annars är portot och kostnaden för boken överkomligt även från Göteborg.

henjoh
Medlem
#12 Skrivet: 3 Sep 2010 11:15 - Redigerad av: henjoh

Citerar: Solar_Plexus, #7:
mm... chesstempo.com är föreslaget!? Jag har varit där och grejat lite ochjag har en skum känsla av att det är något lurt med den sajten?! Det verkar nästan som att dessa 35 000 "taktikövningar" är komponerade av ett data-program... ibland kan jag få känslan av att "kombinationerna" där är mer "schacklogiska" för ett datorprogram än de är för en människa... Är det någon som har en initierad uppfattning om saken?

Taktikproblemen på chesstempo.com är från riktiga partier. Jag minns inte vad som syns i gratisversionen, men betalande användare ser efter problemet slutförts referens till vilka som spelade partiet och olika beräknade varianter på dragföljd.

J_Ahlin
Medlem
#13 Skrivet: 3 Sep 2010 17:03

Citerar: Solar_Plexus, #5:
Citerar: Dynamit, #4:

Just det, Dynamiten! "Understanding chess tactics" av Martin Weteschnik är en av de bästa böcker som författats när det gäller förståelsen för taktikens grunder. Läs och njut!

Kan bara hålla med om detta Understanding chess tactics är en bok som verkligen lyfter ens kombinations spel till en högre nivå -

En annan bok som jag varmt rekomenderar är: Du kan kombinera Vete fasen om den fortfarande finns att köpa men den är verkligen en bra bok -

Martin_Lokander
Medlem
#14 Skrivet: 5 Sep 2010 11:16

Om det är Bent Larsens bok så har jag för mig att den finns att köpa billigt hos Schackhandeln i Stockholm. Den är också väldigt bra och legendarisk.

Kullberg
Medlem
#15 Skrivet: 5 Sep 2010 12:36 - Redigerad av: Kullberg

Test your chess IQ rekommenderar jag stark. Här är allt uppdelat i teman så det blir mycket enklare att komma ihåg och man lär sig snabbt se vilken "typ" av kombination man troligtvis ska leta efetr i en ställning. Man bör göra övningarna på tid så som författaren lagt upp "kursen" så får man mest ut av den. Den kan vara i svåraste laget, men även om där är många du inte skulle lösa så får man ut otroligt mycket av den när man går igenom svaren. Här går inte allt ut på en enkel matt och man blir snabbt insatt i hur bra spelare kontrollerar sina varianter.
Första boken rekommenderas från 1500-1900. Den sista "Grandmaster Challange " kan du spara tills nästa år kanske Lycka till.
http://www.mamut.net/schackbutiken/shop/

pojkensomälskarschack
Medlem
#16 Skrivet: 9 Sep 2010 12:05

Tack så mycket för alla tips Tror jag väljer Understandings chess tactics. Och så lägger jag till www.chesstempo.com under favoriter förstås.

Du måste logga in för att kunna posta!