Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Har gjort om schackonline (gilla)
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
Nörager
Medlem
#1 Skrivet: 1 Aug 2010 22:43

Japp.... Nu kan man ha en bild på sig själv på facebook det gillar jag.

Bara "gilla" på facebook.. så kommer facebook bilden på schackonline

J_Ahlin
Medlem
#2 Skrivet: 2 Aug 2010 00:13 - Redigerad av: J_Ahlin

iLike

Rovlund
Medlem
#3 Skrivet: 2 Aug 2010 08:15 - Redigerad av: Rovlund

jagGillar

redox
Medlem
#4 Skrivet: 2 Aug 2010 23:04 - Redigerad av: redox

Jag saknar "senast online ...." på pers. sidan. Har ersatts av offline.

redox
Medlem
#5 Skrivet: 2 Aug 2010 23:14 - Redigerad av: redox

Test

nicholas
Medlem
#6 Skrivet: 2 Aug 2010 23:20

Snyggt jobbat

Rovlund
Medlem
#7 Skrivet: 3 Aug 2010 08:54 - Redigerad av: Rovlund

"Senast online" funkade inte helt perfekt, den kunde ju lysa rött långt efter personen lämnat sidan (om man inte loggat ut dvs)

sture_lindberg
Medlem
#8 Skrivet: 3 Aug 2010 09:48

Citerar: Rovlund, #7:
Senast online" funkade inte helt perfekt

Nej det är illa.Man vill ju veta när personen har varit inne senast.

redox
Medlem
#9 Skrivet: 3 Aug 2010 11:00

Vet knappt om jag vågar göra ett nytt inlägg - det kanske blir fel igen? Men ,gammal man gör så gott han kan. Någon skrev till mig, att en del spelare loggar in, kollar sina partier, gör inget drag och loggar ut igen, för att efter ex.-vis en ½ timma senare logga in igen och göra perfekta drag. Vad gör dom under tiden? När "senast online" är borta kan man inte se om sådant händer.(c:

Rovlund
Medlem
#10 Skrivet: 3 Aug 2010 11:05

Ibland kan det vara bra att grunna både en och två gånger innan man gör ett drag, det gör jag själv ibland.

farbrorjo
Medlem
#11 Skrivet: 3 Aug 2010 11:06 - Redigerad av: farbrorjo

Citerar: redox, #9:
När "senast online" är borta kan man inte se om sådant händer.(c:

Du kan, precis som du alltid har kunnat, se tiden för senaste drag i en spelares samtliga pågående partier under dennes presentation...

redox
Medlem
#12 Skrivet: 3 Aug 2010 11:50

Att jag kan se senaste drag vet jag, men kan jag se om en spelare varit inloggad utan att göra något drag?

farbrorjo
Medlem
#13 Skrivet: 3 Aug 2010 12:00 - Redigerad av: farbrorjo

Citerar: redox, #12:
kan jag se om en spelare varit inloggad utan att göra något drag?

Nej, det är det förändringen som diskuterats ovan består i. Emellertid fattade jag dig så att du tyckte det var viktigt att kunna dra slutsatser av beteenden som i exemplet du gav:

Citerar: redox, #9:
Någon skrev till mig, att en del spelare loggar in, kollar sina partier, gör inget drag och loggar ut igen, för att efter ex.-vis en ½ timma senare logga in igen och göra perfekta drag.

På vilket sätt, annat än tiden som åtgår mellan dragen, är det då intressant att veta när spelaren varit on line UTAN att göra några drag, menar du? Om han eller hon ägnar all eller snudd på ingen tid till analyser mellan dragen kan du ju ändå inte veta, däremot har du ju fortfarande möjlighet att se hur lång tid de maximalt kan ha analyserat, så utifrån exemplet du gav - vad spelar det för roll i praktiken?

redox
Medlem
#14 Skrivet: 3 Aug 2010 12:16

Du, farbrorjo, har naturligtvis rätt i att det inte spelar någon roll i praktiken. Vi får leva med att vi inte vet om motspelaren använder robotar eller schackdatorer.

sture_lindberg
Medlem
#15 Skrivet: 3 Aug 2010 12:52

Citerar: farbrorjo, #13:
vad spelar det för roll i praktiken?

Kan visst spela roll i praktiken. Om man försöker att vinna ett parti på tid tillexempel så kan det ju vara bra att veta vilka tider motståndaren brukar vara inne på--eller hur?

Malvan
Medlem
#16 Skrivet: 3 Aug 2010 12:54

Och funderar man på att utmana nån kan man kanske låta bli dem som inte varit inloggade på länge.

farbrorjo
Medlem
#17 Skrivet: 3 Aug 2010 12:54

Citerar: sture_lindberg, #15:
Om man försöker att vinna ett parti på tid tillexempel så kan det ju vara bra att veta vilka tider motståndaren brukar vara inne på--eller hur?

Är det inte ännu intressantare att veta när motsåndaren har tid att spela schack (och det kan du ju som sagt fortfarande göra)?

sture_lindberg
Medlem
#18 Skrivet: 3 Aug 2010 12:57 - Redigerad av: sture_lindberg

Jo men det kan ju vara ett avgörande parti på SO-serien.Och då tar man ju alla chanser.Och då är det väl förnämligt att VETA vilka tider motståndaren brukar finnas inne på SO.Fast han inte gör några drag just då..Så ska inte den möljigheten finnas nu längre anser du ?

Selfrid
Medlem
#19 Skrivet: 3 Aug 2010 13:03

Citerar: farbrorjo, #17:
Citerar: sture_lindberg, #15:
Om man försöker att vinna ett parti på tid tillexempel så kan det ju vara bra att veta vilka tider motståndaren brukar vara inne på--eller hur?

