Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / deaktivera användare
Författare Meddelande
yvelton
Medlem
#1 Skrivet: 10 Aug 2010 23:34

Låter bra, men vad händer om jag inte har koll på vilka användare jag har och därför inte kan deaktivera dem. Om jag inte använder dem, deaktiveras de då automatiskt eller blir jag bestraffad på nåt sätt?

nicholas
Medlem
#2 Skrivet: 10 Aug 2010 23:43

jeppppppp.... not

tornado
Medlem
#3 Skrivet: 11 Aug 2010 06:51

Jag har nu deaktiverat mina utgående användare,inga problem.

erik
Moderator
#4 Skrivet: 11 Aug 2010 08:45

Citerar: yvelton, #1:
Låter bra, men vad händer om jag inte har koll på vilka användare jag har och därför inte kan deaktivera dem. Om jag inte använder dem, deaktiveras de då automatiskt eller blir jag bestraffad på nåt sätt?

Det är lugnt. Har du användare som är bortglömda kommer de automatiskt att gå ur tiden på schackOnline, till skillnad från deaktiverade användare som du fortfarande kan logga in på.
Huvudsaken är att man har max 1 användare aktiv som inte är deaktiverad.

Erik

DarthWader
Medlem
#5 Skrivet: 11 Aug 2010 09:49

En liten fråga bara m man nu deaktiverar sina anvændare och behåller en aktiverad. Kommer då tex. i stegen det anvændarnamnet byta till det aktiverade namnet eller får man børja om från børjan med det kvarvarande anvændarnamnet.
likaså i SO serien osv.

tornado
Medlem
#6 Skrivet: 11 Aug 2010 11:16

Det användarnamn som du inte har avaktiverat kommer du att kunna använda precis som förut.De som du avaktiverat kommer att försvinna efter en viss tid men du kan spela färdigt de partier som du har påbörjat....

sture_lindberg
Medlem
#7 Skrivet: 11 Aug 2010 11:47

Citerar: tornado, #6:
spela färdigt de partier som du har påbörjat....

På Stegen har man ju "alltid" nya partier på gång.

DarthWader
Medlem
#8 Skrivet: 11 Aug 2010 12:16

Citerar: tornado, #6:
Det användarnamn som du inte har avaktiverat kommer du att kunna använda precis som förut.De som du avaktiverat kommer att försvinna efter en viss tid men du kan spela färdigt de partier som du har påbörjat....

okej Om jag har førstått det rætt så førsvinner min anvændare på stegen och kommer inte ersættas av min valda anvændare så man får børja från børjan igen. då tycker jag det ær dåligt sorry! Finns ju de som har hållt på længe att klættra och bara førsvinner i ett øgonblick. Har ingen tænkt på det?

Malvan
Medlem
#9 Skrivet: 11 Aug 2010 12:21 - Redigerad av: Malvan

#5 och #8: Det är nog inget att göra åt detta med Stegen. Bäst tycker jag det är att välja det namn man använde i Serien senast, ifall man var med där.

sture_lindberg
Medlem
#10 Skrivet: 11 Aug 2010 13:27

Blir säkert många som kliver av stegen helt nu är jag rädd för..Tråkigt..

erik
Moderator
#11 Skrivet: 11 Aug 2010 13:52

Citerar: DarthWader, #5:
Kommer då tex. i stegen det anvændarnamnet byta till det aktiverade namnet eller får man børja om från børjan med det kvarvarande anvændarnamnet.
likaså i SO serien osv.

Citerar: sture_lindberg, #7:
På Stegen har man ju "alltid" nya partier på gång.

När man deaktiverar ett användarnamn lämnar det stegen automatiskt vid deaktiveringen, vilket står på Inställningar-sidan.
Vad gäller serien och övriga turneringsserier så är det upp till respektive turneringsledare/ansvarig att avgöra. (Den ev. diskussionen bör inte tas i den här tråden utan i turnerings-forumet.)

Citerar: DarthWader, #8:
okej Om jag har førstått det rætt så førsvinner min anvændare på stegen och kommer inte ersættas av min valda anvændare så man får børja från børjan igen. då tycker jag det ær dåligt sorry! Finns ju de som har hållt på længe att klættra och bara førsvinner i ett øgonblick. Har ingen tænkt på det?

Är man rädd om sin Stegeplacering så får man helt enkelt välja att ha kvar den användare som står i Stegen och deaktivera de andra.

Erik

botes
Medlem
#12 Skrivet: 11 Aug 2010 15:17

Jag har aldrig förstått varför man bara får spela med ett nick? Det har säkert stått nån gång men tyvärr har jag missat varför? Nån som vet här?

farbrorjo
Medlem
#13 Skrivet: 11 Aug 2010 15:26 - Redigerad av: farbrorjo

Citerar: botes, #12:
Jag har aldrig förstått varför man bara får spela med ett nick? Det har säkert stått nån gång men tyvärr har jag missat varför? Nån som vet här?

Det enkla svaret är att flernickssystemet missbrukats både vad gäller forumskrivande där en person försöker få det att få det att se ut som att X antal fler än denne företräder personens åsikt och i schacksspelandet, där en del spelat mot sig själva. Vid det här laget finns det ett antal trådar om detta, så att det stått någonting om det någon gång, är verkligen ingen överdrift. Men denna tråd handlar endast om deaktiveringen av användare och ska så göra även fortsättningsvis.

damkier
Medlem
#14 Skrivet: 11 Aug 2010 15:56

inaktivera damkier , efter mina tre mmatcher, behåll smygaren . Hur gör jag ?

Malvan
Medlem
#15 Skrivet: 11 Aug 2010 16:01

#14: Logga in som damkier, gå till inställningar och klicka på deaktivera under den svarta rutan.

damkier
Medlem
#16 Skrivet: 11 Aug 2010 16:08

tack så mycket ! Gjort är gjort ! mvh anders damkier sumpan,stockholm

hamilton
Medlem
#17 Skrivet: 18 Sep 2010 19:54

Hej! Jag undrar om ett deaktiverat användarnamn kommer att raderas automatiskt efter en viss tid? Efter hur lång tid i så fall??

nibo
Medlem
#18 Skrivet: 18 Sep 2010 21:28

Raderas görs det inte. Alla partier de deaktiverade användarnamnen spelat finns fortfarande kvar.

hamilton
Medlem
#19 Skrivet: 19 Sep 2010 19:36

Hur gör man då för att radera sitt konto? Och vad är deaktivering bra för??

Batista77
Medlem
#20 Skrivet: 19 Sep 2010 20:16

Hej! Det här gäller er som har fler än en användare igång samtidigt på schackOnline.

I och med omläggningen till max 1 användare per person så måste du innan den
1 september 2010
"deaktivera" de användare som du inte längre tänker använda. Du ska alltså deaktivera alla användarnamn utom ett, som du väljer att behålla. När ett användarnamn deaktiveras så kan du fortfarande logga in med det och spela klart dina pågående partier och turneringar, men det är inte möjligt att starta några nya partier med den namnet.

Att ha flera aktiva användare igång efter den 1 september kan resultera i avstängning.

Titta gärna redan nu längst ner på sidan Inställningar (som du hittar i vänstermenyn) hur det går till att deaktivera ett namn.

hamilton
Medlem
#21 Skrivet: 20 Sep 2010 18:49

Men hur gör man för att radera sitt konto/användarnamn??

machucado
Medlem
#22 Skrivet: 20 Sep 2010 18:52

Citerar: hamilton, #21:

Jag vet inte om det går, men hör av dig om du lyckas!

farbrorjo
Medlem
#23 Skrivet: 20 Sep 2010 19:12

Citerar: hamilton, #21:

Det kan du inte, men ett halvår efter att du har slutat logga in försvinner det automatiskt.

Solar_Plexus
Medlem
#24 Skrivet: 20 Sep 2010 19:51

En grej som jag har lyckats bomma i informationsflödet är frågan om hur många partier man kan ha igång på ett användarnamn nuförtiden. Finns det någon välinformerad lirare som har koll på läget i den frågan?

Malvan
Medlem
#25 Skrivet: 20 Sep 2010 19:53

50 partier samtidigt samt 6 turneringar!

Solar_Plexus
Medlem
#26 Skrivet: 20 Sep 2010 20:03

Tackar för upplysningen, Malvan! Jag tycker att 50 partier känns lite snålt!? Jag hade hoppats på en sisådär 500-600 partier, så man har lite å´greja med!

machucado
Medlem
#27 Skrivet: 20 Sep 2010 20:39

Citerar: Malvan, #25:
50 partier samtidigt samt 6 turneringar!

Wow 98 partier samtidigt

Fast jag klarar inte av mer än en handfull åt gången ändå om ens det.

Solar_Plexus
Medlem
#28 Skrivet: 20 Sep 2010 20:46

Citerar: machucado, #27:
Fast jag klarar inte av mer än en handfull åt gången ändå om ens det.

Jag vet vad du menar, Machucado! Jag har ett h#lvete med att klara av ETT parti åt gången!

greenberry
Medlem
#29 Skrivet: 20 Okt 2010 11:34

Jag tror att många hade flera användarnamn p.g.a. detta gav möjlighet för fler partier. Tror begränsningen var 15-16 partier för en användare. Själv hade jag upp till 7 användarnamn för några år sedan. Om det stämmer att man nu kan ha 50 partier igång samtidigt löser detta det problemet som uppstått med deaktiveringen. Åtminstone för mig. Tack.

Afrikan
Medlem
#30 Skrivet: 20 Okt 2010 23:47

Stämmer nog. helt plötsligt upptäckte jag att jag kunde (i praktiken) vara med i hur många turneringar som helst samtidigt. Jag tycker det är bra att spelarna får avgöra det själva. tror inte att det kommer att misskötas i någon större utsträckning.

Du måste logga in för att kunna posta!