Är det inte ännu intressantare att veta när motsåndaren har tid att spela schack (och det kan du ju som sagt fortfarande göra)?

Att medvetet försöka vinna på tid härinne låter för mig lika meningsfullt som att vinna mot sin schackdator genom att stänga av strömmen. Den stora tjusningen med denna site är väl att kunna spela schack de tider man har lust och möjlighet till det.

farbrorjo
Medlem
#20 Skrivet: 3 Aug 2010 13:04

Citerar: sture_lindberg, #18:
Så ska inte den möljigheten finnas nu längre anser du ?

Personligen kan jag se helt andra fördelar som har med modererandet att göra. Men oavsett vad man tillmäter denna f d funktion för värde, så tror jag inte många tycker att den var till någon skada. Det vore dumt av mig att spekulera i varför den försvunnit (även om det ligger nära till hands att dra slutsatsen att det var av tekniska skäl) så jag tar med mig frågan till Erik i stället.

sture_lindberg
Medlem
#21 Skrivet: 3 Aug 2010 13:09

Citerar: Selfrid, #19:
Att medvetet försöka vinna på tid härinne låter för mig lika meningsfullt som att vinna mot sin schackdator genom att stänga av strömmen. Den stora tjusningen med denna site är väl att kunna spela schack de tider man har lust och möjlighet till det.

Jag förespråkar inte "tidsvinster" på något sett.Utan RÄTTEN att ha reda på när sin motståndare senast var inne.Och då även spela på tid (om man VILL )...Den "rätten " finns i både närschack,blixtschack,snabbschack.Alltså rätten att vinna på tid.Varför skulle den då inte finnas i korrschack ?

redox
Medlem
#22 Skrivet: 3 Aug 2010 13:18

Tillbaka till grundfrågan:
1/ Varför gjordes ändringen?
2/ Finns det någon möjlighet att återgå till det gamla?

farbrorjo
Medlem
#23 Skrivet: 3 Aug 2010 13:21

Citerar: redox, #22:
Tillbaka till grundfrågan:
1/ Varför gjordes ändringen?
2/ Finns det någon möjlighet att återgå till det gamla?

Tillbaka till det redan givna svaret:
Citerar: farbrorjo, #20:
Det vore dumt av mig att spekulera i varför den försvunnit (även om det ligger nära till hands att dra slutsatsen att det var av tekniska skäl) så jag tar med mig frågan till Erik i stället.

Selfrid
Medlem
#24 Skrivet: 3 Aug 2010 13:43

Citerar: sture_lindberg, #21:
Jag förespråkar inte "tidsvinster" på något sett.Utan RÄTTEN att ha reda på när sin motståndare senast var inne.Och då även spela på tid (om man VILL )...Den "rätten " finns i både närschack,blixtschack,snabbschack.Alltså rätten att vinna på tid.Varför skulle den då inte finnas i korrschack ?

Jag har inte påstått att du förespråkar något - och det tror jag inte heller. Ledsen om det uppfattades så.
Jag ville bara ge min uppfattning om att spekulera i tidsvinster genom att göra sina drag på tidpunkter motståndaren inte kan svara. Och det står jag för.

sture_lindberg
Medlem
#25 Skrivet: 3 Aug 2010 13:51 - Redigerad av: sture_lindberg

Båda har exakt lika lång betänketid från början.Finns spelare som gör kanske 5 drag på 29 dagar.(30-dagarspartier)..Och sedan börjar att gnälla om att man spelar på tiden mot dom. När dom sen får ont om tid.. Tidsfaktorn är en del av schacket.Så jag menar. Eller du kanske menar att man ska hålla reda på när motstådaren är inne.Och då göra sitt drag ??

Selfrid
Medlem
#26 Skrivet: 3 Aug 2010 14:23

Citerar: sture_lindberg, #25:
Eller du kanske menar att man ska hålla reda på när motstådaren är inne.Och då göra sitt drag ??

Nej, det är just det jag menar att man inte ska göra. Jag tycker man ska flytta när man grunnat färdigt på sitt drag.
Mitt första inlägg var bara en spontan kommentar apropå den pågående diskussionen om vilka slutsater och vilken nytta man kan ha genom att veta vilka tider motståndaren har tid att spela schack. Vi har nog hamnat en bit från trådämnet är jag rädd.

Janoh
Medlem
#27 Skrivet: 3 Aug 2010 18:47

I stegen tycker jag att det är intressant att veta när person senast var inloggad för att kunna göra en bedömning av hur aktiv spelaren i fråga är. På så sätt kan man undvika att utmana spelare som inte är särskilt aktiva och slippa partier som varar i månader

Visst kan man kolla på hur många partier spelaren har igång, när senaste dragen gjordes etc, men det var enklare när man direkt kunde se tidpunkt för senaste inloggning.

sture_lindberg
Medlem
#28 Skrivet: 4 Aug 2010 19:02

Dessutom är det en annan klar fördel om man vet när en spelare varit inloggad. Om han har anmält sej till en turnering så kan det vara bra att veta när han sist var inloggad. Om man ska starta turneringen eller vänta på honom.

Selfrid
Medlem
#29 Skrivet: 4 Aug 2010 19:38

Jag hade hoppats på lite andra nyheter; börja ett parti utifrån en given ställning (=tematurneingar), förbättrad sökfunktion och möjlighet att publicera diagram och inte bara hela partier. För mig skulle det ha haft högre prioritet än att kunna länka till facebook.

vilhelm
Medlem
#30 Skrivet: 4 Aug 2010 22:54

ursäkta men gnälls det inte lite nu? jag tycker alla förändringar är bra!coolt att se när vi började flamsa tex!

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!